Sonda Lambda – co to jest, do czego służy, gdzie się znajduje, jak sprawdzić i jaki zamiennik?
dlaczego nie mozna ? bo jak bedzie za bogato to bedzie nie potrzebnie przelewac a jak bedzie za ubogo to bedzie Ci wypalac zawory i nic tego nie skoryguje bo jezeli na silnik np podawane jest za malo gazu... bo amsz ustawiuony w instalcje gazowej za maly mnoznik to co na to zareaguja? normalnie zareaugowala by lambda zwiekszajac czas wtrysku benzyy co za tym idzie gazu... a tak kaplica... wiec lepiej jezdzic ze sprawna lambda... i podłączoną..
- Od: 25 wrz 2007, 10:07
- Posty: 593
- Skąd: Lublin
- Auto: było 323F Z5, 323F KF, Honda Accord Coupe, Audi A4 B6 1.8T Sedan, Audi A4 B6 1.8T Avant, Audi A4 B6 2.4 V6
Okazało się, że moja 323 posiada 2 sondy lambda. Ta pierwsza jest do wymiany. Niestety jest inna niż na modele europejskie. Po poszukiwaniach używek lub zamienników w Wa-wie nic nie dało się znaleźć.
Czy ktoś może miał podobny problem i zna jego rozwiązanie? Ew rozwiązania alternatywne
Czy ktoś może miał podobny problem i zna jego rozwiązanie? Ew rozwiązania alternatywne
Ostatnio edytowano 17 kwi 2008, 14:31 przez denis_g, łącznie edytowano 1 raz
- Od: 14 lut 2008, 12:21
- Posty: 6
- Skąd: Wa-wa
uniwersalna sonda napewno bedzie pasowac nawet ntk ma w ofercie ew bosh orginaly tez sa
nie bardzo wiem dlaczego nie znalazles do tego modelu
1 sza sonde masz przed katalizatorem 2 za
2 lambda informuje cie o tym ze 1 sza padla oraz prace kata / na podstawie porownan obu sond/ napiecie moze roznic sie max -20% od pierwszej jesli wiecej dostajesz ERROR do kompa/ napiecie jest nizsze dlatego ze kat dziala/
europejskie modele maja PRZEWAZNie tylko jedna sonde / mozesz przejsc tez na 1 sonde tylko trzeba zemulowac 2 ga /
nie bardzo wiem dlaczego nie znalazles do tego modelu
1 sza sonde masz przed katalizatorem 2 za
2 lambda informuje cie o tym ze 1 sza padla oraz prace kata / na podstawie porownan obu sond/ napiecie moze roznic sie max -20% od pierwszej jesli wiecej dostajesz ERROR do kompa/ napiecie jest nizsze dlatego ze kat dziala/
europejskie modele maja PRZEWAZNie tylko jedna sonde / mozesz przejsc tez na 1 sonde tylko trzeba zemulowac 2 ga /
MAZDA &M....ITSUBISHI
yama napisał(a):uniwersalna sonda napewno bedzie pasowac nawet ntk ma w ofercie ew bosh orginaly tez sa
nie bardzo wiem dlaczego nie znalazles do tego modelu
1 sza sonde masz przed katalizatorem 2 za
2 lambda informuje cie o tym ze 1 sza padla oraz prace kata / na podstawie porownan obu sond/ napiecie moze roznic sie max -20% od pierwszej jesli wiecej dostajesz ERROR do kompa/ napiecie jest nizsze dlatego ze kat dziala/
europejskie modele maja PRZEWAZNie tylko jedna sonde / mozesz przejsc tez na 1 sonde tylko trzeba zemulowac 2 ga /
a znasz jak przerobić standardową? lub kogoś, kto to zrobi? bądź gdzie można taką sondę znaleźć, bo w Wa-wie jak na razie, to nie znalazłem??
gdyby ktoś miał pomysł na w miarę szybkie rozwiązanie mojego problemu, to byłbym bardzo wdzięczny za radę bo 12-14 l/ 100 km dla silnika 1.5 l to chyba trochę przesada
- Od: 14 lut 2008, 12:21
- Posty: 6
- Skąd: Wa-wa
po wykręceniu starej sondy udało się odczytać następujące dane:
73 B6DC NTK F7 Japan.
Po przeszukaniu sieci udało mi się znaleźć, że to jest sonda 3przewodowa OZA186. i tu jest problem, bo na starej jest pisane F7. OZA186-F7 jest stosowana w ponad 2litrowych Xendosach, a w 1,5i Z5 stosowane OZA186-F5. więc teraz mam wybór, albo wypróbować wsadzić F5, albo nie kombinować i wstawić taką samą.
W każdym razie najwyraźniej skorzystam z zamiennika Boscha, MAGNETI MARELLI lub podobnych (NGK kosztuję 500 zł
i też nie wiem, jak zrozumieć, czy ta wykręcona NTK była już wcześniej wymieniana, czy stoi od samego początku..
73 B6DC NTK F7 Japan.
Po przeszukaniu sieci udało mi się znaleźć, że to jest sonda 3przewodowa OZA186. i tu jest problem, bo na starej jest pisane F7. OZA186-F7 jest stosowana w ponad 2litrowych Xendosach, a w 1,5i Z5 stosowane OZA186-F5. więc teraz mam wybór, albo wypróbować wsadzić F5, albo nie kombinować i wstawić taką samą.
W każdym razie najwyraźniej skorzystam z zamiennika Boscha, MAGNETI MARELLI lub podobnych (NGK kosztuję 500 zł
i też nie wiem, jak zrozumieć, czy ta wykręcona NTK była już wcześniej wymieniana, czy stoi od samego początku..
- Od: 14 lut 2008, 12:21
- Posty: 6
- Skąd: Wa-wa
może sprobuj kupić sondę tutaj:
http://spark-plugs.co.uk/
ja do swojej mazdy kupiłem oryginał za 35 funciakow razem z dostawa
koszt NGK OZA186-F5 £51.91 + dostawa
NGK OZA186-F7 £42.47 + dostawa
http://spark-plugs.co.uk/
ja do swojej mazdy kupiłem oryginał za 35 funciakow razem z dostawa
koszt NGK OZA186-F5 £51.91 + dostawa
NGK OZA186-F7 £42.47 + dostawa
-
Gość
Witam podpinam się do tematu. Czy ECU powinien wywalić błąd przy wypięciu wtyczki od sondy? U mnie po wypięciu nie wywala żadnego błędu a samochód jeździ normalnie tzn bez żadnych szarpań itp. Tylko spalanie mam trochę duże ostatnio i myślałem że to przez zimno na dworze, ale coś mi się nie podoba ta sonda. Podłączałem ją pod miernik cyfrowy i na biegu jałowym skazywała 0.1 wolta. Przy gazowaniu przepustnicą wskazanie falowało max do 0.4 wolta raz tylko pokazało się 0.6wolta. Podejrzewam ze tak nie powinno być bo ostatnio jak mierzyłem sondę w BMW to na jałowym stało 0.5 i przy gazowaniu falowało od 0.1 do 0.8v tym samym miernikiem. Czy ktoś może mi powiedzieć dlaczego ECU nie wywala błędu sondy? Dodam ze jak odpinam czujnik temperatury powietrza wlotowego to ECU mruga błąd 11 czyli raczej nie jest uszkodzony.
- Od: 1 lis 2008, 01:39
- Posty: 61
- Skąd: okolice Tarnobrzega
- Auto: Mazda 323S BA 1.5 16V 1997r
ja również się podepnę- czy sonda lambda może mieć wpływ na gaśnięcie zimnego silnika?? po nagrzaniu jest ok, śmiga ale jak jest zimny jest słaba na maksa i do tego po zdjęciu nogi z gazu gaśnie. Mazda 323 Bg '93 wymienione świece, kable, silniczek krokowy... Aaa no i nieszczęsne Lpg
- Od: 6 paź 2005, 23:41
- Posty: 23
- Skąd: Łódź
- Auto: Mazda 323 1.3 16v `93->swap na 1.6 16v:)
323 1.8 BP GT w sumie:)
Kubula napisał(a):ja również się podepnę- czy sonda lambda może mieć wpływ na gaśnięcie zimnego silnika?? po nagrzaniu jest ok, śmiga ale jak jest zimny jest słaba na maksa i do tego po zdjęciu nogi z gazu gaśnie. Mazda 323 Bg '93 wymienione świece, kable, silniczek krokowy... Aaa no i nieszczęsne Lpg
Sonda nie wpływa na pracę zimnego silnika ponieważ pracuje dopiero po rozgrzaniu silnika, dlatego w sondach są grzałki które rozgrzewają zeby wcześniej zaczęła pracować. Sondy jednoprzewodowe są bez grzałki.
Witam,
Pisałam juz o swoim problemie z Mazdą w innym wątku ale byc może chodzi właśnie o sondę lambda. Auto ma falujące obroty i szarpie, na niskich obrotach praktycznie nie da się jeździć. Na diagnostyce wyszedł błąd sondy lambda i zastanawiam sie, czy to nie to. Mechanicy rozkładają ręce, że sprawdzili wszystko i nie wiedzą co może byc przyczyną. Jaki rodzaj sondy jest w moim aucie: Mazda 323f z 96 roku, 1.5 benzyna, 16V? Jaką sondę (ile przewodów?) i gdzie najlepiej kupić, czy są jakieś zamienniki, czy może kupić używaną, żeby sprawdzić czy to w ogóle to. Wpakowałam już w to auto ponad 2 tysiące zł a końca wydatków nie widać dlatego zależy mi żeby zrobić to jak najmniejszym kosztem. Czy da radę wymienić to samemu? Może ktoś mógłby opisać jak to zrobić, tylko tak jak się babie tłumaczy ;–)
Pozdrawiam
Pisałam juz o swoim problemie z Mazdą w innym wątku ale byc może chodzi właśnie o sondę lambda. Auto ma falujące obroty i szarpie, na niskich obrotach praktycznie nie da się jeździć. Na diagnostyce wyszedł błąd sondy lambda i zastanawiam sie, czy to nie to. Mechanicy rozkładają ręce, że sprawdzili wszystko i nie wiedzą co może byc przyczyną. Jaki rodzaj sondy jest w moim aucie: Mazda 323f z 96 roku, 1.5 benzyna, 16V? Jaką sondę (ile przewodów?) i gdzie najlepiej kupić, czy są jakieś zamienniki, czy może kupić używaną, żeby sprawdzić czy to w ogóle to. Wpakowałam już w to auto ponad 2 tysiące zł a końca wydatków nie widać dlatego zależy mi żeby zrobić to jak najmniejszym kosztem. Czy da radę wymienić to samemu? Może ktoś mógłby opisać jak to zrobić, tylko tak jak się babie tłumaczy ;–)
Pozdrawiam
- Od: 12 lut 2009, 00:19
- Posty: 4
- Skąd: Radom
- Auto: Mazda 323f 1996 1,5B 16V
jak chodzi o sondy to masz tu zrobilem sledztwo http://forum.mazdaspeed.pl/viewtopic.php?t=68378 masz tam rodzaje 3 przewodowcych i 4 ktore pasuja do 1,5 z5 Ty masz raczej 4 przewodowa tak jak wszyscy z 1996 3 przewodowe stosowali w latach 1994-1995. ( 1 post 3 przewodowe a na samym dole o 4([rzewodowych)
- Od: 24 lip 2008, 11:39
- Posty: 39
- Skąd: Wrocław
- Auto: mazda 323c 1.5 16v DOHC
Aha, jeszcze jedno pytanie. Czy rocznik samochodu też ma znaczenie jeśli chodzi o sondę lambda? Widzę na allegro ogłoszenia o sprzedaży sondy do Mazdy 323 z 99r na przykład. Czy będzie pasowała? Aha no i czy będzie pasowała od 323 czy musi być od "efki"? A czy pojemność silnika tez ma znaczenie czy te sondy są takie same? Wybaczcie jeśli to głupie pytania, być może odpowiedzi są oczywiste ale baba jak to baba ... :–)
Pozdrawiam
Pozdrawiam
- Od: 12 lut 2009, 00:19
- Posty: 4
- Skąd: Radom
- Auto: Mazda 323f 1996 1,5B 16V
ja tylko szukalem sond do silnika z5 i jest tak ze od 96 sa 4 przewodowe a wczesniej 3 ja polecam boscha sam go kupilem bo ten eps z wtyczka i bez sprowadzi wam tylko jeden sklep w polsce chyba ja obdzwonilem z 24 za nimi i tylko w jednym mi powiedzieli ze jest cien szansy ale jak chcecie to na czeskich i ruskich www mozna kupic je i nie baw sie w uzywki.... Bo kupisz i pojezdzisz z tydzien moze dwa albo bedzie juz walnieta strata 80 zl lepiej dolozyc pare groszy i samemu to zrobic porzadnie. Jak ktos chce namiary na ten sklep co zalatwia sondy eps-a z wtyczkami to na priv
- Od: 24 lip 2008, 11:39
- Posty: 39
- Skąd: Wrocław
- Auto: mazda 323c 1.5 16v DOHC
A gdzie ta sonda jest umieszczona w tym modelu mazdy (323f z 96r. 1.5 16V) przed czy za katalizatorem? Pytam, bo szlag mi trafił katalizator i zastanawiam sie czy mimo to wymiana sondy poprawi obroty (nie beda falowac i byc moze 2 bieg przestanie szarpac)? No bo przeciez gdyby byla za katalizatorem to mimo ze ja wymienie i tak bedzie sie pojawial blad sondy.
Pozdrawiam
Pozdrawiam
- Od: 12 lut 2009, 00:19
- Posty: 4
- Skąd: Radom
- Auto: Mazda 323f 1996 1,5B 16V
napiecia skacza szybko w zakresie j/w a na 2 tys rpm. 0.54-0.56V
Kto przegląda forum
Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 3 gości