Jakie felgi i opony najlepsze na zimę?

Skrzynia biegów, sprzęgło, osie, zawieszenie, koła, układ kierowniczy i hamulcowy.

Postprzez cross » 8 paź 2010, 16:11

Witam,

Jak wszyscy wiemy zbliża się zima.
W swojej maździe mam takie obecnie opony na takich felgach (alusy)
Obrazek

Otrzymałem informacje , że raczej z wiadomych przyczyn jeśli chcę wrzucić zimówki to będę musiał zakupić felgi 15` .. i tu pojawia się moje pytanie. Ze względów estetycznych, auto na stalowych (tańszych) będzie wyglądało kiepsko jeśli nie powiedzieć tragicznie, jednak jak alusy sprawdzają się zimą? Czy nie są podatne na pęknięcia ze względu na niską temperaturę? Co jest bardziej opłacalne, zakupić do takiej mazdy jak moja, alusy 15 czy stalowe. Oczywiście, prosiłbym jeszcze gdyby ktoś mi mógł podać, podobny profil opony zimowej jak letnie, bo nie wyobrażam sobie jeździć na zimowych, będących o połowę mniejsze w szerokości niż te obecnie.

Edit:
Widzę, że niżej już jest podobny temat, ale proszę jednak potraktować indywidualnie, bo jak widać np sam jeżdżę na niestandardowych rozmiarach, bo 215/40/83W a rzekomo najwyższy profil to 195 do bjotek :P

MOD: nie pisz post pod postem, łącze z istniejącym tematem /Borys
cross
 

Postprzez Borys » 8 paź 2010, 20:53

Po pierwsze 215 to szerokość, nie profil. Po drugie jazda zimą na tak szerokiej oponie jest wręcz nie wskazana. Zimą liczy się nacisk na jednostkę powierzchni styku, więc nie zdziw się jak nie zahamujesz lub nie ruszysz przy 215. Alufelgi wytrzymują spokojnie ujemne temperatury, większym problemem jest działanie soli itp., felgi w większości są lakierowane i pojawiają się wżery.
Najlepiej jednak zakupić 14" czy 15" w stali i mieć spokój przez te 3/4 m-ce.
Obrazek Obrazek
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 28 lip 2007, 23:00
Posty: 2063 (0/1)
Skąd: Łódź
Auto: Lancer

Postprzez cross » 9 paź 2010, 23:55

Borys napisał(a):Po pierwsze 215 to szerokość, nie profil


No tak, pomyliło mi się.

No i dzięki wielkie, takiej odpowiedzi oczekiwałem :)
cross
 

Postprzez Sewer » 11 paź 2010, 06:52

eee juz nie wazne :)
Obrazek
Forumowicz
 
Od: 4 lip 2010, 10:28
Posty: 137 (0/1)
Skąd: Warszawa
Auto: 323F 1.6 BJ r.2002 + lpg

Postprzez cross » 11 paź 2010, 11:14

Borys


ty masz rozstaw śrub 4x100 ?
cross
 

Postprzez Borys » 11 paź 2010, 12:07

Tak, w BJ tylko Sportive ma 5x114
Obrazek Obrazek
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 28 lip 2007, 23:00
Posty: 2063 (0/1)
Skąd: Łódź
Auto: Lancer

Postprzez konrasta » 17 paź 2010, 16:54

Witam,

Od niedawna jestem posiadaczem Mazdy 323F BJ (1,5) rocznik 1998. Niedawno kupiłem komplet stalowych felg na zimę 14" 4x100x54 5/5JJ ET45. Felgi te dostanę razem z nakrętkami i mam pytanie. Czy konieczna jest wymiana szpilek, gdy będę zmieniał felgi z aluminiowych na stalowe? Jeśli tak, to jak dobrać ich rozmiar? Czy jeszcze coś oprócz szpilek trzeba będzie wymieniać?
Początkujący
 
Od: 17 paź 2010, 14:20
Posty: 4

Postprzez Borys » 17 paź 2010, 18:04

Nie jest konieczna, nakrętki do stalówek są przelotowe, więc przykręcisz ile będzie trzeba. Jeśli chcesz używać pełnych nakrętek (takich jak do alu) to pomijając to, że mają inne zakończenia (stożkowe zamiast kulistych) to powinny dać rade przy fabrycznych szpilkach.
Obrazek Obrazek
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 28 lip 2007, 23:00
Posty: 2063 (0/1)
Skąd: Łódź
Auto: Lancer

Postprzez cross » 29 lis 2010, 15:49

Witam,

Obecnie mam 17 calowe felgi. Zdjęcie poniżej:

Obrazek

Teraz tak, zastanawiam się na felgami jakie chce kupić. Według tej tabelki
Obrazek

Uwzględniam kryteria na podstawie, którego szukam optimum.
1. Zaleca się wymianę opon letnich na zimowe o takim samym lub niewiele mniejszej szerokości, ze względu na rozstaw osi, masę samochodu, właściwości.
2. Profil opony. Wiadomo, że zimowa ma inne ciśnienie, bardziej siada niż letnia, dlatego profil musi być większy niż w przypadku mojej obecnej (patrz, zdjęcie).
3. Zatem jeśli profil większy, a nadkola są jakie są, musi być inna felga.
4. Zastanawiam się między 15 calowymi. Ale według tabelki, maks 185 założę. Pytanie, czy zmniejszenie jednak felgi o jeden cal, kupienie 16 calowych, założenie maksymalnego rozmiaru dla 16' czyli 205 z profilem 60 nie będzie optymalne? Opona będzie osadzona podobnie jak moja obecna , w nadkolach. Nie będzie tarła a z kolei profil opony będzie odpowiedni na śnieg a szerokość jej do zalecana pod kątem opon letnich.
cross
 

Postprzez Borys » 29 lis 2010, 18:02

Dlaczego kombinujesz zamiast założyć fabryczny rozmiar?
195/55R15 zimowa będzie jednak droga, osobiście mam 185/60R15 przy feldze stalowej 5,5".
Pamiętaj, że zimą liczy się bardziej nacisk na jednostkę powierzchni niż tarcie więc im węższe tym lepsze.
205 to za dużo, ponadto 205/60R16 będzie dużo za dużo, ja przy letnich R16 by zachować fabryczny obwód koła mam 205/45.
Obrazek Obrazek
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 28 lip 2007, 23:00
Posty: 2063 (0/1)
Skąd: Łódź
Auto: Lancer

Postprzez Misiek43 » 30 lis 2010, 13:22

cross napisał(a):Witam,

Obecnie mam 17 calowe felgi. Zdjęcie poniżej:

Obrazek

Teraz tak, zastanawiam się na felgami jakie chce kupić. Według tej tabelki
Obrazek

Uwzględniam kryteria na podstawie, którego szukam optimum.
1. Zaleca się wymianę opon letnich na zimowe o takim samym lub niewiele mniejszej szerokości, ze względu na rozstaw osi, masę samochodu, właściwości.
2. Profil opony. Wiadomo, że zimowa ma inne ciśnienie, bardziej siada niż letnia, dlatego profil musi być większy niż w przypadku mojej obecnej (patrz, zdjęcie).
3. Zatem jeśli profil większy, a nadkola są jakie są, musi być inna felga.
4. Zastanawiam się między 15 calowymi. Ale według tabelki, maks 185 założę. Pytanie, czy zmniejszenie jednak felgi o jeden cal, kupienie 16 calowych, założenie maksymalnego rozmiaru dla 16' czyli 205 z profilem 60 nie będzie optymalne? Opona będzie osadzona podobnie jak moja obecna , w nadkolach. Nie będzie tarła a z kolei profil opony będzie odpowiedni na śnieg a szerokość jej do zalecana pod kątem opon letnich.



Na Twoim miejscu to zima postawił bym na bezpieczeństwo zamiast lans na nisko profilowych szerokich kapciach ... Ja na zimę aluski zrzuciłem i założyłem stalówki, do tego dedykowany rozmiar gumy i jeździ się przyjemnie. Co by zbyt paskudnie nie wyglądało można sobie zawsze dobrać jakieś kołpaczki i takie moje zdanie ...

PS. Opony Kleber HP2
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 9 lut 2010, 09:19
Posty: 31
Skąd: Garwolin
Auto: 323F BJ 2.0 DITD (2003)

Postprzez cross » 30 lis 2010, 13:45

Borys z tego co wyczytałem na opony.com.pl z czym się też zgadzam opony wąskie mają lepszy bezpośredni nacisk na powierzchnie lecz akurat hamowanie w ich przypadku jest słabsze.

Zwężanie opon na zimę powoduje pogorszenie parametrów trakcyjnych auta, a poprzez zmniejszenie powierzchni styku z drogą – pogorszenie hamowania na mokrej, zaśnieżonej (ubitej) i oblodzonej nawierzchni

Ja zapytałem czy wstawienie felg 16 calowych z odpowiednim profilem przy odpowiedniej szerokości dla tego typu felg spowoduje, ze będę miał podobny rozmiar koła jak na zdjęciu (felga + opona) .
cross
 

Postprzez cross » 30 lis 2010, 13:47

fabryczny obwód koła mam 205/45.


45 na 16 calowej to mało jak na zimową oponę.

Borys a ja letnie mam 215, założę 185 to samochód jak szalony się będzie zachowywał. Nie mogę zbytnio wąskich dawać.
Ostatnio edytowano 30 lis 2010, 16:05 przez cross, łącznie edytowano 1 raz
cross
 

Postprzez luki.p » 30 lis 2010, 14:21

Panowie podczepię się pod temat opon na zimę.

Obecnie mam jeszcze zalozone letnie 175/65/R14. felgi 14" sa to jedyne, które posiadam. czy dobra opcja jest zalozenie na te 14" opon 175/65 czy 185/65? bo widze, ze obydwa widnieja w poradniku jako zalecane przez producenta. ktore beda lepsze? rozumiem, ze oba rozwiazania sa polecane? oponki jakie chce kupic – Kleber HP2. bardzo prosze o info.
Forumowicz
 
Od: 13 lis 2010, 19:33
Posty: 33
Skąd: Ostróda
Auto: Mazda 323 S BJ 1.5 benz 99r.

Postprzez Borys » 30 lis 2010, 16:24

cross napisał(a):Borys a ja letnie mam 215, założę 185 to samochód jak szalony się będzie zachowywał.

Przesadzasz trochę, BJ'ka ma fabrycznie 185-195 również na zimę i wszyscy tak jeździmy. Nie ma tam wielkiej mocy by ratować się szerokością. Aby zachować fabryczny obwód kół przy różnych rozmiarach felg skorzystaj z kalkulatora http://www.opony.com.pl/narzedzia/zamienniki-opon
IMO na te 2-3 miesiące szkoda kasy i zachodu na lansowy rozmiar.
cross napisał(a):45 na 16 calowej to mało jak na zimową oponę.

Jak założysz więcej nie zachowujesz fabrycznego obwodu, ryzykujesz przekłamaniami licznika oraz tym, że opona nie wejdzie (będzie obcierać o kielich amortyzatora) lub rant błotnika będzie obcierał podczas pracy amora.

luki, większość uważa, że węższe są lepsze na zimę, ale drastycznej różnicy nie będzie. Bierz co tańsze ;)
Obrazek Obrazek
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 28 lip 2007, 23:00
Posty: 2063 (0/1)
Skąd: Łódź
Auto: Lancer

Postprzez Jacekm_ » 30 lis 2010, 18:13

Ja mam na zimówki 15" stalówki z oponami 195/55R15, jest to rozmiar fabrycznie przewidziany do mojej wersji. Z ori kolpakami wygląda to całkiem znośnie a i jazda bez najmniejszych zastrzeżeń. Polecam, aczkolwiek, jeśli jest kasa na lans to 16, nawet i 17" może być, jeśli laczek będzie dobry. Ale bez obaw, bo w rozmiarze do BJ to już na pewno będą tylko najdroższe, więc raczej dobre opony. Wszystko kwestia kasy i komfortu jazdy zimą, bo niestety ale dziur i obijania się o ubite bryły śniegu się nie uniknie. Nie podejmował bym tu kwestii, czy bedzie się lepiej hamowało, czy prowadziło, z dobrą oponą na pewno nie bedzie problemów. Jeszcze wczoraj jeździłem na śniegu na swoich letnich 17 i prowdzenie, czy tam hamowanie było nienajgorsze, gorzej było ruszyć, no ale to już nie ważne, od dzisiaj zimówki.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 6 paź 2008, 16:56
Posty: 486
Skąd: Łódź
Auto: mazda dwa zero

Postprzez cross » 1 gru 2010, 02:34

Borys napisał(a):
cross napisał(a):Borys a ja letnie mam 215, założę 185 to samochód jak szalony się będzie zachowywał.

Przesadzasz trochę, BJ'ka ma fabrycznie 185-195 również na zimę i wszyscy tak jeździmy. Nie ma tam wielkiej mocy by ratować się szerokością. Aby zachować fabryczny obwód kół przy różnych rozmiarach felg skorzystaj z kalkulatora http://www.opony.com.pl/narzedzia/zamienniki-opon
IMO na te 2-3 miesiące szkoda kasy i zachodu na lansowy rozmiar.
cross napisał(a):45 na 16 calowej to mało jak na zimową oponę.

Jak założysz więcej nie zachowujesz fabrycznego obwodu, ryzykujesz przekłamaniami licznika oraz tym, że opona nie wejdzie (będzie obcierać o kielich amortyzatora) lub rant błotnika będzie obcierał podczas pracy amora.

luki, większość uważa, że węższe są lepsze na zimę, ale drastycznej różnicy nie będzie. Bierz co tańsze ;)


Tak, to spójrz na oponę na zdjęciu. To jest 215 .. nie mam zbytnio fabrycznej. W fabrycznych zwyczajnych bjtkach można założyć do 195, moja spokojnie 'udźwignie' 215. Chodzi o to, że profil opony musi być większy niż ten co mam, jak na zdjęciu, czyli 40. Przynajmniej 55, ale wtedy właśnie na takiej feldze 17 cali będzie obcierać. Musi być zatem mniejsza felga, ale na szerokiej oponie, bo wąskich też dawać nie mogę, ponieważ nie mam fabrycznie jak ty do 195, bo jeżdżę sam na 215 i nic, nie obciera. Dam za wąskie to na tym sportowym zawieszeniu będzie jak na sankach.


Jacekm_ napisał(a):Ja mam na zimówki 15" stalówki z oponami 195/55R15, jest to rozmiar fabrycznie przewidziany do mojej wersji. Z ori kolpakami wygląda to całkiem znośnie a i jazda bez najmniejszych zastrzeżeń. Polecam, aczkolwiek, jeśli jest kasa na lans to 16, nawet i 17" może być, jeśli laczek będzie dobry. Ale bez obaw, bo w rozmiarze do BJ to już na pewno będą tylko najdroższe, więc raczej dobre opony. Wszystko kwestia kasy i komfortu jazdy zimą, bo niestety ale dziur i obijania się o ubite bryły śniegu się nie uniknie. Nie podejmował bym tu kwestii, czy bedzie się lepiej hamowało, czy prowadziło, z dobrą oponą na pewno nie bedzie problemów. Jeszcze wczoraj jeździłem na śniegu na swoich letnich 17 i prowdzenie, czy tam hamowanie było nienajgorsze, gorzej było ruszyć, no ale to już nie ważne, od dzisiaj zimówki.


Jacek masz gdzieś zdjęcia swojej mazdy? Ja tu widzę 17 lub 18 calowe felgi i opony 215, szerokie tak?



Polecam wstawić to gdzieś. BJ ma fabrycznie co prawda takie fabryczne przewidziane ustawienia opon na danych felgach. Jednak jeśli ktoś , tak jak ja, ma tuningowane auto, wstawione inny rozmiar felg, opon może skorzystać z tego, gdy potrzebuje zmienić i felgi na mniejsze przez co szerokość opony będzie malała, profil rósł. A średnica zewnętrzna opona rosła. Aby uniknąć zbyt dużych różnic , powyżej 3%
Tabela według standardu ETRTO się przyda.

http://www.motointegrator.pl/ajax_str.php?id=517
cross
 

PostTen post został usunięty przez Borys 1 gru 2010, 14:49.

PostTen post został usunięty przez Borys 1 gru 2010, 14:51.

Postprzez Borys » 1 gru 2010, 10:04

cross napisał(a):bo wąskich też dawać nie mogę

Poczytaj trochę, bo chyba nie rozumiesz. Szerokość felgi ogranicza tylko szerokość opony, ciężko będzie kupić 16" czy 17" o szerokości felgi 5,5-6" więc teoretycznie nie naciągniesz opony 185 czy 195 (rant felgi będzie słabo chroniony). 15" felgi są z automatu często węższe i problem odpada.
Całkowicie inną sprawą jest profil, który obliczasz kalkulatorem lub tabelką którą znalazłeś. Optymalnie będzie jak zachowasz obwód o którym pisałem. Wzorcowa opona 195/55r15 ma obwód 59,5 cm, twoja letnia 17" ma 60 cm (czyli twój tuning nie ma nic do rzeczy bo masz identyczny obwód koła co dała fabryka). Jeśli myślisz, że zachowasz przykładowo rozmiar felgi 17" i szerokość opony 215 a zwiększysz sobie profil z 40 do 50 to całe koło będzie miało prawie 64 cm i już będzie problem z włożeniem go pod błotnik. Zwiększyć profil możesz tylko kosztem średnicy felgi. Twój tuning nie ma tu nic do rzeczy skoro chcesz kupić nową felgę.

PS NIE pisz post pod postem, jest opcja zmień.
Obrazek Obrazek
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 28 lip 2007, 23:00
Posty: 2063 (0/1)
Skąd: Łódź
Auto: Lancer

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 2 gości

Moderator

Moderatorzy 3 / 323