Przegub zewnętrzny – wymiana osłony [fotorelacja]
Napisane: 31 paź 2010, 19:22
Hej,
Ostatnio przyszła pora na wymianę osłony przegubu zewnętrznego w mojej Madzi X9. Miałem sporo szczęścia, bo osłona musiała pęknąć dosłownie chwilę wcześniej i smar nie zdążył uwalić wszystkiego dookoła
Wymiana była generalnie prosta, ale dla osób które może nie wiedzą jak a chciałby spróbować zrobiłem małą fotorelację. Dodatkowo pokazałem jak rozłożyć przegub na części pierwsze, w przypadku kiedy przez pękniętą osłonę dostał się piasek...
Tak wyglądał przegub przed przystąpieniem do pracy
Ściągamy koło i odginamy zabezpieczenie na nakrętce półosi
Po uprzednim wyciągnięciu dekielka ze środka koła, przykręcamy je spowrotem i wraz z kluczem 36 zaczynamy mocować się z nakrętką półosi
U mnie to trwało jakieś 40 min i ... poddałem się Niestety mój sprzęt i pomysły nie dały rady jej ruszyć. Udałem się po prośbie do pobliskiego wulkanizatora. Po 5 min pracy klucza udarowego nakrętka puściła
Następnie odkręcamy 3 śruby mocujące sworzeń do wahacza
To pozwoliło nam na częściowe uwolnienie zwrotnicy. Skręcamy kołami w lewo i już możemy wyciągnąć przegub
Po wyjęciu przegubu całą zwrotnicę podnosimy i ustawiamy na jakieś podporze. To da nam sporo miejsca do zbicia przegubu bez potrzeby wyciągania całej półosi.
Zdejmujemy opaskę i zsuwamy osłonę w kierunku skrzyni.
Możemy teraz zbić przegub. W tym celu uderzamy młotkiem (najlepiej z miękkiego metalu) w przegub jak najbliżej półosi. U mnie po 3-4 uderzeniach przegub miałem już w ręce.
Jeśli osłona nie była pęknięta i do środka nie dostał się piasek to przegubu czyścić nie trzeba.
Jednak moim zdaniem jeśli już się ma go w ręce to warto wymienić cały smar.
Wyciągamy kulki W tym celu przekręcamy koszyk maksymalnie w jedną ze stron. To pozwoli nam wyjąć pierwszą kulkę
Kolejne kulki wyciągamy tak samo, a w takim ustawieniu jak poniżej wyjdzie nam cały koszyk.
Uwaga na strony koszyka, jest góra i dół
Po dokładnym umyciu w benzynie wszystko wygląda mniej więcej tak
Przegub składamy w odwrotnej kolejności. Przed wkładaniem kulek warto dać trochę smaru, to ułatwi nam montaż. Kiedy ostatnia kulka jest na swoim miejscu wypełniamy przegub smarem
Resztę smaru dajemy do nowej osłony. Do X9 producent zaleca ok 150g smaru.
Przed montażem przegubu dokładnie wycieramy półoś ze starego smaru. Na końcu półosi jest zabezpieczenie sprężyste. Owinięcie go taśmą izolacyjną ułatwi wbicie przegubu na swoje miejsce.
Wbijamy przegub, zakładamy nową osłonę i dwie opaski. Wkładamy półoś w zwrotnicę i przykręcamy 3 śruby łączące sworzeń z wahaczem. Na koniec przykręcamy nakrętkę centralną i zaklepujemy ją zabezpieczając przed samoczynnym odkręceniem.
Przegub jak nowy
Może się kiedyś komuś przyda...
Ostatnio przyszła pora na wymianę osłony przegubu zewnętrznego w mojej Madzi X9. Miałem sporo szczęścia, bo osłona musiała pęknąć dosłownie chwilę wcześniej i smar nie zdążył uwalić wszystkiego dookoła
Wymiana była generalnie prosta, ale dla osób które może nie wiedzą jak a chciałby spróbować zrobiłem małą fotorelację. Dodatkowo pokazałem jak rozłożyć przegub na części pierwsze, w przypadku kiedy przez pękniętą osłonę dostał się piasek...
Tak wyglądał przegub przed przystąpieniem do pracy
Ściągamy koło i odginamy zabezpieczenie na nakrętce półosi
Po uprzednim wyciągnięciu dekielka ze środka koła, przykręcamy je spowrotem i wraz z kluczem 36 zaczynamy mocować się z nakrętką półosi
U mnie to trwało jakieś 40 min i ... poddałem się Niestety mój sprzęt i pomysły nie dały rady jej ruszyć. Udałem się po prośbie do pobliskiego wulkanizatora. Po 5 min pracy klucza udarowego nakrętka puściła
Następnie odkręcamy 3 śruby mocujące sworzeń do wahacza
To pozwoliło nam na częściowe uwolnienie zwrotnicy. Skręcamy kołami w lewo i już możemy wyciągnąć przegub
Po wyjęciu przegubu całą zwrotnicę podnosimy i ustawiamy na jakieś podporze. To da nam sporo miejsca do zbicia przegubu bez potrzeby wyciągania całej półosi.
Zdejmujemy opaskę i zsuwamy osłonę w kierunku skrzyni.
Możemy teraz zbić przegub. W tym celu uderzamy młotkiem (najlepiej z miękkiego metalu) w przegub jak najbliżej półosi. U mnie po 3-4 uderzeniach przegub miałem już w ręce.
Jeśli osłona nie była pęknięta i do środka nie dostał się piasek to przegubu czyścić nie trzeba.
Jednak moim zdaniem jeśli już się ma go w ręce to warto wymienić cały smar.
Wyciągamy kulki W tym celu przekręcamy koszyk maksymalnie w jedną ze stron. To pozwoli nam wyjąć pierwszą kulkę
Kolejne kulki wyciągamy tak samo, a w takim ustawieniu jak poniżej wyjdzie nam cały koszyk.
Uwaga na strony koszyka, jest góra i dół
Po dokładnym umyciu w benzynie wszystko wygląda mniej więcej tak
Przegub składamy w odwrotnej kolejności. Przed wkładaniem kulek warto dać trochę smaru, to ułatwi nam montaż. Kiedy ostatnia kulka jest na swoim miejscu wypełniamy przegub smarem
Resztę smaru dajemy do nowej osłony. Do X9 producent zaleca ok 150g smaru.
Przed montażem przegubu dokładnie wycieramy półoś ze starego smaru. Na końcu półosi jest zabezpieczenie sprężyste. Owinięcie go taśmą izolacyjną ułatwi wbicie przegubu na swoje miejsce.
Wbijamy przegub, zakładamy nową osłonę i dwie opaski. Wkładamy półoś w zwrotnicę i przykręcamy 3 śruby łączące sworzeń z wahaczem. Na koniec przykręcamy nakrętkę centralną i zaklepujemy ją zabezpieczając przed samoczynnym odkręceniem.
Przegub jak nowy
Może się kiedyś komuś przyda...