Sonda Lambda – co to jest, do czego służy, gdzie się znajduje, jak sprawdzić i jaki zamiennik?

Postprzez soul » 16 kwi 2008, 21:09

dlaczego nie mozna ? bo jak bedzie za bogato to bedzie nie potrzebnie przelewac a jak bedzie za ubogo to bedzie Ci wypalac zawory i nic tego nie skoryguje :P bo jezeli na silnik np podawane jest za malo gazu... bo amsz ustawiuony w instalcje gazowej za maly mnoznik to co na to zareaguja? normalnie zareaugowala by lambda zwiekszajac czas wtrysku benzyy co za tym idzie gazu... a tak kaplica... wiec lepiej jezdzic ze sprawna lambda... i podłączoną..
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 25 wrz 2007, 09:07
Posty: 593
Skąd: Lublin
Auto: było 323F Z5, 323F KF, Honda Accord Coupe, Audi A4 B6 1.8T Sedan, Audi A4 B6 1.8T Avant, Audi A4 B6 2.4 V6

Postprzez denis_g » 17 kwi 2008, 10:45

Okazało się, że moja 323 posiada 2 sondy lambda. Ta pierwsza jest do wymiany. Niestety jest inna niż na modele europejskie. Po poszukiwaniach używek lub zamienników w Wa-wie nic nie dało się znaleźć.

Czy ktoś może miał podobny problem i zna jego rozwiązanie? Ew rozwiązania alternatywne ;)
Ostatnio edytowano 17 kwi 2008, 13:31 przez denis_g, łącznie edytowano 1 raz
Avatar użytkownika
Początkujący
 
Od: 14 lut 2008, 11:21
Posty: 6
Skąd: Wa-wa

Postprzez yama » 17 kwi 2008, 14:40

co tam masz inny gwint ??
bo w kataloga sa do protage sondy
MAZDA &M....ITSUBISHI
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 21 mar 2007, 18:14
Posty: 570 (1/7)
Skąd: Rzeszow
Auto: mazda 3 1.6 BK/Eclipse 4g63(T awd)

Postprzez denis_g » 17 kwi 2008, 14:45

są 2 sondy, martwa jest ta pierwsza, czymś się różni od wersji europejskiej (dokładniej powiedzieć nie umiem, bo póki co mam zbyt mały poziom wtajemniczenia).
wg jakiego katalogu?
Avatar użytkownika
Początkujący
 
Od: 14 lut 2008, 11:21
Posty: 6
Skąd: Wa-wa

Postprzez yama » 18 kwi 2008, 14:29

uniwersalna sonda napewno bedzie pasowac nawet ntk ma w ofercie ew bosh orginaly tez sa

nie bardzo wiem dlaczego nie znalazles do tego modelu
1 sza sonde masz przed katalizatorem 2 za
2 lambda informuje cie o tym ze 1 sza padla oraz prace kata / na podstawie porownan obu sond/ napiecie moze roznic sie max -20% od pierwszej jesli wiecej dostajesz ERROR do kompa/ napiecie jest nizsze dlatego ze kat dziala/
europejskie modele maja PRZEWAZNie tylko jedna sonde / mozesz przejsc tez na 1 sonde tylko trzeba zemulowac 2 ga :D/
MAZDA &M....ITSUBISHI
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 21 mar 2007, 18:14
Posty: 570 (1/7)
Skąd: Rzeszow
Auto: mazda 3 1.6 BK/Eclipse 4g63(T awd)

Postprzez denis_g » 19 kwi 2008, 21:55

yama napisał(a):uniwersalna sonda napewno bedzie pasowac nawet ntk ma w ofercie ew bosh orginaly tez sa

nie bardzo wiem dlaczego nie znalazles do tego modelu
1 sza sonde masz przed katalizatorem 2 za
2 lambda informuje cie o tym ze 1 sza padla oraz prace kata / na podstawie porownan obu sond/ napiecie moze roznic sie max -20% od pierwszej jesli wiecej dostajesz ERROR do kompa/ napiecie jest nizsze dlatego ze kat dziala/
europejskie modele maja PRZEWAZNie tylko jedna sonde / mozesz przejsc tez na 1 sonde tylko trzeba zemulowac 2 ga :D/


a znasz jak przerobić standardową? lub kogoś, kto to zrobi? bądź gdzie można taką sondę znaleźć, bo w Wa-wie jak na razie, to nie znalazłem??

gdyby ktoś miał pomysł na w miarę szybkie rozwiązanie mojego problemu, to byłbym bardzo wdzięczny za radę ;) bo 12-14 l/ 100 km dla silnika 1.5 l to chyba trochę przesada <killer>
Avatar użytkownika
Początkujący
 
Od: 14 lut 2008, 11:21
Posty: 6
Skąd: Wa-wa

Postprzez denis_g » 8 maja 2008, 08:24

po wykręceniu starej sondy udało się odczytać następujące dane:
73 B6DC NTK F7 Japan.
Po przeszukaniu sieci udało mi się znaleźć, że to jest sonda 3przewodowa OZA186. i tu jest problem, bo na starej jest pisane F7. OZA186-F7 jest stosowana w ponad 2litrowych Xendosach, a w 1,5i Z5 stosowane OZA186-F5. więc teraz mam wybór, albo wypróbować wsadzić F5, albo nie kombinować i wstawić taką samą.
W każdym razie najwyraźniej skorzystam z zamiennika Boscha, MAGNETI MARELLI lub podobnych (NGK kosztuję 500 zł :(
i też nie wiem, jak zrozumieć, czy ta wykręcona NTK była już wcześniej wymieniana, czy stoi od samego początku..
Avatar użytkownika
Początkujący
 
Od: 14 lut 2008, 11:21
Posty: 6
Skąd: Wa-wa

Postprzez Gość » 10 maja 2008, 20:27

może sprobuj kupić sondę tutaj:
http://spark-plugs.co.uk/

ja do swojej mazdy kupiłem oryginał za 35 funciakow razem z dostawa :)

koszt NGK OZA186-F5 £51.91 + dostawa

NGK OZA186-F7 £42.47 + dostawa
Gość
 

Postprzez jacek5505 » 23 gru 2008, 17:01

Witam podpinam się do tematu. Czy ECU powinien wywalić błąd przy wypięciu wtyczki od sondy? U mnie po wypięciu nie wywala żadnego błędu a samochód jeździ normalnie tzn bez żadnych szarpań itp. Tylko spalanie mam trochę duże ostatnio i myślałem że to przez zimno na dworze, ale coś mi się nie podoba ta sonda. Podłączałem ją pod miernik cyfrowy i na biegu jałowym skazywała 0.1 wolta. Przy gazowaniu przepustnicą wskazanie falowało max do 0.4 wolta raz tylko pokazało się 0.6wolta. Podejrzewam ze tak nie powinno być bo ostatnio jak mierzyłem sondę w BMW to na jałowym stało 0.5 i przy gazowaniu falowało od 0.1 do 0.8v tym samym miernikiem. Czy ktoś może mi powiedzieć dlaczego ECU nie wywala błędu sondy? Dodam ze jak odpinam czujnik temperatury powietrza wlotowego to ECU mruga błąd 11 czyli raczej nie jest uszkodzony.
Forumowicz
 
Od: 1 lis 2008, 00:39
Posty: 61
Skąd: okolice Tarnobrzega
Auto: Mazda 323S BA 1.5 16V 1997r

Postprzez Kubula » 9 lut 2009, 22:35

ja również się podepnę- czy sonda lambda może mieć wpływ na gaśnięcie zimnego silnika?? po nagrzaniu jest ok, śmiga ale jak jest zimny jest słaba na maksa i do tego po zdjęciu nogi z gazu gaśnie. Mazda 323 Bg '93 wymienione świece, kable, silniczek krokowy... Aaa no i nieszczęsne Lpg
Avatar użytkownika
Początkujący
 
Od: 6 paź 2005, 22:41
Posty: 23
Skąd: Łódź
Auto: Mazda 323 1.3 16v `93->swap na 1.6 16v:)
323 1.8 BP GT w sumie:)

Postprzez bzzyczek » 10 lut 2009, 14:41

Kubula napisał(a):ja również się podepnę- czy sonda lambda może mieć wpływ na gaśnięcie zimnego silnika?? po nagrzaniu jest ok, śmiga ale jak jest zimny jest słaba na maksa i do tego po zdjęciu nogi z gazu gaśnie. Mazda 323 Bg '93 wymienione świece, kable, silniczek krokowy... Aaa no i nieszczęsne Lpg


Sonda nie wpływa na pracę zimnego silnika ponieważ pracuje dopiero po rozgrzaniu silnika, dlatego w sondach są grzałki które rozgrzewają zeby wcześniej zaczęła pracować. Sondy jednoprzewodowe są bez grzałki.
Forumowicz
 
Od: 3 cze 2008, 20:26
Posty: 332 (0/1)
Skąd: oklice Radomska
Auto: A4 B5 1.8T kox 200HP/ Dwie Mazdy były :(

Postprzez Orek » 13 lut 2009, 22:28

Witam,
Pisałam juz o swoim problemie z Mazdą w innym wątku ale byc może chodzi właśnie o sondę lambda. Auto ma falujące obroty i szarpie, na niskich obrotach praktycznie nie da się jeździć. Na diagnostyce wyszedł błąd sondy lambda i zastanawiam sie, czy to nie to. Mechanicy rozkładają ręce, że sprawdzili wszystko i nie wiedzą co może byc przyczyną. Jaki rodzaj sondy jest w moim aucie: Mazda 323f z 96 roku, 1.5 benzyna, 16V? Jaką sondę (ile przewodów?) i gdzie najlepiej kupić, czy są jakieś zamienniki, czy może kupić używaną, żeby sprawdzić czy to w ogóle to. Wpakowałam już w to auto ponad 2 tysiące zł a końca wydatków nie widać dlatego zależy mi żeby zrobić to jak najmniejszym kosztem. Czy da radę wymienić to samemu? Może ktoś mógłby opisać jak to zrobić, tylko tak jak się babie tłumaczy ;–)

Pozdrawiam
Początkujący
 
Od: 11 lut 2009, 23:19
Posty: 4
Skąd: Radom
Auto: Mazda 323f 1996 1,5B 16V

Postprzez oql » 14 lut 2009, 13:37

jak chodzi o sondy to masz tu zrobilem sledztwo :D http://forum.mazdaspeed.pl/viewtopic.php?t=68378 masz tam rodzaje 3 przewodowcych i 4 ktore pasuja do 1,5 z5 Ty masz raczej 4 przewodowa tak jak wszyscy z 1996 :) 3 przewodowe stosowali w latach 1994-1995. ( 1 post 3 przewodowe a na samym dole o 4([rzewodowych)
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 24 lip 2008, 10:39
Posty: 39
Skąd: Wrocław
Auto: mazda 323c 1.5 16v DOHC

Postprzez Orek » 14 lut 2009, 19:00

Dzięki wielkie, super, bardzo mi pomogłeś. Teraz muszę tylko znaleźć tę sondę za jakieś normalne pieniądze i spróbować ją wymienić. Trzymaj kciuki :–)

Pozdrawiam
Początkujący
 
Od: 11 lut 2009, 23:19
Posty: 4
Skąd: Radom
Auto: Mazda 323f 1996 1,5B 16V

Postprzez Orek » 14 lut 2009, 19:17

Aha, jeszcze jedno pytanie. Czy rocznik samochodu też ma znaczenie jeśli chodzi o sondę lambda? Widzę na allegro ogłoszenia o sprzedaży sondy do Mazdy 323 z 99r na przykład. Czy będzie pasowała? Aha no i czy będzie pasowała od 323 czy musi być od "efki"? A czy pojemność silnika tez ma znaczenie czy te sondy są takie same? Wybaczcie jeśli to głupie pytania, być może odpowiedzi są oczywiste ale baba jak to baba ... :–)

Pozdrawiam
Początkujący
 
Od: 11 lut 2009, 23:19
Posty: 4
Skąd: Radom
Auto: Mazda 323f 1996 1,5B 16V

Postprzez oql » 14 lut 2009, 20:39

ja tylko szukalem sond do silnika z5 i jest tak ze od 96 sa 4 przewodowe a wczesniej 3 ja polecam boscha :D sam go kupilem bo ten eps z wtyczka i bez sprowadzi wam tylko jeden sklep w polsce chyba :D ja obdzwonilem z 24 za nimi i tylko w jednym mi powiedzieli ze jest cien szansy ale jak chcecie to na czeskich i ruskich www mozna kupic je :D i nie baw sie w uzywki.... Bo kupisz i pojezdzisz z tydzien moze dwa :D albo bedzie juz walnieta strata 80 zl lepiej dolozyc pare groszy i samemu to zrobic porzadnie. Jak ktos chce namiary na ten sklep co zalatwia sondy eps-a z wtyczkami to na priv :)
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 24 lip 2008, 10:39
Posty: 39
Skąd: Wrocław
Auto: mazda 323c 1.5 16v DOHC

Postprzez Orek » 15 lut 2009, 12:54

A gdzie ta sonda jest umieszczona w tym modelu mazdy (323f z 96r. 1.5 16V) przed czy za katalizatorem? Pytam, bo szlag mi trafił katalizator i zastanawiam sie czy mimo to wymiana sondy poprawi obroty (nie beda falowac i byc moze 2 bieg przestanie szarpac)? No bo przeciez gdyby byla za katalizatorem to mimo ze ja wymienie i tak bedzie sie pojawial blad sondy.

Pozdrawiam
Początkujący
 
Od: 11 lut 2009, 23:19
Posty: 4
Skąd: Radom
Auto: Mazda 323f 1996 1,5B 16V

Postprzez marcin255 » 24 mar 2009, 14:52

Panowie ,zaczął się cyrk z obrotami
sonda wyglada tak
Obrazek
Obrazek
Obrazek

co sadzicie -do wymiany ?
napiecie od 0.00 V do 0.96V jak na napiecia to chyba dobra ?
Ceed GT 1.6T 225KM
Obrazek
T-Roc 2.0 TSI 4motion 190KM
Obrazek
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 28 gru 2008, 22:14
Posty: 5324 (26/45)
Skąd: Wrocław
Auto: Była 323F BA
87 KM -122 Nm
Mazda 3-2.0 LF
166 KM -209
KIA CEE’D GT
204 KM -265 Nm up
225 KM -330 Nm
T-Roc 2.0TSI 4motion 190KM 320Nm up.....?

Postprzez bzzyczek » 24 mar 2009, 17:34

Jeśli napięcie faluje tak jak piszesz od 0v do 0.96v to dobra, wyglądem chyba nie ma sie co sugerować.
Forumowicz
 
Od: 3 cze 2008, 20:26
Posty: 332 (0/1)
Skąd: oklice Radomska
Auto: A4 B5 1.8T kox 200HP/ Dwie Mazdy były :(

Postprzez marcin255 » 24 mar 2009, 18:29

napiecia skacza szybko w zakresie j/w a na 2 tys rpm. 0.54-0.56V
Ceed GT 1.6T 225KM
Obrazek
T-Roc 2.0 TSI 4motion 190KM
Obrazek
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 28 gru 2008, 22:14
Posty: 5324 (26/45)
Skąd: Wrocław
Auto: Była 323F BA
87 KM -122 Nm
Mazda 3-2.0 LF
166 KM -209
KIA CEE’D GT
204 KM -265 Nm up
225 KM -330 Nm
T-Roc 2.0TSI 4motion 190KM 320Nm up.....?

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 3 gości

Moderator

Moderatorzy 3 / 323