Ustawienie klimatyzacji manualnej

Dział przeznaczony do rozwiązywania wszelkich problemów dotyczących wyposażenia i karoserii. Nie zawiera elementów przenoszenia napędu.

Postprzez emer » 2 cze 2007, 12:56

Do tej pory nie miałem klimy w swoich dotychczasowych samochodach ...
No i teraz mam ...
Nie wiem jak to działa ...
Instrukcja mówi że ustawiać nawiew ten na wprost – czy tylko tak?
Nie wiem czy mam ustawić max zimne czy np jak jest za zimno – to troszke mniej zimno? I jak to wpływa na prace klimy – czy wtedy mniej "męczy sie"? Czy wtedy np mniejszy jest wpływ na wyższe spalanie?
Czy np moge dac inny nawiew (np na nogi tez), i ustawić w połowie "zimnego" na pokrętle – i czy wtedy klima "słabiej" pracuje i czy w konsekwencji mniej podnosi zuzycie paliwa?

Aha – u mnie przełączenie na wewnętrzny nawiew jest ograniczony (chyba tylko do dwóch pozycji na pokrętle) – czy to normalne?
Forumowicz
 
Od: 16 maja 2007, 15:41
Posty: 101 (0/3)
Skąd: Galicja
Auto: 323F/2002/BJ/2.0DiTD/RF4F/101KM
Mazda3/2012/BL/1.6 MZ-CD/115KM

Postprzez banan11 » 2 cze 2007, 13:30

O widzę że kolega z okolicy!! <jupi>

Cytat z jakiegoś artykułu, mam w archiwum na kompie:

Zwiększone zużycie paliwa zależy od typu zainstalowanego w samochodzie układu klimatyzacji, stanu technicznego pojazdu, temperatury zewnętrznej i przyzwyczajeń kierowcy. Kolejne kryterium to dbałość o serwisowanie i stan samej klimatyzacji. Postęp konstrukcyjny w przemyśle motoryzacyjnym jest w tej dziedzinie bardzo wyraźny. Istnieją już układy klimatyzacyjne z kompresorami o automatycznie regulowanej wydajności tłoczenia, które nie zawsze pracują z maksymalną mocą. Dziś wiele układów klimatyzacji wyposażonych jest w automatyczną regulację temperatury lub w pełni automatyczne systemy kontroli temperatury i przepływu powietrza. Te zaawansowane układy działają tak, aby zapewnić maksymalny komfort pasażerom przy minimalnym wzroście zużycia paliwa przez silnik. W ruchu miejskim zwiększone zużycie paliwa ma większą skalę niż podczas jazdy na szosie,W wyższych temperaturach zewnętrznych układ klimatyzacji musi wykazać się wyższą skutecznością chłodzenia, co w efekcie oczywiście prowadzi do wyższego zużycia paliwa. Jeśli przez całą podróż mamy włączoną klimatyzację, zużywamy znacznie więcej paliwa, niż to potrzebne. Dzięki efektowi „poklimatyzacyjnemu" układ można wyłączyć kilka kilometrów przed końcem podróży (więcej w sekcji „W jaki sposób używać klimatyzacji, by było to najbardziej efektywne?"). Jeśli w układzie nie ma wystarczającej ilości czynnika chłodniczego, efekt schładzania może być uzyskany tylko przez dłuższą i bardziej energochłonną pracę kompresora, co oczywiście zwiększa zużycie paliwa. Używanie klimatyzacji zwykle powoduje zwiększenie zużycia paliwa o 5-10 proc. Jest to wartość szacunkowa i względna. W gorące dni pojazdy bez klimatyzacji zwykle są eksploatowane z otwartymi oknami i/lub szyber-dachem. Efektem takiego wietrzenia wnętrza jest ogromny wzrost oporu aerodynamicznego jadącego pojazdu, do pokonania, którego silnik musi zużyć dodatkową ilość paliwa. Zużycie paliwa zwiększa się o porównywalną dawkę potrzebną do napędzania klimatyzatora.

W jaki sposób używać klimatyzacji, by było to najbardziej efektywne?

W lecie:

• Parkować w cieniu
• Pozostawić przez chwilę otwarte drzwi przed rozpoczęciem podróży
• Na początku podróży ustawić chłodzenie i dmuchawę na maksimum
• Przez kilka pierwszych minut jechać z otwartymi oknami/szyber-dachem
• Nie dopuszczać do obniżenia temperatury w kabinie poniżej 22 st. C

O ile to możliwe, parkuj swój samochód w słoneczne dni w cieniu. Inaczej temperatura w jego wnętrzu może przekroczyć 60 st. C. Aby się pozbyć zastałego gorącego powietrza z kabiny, pozostaw przez chwilę otwarte drzwi przed rozpoczęciem podróży. Aby we wnętrzu jak najszybciej zrobiło się przyjemnie chłodno, zalecane jest ustawienie klimatyzacji i wentylacji na maksimum. Nawiew nie musi być skierowany bezpośrednio na pasażerów. Krótkie wykorzystanie trybu zamkniętego obiegu powietrza przyspiesza schładzanie. Otwarcie okien i szyberdachu przez pierwszych kilka minut jazdy daje efekt znacznie szybszej wymiany powietrza, a więc i szybszego schłodzenia kabiny. Należy unikać przeciągów. Ze względów zdrowotnych temperatura we wnętrzu pojazdu nie powinna być obniżana poniżej 22 st. C lub o więcej niż 7 st. C w stosunku do temperatury otoczenia.

W zimie:

• Włączyć klimatyzację
• Skierować nawiew na przednią szybę
• Włączyć tryb zamkniętego obiegu powietrza (w niektórych pojazdach jest to niemożliwe wraz z nawiewem na szybę, należy wtedy przejść do kolejnego punktu)
• Nastawić dmuchawę i ogrzewanie na maksimum

Aby samochód się wysuszył i nagrzał, a okna odparował zalecane jest przed rozpoczęciem podróży włączenie klimatyzacji i skierowanie nawiewu na przednią szybę. Aby zapobiec wpadaniu do środka wilgotnego powietrza, od czasu do czas na chwilę można włączać tryb zamkniętego obiegu powietrza Zaleca się ustawienie dmuchawy i ogrzewania na maksimum Tryb zamkniętego obiegu powietrza musi być wyłączony krótkim czasie pracy.

W większości przypadków można przełączyć nastawy na poziom średni, gdy tylko odparują okna. Można wówczas wyłączyć klimatyzację.

Uwaga: samochody niektórych producentów automatyczni odłączają układ klimatyzacji, gdy temperatura zewnętrzna spadnie poniżej +4 st. C. W niektórych samochodach niemożliwe je jednoczesne włączenie klimatyzacji, nawiewu na przednią szyb i zamkniętego obiegu powietrza.

Klimatyzacja "ręczna" – po włączeniu urządzenie przyciskiem AC, możemy regulować wielkością nadmuchu powietrza – odpowiednia nastawa prędkości obrotowej dmuchawy wnętrza oraz odpowiednia ustawienie rozdziału powietrza na żądane kierunki jego wlotu do kabiny. Zwiększenie prędkości pracy dmuchawy zwiększa ilość przepływającego przez zimny parownik powietrza, co w konsekwencji prowadzi do uzyskania w kabinie niższej temperatury.
Obrazek
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 11 lip 2006, 19:39
Posty: 116
Skąd: Bielsko-Biała / Czaniec
Auto: Coupe v6 (Już nie 323F BA '97)

Postprzez riplej » 2 cze 2007, 13:33

Witam
Chcac korzystac z klimatyzacji musisz wlaczyc ją guzikiem (A/C) i suwakiem od wlaczenia nadmuchu przynajmniej 1 pozycja (bez wlaczonej dmuchawy klima nie działa) a suwakami do temperatury nawiewu ustawiasz temperature jaka Ci odpowiada .Areszta suwaków tam gdzie chcesz zeby dmuchało (wiadomo)
Czy sie klima meczy ?Napewno nic jej niebedzie ponieważ konstruktorzy wzięli wszystko pod uwage i niema sie o co martwic :) Z tym zużyciem paliwa to sa minimalne rużnice dla mnie mało znaczne .
A co do reszty to juz do użytkowników 323
Pozdro
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 7 sty 2007, 01:02
Posty: 58
Skąd: Rabka-Zdrój(PL)Limerick(IRL)
Auto: Az3 1.5 16V DOHC i Mx3 V6 1993

Postprzez emer » 2 cze 2007, 15:26

cze banan11 – ja własciwie jestem/mieszkałem w Czańcu – dom najblizszy "papierni" ... ;)

Dzięki za odpowiedzi, ale te sprawy ogólne kumam i wiem jak załączyć ... ;)
Chodzi mi czy (powtórze – sorki) czy nie ustawiając klime na maxa (nie dmuchawe), ale temp na pokretle (niebieski/środek/czerwone), ale powiedzmy na 1/2 niebieski (nie jest wtedy za zimno), klimie pracuje się jakby "lżej" – a co za tym mniejszy jest wpływ na zwiekszone zuzycie paliwa?
No i czy TYLKO ma być ustawiony nawiew ten na wprost (tak niby mówi instrukcja Mazdy) czy mozna ustawiać dowolne kombinacje – np kombinowany, z nawiewem na nogi .... (wiem banan ze piszesz ze mozna se to ustawić, ale kurde dlaczego instrukcja mówi tylko o tym jednym ustawieniu)
Forumowicz
 
Od: 16 maja 2007, 15:41
Posty: 101 (0/3)
Skąd: Galicja
Auto: 323F/2002/BJ/2.0DiTD/RF4F/101KM
Mazda3/2012/BL/1.6 MZ-CD/115KM

Postprzez banan11 » 3 cze 2007, 23:56

No i czy TYLKO ma być ustawiony nawiew ten na wprost

Emer, jeśli chciałbyś postępować zgodnie z instrukcją... to chociażby zobacz do tabelki z rozpiską co sprawdzać należy przy danej ilości kilometrów :] .. i powiedz co z tego przestrzegałeś.
Producent na pewno przewidział takie sytuacje, w przeciwnym wypadku jakoś zablokowałby możliwość grzebania z nawiewami.
Z kolei ustawienie klimy na maxa, raczej – po pierwsze: spowoduje Twoje przeziębienie w lecie, a po drugie klima będzie bardziej się męczyć kiedy wsiadasz np.do nagrzanego samochodu. To tak jak z nową lodówką – potrzebuje dużo czasu i energii żeby schłodzić do temp. ujemnej, a później podtrzymanie temperatury zużywa o wiele mniej energii.
Ogólnie rzecz ujmując: ustawiaj klimę z głową, żebyś miał odpowiedni komfort jazdy, nie był przeziębiony, a przy tym obserwuj wskaźnik paliwa – kiedyś sam odnajdziesz "złoty środek" :]

Pozdro, może kiedyś pogadamy na żywo?
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 11 lip 2006, 19:39
Posty: 116
Skąd: Bielsko-Biała / Czaniec
Auto: Coupe v6 (Już nie 323F BA '97)

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 4 gości

Moderator

Moderatorzy 3 / 323