Sonda Lambda – co to jest, do czego służy, gdzie się znajduje, jak sprawdzić i jaki zamiennik?

Postprzez macias8111 » 5 paź 2009, 21:30

Nie sprawdzalem jak sie jezdzi bez sondy ale wiem ze silnik ma wtedy zla mieszanke i moze a raczej napewno bedzie wiecej palil.
Kergulen zapalasz silnik, poczekaj az sie rozgrzeje do temperatury przy normalnej jezdzie, odpinasz sonde i tak jak napisales koncowki z miernika wpinasz w kostke z sondy, tylko moze Ci sie zaswiecic chek engine, chyba ze juz swieci. Nie wiem tylko jakie powinny byc wartosci, jesli wiesz albo wiesz gdzie o tym poczytac to daj znac. Masz dwie sondy czy jedna??
Pozdro..
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 5 lip 2011, 14:21
Posty: 31
Skąd: Rybnik
Auto: 323F BJ 2001 1,6 16V

Postprzez bzzyczek » 6 paź 2009, 16:06

macias81 napisał(a):Kergulen zapalasz silnik, poczekaj az sie rozgrzeje do temperatury przy normalnej jezdzie, odpinasz sonde i tak jak napisales koncowki z miernika wpinasz w kostke z sondy, tylko moze Ci sie zaswiecic chek engine, chyba ze juz swieci.


Nie wiem czy na odpiętej sondzie bedzie jakieś napięcie, najlepiej nie odpinać wtyczki tylko wbić się igłą w przewody sygnałowe i wtedy sprawdzać napięcie, przy sprawnej sondzie na rozgrzanym silniku powinno się zmieniać od 0,2v do ok. 0,8v.
Forumowicz
 
Od: 3 cze 2008, 21:26
Posty: 332 (0/1)
Skąd: oklice Radomska
Auto: A4 B5 1.8T kox 200HP/ Dwie Mazdy były :(

Postprzez macias8111 » 6 paź 2009, 16:54

Mozna i tak. Ja sprawdzalem moim sposobem i tez dalo efekt. Sonda dziala w ten sposob ze podczas przeplywu czasteczek tlenu przez nia nastepuje elektroliza podczas ktorej wytwarzany jest prad.
Pozdro..
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 5 lip 2011, 14:21
Posty: 31
Skąd: Rybnik
Auto: 323F BJ 2001 1,6 16V

Postprzez kergulen » 7 paź 2009, 14:49

macias81 napisał(a):Nie sprawdzalem jak sie jezdzi bez sondy ale wiem ze silnik ma wtedy zla mieszanke i moze a raczej napewno bedzie wiecej palil.
Kergulen zapalasz silnik, poczekaj az sie rozgrzeje do temperatury przy normalnej jezdzie, odpinasz sonde i tak jak napisales koncowki z miernika wpinasz w kostke z sondy, tylko moze Ci sie zaswiecic chek engine, chyba ze juz swieci. Nie wiem tylko jakie powinny byc wartosci, jesli wiesz albo wiesz gdzie o tym poczytac to daj znac. Masz dwie sondy czy jedna??
Pozdro..


witam, mam jedna sonde ktora przed chwila sprawdzilem, czerwony do czarnego, czarny do szarego, podlaczona z iglami w kablach nie pokazuje nic, odlaczona takze, pokazuje 0.00v. rozumiem ze jest zepsuta, z kolei po podlaczeniu diody do komputera , zaswieca sie na 1 sek i gasnie nie pokazujac nic juz pozniej, czyli nie ma zadnych bledow... nie wiem co otym myslec, pomozcie <glupek>, dodam jeszcze ze faluja mi obroty, bardzo mala amplituda ledwo zauwazalna na obrotomierzu. wczoraj zdjalem rure , sprawdzilem przepustnice jest jak nowa, zadnego pylku nawet... pozdrawiam
Początkujący
 
Od: 12 wrz 2009, 13:35
Posty: 5
Auto: 323f bj ZL

Postprzez marktds » 7 paź 2009, 18:35

to teraz ja pytanko zadam, jak sonda stwiedza współczynnik lambda , czy jest samowystarczalna , czy może daje napięcie tylko o ilości tlenu w stosunku do powietrza którego ilość podaje przepływomierz, i to sonda razem z przepływomierzem ukazują skład mieszanki?
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 3 lis 2008, 19:31
Posty: 108
Skąd: Gostyniec
Auto: 323f BG 1.6 16V 1992r

Postprzez macias8111 » 7 paź 2009, 19:52

marktds napisał(a):to teraz ja pytanko zadam, jak sonda stwiedza współczynnik lambda , czy jest samowystarczalna , czy może daje napięcie tylko o ilości tlenu w stosunku do powietrza którego ilość podaje przepływomierz, i to sonda razem z przepływomierzem ukazują skład mieszanki?

Przyjacielu nie wiem jak to dokladnie wyglada, wiem jak mozna sprawdzic czy pracuje, z tego co sie dowiedzialem to sonda albo pracuje albo nie, podobnie i z przeplywomierzem wyglada. Do tego mozna tez podlaczyc i swiece zaplonowe i cala reszte.
Mi pierwszy diagnosta powiedzial ze mam kata do wymiany, drugi ze cos mu z sondami nie pasuje a jak w koncu pojechalem do mazdy to mi powiedzieli ze przeplywomierz jest walniety.Podliczajac srenio to bylo by juz jakies 3000 za same czesci. Powiedzialem se ni hu hu tyle kasy Wam nie dam, wzialem miernik, pomierzylem sondy, obie cos wskazywaly, widac pracuja. Posprawdzalem kable na przeplywomierzu i na sondach czy dobrze siedza i po tych wszystkich zabiegach dzis rano po odpaleniu silnika moim oczom ukazalo sie NIC :| .Moze w nocy spadl swiety deszcz i uleczyl efke. Co o tym myslec, nie wiem, czeki film.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 5 lip 2011, 14:21
Posty: 31
Skąd: Rybnik
Auto: 323F BJ 2001 1,6 16V

Postprzez marktds » 7 paź 2009, 20:12

mi chodzi o te że, np ustawie sobie mieszankę mienikiem i na sondzie bedzie pokazywać wartość prawidłową, ale np ja mam rozregulowany przepływomierz, i np niby na sondzie skład mieszanki ok, ale tak naprawde nie , bo przepływomierz pokazuje inną wartość powietrza niż powinna być, i względem tego powiietrza wedle wskazania przepływki jest tylko ok
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 3 lis 2008, 19:31
Posty: 108
Skąd: Gostyniec
Auto: 323f BG 1.6 16V 1992r

Postprzez macias8111 » 7 paź 2009, 20:16

Oj szerze to nie spotkalem sie z tym zeby na przeplywce mozna bylo cos regulowac, sorki ale nie pomoge :(
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 5 lip 2011, 14:21
Posty: 31
Skąd: Rybnik
Auto: 323F BJ 2001 1,6 16V

Postprzez marktds » 7 paź 2009, 20:20

W BG można , ustawia się sprężyne oporową klapki przepływomierza, oraz jest śruba regulacji składu mieszanki która otwiera lub zamyka bocznikowy kanał powietrza który jest obejściem klapki w przepływce
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 3 lis 2008, 19:31
Posty: 108
Skąd: Gostyniec
Auto: 323f BG 1.6 16V 1992r

Postprzez macias8111 » 7 paź 2009, 20:23

Serio pierwsze slysze, musze widac sie jeszcze wiele naumiec :)
Pozdrawiam i powodzonka zycze..
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 5 lip 2011, 14:21
Posty: 31
Skąd: Rybnik
Auto: 323F BJ 2001 1,6 16V

Postprzez marktds » 7 paź 2009, 20:37

dzięki bardzo , jak kupie baterie do miernika, to zaczne walczyć
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 3 lis 2008, 19:31
Posty: 108
Skąd: Gostyniec
Auto: 323f BG 1.6 16V 1992r

Postprzez macias8111 » 7 paź 2009, 20:47

Tak se teraz dumalem i wydumalem ze skoro istnieje mozliwosc regulacji na przeplywce aby dopasowac mieszanke to czemu by nie, moze sie przeciez tez rozregulowac i dlatego konstruktorzy nasi kochani umozliwili regulacje mieszanki :)
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 5 lip 2011, 14:21
Posty: 31
Skąd: Rybnik
Auto: 323F BJ 2001 1,6 16V

Postprzez marktds » 7 paź 2009, 20:51

no pewnie sprężyna może stracić sprężystość, silnik z wiekiem i przebiegiem traci kompresję , silnik mniej powietrzaa zasysa wtedy, są przedmuchy więcej powietrza idzie przez odmy itp itd
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 3 lis 2008, 19:31
Posty: 108
Skąd: Gostyniec
Auto: 323f BG 1.6 16V 1992r

Postprzez SKUTA » 19 paź 2009, 20:59

Witam wszystkich. Mam takie pytanko, chciał bym przemierzyć sonde tylko nie wiem jaką powinna mieć oporność:/ może ktoś mi powiedzieć?? był bym bardzo wdzięczny:) pozdrawiam
Początkujący
 
Od: 15 maja 2009, 19:57
Posty: 6
Skąd: LeSzCzYnY
Auto: Mazda 323f BA 1.5l 98r

Postprzez Falco » 18 gru 2009, 20:27

Ja mam takie pytanie po wymianie sondy trzeba coś ustawiac lub konfigurowac ??
Avatar użytkownika
Początkujący
 
Od: 8 wrz 2008, 17:04
Posty: 14
Skąd: Łódź
Auto: Mazda 323F BA 1.5 16V z 1994r

Postprzez Falco » 18 gru 2009, 21:37

i jak sprawdzic czy sonda działa ??
Avatar użytkownika
Początkujący
 
Od: 8 wrz 2008, 17:04
Posty: 14
Skąd: Łódź
Auto: Mazda 323F BA 1.5 16V z 1994r

Postprzez Lukano » 19 gru 2009, 01:02

Falco napisał(a):po wymianie sondy trzeba coś ustawiac lub konfigurowac

Nie trzeba. Ja zmiana była prawidłowa, powinno chodzić.
Na jaką sondę zmieniałeś? Uniwersalną? Jak podłączyłeś?
Falco napisał(a):jak sprawdzic czy sonda działa pytajnik

Na to już była odpowiedź i to nie za wysoko.
bzzyczek napisał(a):Nie wiem czy na odpiętej sondzie bedzie jakieś napięcie, najlepiej nie odpinać wtyczki tylko wbić się igłą w przewody sygnałowe i wtedy sprawdzać napięcie, przy sprawnej sondzie na rozgrzanym silniku powinno się zmieniać od 0,2v do ok. 0,8v.

Tylko moim zdaniem, od 0,1 do 1 volta. ale to nie znaczenia. Ważne że ma się zmieniać i to szybko.
to teraz ja pytanko zadam, jak sonda stwiedza współczynnik lambda , czy jest samowystarczalna , czy może daje napięcie tylko o ilości tlenu w stosunku do powietrza którego ilość podaje przepływomierz, i to sonda razem z przepływomierzem ukazują skład mieszanki?

Sonda i przepływka to dwa osobne urządzenia. Nie pracujące ze sobą.
Obrazek
Audi A8 4.2
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 1 lut 2006, 19:10
Posty: 4137 (0/1)
Skąd: Lublin/Radom
Auto: Hania civic X, A8 D3 a na lato Hania CRX del soll

Postprzez Falco » 19 gru 2009, 19:08

uniwersalna kupiłem 3 przewodowa tyle ze dwa przewody sa białe i jeden czarny i na straj sądzie tez miałem dwa białe i niewiem czy dobrze podłaczyłem a i jesli mam gaz to tez nic nie trzeba tez nic ustawiac ??
Avatar użytkownika
Początkujący
 
Od: 8 wrz 2008, 17:04
Posty: 14
Skąd: Łódź
Auto: Mazda 323F BA 1.5 16V z 1994r

Postprzez Lukano » 19 gru 2009, 23:52

Jak w uniwersalnej miałeś tyle samo przewodów i w takich samych kolorach to spoko.
Te białe obojetnie jak można podłączyć.
A co do gazu. Może nie trzeba, ale warto podjechać do gazownika. teraz mapy mogą być źle ustawione.
Obrazek
Audi A8 4.2
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 1 lut 2006, 19:10
Posty: 4137 (0/1)
Skąd: Lublin/Radom
Auto: Hania civic X, A8 D3 a na lato Hania CRX del soll

Postprzez Falco » 20 gru 2009, 21:14

A jest taka możliwość ze może nie działać bo za słabo zacisnełem tuleje lub słabo zaizolowałem ??
Avatar użytkownika
Początkujący
 
Od: 8 wrz 2008, 17:04
Posty: 14
Skąd: Łódź
Auto: Mazda 323F BA 1.5 16V z 1994r

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 2 gości

Moderator

Moderatorzy 3 / 323