Ustawianie TPS.

Postprzez Tubi » 19 lut 2010, 23:16

Przy okazji ustawiania TPS'u stwierdziłem ,że zobrazuje jak to wygląda w praktyce.

Potrzebny będzie nam szczelinomierz, kawałek przewodu oraz śrubokrent krzyżakowy, Opcjonalnie zmajstrowany teter diodowy jakby ktoś chciał zczytać błędy.

1Przykład szczelinomierza:
Obrazek

2.A więc zaczynamy otwieramy klape :P

3. Odnajdujemy złącze diagnostyczne w CA znajduje się po prawej stronie przy akumulatorze (czarne gniazdo z napisem Diagnostics-Czerwony kolor), Na zielono zaznaczyłem TPS.
Obrazek

4. Mostkujemy styki GND i TEN kawałkiem przewodu (Jeżeli chcemy odczytać błędy łączymy ze soba styki FEN i B+ testerem diodowym). I przełączamy stacyjke na zapłon
http://www.mazdaspeed.pl/web/warsztat/w ... .php?c=obd
Obrazek
Obrazek

5. Przechodzimy do odkręcenia śrób utrzymujących TPS w miejscu i luzujemy je:
Obrazek

6. Następnie wkładamy między śróbe odbojnikową listki szczelinomierza na początek 0,15mm
Obrazek

7.Teraz kręcimy naszym "pudełeczkiem" Przy listku 0,15 wentylator ma być wyłączony.
Obrazek

8. Kolejny listek to 0,5 ustawiamy tps tak by wentylator się uruchamiał gdy ten listek jest włożony a wyłączał jak wkładamy 0,15
Obrazek

9Gdy ustawianie zakończy się powodzeniem starając się nie przestawić TPS'u przykręcamy spowrotem dwie trzymające go śrubki. Po ich dokręceniu warto sprawdzić poprawność ustawienia.

10. Następnie uruchamiamy silnik i ustawiamy odpowiednie obroty kręcąc śrubą bypasu (Śrubokręt krzyżakowy) Lekko poniżej drugiej kreski na obrotomierzu.
Obrazek

11. Wyłączamy silnik i rozmostkowujemy gdniazdo diagnostyczne.

Po tym zabiegu mamy ustawiony TPS :)

Jeżeli gdzieś popełniłem błąd, przykładowo w doborze listków proszę ekspertów o informacje :)

Pozdrawiam Mazdo Maniaków
Tubi
Co się stanie, gdy jadąc z prędkością światła, włączysz przednie reflektory?
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 20 lip 2009, 12:54
Posty: 1468 (10/16)
Skąd: Subkowy
Auto: Był:
Mazda Xedos 6 CA 2.0 MT 1992
Mazda Xedos 6 CA 2.0 MT 1994
Mazda Xedos 9 TA 2.5 AT 2000
Mazda 6 GY 2.3 MT 2005 fl
Jest:
Mazda 6 GJ SE 2.0 MT 2012

Postprzez Barthek » 20 lut 2010, 10:13

Dokładnie tak samo robię i u mam później problem z obrotami i mocnym hamowaniem silnikiem.
Dziś będę znowu regulował, bo coś wydaje mi się, że to musi byc o wiele bardziej precyzyjnie ustawione.
Przy 0,15mm wentylator ma się wyłączyć co zonacza, że przy 0,40mm również jest wyłączony tak?
W takim razie po co w instrukcji każą wkładać 0,15mm skoro przy 0,40mm ma już się wyłączać.
Chyba, że przy 0,40 0,30 0,20mm ma działać wentylator...
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 9 lis 2007, 11:41
Posty: 1508 (0/1)
Skąd: Praszka
Auto: Mazda Xedos 6 CA KF '99 Back to Black

Postprzez Tubi » 20 lut 2010, 10:53

Sam się nad tym zastanawiałem bo miedzy tymi dwoma listakami jest dość spora różnica w wychyleniu przepustnicy. Ja mam tylko problem z obrotami na rozgrzanym silniku ,też będę kombinował z ustawieniem.

EDIT:
Na zagranicznym forum znalazłem inny opis regulacji TPS'u:

-Turn the idle UP to about 1200 RPM (turn the TB idle and/or stop screw)
-Put the car in diagnostic mode (Jumper pins "TEN" aka STI, and "GND", then start the car)
-Loosen the two screws holding the TPS (throttle position sensor in). Turn the TPS by hand until the cooling fan(s) just turn off, and tighten it back down (THIS STEP IS CRUCIAL)
-Make sure all accessories are off (A/C, radio, headlights, etc), and it is CRUCIAL that the cooling fans are not running (as they affect the idle)
-Make sure the idle isn't much higher than 1200 rpm, try to adjust it to ~1000 rpm at this point
-Use a timing light to set the base timing to 10 deg BTDC; you clip the timing light to the #1 ignition lead, and loosen the two bolts on the distributor just enough so that you can rotate it. Shine the timing light on your crank pulley, you'll see a notch. Turn the distributor housing forwards/backwards (with the motor running) until the notch lines up with the 10 degree mark.
-Bolt the distributor back down, and make sure you didn't accidentally mess up the timing in doing so (recheck the alignment)
-Adjust the idle and/or stop screws on the TB to set your idle at ~650 to 700 rpm. NOTE, the first mark on the Tach (above zero) is actually 500 RPM, the 2nd mark is 750.
-Turn car off, remove jumper from TEN and GND pins.

-Ustaw obroty biegu jałowego na 1200 obr/min.
-Przełącz komputer w typ diagnostyczny I uruchom silnik
-Poluzuj dwie śruby łączące TPS , Kręć TPS’em do momentu wyłączenia wiatraka, I przykręć go z powrotem
-Upewnij się ,że wszystkie urządzenia są wyłączone (A/C, radio, światła, itp), Ważne jest by wentylator nie działał.
-Upewnij się ,że obroty nie są wyższe niż 1200 I w tym miejscu spróbuj ustawić je do `1000.
-Użyj lampy stroboskopowej by ustawić zapłon na 10 stopni (nie opisywałem ustawiania zapłonu-Tubi)
-Sprawdź poprawność ustawienia zapłonu.
-Dopasuj obroty biegu jałowego pomiędzy ~ 650 do 700 obr/min. UWAGA pierwszy znak na obrotomierzu (powyżej zera), to faktycznie 500 obr/min, 2. znak to 750.
-Wyłącz samochód i rozmostkuj styki GDN I TEN.
Co się stanie, gdy jadąc z prędkością światła, włączysz przednie reflektory?
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 20 lip 2009, 12:54
Posty: 1468 (10/16)
Skąd: Subkowy
Auto: Był:
Mazda Xedos 6 CA 2.0 MT 1992
Mazda Xedos 6 CA 2.0 MT 1994
Mazda Xedos 9 TA 2.5 AT 2000
Mazda 6 GY 2.3 MT 2005 fl
Jest:
Mazda 6 GJ SE 2.0 MT 2012

Postprzez gregorg » 20 lut 2010, 19:13

No właśnie, co jest pomiędzy 0,15 a 0,50.Nawet w instrukcji nie ma o tym mowy.Wystarczyłoby ustawić na styk że przy 0,50 się włącza i koniec.Bo z tego co widzę to od 0,00-0,50 jest wyłączony.
Forumowicz
 
Od: 11 lip 2009, 22:37
Posty: 93
Skąd: Gorlice
Auto: Xedos 6 V6
Mazda 3 BK 1.6 Y6

Postprzez Soluks » 22 lut 2010, 00:08

ja ustawiam bez szczelinomierza idealnie że na zamkniętej przepustnicy wentylator nie kreci się a jak tylko dotknę przepustnice to się załącza wentylator ustawiam obroty na 750 i po tym zabiegu nigdy nie miałem problemu z obrotami...
Obrazek
http://www.youtube.com/watch?v=yormhej1TKs
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 11 maja 2007, 21:30
Posty: 402 (0/1)
Skąd: NNM/Bydgoszcz/Gdynia
Auto: Xedos 6 2.0 V6 CA KF

Postprzez Barthek » 22 lut 2010, 08:03

Właśnie tak robię, u mnie też wystarczy dotknąć przepustnicę żeby wentylator zareagował.
Dziś posprawdzam różne ustawienia i dam znać.
EDIT: A może by ktoś nakręcił filmik jak u niego opadają obroty podczas jazdy przy wysprzęglaniu i wrzucaniu następnego biegu oraz kiedy się puści na luz podczas jazdy.
Nie dysponuję chwilowa kamerką i tak bym Wam najlepiej pokazał o so choci :)
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 9 lis 2007, 11:41
Posty: 1508 (0/1)
Skąd: Praszka
Auto: Mazda Xedos 6 CA KF '99 Back to Black

Postprzez DamianMX6 » 23 lut 2010, 01:00

A jak zmostkujecie GDN i TEN to macie tak ze przy odpalaniu samochodu na samym początku na momencik włącza się wentylator i niemal natychmiast się wyłącza?

Tak samo reaguje też przy włączeniu samego zapłonu.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 28 mar 2008, 14:43
Posty: 994 (0/1)
Auto: MX6 MAZDASPEED

Postprzez Tubi » 23 lut 2010, 08:45

DamianMX6 napisał(a):A jak zmostkujecie GDN i TEN to macie tak ze przy odpalaniu samochodu na samym początku na momencik włącza się wentylator i niemal natychmiast się wyłącza?

Tak samo reaguje też przy włączeniu samego zapłonu.


Tak
Co się stanie, gdy jadąc z prędkością światła, włączysz przednie reflektory?
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 20 lip 2009, 12:54
Posty: 1468 (10/16)
Skąd: Subkowy
Auto: Był:
Mazda Xedos 6 CA 2.0 MT 1992
Mazda Xedos 6 CA 2.0 MT 1994
Mazda Xedos 9 TA 2.5 AT 2000
Mazda 6 GY 2.3 MT 2005 fl
Jest:
Mazda 6 GJ SE 2.0 MT 2012

Postprzez Barthek » 23 lut 2010, 10:27

Wczoraj się trochę pobawiłem z tym TPS-em.
W trybie serwisowym używając szczelinomierza ustawiałem wychylenie przepustnicy na 0,60mm 0,50mm 0,40mm 0,30mm 0,20mm tak aby się załączał wentylator.
Efekt – obroty stabilnie opadają do zadanego poziomu 700obr/min, ale są jaja podczas jazdy z mojego tematu o zbyt szybko opadających podczs jazdy przy wciskaniu sprzęgła i mocno hamującym silniku na biegu.

Kiedy ustawiam TPS tak, że w trybie serwisowym od razu się załącza wentylator bez dodawania gazu to auto jeździ dużo szybciej i nie wyhamowuje tak mocno silnikiem.
Ale wtedy mam problemy z falującymi obrotami na jałowym.

Oznacza to, że klapka przpustnicy wychylona jest na tyle, że komp myśli, że jest dodany gaz.
Należy wyregulować jeszcze śrubę odbojnikową na przepustnicy – cofnąć ją, czy jeszcze wkręcić tak aby klapka była mocniej wychylona?

Jak wyregulować wszystkie parametry przepustnicy i w jakiej kolejności : ?
1. TPS
2. śruba odbojnikowa przepustnicy
3. górna śruba na ślimaku przepustnicy związana z naciągiem linki
4. górna śruba od wysokości obrotów na jałowym w korpusie przepustnicy

Będę przogromnie wdzięczny za pomoc! <piwo>
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 9 lis 2007, 11:41
Posty: 1508 (0/1)
Skąd: Praszka
Auto: Mazda Xedos 6 CA KF '99 Back to Black

Postprzez Lowiec » 31 mar 2010, 19:42

Wczoraj "wyregulowalem" TPS na szczelinomierz, efektu brak czyli mam tak ze auto rusza po wyraznym dodaniu gazu a bez dodawania gazu sie mocno dlawi, dodatkowo jak sie wysprzegla to obroty spadaja do 200 przec manerwujac na parkingu czesto zdaza sie ze gasnie. przepustnice czyscilem. sprobuje ustawic tps na "dotyk" czyli tak jak Soluks.

pozdrawiam
Slawek
Nie dokazuj, miła nie dokazuj...
http://www.youtube.com/watch?v=eP5wNDeGqLk&feature=related

Link do kilku dokumentów na temat Xedosa:
https://docs.google.com/folder/d/0B_CZcjbKtd0KblBqRVpPcEVxaE0/edit
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 13 lis 2008, 22:57
Posty: 1399 (0/2)
Skąd: Gryfino
Auto: Xedos 6 1.6 '96 CA B6 Z8 CA2 LPG BRC
M-B 180 Kompressor Sportcoupe
Opel Astra II 1.6 16V
E53 3.0d

Postprzez Tubi » 31 mar 2010, 20:13

ja ustawiłem ,że powyżej 0,15 się włącza i na jałowym i podczas jazdy wszystko ok ;)
Co się stanie, gdy jadąc z prędkością światła, włączysz przednie reflektory?
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 20 lip 2009, 12:54
Posty: 1468 (10/16)
Skąd: Subkowy
Auto: Był:
Mazda Xedos 6 CA 2.0 MT 1992
Mazda Xedos 6 CA 2.0 MT 1994
Mazda Xedos 9 TA 2.5 AT 2000
Mazda 6 GY 2.3 MT 2005 fl
Jest:
Mazda 6 GJ SE 2.0 MT 2012

Postprzez gregorg » 31 mar 2010, 20:54

Pozostaje jeszcze kwestia ustawienia śruby odbojnikowej, z tego co się orientuje to przepustnica ma być ustawiona maksymalnie ciasno. Ja mam ustawionego TPSa tak że od 0.0-0.4 jest wyłączony a przy 0.5 sie załącza wentylator.Przy tym ustawieniu pojawia się problem przy dodawaniu gazu, tzn reaguje z niewielkim opóźnieniem. Wkurzające jest to przy zmianie biegów bo auto najpierw przyhamowuje.
Forumowicz
 
Od: 11 lip 2009, 22:37
Posty: 93
Skąd: Gorlice
Auto: Xedos 6 V6
Mazda 3 BK 1.6 Y6

Postprzez Lowiec » 31 mar 2010, 21:37

no wiec zrobilem tak: w zwiazku z tym ze dla 0,15 regulacja TPS'em byla poza zakresem regulacji (chcialem zeby sie uruchamial wentylator przy tej wartosci) odkrecilem srube odbojnikowa z wlozonym szczelinomierzem i wentylator sie wlaczyl, skontrowalem i wyregulowalem dokladniej TPS'em tak by sie wlaczal i wylaczal jak wyciagne szczelinomierz. Zagadal, potelepal,obroty wskoczyly na 1500 (+7C) jak bedzie jezdzil zobacze jutro.

pozdrawiam
Sławek
Nie dokazuj, miła nie dokazuj...
http://www.youtube.com/watch?v=eP5wNDeGqLk&feature=related

Link do kilku dokumentów na temat Xedosa:
https://docs.google.com/folder/d/0B_CZcjbKtd0KblBqRVpPcEVxaE0/edit
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 13 lis 2008, 22:57
Posty: 1399 (0/2)
Skąd: Gryfino
Auto: Xedos 6 1.6 '96 CA B6 Z8 CA2 LPG BRC
M-B 180 Kompressor Sportcoupe
Opel Astra II 1.6 16V
E53 3.0d

Postprzez gregorg » 1 kwi 2010, 16:30

No to podstawiłeś przepustnice za wysoko, ona ma sie domykac jak najbardziej byle nie klinowac.Z tego wynika że na 0,20 ma wentylator pracowac a na 0,15 juz nie, więc po co ta serwisowa wartość 0,50??
Forumowicz
 
Od: 11 lip 2009, 22:37
Posty: 93
Skąd: Gorlice
Auto: Xedos 6 V6
Mazda 3 BK 1.6 Y6

Postprzez Barthek » 1 kwi 2010, 16:48

gregorg napisał(a):No to podstawiłeś przepustnice za wysoko, ona ma sie domykac jak najbardziej byle nie klinowac.Z tego wynika że na 0,20 ma wentylator pracowac a na 0,15 juz nie, więc po co ta serwisowa wartość 0,50??

I tu jest pies pogrzebany. Może jakaś mądra głowa na forum podpowie dlaczego jest tak ? ;)
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 9 lis 2007, 11:41
Posty: 1508 (0/1)
Skąd: Praszka
Auto: Mazda Xedos 6 CA KF '99 Back to Black

Postprzez Lowiec » 2 kwi 2010, 00:09

no wiec na benzynie jezdzi fajnie ale ma lekko za wysokie obroty na gazie ma jeszcze wyzsze i po wysprzegleniu obroty zamiast jak dotychczas spadac do 200 teraz rosna do 1500 i opadaja ze schodkiem mysle ze jest juz blisko by dzialalo jak nalezy.co do regulacji na szczelinomierz i te 0,50 chyba to jednak cos nie tak ma byc, blizszy jestem regulacji "po angielsku" tylko stroboskowpu nie mam.

pozdrawiam
Slawek
Nie dokazuj, miła nie dokazuj...
http://www.youtube.com/watch?v=eP5wNDeGqLk&feature=related

Link do kilku dokumentów na temat Xedosa:
https://docs.google.com/folder/d/0B_CZcjbKtd0KblBqRVpPcEVxaE0/edit
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 13 lis 2008, 22:57
Posty: 1399 (0/2)
Skąd: Gryfino
Auto: Xedos 6 1.6 '96 CA B6 Z8 CA2 LPG BRC
M-B 180 Kompressor Sportcoupe
Opel Astra II 1.6 16V
E53 3.0d

Postprzez Tubi » 3 kwi 2010, 21:41

Dzisiaj wymieniłem sondy lambda i powiem tak. Jak włącze silnik obroty ok ale w serwisowej spadają do 1 kreski jak w serwisowej ustawie na odpowiednie to normalnie mam 1000 i gdyby nie fakt ze obroty stabilne jak i ich opadanie ok to bym się znowu bawił TPS'em. Ale po wymianie sond auto nie szarpie w przedziale 1500-2000 a spalanie wkońcu znośne zrobiłem test na 100km i wyszło 8l do tej pory w trasie wychodziło 11-13 a po mieście to już nie wspomne :) Dodatkowo nie traci mocy po rozgrzaniu do pełna. Co prawda myślałem ,że to troszkę mniej roboty z wymiana ale ważne ,że efekt zadowolający :D A wracając do TPS'u wydaje mi się ,że każdy musi dopasować wszystkie punkty regulacyjne odpowiednio tylko pytanie brzmi jak jest poprawnie? :) Kocham ten samochód ale drugiego takiego auta co jest tak zagadkowe to nie spotkałem :)
Co się stanie, gdy jadąc z prędkością światła, włączysz przednie reflektory?
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 20 lip 2009, 12:54
Posty: 1468 (10/16)
Skąd: Subkowy
Auto: Był:
Mazda Xedos 6 CA 2.0 MT 1992
Mazda Xedos 6 CA 2.0 MT 1994
Mazda Xedos 9 TA 2.5 AT 2000
Mazda 6 GY 2.3 MT 2005 fl
Jest:
Mazda 6 GJ SE 2.0 MT 2012

Postprzez cr3pt » 3 kwi 2010, 23:02

Ja napisze krótko:
-sondy musza być OK
-ustawienie przepustnicy na minimum-ciut nie blokowanie (ta śrubka po lewej stronie przepustnicy)
-wpinasz woltomierz minusem w aku, plusem w 2 przewodzik od prawej strony w TPS (1 to 5V)
-zalaczasz zaplon
-ustawiasz TPS'em 0,5V (jak nie dajesz rady ustawic, musisz zjechac na przepustnicy w dol)
-odpalasz silnik
-ustawiasz obroty na +-750obr
-ustawiasz zaplon
-poprawiwasz ew. obroty
smigasz :) :D
oczywiscie wszystko w serwisowce

pozdr
cr3pt
Hack sat never die...
Welcome to...:
sputnik-sat.info | dvhk.pl | sat-television.com
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 26 mar 2008, 00:53
Posty: 56
Skąd: Giżycko
Auto: Peugetot 407

Postprzez Lowiec » 6 kwi 2010, 18:59

no wiec udalo mi sie wyregulowac, obroty biegu jalowego sa ciut powyzej 750 wiec moze byc, jak auto sie toczy to maja tak z 1200 a jak sie zatrzyma to spadaja na te 750+, w miedzy czasie mialem walke z nagrzewnica i odpowietrzalem uklad na trzy wlaczenia wentylatora...i jezdzi fajnie, ma juz "moc" na manewrach parkingowych.

pozdrawiam
Sławek
Nie dokazuj, miła nie dokazuj...
http://www.youtube.com/watch?v=eP5wNDeGqLk&feature=related

Link do kilku dokumentów na temat Xedosa:
https://docs.google.com/folder/d/0B_CZcjbKtd0KblBqRVpPcEVxaE0/edit
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 13 lis 2008, 22:57
Posty: 1399 (0/2)
Skąd: Gryfino
Auto: Xedos 6 1.6 '96 CA B6 Z8 CA2 LPG BRC
M-B 180 Kompressor Sportcoupe
Opel Astra II 1.6 16V
E53 3.0d

Postprzez Zubeck » 12 maja 2010, 01:02

hmm..
Ostatnio edytowano 18 lip 2010, 20:18 przez Zubeck, łącznie edytowano 1 raz
I love this fuckin black xed
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 28 sty 2009, 17:40
Posty: 285
Skąd: SRC, śląskie
Auto: 2.0 V6 144ps manual- juz nie ma:(

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 5 gości

Moderator

Moderatorzy 6 / 626 / MX-6 / Xedos 6