Wymiana pompki spryskiwacza tylnego. FOTORELACJA.

Dział przeznaczony do rozwiązywania wszelkich problemów dotyczących wyposażenia i karoserii. Nie zawiera elementów przenoszenia napędu.

Postprzez maros223 » 26 mar 2012, 10:54

Witam. Ponieważ sam poszukiwałem tego tematu to wiem że zdjęć jest niewiele na forum i pojawiają się różne wątpliwości co do pasujących zamienników. Tak więc przy najbliższej okazji wziąłem się za wymianę pompki. Problem pojawił się w zimie. Stanęła tylna wycieraczka i spryskiwacz. Przepalił się bezpiecznik. Po wymianie wycieraczka działała ale spryskiwacz już nie. Do rzeczy. Na początek chciałbym rozwiać wątpliwości co do zamiennika:
– pompka spryskiwacza pasuje od TICO i takową zamontowałem u siebie bez żadnych problemów tj. rozmiar, wtyczka, rozkład przyłączy taki sam :)

(Moderatora proszę o ewentualne zamieszczenie fotorelacji w fotorelacjach <glupek2> )

1) Dostęp uzyskałem po zdjęciu nadkola prawego. Żeby było wygodnie polecam zdjąć koło. Do odkręcenia mamy od strony wewnętrznej minimum 3 śruby (na zdjęciu – 2 już brak) i od dołu 3 śruby (strzałki). Tu się pojawił mały problem. Śruby te od wewnątrz są z plastiku w plastikowych gniazdach (!) i obrobiły się mimo że używałem szerokiego krzyżaka. Podważyłem je płaskim śrubokrętem. Wyskoczyły bez problemu razem z plastikowym gniazdem rozporowym. Żeby umieścić je z powrotem wykręciłem je z gniazda ręcznie i po skończonej robocie umieściłem z powrotem gniazda w otworach i ręcznie wkręciłem śruby dopychając je palcem.

Obrazek

2) Widok nadkola od dołu, od strony spoilera – (nadkole już wyjęte z rantu). Tu śruby są stalowe i nie ma problemu z ich odkręceniem.
Obrazek

3)Po zdjęciu śrub, nadkole wyjąłem z rantu spoilera, odgiąłem do tyłu i zaczepiłem jednym końcem o tarcze hamulcową. Nie zdejmowałem całego nadkola, jest na tyle giętkie , że można nim spokojnie manewrować. A oto widok po zdjęciu nadkola:
– SZARA WTYCZKA – TYLNA POMPKA
– CZARNA WTYCZKA – PRZEDNIA POMPKA

Obrazek
4) Następnie spuściłem płyn spryskiwacza odczepiając przyłączkę do przednich spryskiwaczy znajdującą się pod maską i wypompowałem do kanisterka używając dźwigni spryskiwacza z kabiny :)
Po tym zabiegu odłączyłem rurkę biegnącą do tyłu od pompki, a pompkę wyjąłem podważając ją śrubokrętem. Nie jest przykręcona. Siedzi "na wcisk" w zbiorniku. Kostka ma zaczep, który należy wcisnąć a na pompce odgiąć odpowiadający mu "klips".
A oto kostka:
Obrazek
7) Porównanie starej pompki (po prawej – widoczne pęknięcie na obudowie) z nową od "tikacza".
Obrazek
6) Podłączyłem kostkę do nowej pompki od TICO, sprawdziłem stan uszczelki na zbiorniczku w otworze w który wsadza się szersze ujście pompki. Była ok, więc nie wymieniałem. Tu warto zakupując pompkę dopytać się o uszczelkę – może być potrzebna. U mnie była w zestawie, ale jak powiedziałem, stara okazała się dobra. Po wciśnięciu nowej pompki na miejsce napełniłem zbiornik, podłączyłem ujście na tył i sprawdziłem czy jest jakiś wyciek. Załączyłem zapłon i przekręciłem dźwignie spryskiwacza. Silniczek zagadał i po chwili dzielnie pryskał na tylną szybę <peace> ;)
A to efekt końcowy:
Obrazek

Uff. Mam nadzieję, że komuś to pomoże. Pozdro, Maros223.
Lepiej jest nie odzywać się wcale i wydać się głupim, niż odezwać się i rozwiać wszelkie wątpliwości.

— Mark Twain
Avatar użytkownika
Początkujący
 
Od: 23 sty 2009, 21:54
Posty: 12 (0/1)
Auto: 323f BJ 1.5 98'

Postprzez black_pablo » 26 mar 2012, 12:24

fajna fotorelacja <spoko> teraz ja przenieść FAQ pewnie komuś kiedyś pomoże
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 14 kwi 2011, 09:47
Posty: 1415 (2/3)
Skąd: Lublin
Auto: 323F BJ 99 1,5 ZL

Postprzez pawko2020 » 27 sty 2013, 13:58

super fotorelacja :) !!! właśnie miałem zabierać się za wymianę pompki a to mi bardzo pomoże. DZIĘKI.
Początkujący
 
Od: 7 lis 2011, 16:23
Posty: 10
Auto: Mazda 323f bj 1,3 1999r.

Postprzez Rez » 8 lut 2013, 21:46

Ja już jestem po wymianie pompki. Poszło szybki i sprawnie :)
Rez
 

Postprzez pweb » 4 lut 2014, 14:38

REGENERACJA PRZYPALONEJ, NIEDZIAŁAJĄCEJ POMPKI SPRYSKIWACZY

Przez zamarznięty płyn do spryskiwaczy zostałem zmuszony do wymiany pompki gdyż się przypaliła :(.
Powyższa fotorelacja, bardzo się przydała.

Przy demontażu wtyczki z kablami od pompki, zeskoczyło mi wieczko od samej pompki.
Okazało się to najlepszą rzeczą jaka mi się mogła przytrafić <jupi>.

Po wyciągnięciu wirnika silnika nie trudno było zauważyć że jest cały czarny.
Na szczęście nie przepaliły się żadne druty.
Zdemontowałem szczotki i wyrównałem przypalone brzegi, gdyż były chropowate i nie chciały się przesuwać w swoich mocowaniach.
Po złożeniu pompki i podpięciu zasilania, okazało się że pompka działa jak nowa.

Dlatego polecam osobom które przypaliły swoją pompkę na jej demontaż i renowację. Oczywiście nie zawsze pomoże, ale warto spróbować.

Jak rozebrać pompkę?
Śrubokrętem płaskim należy z całej siły naciskać na wieczko pompki od spodu o jeden z wystających kantów – nie oszczędzajcie sił bo na prawdę trzeba to zrobić bardzo mocno a i tak nic nie ma do stracenia skoro pompka na razie nie działa. Wieczko zeskoczy i prawdopodobnie wypadną z niego też szczotki silnika, dlatego należy to robić w bezpiecznym miejscu gdzie nic nam nie zginie.

Regeneracja szczotek silnika
Następnie należy wyrównać chropowate brzegi szczotek – tylko te, które przylegają do mocowania. Nie wolno wyrównywać zaokrąglonych brzegów które przylegają do wałka silnika oraz tych wciętych o które mocuje się sprężynki.

Składanie silnika
Aby złożyć silnik, należy wał wsunąć do wieczka, następnie wsunąć szczotki i na koniec zamknąć sprężynki które docisną szczotki do wała od silnika. W ten sposób zmontowane wieczko należ wsunąć do obudowy silnika. Uważajcie przy wsuwania gdyż magnes silnika potrafi wyrwać wał z wieczka i szczotki znowu wyskoczą – operację trzeba powtarzać od nowa.

Przydatne porady
Wał silnika na jednym końcu jest wypłaszczony, aby mógł obracać pompką. Jeśli przy zamykaniu wieczka nie trafimy prawidłowo tym wypłaszczeniem do otworu, to po podłączeniu zasilania silnik nie będzie się obracał, choć u mnie było słychać delikatny hałas w obudowie.
Aby uniknąć tego problemu, polecam najpierw wsunąć sam wał do obudowy silnika i wyjąć go ponownie gdy obrócimy nim do takiej pozycji, że wypłaszczenie będzie np. równolegle do otworu wlotowego na płyn. W ten sposób, gdy będziemy zamykać ostatecznie wieczko, nie będzie problemu, aby wał wskoczył prawidłowo do obudowy i silnik będzie mógł się swobodnie obracać.

Domknięcie wieczka
Gdy wieczko będzie już przylegało do obudowy silnika, można ją dobić młotkiem <cisza> .

Podsumowanie
Cała operacja zajmuje kilkanaście minut. Trzeba tylko sporo siły na zdjęcie wieczka, a potem dużo cierpliwości i precyzji, a by złożyć silnik prawidłowo.

Niestety nie mam zdjęć z tej operacji, gdyż nie sądziłem, że coś to da – na moje szczęście myliłem się :).
Avatar użytkownika
Początkujący
 
Od: 16 lip 2010, 10:45
Posty: 7
Skąd: Skawina
Auto: Mazda 6 GH sedan 1.8 MZR (Pb) 120KM 2007 exclusive

Postprzez ftomekk » 8 kwi 2014, 20:35

Niech Ci Maros będą wielkie dzięki. Po takiej fotorelacji wymiana pompek to banał. Bardzo dziękuję.
Pompka od Tico pasuje :).Koszt za jedna to 13 zł.
Avatar użytkownika
Początkujący
 
Od: 22 cze 2008, 11:56
Posty: 18
Skąd: Gorzów Wlkp.
Auto: Mazda 323BJ 1.5

Postprzez Kristy » 5 maja 2014, 22:19

przednia pompka też pasuje od tico?
Początkujący
 
Od: 22 lip 2013, 16:27
Posty: 23 (1/0)
Auto: 323F 2001rok 2.0 DiTD RF2A

Postprzez emplo » 9 maja 2014, 15:39

Kristy napisał(a):przednia pompka też pasuje od tico?


Obie pompki są takie same jeśli mnie pamięć nie myli.
Forumowicz
 
Od: 15 cze 2007, 14:20
Posty: 50
Skąd: Kraków
Auto: 323F BJ 1.5 16v 1999r

Postprzez pweb » 4 maja 2015, 12:05

Tak, obie pompki są identyczne i od Tico nie tylko pasują, ale są identyczne.
Avatar użytkownika
Początkujący
 
Od: 16 lip 2010, 10:45
Posty: 7
Skąd: Skawina
Auto: Mazda 6 GH sedan 1.8 MZR (Pb) 120KM 2007 exclusive

Postprzez Fabriel » 29 gru 2017, 22:04

Profeska, dzięki :)
Początkujący
 
Od: 25 paź 2017, 20:45
Posty: 3 (2/0)
Skąd: Bytom
Auto: Mazda 3 BL 2,2 d 136kW
BMW e87 118d 105kW
Mazda 3 BK 1,6 d 80kW

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 4 gości

Moderator

Moderatorzy 3 / 323