ABS przestał działać po wymianie przegubu

Skrzynia biegów, sprzęgło, osie, zawieszenie, koła, układ kierowniczy i hamulcowy.

Postprzez Jacek176 » 12 wrz 2007, 22:06

Witam.
Posiadam Mazde 323F 1.8 sohc 93r. i pojawił się następujący problem:
po wymianie przegubu kontrolka ABS zapaliła się na stałe i przestał mi działać ABS.
2 lata wcześniej też wymieniałem przegub i nic się nie stało, a teraz taki numer. Przed wymianą oczywiście wszystko było OK.
Podjechałem do miejscowego elektryka samochodowego. Podłączył on, tak na szybko. urządzenie diagnostyczne, które pokazało uszkodzenie 3 czujników :| Elektryk powiedział, że muszę mu zostawić auto na cały dzień i musi on przyjżeć się temu problemowi dogłębnie.
Może macie jakieś pomysły co się mogło stać? Może sam moge to naprawić i zaoszczędzić czas i pieniądze? Z góry dzięki za wszelkie sugestie.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 12 wrz 2007, 18:42
Posty: 2015
Skąd: Sochaczew
Auto: MG ZS 180 2002r. (kiedyś była Mazda 323F BG 1.8 dohc 168KM)

Postprzez kiki » 18 paź 2007, 19:08

ja ci nie pomoge ale ty mozesz mi pomoc mam taka sama madzie i mam abs tylko nie dziala gdzie to moge sprawdzic dlaczego nie dziala
Choc nie jezdze juz mazda sentyment do tej marki na zawsze pozostanie
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 22 sie 2007, 10:44
Posty: 145
Skąd: miasto świetej wieży
Auto: była mazda 323f,teraz audi a4

Postprzez Widelec » 18 paź 2007, 19:46

a jesteś pewien że dobrałeś odpowiedni przegub, tj. do ABSu ? bo one się różnią między sobą...
Forumowicz
 
Od: 14 maja 2007, 23:13
Posty: 560
Skąd: Gdańsk

Postprzez Jacek176 » 18 paź 2007, 19:59

Widelec napisał(a):a jesteś pewien że dobrałeś odpowiedni przegub, tj. do ABSu ? bo one się różnią między sobą...

Nigdzie nie można dostać przegubów z ABS do mojego modelu. Także Kupiłem przegub bez ABS i przełożyłem zębatkę. 2 lata wcześniej robiłem taki sam numer i wszystko działało OK.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 12 wrz 2007, 18:42
Posty: 2015
Skąd: Sochaczew
Auto: MG ZS 180 2002r. (kiedyś była Mazda 323F BG 1.8 dohc 168KM)

Postprzez Widelec » 18 paź 2007, 21:00

a mechanik nie spieprzył czujników?
Forumowicz
 
Od: 14 maja 2007, 23:13
Posty: 560
Skąd: Gdańsk

Postprzez Jacek176 » 18 paź 2007, 21:15

Widelec napisał(a):a mechanik nie spieprzył czujników?

Ja sam to robiłem i uważałem na czujniki
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 12 wrz 2007, 18:42
Posty: 2015
Skąd: Sochaczew
Auto: MG ZS 180 2002r. (kiedyś była Mazda 323F BG 1.8 dohc 168KM)

Postprzez Michel » 19 paź 2007, 09:37

Z doświadczenia wiem, że uważać nie wystarczy. Ostatnio wymieniałem sworznie wahacza i ABS padł. Podobno czujniki to bardzo delikatne bydlęta i zdychają podczas takich działań. Pewnie o jedno uderzenie młotkiem za dużo.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 28 sie 2006, 20:20
Posty: 267 (0/1)
Skąd: Lublin

Postprzez Jacek176 » 20 lis 2007, 14:15

No więc okazało się faktycznie, że czujnik jest uszkodzony.
Ale naprawiłem go sam :]
Przy okazji chciałbym rozwiać wiele mitów jakich urosło wokół tych czujników:
MIT nr 1: Czujnik ABS jest nienaprawialny.
BZDURA. Konstrukcja czujnika ABS jest tak skomplikowana jak konstrukcja cepa. Jest to zwykła cewka indukcyjna. Najczęstszym uszkodzeniem jest pęknięcie przewodu. Można to bez najmniejszego problemu zlutować.
MIT nr 2: Czujnik ABS jest bardzo czułym urządzeniem.
Tak jak napisałem w punkcie 1 jest zwykła cewka, czyli kawałek drutu nawinięty na rdzeń. Jak coś takiego może być czułe na uderzenia? Poza tym to znajduje się w takim miejscu, że ciągle jest narażone na uderzenia, np. kamieni wylatujących spod kół. Najczęściej, majstrując przy kole, niechcący szarpniemy za przewód, który może pęknąć. Zwłaszcza w kilkunastoletnich samochodach taki przewód ma prowo być mało wytrzymały.
MIT nr3: Czujnik ABS jest tak skomplikowanym urządzenie, że musi dużo kosztować.
Znowu patrz punkt pierwszy. Faktycznie dużo kosztuje. Za używany do mojej Mazdy chcieli 220PLN. Tak szczerze mówiąc nie mam pojęcia za co ludzie sobie tyle rzyczą. Koszt wyprodukowania czegos takiego to na moje oko tak ok. 20-30PLN <lol>
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 12 wrz 2007, 18:42
Posty: 2015
Skąd: Sochaczew
Auto: MG ZS 180 2002r. (kiedyś była Mazda 323F BG 1.8 dohc 168KM)

Postprzez jackkpl » 25 lis 2007, 13:28

W sumie patrzac od strony technicznej, jesli znac by parametry rdzenia i ilosc uzwojen x grubosc drutu na cewce to mozna zaryzykowac nawinieciatakiego czegos samemu. Dzialanie jest bardzo proste, wirujaca zebatka zmienia pole magnetyczne w rdzeniu (raz zab jest blizej, raz dalej) i to generuje impulsy elektryczne , ktore czyta komputer :).
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 17 mar 2007, 21:04
Posty: 748 (2/9)
Skąd: Gdańsk
Auto: RX8

Postprzez Michel » 27 lis 2007, 13:18

Z nudów wczoraj rozebrałem stary czujnik, moim zdaniem nie da się tego naprawić, gdyż nie da się tego bez inwazyjnie rozebrać. Na pewno ciężko go popsuć, bo cały rdzeń i uzwojenie jest zatopione w tworzywie sztucznym i aluminiowej rurce. Żeby go rozebrać trzeba go rozciąć.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 28 sie 2006, 20:20
Posty: 267 (0/1)
Skąd: Lublin

Postprzez Jacek176 » 27 lis 2007, 14:28

Michel napisał(a):Z nudów wczoraj rozebrałem stary czujnik, moim zdaniem nie da się tego naprawić, gdyż nie da się tego bez inwazyjnie rozebrać. Na pewno ciężko go popsuć, bo cały rdzeń i uzwojenie jest zatopione w tworzywie sztucznym i aluminiowej rurce. Żeby go rozebrać trzeba go rozciąć.

A jesteś pewien, że uszkodzona jest sama cewka, a nie kabelek gdzieś po drodze?
Poza tym to tworzywop sztuczne da sie przeciąć :D
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 12 wrz 2007, 18:42
Posty: 2015
Skąd: Sochaczew
Auto: MG ZS 180 2002r. (kiedyś była Mazda 323F BG 1.8 dohc 168KM)

Postprzez frantastic » 18 cze 2008, 12:47

To, że ABS przestał działać po wymianie przegubu może być zbiegiem okoliczności. Raczej pora roku czyli tutaj wrzesień i wilgoć i odzywają się styki w sterowniku ABS który w tym modelu jest chyba pod siedzeniem pasażera. Najprościej wyjąć i ponownie włożyć kostkę z przewodami na sterowniku kilka razy by przetrzeć zaśniedziałe styki. Poza tym czujnik łatwo jest uszkodzić jeżeli uderzy się go bezpośrednio o co nietrudno przy jakichkolwiek pracach przy kole. Można naprawić przewody doprowadzające do czujnika bez problemu, ale naprawy czujnika "właściwego" nie widzę.
323C 96r. silnik Z5
Początkujący
 
Od: 17 cze 2008, 10:16
Posty: 5
Skąd: Zazdrość wieś/las

Postprzez kondi400 » 9 gru 2011, 20:05

witam jestem nowym posiadaczem mojej mazdy 323f 93r 1,8 dohc mam problem z absem a mianowicie nie dziala nie swieci sie kotrolka absu sa 4 czujniki sa prszeguby do absu
kondi400
 

Postprzez rojer » 25 maja 2016, 22:59

Myślę, że można pokusić się o rozebranie czujnika, wyjęcie i sprawdzenie cewki.

Widok rozebranego czujnika i cewki Mazdy 323 BA:
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek

Całość po naprawie można spróbować zakleić np. silikonem lub Sikalex FC11.
rojer
 

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 3 gości

Moderator

Moderatorzy 3 / 323