Tak ma to wyglądać docelowo:
Co należy przygotować:
-Powinniśmy się zaopatrzyć w drugi komplet okablowania do lamp tylnych, zewnętrznych – będą potrzebne niektóre ich elementy, przede wszystkim gniazda żarówek.
-dwie żarówki dwuwłóknowe P21/5W
-mała żarówka P10W
-około 3,5m przewodu dwużyłowego 2x0,75
-wiertło lub otwornica 32mm
-inne podstawowe narzędzia takie jak śrubokręt, klucz płaski lub nasadowy 10mm, taśma izolacyjna czy nóż
Prawa lampa
Tak wygląda lampa bez światła przeciwmgłowego, jak widać ma jeden otwór na żarówkę światła wstecznego:
Tak wygląda plastik osłaniający gniazda żarówek, ma on jedno gniazdo żarówki oraz puste miejsce przygotowane pod gniazdo drugiej
Ucinamy ok 10cm przewodu i podłączamy go jak na zdjęciu, będzie to masa dla nowej żarówki
Przygotowujemy gniazdo żarówki wcześniej wyjęte z okablowania zewnętrznych lamp
Wciskamy gniazdo w puste miejsce, uważając by przewód masowy przygotowany wcześniej dobrze dolegał do obudowy łącząc gniazdo żarówki wstecznego z gniazdem naszej nowej pozycji/stop
Przewody od nowego gniazda przeciągamy przez otwór w tylnej ściance plastiku
Wkładamy żarówki: w miejsce wstecznego P21W a w miejsce pozycji/stop P21/5W, tak wygląda gotowy do montażu w kloszu element
Następnie wiercimy w kloszu otwór pod nową żarówkę, ja użyłem wiertła do drewna i średnicy 32mm
Skręcamy plastik z żarówkami z kloszem, tak wygląda gotowa do montażu lampa prawa
Lewa lampa
Zabieramy się za drugą – lewą, tu jest trochę więcej pracy, chyba, że ktoś chce zrezygnować ze światła przeciwmgłowego. Tak wygląda seryjna lampa
Wyciągamy żarówkę światła przeciwmgłowego oraz odłączamy jej przewód z kostki zostawiając tylko masę
Przygotowujemy kolejne gniazdo z okablowania zewnętrznych lamp
Wciskamy gniazdo w miejsce starej żarówki światła przeciwmgłowego, montujemy z powrotem kostkę
Oczywiście przeciągamy przewody przez otwór w plastiku
Skręcamy plastik z kloszem jak w przypadku poprzedniej lampy
Lampa przeciwmgłowa
Teraz najtrudniejsze: lewa lampa jest w jednej czwartej długości przedzielona, właśnie w to wolne miejsce montujemy żarówkę do światła przeciwmgłowego.
Niestety tego procesu nie mam dokładnie fotografowanego ale postaram się go dobrze opisać.
Ja użyłem żarówki P10W
![Obrazek](https://lh4.googleusercontent.com/-bhXV6Wa5oEQ/UnU5S7M_LPI/AAAAAAAAC24/iNQt6pFL3q4/s144/url.jpeg)
ale można użyć dowolnej, najlepiej jak najmocniejszej żeby światło przeciwmgłowe było jaśniejsze od innych.
Wiercimy otwór na żarówkę w kloszu w miejscu o którym napisałem wcześniej, większy o 2mm od samej żarówki. Używamy tutaj kolejnego gniazda żarówki, tym razem jest to gniazdo światła wstecznego lub starej przeciwmgłowej. Tutaj musimy dołączyć masę bo z gniazda wystaje tylko jeden przewód i jest to plus. W efekcie tego mamy dwa przewody wystające z gniazda. Wkładamy żarówkę w otwór i uszczelniamy silikonem lub klejem montażowym (ja dodatkowo owinąłem gniazdo taśmą izolacyjną). Następnie łączymy przewody omawianego gniazda z przewodami światła przeciwmgłowego idących do kostki, pamiętamy o masie bo w tej wersji musi być podłączona przewodem.
Tak wygląda gotowa lampa.
Montaż w aucie
Z tak przygotowanymi lampami możemy udać się do garażu i przystąpić do montażu, najtrudniejsze mamy już za sobą, zostaje tylko zamontować lampy w klapie bagażnika i połączyć ze światłami pozycja/stop w błotnikach.
Wyciągamy lampy z błotników i do zielonego i białego przewodu idącego do żarówki pozycja/stop dołączamy nowe przewody, układamy je za wykładziną bagażnika i prowadzimy do klapy i znajdujących się w niej przerobionych lamp wewnętrznych. Tam łączymy przewody z tymi które wcześniej wyciągnęliśmy sobie przez otwór w białym plastiku. Operację powtarzamy z lewej i prawej strony. Żarówkę światła przeciwmgłowego podłączamy do przewodów które idą do kostki, rozłączamy kostkę i dołączamy przewody.
Efekt końcowy
Teraz skręcamy wszystko i cieszymy się pięknie oświetlonym tyłem samochodu.
Światła pozycyjne:
Światła stop:
Światło przeciwmgłowe:
Tu wszystkie po kolei: