Fotorelacja: smarowanie tulei drążka zmiany biegów

Skrzynia biegów, sprzęgło, osie, zawieszenie, koła, układ kierowniczy i hamulcowy.

Postprzez dembol » 14 sie 2011, 10:53

Witam,

Ostatnio postanowiłem sobie przesmarować tuleję drążka zmiany biegów ponieważ ciężko wchodziły mi biegi no i przy okazji strzeliłem parę fotek z całej akcji, może komuś się przyda.

Cała operacja nie wymaga kanału, wszystko co jest potrzebne to:
– dobry podnośnik – ja miałem dwa, jednym podniosłem auto, a drugim sobie "ubezpieczałem"
– klucz 10
– klucz 13 (albo 12, kurcze zapomniałem <glupek2> )
– papier ścierny
– dobry smar wysokotemperaturowy, ja wykorzystałem smar do tłoczków hamulcowych

No to jedziemy:

1. Podnosimy przód auta z jednej strony dość wysoko. Drugim podnośnikiem sobie "ubezpieczamy"
Obrazek

2. Wciskamy się pod auto (w poprzek). Tutaj polę do popisu dla panów z brzuszkami ;P

3. Odkręcamy z jednej strony osłonę termiczną wydechu – dwie śruby kluczem 10. Wystarczy odkręcić tylko od strony lewarka, osłonka sama nam opadnie dość nisko i będzie miejsce, nie trzeba jej całej zdejmować.
Obrazek

Po odkręceniu osłonki już dobrze widać tuleję lewarka
Obrazek

Na osłonie wydechu można sobie zamontować lampkę ;)
Obrazek
Obrazek

4. Odkręcamy śrubę tulei lewarka – i tu nie pamiętam czy to był klucz 12 czy 13 <glupek2>. Jest to zwykła śruba z nakrętką. Może się kręcić komuś w kółko, więc warto jej łepek przytrzymać sobie drugim kluczem. U mnie poszło gładko.

Na obrazku widzimy już odkręconą i częściowo wysuniętą śrubę.
Obrazek

A tu po całkowitym jej wyjęciu
Obrazek

5. Wyciągamy śrubę, tu już nie było tak prosto, bo u mnie była ona skorodowana i wyszła z trudem

6. Jak ktoś chce to może sobie wymienić te plastikowe, zielone tulejki. U mnie były założone kiedyś nowe, więc ich nie wymieniałem.

Do kupienia są np tu – http://www.fox.rzeszow.pl/Szczegoly-pro ... =BG6246161. Potrzebne są oczywiście dwie.

7. Czyścimy lub wymieniamy wykręconą śrubę. Ja jej nigdzie nie mogłem dostać, więc ją dobrze wyczyściłem grubszym papierem ściernym a potem wypolerowałem papierem 1000.

Przed: (cała skorodowana, powierzchnia nierówna)
Obrazek

Po:
Obrazek

8. Smarujemy śrubę jakimś smarem wysokotemperaturowym. Ja wykorzystałem smar do tłoczków hamulcowych ;) Przed montażem śruby plastikowe tulejki wyciągamy i też je czyścimy (lub wymieniamy na nowe).

9. Składamy wszystko w odwrotnej kolejności
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 1 paź 2010, 08:24
Posty: 91
Skąd: Reda
Auto: Mazda 323F BJ 2.0 Sportive (FS)

Postprzez dembol » 14 sie 2011, 12:25

Aha, jeszcze taka mała podpowiedź. Jeżeli ktoś ma taką przypadłość, że biegi ciężko wchodzą podczas wolnej jazdy bądź stania w korku to można temu zaradzić wkręcając troszeczkę bolec pod pedałem sprzęgła. Dojście jest dobre pod kierownicą, więc nie powinno być problemu. Kluczem 13 luzujemy nakrętnę kontrującą, a kluczem 10 wkręcamy bolec sprzęgła (u mnie wystarczyły 2 pełne obroty). Następnie przykręcamy kontrę. Sprzęgło będzie wtedy wyżej brało, ale problem z haczącymi biegami powinien ustąpić :)

Jak ktoś będzie chcial to postaram się wrzucić fotkę jak to zrobić, ale raczej nie powinno być z tym problemu ;)

życzę zimnego kapselka na ten dzisiejszy upalny dzień <faja>
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 1 paź 2010, 08:24
Posty: 91
Skąd: Reda
Auto: Mazda 323F BJ 2.0 Sportive (FS)

Postprzez szuwar1978 » 14 sie 2011, 14:57

Kolego fotorelacja bardzo fajna ale mam jedną uwagę co do kręcenia przy sprzęgle... mianowicie wkręcając trzpień skasujesz całkowicie luz na pedale tak zwany "free play" a co z tym związane tłok pompy będzie cały czas wciśnięty. Spowoduje to że pedał sprzęgła będzie się robił coraz twardszy i efekt będzie taki jak byś miał cały czas wciśnięty pedał oczywiście nie będzie to powodowało uślizgu ale można szybko uwalić sprzęgło. Przerabiałem temat z regulacją i dopiero po uwagach od Jaksy ustawiłem wszystko prawidłowo. Jeżeli chcesz dobrze ustawić sprzęgło i wysokość brania to robisz tak:
najpierw regulujesz wysokość pedału a później kasujesz luz trzpieniem, generalnie tłok pompy w który wchodzi trzpień nie może być wciśnięty musi się zapierać o pierścień zabezpieczający....
Jeżeli chcesz żeby sprzęgło brało wyżej to musisz zwiększyć całkowity skok pedału....
Pozdrawiam
Forumowicz
 
Od: 27 kwi 2010, 21:23
Posty: 142
Auto: Mazda 323F 99' BJ 1.5 16V ZL

Postprzez dembol » 14 sie 2011, 22:02

Tak dokładnie, tzw free play też trzeba ustawić odpowiedni, tylko ja robiłem w odwrotnej kolejności jak napisałeś. Najpierw wyregulowałem ten bolec, a następnie ustawiłem free play – ok 2 cm. Nie wiem czy dobrze, ale chodzi bez zarzutów jak narazie (chodziło mi najbardziej, żeby biegi mi nie haczyły i już nie haczą). Czuć luz przy naciskaniu sprzęgła, a nastepnie lekki opór, czyli tłok pompy wtedy jest wciskany dopiero po pewnym czasie ;)
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 1 paź 2010, 08:24
Posty: 91
Skąd: Reda
Auto: Mazda 323F BJ 2.0 Sportive (FS)

Postprzez szuwar1978 » 14 sie 2011, 23:32

nie wiem czy dobrze rozumiemy wartość "free play"... to jest luz pomiędzy trzpieniem od pedału sprzęgła a tłoczyskiem pompy, ja to ustawiam tak że biorę latarkę nurkuję pod deskę i tam ładnie widać tłoczysko pompy w które wchodzi trzpień od pedału. Inaczej jest to wartość gdzie naciskając na pedał nie wciskasz tłoczyska pompy. Tak jak pisałem wcześniej tłoczysko pompy musi się zapierać o pierścień zabezpieczający i wtedy ustawisz luz a to musisz ocenić wizualnie. Ja ustawiam jak najmniejszy to wtedy sprzęgło bierze wyżej. Jeżeli masz tak ustawione to 2cm wydaje mi się troszkę dużo....
Ja robiłem właśnie na początku regulacji duży błąd bo luz ustawiałem na czucie....
Forumowicz
 
Od: 27 kwi 2010, 21:23
Posty: 142
Auto: Mazda 323F 99' BJ 1.5 16V ZL

Postprzez dembol » 15 sie 2011, 10:48

Dzięki Szuwar, zrobię tak jak napisałeś i będzie git <faja> A tak swoją drogą to w manualu nawet jest napisane, że "Depress the clutch pedal by hand until clutch resistance is felt, and measure the pedal free play." czyli "na czuja" ;) Ale dobrze, że da się to ustawić dokładniej co też niebawem uczynię <spoko>
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 1 paź 2010, 08:24
Posty: 91
Skąd: Reda
Auto: Mazda 323F BJ 2.0 Sportive (FS)

Postprzez szuwar1978 » 15 sie 2011, 11:39

Ja właśnie też sugerowałem się tym wpisem w serwisówce ale na czuja nie ustawisz dobrze ponieważ cały układ hydrauliczny jak i docisk nie stawiają na samym początku takiego oporu i to jest mylne....
walczyłem z tym dość długo aż dopiero po informacjach od Jaksy (jak już pisałem) dowiedziałem się jak dokładnie jest z "free play"....
Pozdrawiam
Forumowicz
 
Od: 27 kwi 2010, 21:23
Posty: 142
Auto: Mazda 323F 99' BJ 1.5 16V ZL

Postprzez tigresse » 5 kwi 2012, 21:30

Nie ma zdjęć a przydałyby mi się teraz <oczy>
Forumowicz
 
Od: 10 lut 2012, 15:26
Posty: 98
Skąd: Szczecinek
Auto: Wcześniej: Mazda 323C 1,5, 96r.
Obecnie: Ford Focus cmax 1,8 benzyna, 2005r.

Postprzez Lee Shay » 15 cze 2012, 14:42

Trochę odświeżę temat! A ze jestem upośledzony "mechanicznie" potrzebuje wskazania palcem co dokładnie mam zrobić. Fotografii nie ma wiec sam zrobiłem zdjęcie elementów które mogą pasować do opisu z posta!!
Któryś z tych elementów to tuleja drążka????
Obrazek
Lee Shay
 

Postprzez dembol » 15 cze 2012, 17:00

Już powinno być widać fotki. Trochę się wolno ładują bo mam słabe łącze na serwerze więc potrzeba chwili cierpliwości :)
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 1 paź 2010, 08:24
Posty: 91
Skąd: Reda
Auto: Mazda 323F BJ 2.0 Sportive (FS)

Postprzez Spoonner » 24 paź 2017, 14:51

Temat stary, lecz wciąż dla wielu aktualny. Fajnie byłoby zaktualizować zdjęcia i wrzucić na serwer forum, bo znów nie działają. A przydałyby się bardzo :)
Początkujący
 
Od: 9 maja 2016, 15:51
Posty: 6 (0/1)
Skąd: Sosnowiec
Auto: 323f BJ 1.6 98KM ZM-DE 2002r.

Postprzez JayR » 2 kwi 2020, 16:50

Podbijam, proszę o reupload zdjęć. :)
Avatar użytkownika
Początkujący
 
Od: 24 mar 2020, 16:08
Posty: 13 (0/1)
Skąd: Wrocław
Auto: Mazda 323f BJ 2.0 DiTD

Postprzez szydel7 » 5 kwi 2020, 15:45

Cześć,
W złączniku macie opis ze zdjęciami z FB kolegi. Chyba to ta sama operacja co opisana w tym poście.
Załączniki
lewarek skrzyni biegów.docx
(3.1 MiB) Pobrane 192 razy
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 14 kwi 2013, 22:02
Posty: 101 (0/1)
Skąd: Włocławek
Auto: 323F BJ,1.6 16V,2002

Postprzez JayR » 5 kwi 2020, 16:23

Wspaniałe, dzięki!
Avatar użytkownika
Początkujący
 
Od: 24 mar 2020, 16:08
Posty: 13 (0/1)
Skąd: Wrocław
Auto: Mazda 323f BJ 2.0 DiTD

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 2 gości

Moderator

Moderatorzy 3 / 323