Witam,
Ostatnio postanowiłem sobie przesmarować tuleję drążka zmiany biegów ponieważ ciężko wchodziły mi biegi no i przy okazji strzeliłem parę fotek z całej akcji, może komuś się przyda.
Cała operacja nie wymaga kanału, wszystko co jest potrzebne to:
– dobry podnośnik – ja miałem dwa, jednym podniosłem auto, a drugim sobie "ubezpieczałem"
– klucz 10
– klucz 13 (albo 12, kurcze zapomniałem )
– papier ścierny
– dobry smar wysokotemperaturowy, ja wykorzystałem smar do tłoczków hamulcowych
No to jedziemy:
1. Podnosimy przód auta z jednej strony dość wysoko. Drugim podnośnikiem sobie "ubezpieczamy"
2. Wciskamy się pod auto (w poprzek). Tutaj polę do popisu dla panów z brzuszkami
3. Odkręcamy z jednej strony osłonę termiczną wydechu – dwie śruby kluczem 10. Wystarczy odkręcić tylko od strony lewarka, osłonka sama nam opadnie dość nisko i będzie miejsce, nie trzeba jej całej zdejmować.
Po odkręceniu osłonki już dobrze widać tuleję lewarka
Na osłonie wydechu można sobie zamontować lampkę
4. Odkręcamy śrubę tulei lewarka – i tu nie pamiętam czy to był klucz 12 czy 13 . Jest to zwykła śruba z nakrętką. Może się kręcić komuś w kółko, więc warto jej łepek przytrzymać sobie drugim kluczem. U mnie poszło gładko.
Na obrazku widzimy już odkręconą i częściowo wysuniętą śrubę.
A tu po całkowitym jej wyjęciu
5. Wyciągamy śrubę, tu już nie było tak prosto, bo u mnie była ona skorodowana i wyszła z trudem
6. Jak ktoś chce to może sobie wymienić te plastikowe, zielone tulejki. U mnie były założone kiedyś nowe, więc ich nie wymieniałem.
Do kupienia są np tu – http://www.fox.rzeszow.pl/Szczegoly-pro ... =BG6246161. Potrzebne są oczywiście dwie.
7. Czyścimy lub wymieniamy wykręconą śrubę. Ja jej nigdzie nie mogłem dostać, więc ją dobrze wyczyściłem grubszym papierem ściernym a potem wypolerowałem papierem 1000.
Przed: (cała skorodowana, powierzchnia nierówna)
Po:
8. Smarujemy śrubę jakimś smarem wysokotemperaturowym. Ja wykorzystałem smar do tłoczków hamulcowych Przed montażem śruby plastikowe tulejki wyciągamy i też je czyścimy (lub wymieniamy na nowe).
9. Składamy wszystko w odwrotnej kolejności
Fotorelacja: smarowanie tulei drążka zmiany biegów
Strona 1 z 1
- Od: 1 paź 2010, 08:24
- Posty: 91
- Skąd: Reda
- Auto: Mazda 323F BJ 2.0 Sportive (FS)
Aha, jeszcze taka mała podpowiedź. Jeżeli ktoś ma taką przypadłość, że biegi ciężko wchodzą podczas wolnej jazdy bądź stania w korku to można temu zaradzić wkręcając troszeczkę bolec pod pedałem sprzęgła. Dojście jest dobre pod kierownicą, więc nie powinno być problemu. Kluczem 13 luzujemy nakrętnę kontrującą, a kluczem 10 wkręcamy bolec sprzęgła (u mnie wystarczyły 2 pełne obroty). Następnie przykręcamy kontrę. Sprzęgło będzie wtedy wyżej brało, ale problem z haczącymi biegami powinien ustąpić
Jak ktoś będzie chcial to postaram się wrzucić fotkę jak to zrobić, ale raczej nie powinno być z tym problemu
życzę zimnego kapselka na ten dzisiejszy upalny dzień
Jak ktoś będzie chcial to postaram się wrzucić fotkę jak to zrobić, ale raczej nie powinno być z tym problemu
życzę zimnego kapselka na ten dzisiejszy upalny dzień
- Od: 1 paź 2010, 08:24
- Posty: 91
- Skąd: Reda
- Auto: Mazda 323F BJ 2.0 Sportive (FS)
Kolego fotorelacja bardzo fajna ale mam jedną uwagę co do kręcenia przy sprzęgle... mianowicie wkręcając trzpień skasujesz całkowicie luz na pedale tak zwany "free play" a co z tym związane tłok pompy będzie cały czas wciśnięty. Spowoduje to że pedał sprzęgła będzie się robił coraz twardszy i efekt będzie taki jak byś miał cały czas wciśnięty pedał oczywiście nie będzie to powodowało uślizgu ale można szybko uwalić sprzęgło. Przerabiałem temat z regulacją i dopiero po uwagach od Jaksy ustawiłem wszystko prawidłowo. Jeżeli chcesz dobrze ustawić sprzęgło i wysokość brania to robisz tak:
najpierw regulujesz wysokość pedału a później kasujesz luz trzpieniem, generalnie tłok pompy w który wchodzi trzpień nie może być wciśnięty musi się zapierać o pierścień zabezpieczający....
Jeżeli chcesz żeby sprzęgło brało wyżej to musisz zwiększyć całkowity skok pedału....
Pozdrawiam
najpierw regulujesz wysokość pedału a później kasujesz luz trzpieniem, generalnie tłok pompy w który wchodzi trzpień nie może być wciśnięty musi się zapierać o pierścień zabezpieczający....
Jeżeli chcesz żeby sprzęgło brało wyżej to musisz zwiększyć całkowity skok pedału....
Pozdrawiam
- Od: 27 kwi 2010, 21:23
- Posty: 142
- Auto: Mazda 323F 99' BJ 1.5 16V ZL
Tak dokładnie, tzw free play też trzeba ustawić odpowiedni, tylko ja robiłem w odwrotnej kolejności jak napisałeś. Najpierw wyregulowałem ten bolec, a następnie ustawiłem free play – ok 2 cm. Nie wiem czy dobrze, ale chodzi bez zarzutów jak narazie (chodziło mi najbardziej, żeby biegi mi nie haczyły i już nie haczą). Czuć luz przy naciskaniu sprzęgła, a nastepnie lekki opór, czyli tłok pompy wtedy jest wciskany dopiero po pewnym czasie
- Od: 1 paź 2010, 08:24
- Posty: 91
- Skąd: Reda
- Auto: Mazda 323F BJ 2.0 Sportive (FS)
nie wiem czy dobrze rozumiemy wartość "free play"... to jest luz pomiędzy trzpieniem od pedału sprzęgła a tłoczyskiem pompy, ja to ustawiam tak że biorę latarkę nurkuję pod deskę i tam ładnie widać tłoczysko pompy w które wchodzi trzpień od pedału. Inaczej jest to wartość gdzie naciskając na pedał nie wciskasz tłoczyska pompy. Tak jak pisałem wcześniej tłoczysko pompy musi się zapierać o pierścień zabezpieczający i wtedy ustawisz luz a to musisz ocenić wizualnie. Ja ustawiam jak najmniejszy to wtedy sprzęgło bierze wyżej. Jeżeli masz tak ustawione to 2cm wydaje mi się troszkę dużo....
Ja robiłem właśnie na początku regulacji duży błąd bo luz ustawiałem na czucie....
Ja robiłem właśnie na początku regulacji duży błąd bo luz ustawiałem na czucie....
- Od: 27 kwi 2010, 21:23
- Posty: 142
- Auto: Mazda 323F 99' BJ 1.5 16V ZL
Dzięki Szuwar, zrobię tak jak napisałeś i będzie git A tak swoją drogą to w manualu nawet jest napisane, że "Depress the clutch pedal by hand until clutch resistance is felt, and measure the pedal free play." czyli "na czuja" Ale dobrze, że da się to ustawić dokładniej co też niebawem uczynię
- Od: 1 paź 2010, 08:24
- Posty: 91
- Skąd: Reda
- Auto: Mazda 323F BJ 2.0 Sportive (FS)
Ja właśnie też sugerowałem się tym wpisem w serwisówce ale na czuja nie ustawisz dobrze ponieważ cały układ hydrauliczny jak i docisk nie stawiają na samym początku takiego oporu i to jest mylne....
walczyłem z tym dość długo aż dopiero po informacjach od Jaksy (jak już pisałem) dowiedziałem się jak dokładnie jest z "free play"....
Pozdrawiam
walczyłem z tym dość długo aż dopiero po informacjach od Jaksy (jak już pisałem) dowiedziałem się jak dokładnie jest z "free play"....
Pozdrawiam
- Od: 27 kwi 2010, 21:23
- Posty: 142
- Auto: Mazda 323F 99' BJ 1.5 16V ZL
Nie ma zdjęć a przydałyby mi się teraz
- Od: 10 lut 2012, 15:26
- Posty: 98
- Skąd: Szczecinek
- Auto: Wcześniej: Mazda 323C 1,5, 96r.
Obecnie: Ford Focus cmax 1,8 benzyna, 2005r.
-
Lee Shay
Już powinno być widać fotki. Trochę się wolno ładują bo mam słabe łącze na serwerze więc potrzeba chwili cierpliwości
- Od: 1 paź 2010, 08:24
- Posty: 91
- Skąd: Reda
- Auto: Mazda 323F BJ 2.0 Sportive (FS)
Cześć,
W złączniku macie opis ze zdjęciami z FB kolegi. Chyba to ta sama operacja co opisana w tym poście.
W złączniku macie opis ze zdjęciami z FB kolegi. Chyba to ta sama operacja co opisana w tym poście.
- Załączniki
-
- lewarek skrzyni biegów.docx
- (3.1 MiB) Pobrane 197 razy
Strona 1 z 1
Kto przegląda forum
Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 2 gości