W związku z wymianą nieszczelnej chłodnicy klimatyzacji (skrapalacza) w mojej Madzi BJ z silnikiem 1.6 ZM postanowiłem przy okazji zrobić małą fotorelację.
Postanowiłem również przy okazji wymienić osuszacz , gdyż układ przez dłuższy czas był nieszczelny i było duże prawdopodobieństwo dostania się wilgoci do niego.
Co jest potrzebne do wymiany:
– chłodnica klimatyzacji. Wybór padł na chłodnicę firmy Nissens.
– osuszacz. Również firmy Nissens
– o-ringi nadające się do czynnika R134a
– klucz nasadowy 10 z przedłużkami
Wymianę rozpoczynamy od odkręcenia dwóch nakrętek górnego deflektora powietrza.
Odkręcamy cztery nakrętki mocowania chłodnicy.
Odkręcamy dwie nakrętki mocowania chłodnicy klimatyzacji.
Odkręcamy dwie nakrętki mocowania wentylatora do chłodnicy wody następnie wyjmujemy go.
Dzięki temu jest lepszy dostęp do skraplacza a co za tym idzie wyjęcie starego jak i włożenie nowego jest o wiele łatwiejsze.
Następnie odkręcamy i demontujemy filtr powietrza jak i rezonator.
Odkręcamy śruby mocowania rurek aluminiowych do osuszacza. Jeżeli osuszacz nie będzie wymieniany to odkręcamy tylko jedną śrubę mocującą rurkę skraplacza do osuszacza.
Odkręcamy śrubę mocowania przewodu klimatyzacji umiejscowionego na górze skraplacza po stronie prawej
Odchylamy chłodnicę wody maksymalnie i wyciągamy chłodnicę klimatyzacji.
Na miejsce starej wkładamy nową z założonym nowym o-ringiem na rurce do osuszacza. Trzeba się upewnić aby dolne gumowe odboje chłodnicy dobrze osiadły w otwory w ramie.
Nowe o-ringi zakładamy również na pozostałą rurkę jak i przewód po przeciwnej stronie. Wymiary jak i miejsca w których są zastosowane nowe o-ringi przedstawia poniższy obrazek.
1. O-ring 6.07x1.78mm, sztuk 2
2. O-ring 10.8x1.78mm, sztuk 1
Odkręcamy stary osuszacz ze wspornika i go wyjmuję po uprzednim wypięciu wtyczki od czujnika. Po wyjęciu przekładamy czujnik ciśnienia.
Składamy wszystko w odwrotnej kolejności. Ważne jest aby śruby mocujące rurki były odpowiednio dokręcone, gdyż w przeciwnym razie czynnik będzie „uciekał". Za mocne dokręcenie grozi zerwaniem gwintu!!
Następnie napełniamy układ czynnikiem i kontrolujemy czy nie ma nieszczelności. Jeżeli wszystko jest OK to cieszymy się chłodem we wnętrzu