Wentylator dmuchawy nie działa i parę innych pytań...

Postprzez Sebaa75 » 29 paź 2012, 22:56

Witam,
stałem się posiadaczem Mazdy 626 2.0 D Comprex z 1993 roku w wersji kombi i mam parę pytań.
Po pierwsze, nie działa mi wentylator nagrzewnicy co w obecnych temperaturach jest dość uciążliwe. Podłączony na krótko działa, bezpiecznik jest OK, na kostce która siedzi w wentylatorze nie ma napięcia. Obstawiam ten włącznik wentylatora, który znajduje się w środkowej konsoli. Niestety dostęp do niego stanowi dla mnie zagadkę. Czy ktoś może mi opisac, jak to zdemontować, bo mam wrażenie, że pozostałe cięgna sterujące nawiewem blokują ten panel. Ramkę środkowej konsoli z popielniczką zdjąłem, ale to nic nie dało. Będę wdzięczny za jakieś sugestie.

Po drugie, mam pod maską dwa akumulatory, po obu stronach auta. To normalne czy to jakiś taksówkarski patent, czy może wersja na Skandynawię?

Mam też problem z zimnym silnikiem – auto ma tendencje do uprawiania "trójskoku" i dymienia – w tym czasie piszczy też pasek, prawdopodobnie od alternatora. Z lektury forum wywnioskowałem, że ma to wpływ na napęd sprężarki i stąd taka praca silnika. Jak się nagrzeje to jest OK i auto nawet się zbiera jak na Diesla i rocznik. Czyli wymiana paska powinna pomóc?
Dodam, że tematy mechaniczne w miarę ogarniam, ale jest to moje pierwsze auto rodem z kraju kwitnącej wiśni to wszelkie wskazówki bardzo mile widziane i pożądane. Ujeżdżam co prawda pojazd japoński, ale ma on tylko dwa koła i pochodzi spod znaku trzech kamertonów ( robię wszystko przy nim własnoręcznie), ale że pierwszy śnieg już za nami to trzeba zmienić środek transportu. Tak przy okzji – czy istnieje do tego auta jakiś manual serwisowy w PDF-ie albo podobne wydawnictwo np. coś jak Heynes? Poza tym, jak to jest z tymi modelami, szukałem lampy przedniej, bo jedna jest zmęczona, jak wpsiuję rok '93 to pokazuje mi np. na alledrogo zupełnie coś innego – od nowszej wersji takiej już zaokrąglonej. Czy kombi było produkowane dłużej w tej "kwadratowej" budzie? Sprawdzałem VIN na ruskiej stronie to auto się zgadza. W sumie auto mi się podoba, kupiłem je na zimę, ale jak usunę tę parę niedociągnięć to może zostanie u mnie na dłużej, bo blachy i zawieszenie jeszcze się trzymają całkiem dobrze.

Pozdrawiam
Kto umiera bogatszy ten wygrywa.
Życie jest pasmem straconych okazji.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 27 paź 2012, 20:23
Posty: 90 (0/5)
Skąd: Wolne Miasto Gdańsk
Auto: Mazda 6 GH 2.0 PB '08 Kombi
Mazda 2 DY 1,4 PB '06
Yamaha TDM 900 '07

Postprzez biniloluk » 29 paź 2012, 23:48

hmm comprexy w kombi wychodziły tylko w budzie GD a większość z tego działu ma ten silnik w budzie GE także ciężko mi powiedzieć jak się dostać do przełącznika nawiewów

co do tej dziwnej pracy to tak pasek alternatora ma na to wpływ ponieważ alternator z drugiej strony ciągnie comprex i jak się pasek ślizga to comprex traci synchronizację z obrotami silnika

co do dwóch akumulatorów to raczej standardem to nie jest przez co (biedny jest ten twój pasek alternatora ) spore obciążenie musi przenosić skoro w GE nie zawsze sobie radzi z jednym akumulatorem

co do manuala to jest do wersji GD dostępny w internecie tyle że niema w nim ani słowa o comprexie bo gd wychodziły bez
a o manual od GE jest ciężko jest na allegro Heynes ale w twoim przypadku z niego dowiesz się cokolwiek tylko o silniku

niestety ale mazda od 92 do 97 produkowała już model GE ale nie było GE kombi wiec wykombinowali sobie tak że będą produkować starszą wersję czyli GD ale wyposażyli go w comprex który był zrobiony dla GE i takim to sposobem masz hybrydę
Forumowicz
 
Od: 12 maja 2007, 22:59
Posty: 340 (0/1)
Skąd: częstochowa
Auto: Mazda 626 GE 2.0D COMPREX

Postprzez massur » 29 paź 2012, 23:51

Ja tam ekspertem nie jestem ale ze swoim comprex'em trochę też powalczyłem...

Ten pasek od alternatora to chyba najważniejszy i zarazem najbardziej kłopotliwy pasek w tym aucie, obejrzyj w jakim jest stanie i jeśli OK spróbuj naciągnąć – najtańszy sposób. Jak do wymiany to poczytaj ten wątek i sam zdecyduj co zrobić: viewtopic.php?f=88&t=137030 Kopcenie na zimnym, nie wchodzenie na obroty pow. 2000 itd. to klasyczny objaw zbyt luźnego paska, jak piszczy to tym bardziej od tego paska zacznij. Tym bardziej, że:
biniloluk napisał(a): (biedny jest ten twój pasek alternatora ) spore obciążenie musi przenosić skoro w GE nie zawsze sobie radzi z jednym akumulatorem


Te 2 akumulatory to zapewne wersja skandynawska, przy sprawnym alternatorze i obu aku nie powinieneś mieć problemów w zimie z brakiem prądu na rozruch <jupi> ale jak wyżej – jak aku kiepskie to alternator będzie miał co robić a pasek tym bardziej...

Z grzebaniem w desce to nie bardzo pomogę bo moim zdaniem to masakra, próbowałem i chyba tylko japońce są w stanie tam grzebać, pełno wiązek, wtyczek, miejsca nie ma – no chyba, ze ktoś ma jakiś patent...
Forumowicz
 
Od: 22 kwi 2012, 18:04
Posty: 199
Skąd: Rzeszów
Auto: Mazda 626 GE 2.0D Comprex 1994

Postprzez Sebaa75 » 31 paź 2012, 01:34

Hello,

dzięki za odpowiedzi. Z paskiem powinienem sobie szybko poradzić, choć czytam, że ponoć trudno jest kupić dobry pasek.

Niestety sterowanie dmuchawą nagrzewnicy nadal stanowi zagadkę. Wyjąłem ten środkowy panel sterujący nawiewem. We włączniku wentylatora spodziewałem się znaleźć uszkodzoną opornicę lub coś w tym stylu, ale są tam tylko blaszki, które w zależności od biegu zwierają inną sekwencję kabli. Na kostce nie ma napięcia na żadnym z pinów ( ten od podświetlenia tego panelu pomijam, bo żarówka działa).
Czy tym wentylatorem steruje jakiś sterownik? Gdzie tego szukać? Może mi ktoś podpowiedzieć zasadę działania tego układu?

biniloluk napisał(a):hmm comprexy w kombi wychodziły tylko w budzie GD a większość z tego działu ma ten silnik w budzie GE także ciężko mi powiedzieć jak się dostać do przełącznika nawiewów
[...]
niestety ale mazda od 92 do 97 produkowała już model GE ale nie było GE kombi wiec wykombinowali sobie tak że będą produkować starszą wersję czyli GD ale wyposażyli go w comprex który był zrobiony dla GE i takim to sposobem masz hybrydę


Czy to znaczy, że piszę w złym dziale? Ach, te wynalazki... zawsze coś <glupek2>

Pozdrawiam
Kto umiera bogatszy ten wygrywa.
Życie jest pasmem straconych okazji.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 27 paź 2012, 20:23
Posty: 90 (0/5)
Skąd: Wolne Miasto Gdańsk
Auto: Mazda 6 GH 2.0 PB '08 Kombi
Mazda 2 DY 1,4 PB '06
Yamaha TDM 900 '07

Postprzez zadra » 31 paź 2012, 07:40

Wpisz w wyszukiwarkę rezystor dmuchawy mazda 626 lub opornik dmuchawy mazda 626 – zobacz co Ci wyświetli.
Na słynnym portalu aukcyjnym wpisz to samo w wyszukiwarkę, mi wyświetliło kilka ogłoszeń o tym właśnie urządzeniu.
Ze zdjęć wynika,że były inne dla modelu GD i inne dla GE – dzięki zdjęciom może łatwiej odszukasz w aucie i będziesz mógł sprawdzić który model.
Ja nie wiem gdzie szukać rozwiązania Twojego problemu, zacząłbym na pewno od bezpieczników, później luźnych wtyczek, a na końcu szukałbym uszkodzonych elementów.
Czy wentylator jest sprawny – podłączyłeś go "na krótko"? może wentylator po prostu nawalił?
Historie mojej młodości :
[url]https://www.mazdaspeed.pl/forum/viewtopic.php?f=102&t=151548[/url]

staraj się nie rozlewać zbyt dużo przelewając z pustego w próżne...
Forumowicz
 
Od: 27 cze 2007, 18:07
Posty: 3152 (35/85)
Skąd: z odmętów
Auto: HONDA civic VIII
1,8 Stoczterdzieścikuniów z maską gazową na pyskach ciągnących sedana :-P

Postprzez Sebaa75 » 31 paź 2012, 08:51

Hello,

wentylator działa i dmucha jak szatan kiedy podłączę go na "krótko". Sprawdziłem też bezpieczniki w skrzynce pod nogami kierowcy po lewej stronie i te pod maską po prawej stronie stojąc przodem do silnika. Wszystkie są OK. Nie ma napięcia na żadnym przewodzie doprowadzonym do wentylatora ( są dwa) ani na żadnym w kostce gdzie jest włącznik i regulacja prędkości nawiewu. Dlatego zastanawiałem się czy jest gdzieś jeszcze jakiś przekaźnik, sterownik czy coś w tm stylu. Poszukam jeszcze tej opornicy.

pozdrawiam
Kto umiera bogatszy ten wygrywa.
Życie jest pasmem straconych okazji.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 27 paź 2012, 20:23
Posty: 90 (0/5)
Skąd: Wolne Miasto Gdańsk
Auto: Mazda 6 GH 2.0 PB '08 Kombi
Mazda 2 DY 1,4 PB '06
Yamaha TDM 900 '07

Postprzez biniloluk » 31 paź 2012, 18:21

Sebaa75 napisał(a):
Czy to znaczy, że piszę w złym dziale? Ach, te wynalazki... zawsze coś <glupek2>


jeżeli chodzi o pomoc w sprawie z silnikiem i jego osprzętem to jesteś jak najbardziej w dobrym dziale

zaś co się tyczy całej reszty to jakieś 99% wypowiadających się w tym dziale ma model GE więc nie koniecznie kojarzy co i jak jest w GD

opornica jest w obudowie Dmuchawy
Forumowicz
 
Od: 12 maja 2007, 22:59
Posty: 340 (0/1)
Skąd: częstochowa
Auto: Mazda 626 GE 2.0D COMPREX

Postprzez Sebaa75 » 31 paź 2012, 22:13

biniloluk napisał(a):Sebaa75 napisał(a):
Czy to znaczy, że piszę w złym dziale? Ach, te wynalazki... zawsze coś <glupek2>


jeżeli chodzi o pomoc w sprawie z silnikiem i jego osprzętem to jesteś jak najbardziej w dobrym dziale

zaś co się tyczy całej reszty to jakieś 99% wypowiadających się w tym dziale ma model GE więc nie koniecznie kojarzy co i jak jest w GD

opornica jest w obudowie Dmuchawy


Ok, dzieki :) .

Opornicę znalazłem... i jest dobra... Znalazłem po kablu, który powinien podawać zasilanie na ten cały układ przekaźnik przy lewej przedniej lampie pod maską. Przekaźnik ma 4 piny. jeden jest pod napięciem cały czas. Drugi to przewód, który zasila cały układ sterowania przy dmuchawie. I dwa inne, jeden czarny drugi taki lekko żółty – to chyba sterowanie cewki przekaźnika- z tym, że na żadnym z nich nie ma napięcia i po drugie jak sprawdzałem miernikiem to jest między nimi przejście, więc nie wiem jeszcze o co chodzi i szukam jakiegoś schematu. Jak zmostkowałem w kostce przewód pod napięciem z tym, który przekaźnik powinien załączyć to wszystko działa jak należy. Może jakoś do tego w końcu dojdę, ale takie szukanie po kablach to masakra. Dokładnie też przyjrzałem się regulacji paska, nie jest to skomplikowane, ale dostęp do tej nakrętki przy napinaczu to jakaś kolejna masakra <lol> Chociaż w porównaniu do niektórych rzeczy w motocyklach to w sumie jest nawet spoko <lol>

Pozdrawiam
Kto umiera bogatszy ten wygrywa.
Życie jest pasmem straconych okazji.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 27 paź 2012, 20:23
Posty: 90 (0/5)
Skąd: Wolne Miasto Gdańsk
Auto: Mazda 6 GH 2.0 PB '08 Kombi
Mazda 2 DY 1,4 PB '06
Yamaha TDM 900 '07

Postprzez biniloluk » 31 paź 2012, 22:33

w GE przy lewej lampie (strona kierowcy ) jest przekaźnik świec żarowych w GD nie wiem

do zluzowania napinacza najlepiej zdjąć koło i nadkole potem to już łatwo 14 luzujesz rolkę 10 podciągasz pasek i dokręcasz rolkę na gotowo
Forumowicz
 
Od: 12 maja 2007, 22:59
Posty: 340 (0/1)
Skąd: częstochowa
Auto: Mazda 626 GE 2.0D COMPREX

Postprzez massur » 1 lis 2012, 18:53

biniloluk napisał(a):do zluzowania napinacza najlepiej zdjąć koło i nadkole potem to już łatwo 14 luzujesz rolkę 10 podciągasz pasek i dokręcasz rolkę na gotowo
hmmm, ja ostatnio 2 dni temu podciągałem ale bez zdejmowania koła i zeszło mi może 3-5 minut, od góry wkładam 14, klucz ustawiam równolegle do posadzki i ruchem w kierunku kabiny nakładam na nakrętkę rolki (tanim kluczem z marketu ciężko będzie, trzeba jakiś przyzwoity, żeby idealnie na nakrętce leżał i był dłuższy), wtedy ruchem klucza do góry odkręcam – zakres takiego ruchu to tylko kilkanaście stopni, może max 30, następnie obracam klucz o 180 stopni wzdłuż jego dłuższej osi i to samo (mały zakres obrotu zmusza do obracania klucza), 2 takie operacje i można napinaczem (zwykła nasadowa 10 na śrubokręcie) pasek naciągać. Potem tylko dokręcić rolkę i gotowe. Proponuję tak spróbować – to szybka sprawa, jak będzie problem to wtedy kombinować ze zdejmowaniem koła.
Forumowicz
 
Od: 22 kwi 2012, 18:04
Posty: 199
Skąd: Rzeszów
Auto: Mazda 626 GE 2.0D Comprex 1994

Postprzez Sebaa75 » 1 lis 2012, 21:41

Hello,

dzięki za info, dziś niestety cały napinacz poszedł na spacer... A narzędzia mam dobre, może nie z najwyższej półki, ale przyzwoicie średniej. Jednak nakrętka była tak zmasakrowana, że głupotą by było jej ponowne użycie, (będzie problem z dokręceniem, a nawet jeśli, to potem może już być nie do ruszenia) do tego ta śruba stojąca w pionie ( do regulacji naciągu?) to zwykła imbusowa śruba M6 albo M5 (już nie sprawdzałem) natomiast w tym korpusie jest raczej gwint drobnozwojowy. Efekt – śruba cudem wykręcona, zmasakrowana, gwint w korpusie jakoś to wytrzymał- szału nie ma, ale powinno być OK. Mocowanie rolki też ma jakiś chory gwint – sprawdziłem z 30 nakrętek z różnymi gwintami – no żadna nie pasuje. Do tego cieć, który to spatentował w ten sposób, albo inny cieć, który zamiast poprawić to co jest schrzanione założył jakiś pasek klinowy na sztukę i ten pasek zwulkanizował się w kole pasowym silnika. Taka "smoła" o grubości 2- 3 milimetry wbita w klin koła. No ale grunt, ze wiem o co chodzi. Jutro kupię pasek, i znajdę lub dorobię nakrętkę i śrubę i powinno być OK. Szukam jeszcze jakiegoś rysunku/zdjęcia kompletnego napinacza, żeby sprawdzić czy mi coś jeszcze nie brakuje. Chyba wiem czemu gościu to sprzedawał – nie wiedział co z tym zrobić <lol> <lol>
A co do samej operacji technologicznej to nie jest to skomplikowane, każdy kto ma w miarę pojęcie o mechanice powinien to ogarnąć. Gorzej jak są takie durne patenty i nie ma porównania jak to ma być. A co do wentylatora, to jeszcze nie rozgryzłem do końca, pościągałem różne schematy, ale żaden się nie zgadza. Zrobiłem parę fotek, może w dziale GD/GV/GC ktoś pomoże ogarnąć.

Pozdrawiam
Ostatnio edytowano 1 lis 2012, 23:01 przez Sebaa75, łącznie edytowano 1 raz
Kto umiera bogatszy ten wygrywa.
Życie jest pasmem straconych okazji.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 27 paź 2012, 20:23
Posty: 90 (0/5)
Skąd: Wolne Miasto Gdańsk
Auto: Mazda 6 GH 2.0 PB '08 Kombi
Mazda 2 DY 1,4 PB '06
Yamaha TDM 900 '07

Postprzez biniloluk » 1 lis 2012, 22:46

kolego massur wiem że tak można tylko że założyłem że koledze w ten sposób na pierwszy raz będzie łatwiej ale zgadzam się z tobą że tak można bo sam też tak robię

kolego Sebaa75 nakrętka jest typowa M10X1,5 kolega massur miał podobny problem z tą nakrętką z tego co pamiętam dostał w jakimś sklepie internetowym

na twoim miejscu zainwestował bym w dobry pasek i to co oferują sklepy motoryzacyjne czyli BOSCH GOODYEAR DAYCO CONTITECH itp. jest niewiele warte bo te paski mają inny stożek klina i nie leżą w kołach zapytasz pewnie dlaczego bo system im pokazuje że powinien być pasek v13x850la
a w rzeczywistości to powinien być 12.7x835mm
Forumowicz
 
Od: 12 maja 2007, 22:59
Posty: 340 (0/1)
Skąd: częstochowa
Auto: Mazda 626 GE 2.0D COMPREX

Postprzez massur » 2 lis 2012, 00:01

biniloluk napisał(a):kolego massur wiem że tak można tylko że założyłem że koledze w ten sposób na pierwszy raz będzie łatwiej ale zgadzam się z tobą że tak można bo sam też tak robię
cieszę się, że nie tylko ja mam rękę, którą da się tam wepchnąć :) a "na pierwszy raz" brzmi niepokojąco, trzeba tylko życzyć aby to był pierwszy raz i ostatni...

biniloluk napisał(a):kolego Sebaa75 nakrętka jest typowa M10X1,5 kolega massur miał podobny problem z tą nakrętką z tego co pamiętam dostał w jakimś sklepie internetowym
na dole tej strony pisaliśmy o tej nakrętce, poczytaj:
viewtopic.php?f=88&t=137030&start=60

biniloluk napisał(a):na twoim miejscu zainwestował bym w dobry pasek i to co oferują sklepy motoryzacyjne czyli BOSCH GOODYEAR DAYCO CONTITECH itp. jest niewiele warte bo te paski mają inny stożek klina i nie leżą w kołach zapytasz pewnie dlaczego bo system im pokazuje że powinien być pasek v13x850la a w rzeczywistości to powinien być 12.7x835mm
Ja nie dałem rady założyć oryginału ale jak na razie działa opisany w wątku z moimi przygodami z paskiem, tu opisałem co u mnie zadziałało:
viewtopic.php?f=88&t=137030&start=40
Forumowicz
 
Od: 22 kwi 2012, 18:04
Posty: 199
Skąd: Rzeszów
Auto: Mazda 626 GE 2.0D Comprex 1994

Postprzez Sebaa75 » 5 lis 2012, 22:57

Hello,

sprawa w zasadzie zakończona, ale tylko połowicznie... Kupno paska w rozmiarze 12,7 X 835 to jakaś kwadratura koła, łatwiej chyba kupić materiał rozszczepialny, a gnata czy narkotyki to już w ogóle pikuś <glupek2> Dyskusje ze sprzedawcami w sklepach to ciężki temat <klotnia> , nie ma takiego paska, jest 13 na 850 – ten pasuje i koniec i co pan nam zrobi... Z braku laku kupiłem GATES właśnie 13 X 850 i założyłem. Jest to lipa na maxa. Pasek nie mieści się w kółkach i wystaje jakieś 2- 3 milimetry ponad obrys kół pasowych. Przez to też było go ciężko założyć nawet na luźnym całkowicie napinaczu ( nie przykręconym do silnika). Jakoś udało się założyć, napiąć i to nawet działa, pytanie jak długo... W każdym razie, jeśli ktoś posiada aktualny namiar gdzie można kupić właściwy pasek to chętnie skorzystam. Spróbuję jeszcze zadzwonić do ASO. A co do nakrętki ośki napinacza to wyszło mi, ze to gwint M10 X 1,25.
Pozdrawiam i dzięki za wskazówki.
Kto umiera bogatszy ten wygrywa.
Życie jest pasmem straconych okazji.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 27 paź 2012, 20:23
Posty: 90 (0/5)
Skąd: Wolne Miasto Gdańsk
Auto: Mazda 6 GH 2.0 PB '08 Kombi
Mazda 2 DY 1,4 PB '06
Yamaha TDM 900 '07

Postprzez Neonixos666 » 5 lis 2012, 23:02

wpisz w google 13x835
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 10 wrz 2009, 00:21
Posty: 9472 (52/237)
Skąd: Szczytno
Auto: Grand Scenic III PHII R9M

Postprzez zadra » 5 lis 2012, 23:25

wpisz w google 13x835

Niezupełnie o to chodzi..

Paski nie mają standardowego klina, dlatego ciężko je kupić w normalnym motoryzacyjnym.
Poczytaj trochę o paskach do comprexa i szukaj ich u Rikiego, albo w Łodzi....

Przeca wszystkie sie tam zaopatrujem...
Historie mojej młodości :
[url]https://www.mazdaspeed.pl/forum/viewtopic.php?f=102&t=151548[/url]

staraj się nie rozlewać zbyt dużo przelewając z pustego w próżne...
Forumowicz
 
Od: 27 cze 2007, 18:07
Posty: 3152 (35/85)
Skąd: z odmętów
Auto: HONDA civic VIII
1,8 Stoczterdzieścikuniów z maską gazową na pyskach ciągnących sedana :-P

Postprzez biniloluk » 6 lis 2012, 01:33

m10x1,25 to gwint drobno zwojowy a tam na 100% oryginalnie siedzi m10x1,50 chyba że ktoś wymienił śrubę w co wątpię
Forumowicz
 
Od: 12 maja 2007, 22:59
Posty: 340 (0/1)
Skąd: częstochowa
Auto: Mazda 626 GE 2.0D COMPREX

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 3 gości

Moderator

Moderatorzy 6 / 626 / MX-6 / Xedos 6