Wymiana szpilek w piastach GE (MX-6, 626, Xedos 6) – fotorelacja

Skrzynia biegów, sprzęgło, osie, zawieszenie, koła, układ kierowniczy i hamulcowy.

Postprzez DamianMX6 » 22 sie 2010, 16:03

Pisałem kiedyś że przy okazji zmiany szpilek związanej z założeniem dystansów w mojej MX-6 opiszę jak to zrobiłem po swojemu w garażu.
Zamieszczam tą fotorelację i od razy proszę moderatora o ewentualną poprawę tytułu i przeniesienie do właściwego działu.
Ja to robiłem w mojej Mazdeczce MX-6 ale chyba we wszystkich GE jest tak samo.

PRZÓD

Na początku zdejmujemy koło, odkręcamy i ściągamy zacisk i tarczę hamulcową. Mniej więcej w tym miejscu w którym na zdjęciu widzicie szpilkę wybijamy po kolei stare szpilki młotkiem <cisza> i wyciągamy.

Obrazek

Następnie wkładamy nowe.

Obrazek

W sklepie wcześniej kupujemy podkładki metalowe ze średnicą otworu 13mm, nakładamy je na nową szpilkę tak aby zostało miejsce na załapanie nakrętki (w razie krótkich nakrętek możemy dołożyć więcej podkładek, ważne jest aby wew. nakrętki było sporo wolnego miejsca na wkręcającą się szpilkę)
Na zdjęciu przy pierwszej szpilce najpierw użyłem do zblokowania piasty śrubokręta ale lepiej jest wsadzić od razu wszystkie szpilki luźno i blokować dzięki nim jakimś drewnianym drągiem piastę.

Obrazek Obrazek

Obrazek

następnie po kolei dociągamy wszystkie szpilki kluczem do kół z rurką używając oczywiście wcześniej wspomnianych podkładek i nakrętki do koła. UWAGA przy odkręcamy nakrętki po dociągnięciu szpilki trzeba przytrzymać drąg aby nie walnął w auto lub po prostu przełożyć go na drugą stronę aby zblokować piastę w pozycji do odkręcania.

Potem zakładamy tarczę, zacisk, koło i gotowe.

TYŁ
Z tylną piastą jest nieco inaczej bo nie ma miejsca aby wymienić szpilki bez zdjęcia piasty.

Jak w przednich, odkręcamy zacisk i zdejmujemy tarczę

Obrazek

zdejmujemy dekielek aby dostać się do nakrętki mocującej piastę

Obrazek

piastę wyciągniecie bez problemu

Obrazek

przy okazji czyścimy wszystko i można wymienić osłonę którą wcześniej warto dać do malowania proszkowego

Obrazek

do piasty przed założeniem wsuwamy szpilki

Obrazek

zakładamy piastę (ja posmarowałem odrobiną smaru trzpień na który wkladamy piastę) i wkręcamy nakrętkę (nie nakładamy na razie dekielka na piastę)

Obrazek

blokujemy jak wcześniej piastę i dociągamy po kolei szpilki przy użyciu oczywiście nakrętek

Obrazek Obrazek

po zamontowaniu szpilek, zakładamy dekielek na piastę, tarczę, zacisk, koło i gotowe.

Pamiętajcie o nałożeniu na szpilki smaru przed dokręceniem nakrętek.

Zalety tej metody:
– bez problemu można to wykonać samemu
– nie ściągamy piasty ze zwrotnicy przedniej co wiązało by się z użyciem prasy i zniszczeniem łożysk
– oczywista oszczędność kilkuset złotych
– frajda i satysfakcja z samodzielnie wykonanej roboty

mam nadzieję że się przyda :)
Ostatnio edytowano 30 sie 2010, 08:37 przez DamianMX6, łącznie edytowano 2 razy
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 28 mar 2008, 14:43
Posty: 994 (0/1)
Auto: MX6 MAZDASPEED

Postprzez milan2006 » 22 sie 2010, 16:20

DamianMx6, ale te podkładki, to nie powinny być takie ze średnicą otwory 12mm i więcej, skoro szpilka do Mazdy jest M12x1,5? A tak w ogóle świetna fotorelacja, myślę że rozwieje to wątpliwości wielu osób w tym i moje co do rozwalania drogich łożysk z przodu (mój mechanik gadaniem o nich narobił mi stracha <płacze> )
Kierownica dla każdego:D
Forumowicz
 
Od: 2 mar 2009, 19:37
Posty: 93
Skąd: PoZnań
Auto: Mazda

Postprzez DamianMX6 » 22 sie 2010, 17:07

Masz rację, nie wiem czemu napisałem 10mm <co?> , miało być 13mm.
Już poprawiam. Dzięki
Ostatnio edytowano 30 sie 2010, 08:37 przez DamianMX6, łącznie edytowano 1 raz
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 28 mar 2008, 14:43
Posty: 994 (0/1)
Auto: MX6 MAZDASPEED

Postprzez Siw-y » 22 sie 2010, 19:28

A czy czasem przez ten sposób "nabijania" szpilek nie są one jak i nakrętki zbytnio obciążone?
Nie ścina się gwint?
Obrazek
¼ – 16,851s
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 31 paź 2006, 13:36
Posty: 9625 (2/41)
Skąd: Warszawa
Auto: présidentiel

Postprzez DamianMX6 » 22 sie 2010, 20:31

Siw-y napisał(a):A czy czasem przez ten sposób "nabijania" szpilek nie są one jak i nakrętki zbytnio obciążone?
Nie ścina się gwint?


Nie zauważyłem absolutnie żadnych uszkodzeń na szpilkach po zamontowaniu ich w ten sposób. Jedyne co uszkodzisz to pierwszą od nakrętki podkladkę która będzie sie miażdżyć.
Wciskając szpilki w ten sposób wprowadzane są idealnie prostopadle do piasty.

Ale zaznaczam że jestem amatorem ;P i mój pomysł nie musi być idealny może są lepsze nie wiem.
Wszędzie za to w warsztatach jak pytałem to chciali mi z przodu do wymiany szpilek demontować zwrotnicę z piasta itd.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 28 mar 2008, 14:43
Posty: 994 (0/1)
Auto: MX6 MAZDASPEED

Postprzez milan2006 » 22 sie 2010, 20:45

DamianMX6 napisał(a):Wszędzie za to w warsztatach jak pytałem to chciali mi z przodu do wymiany szpilek demontować zwrotnicę z piasta itd.

Mi też, dlatego spękałem:) Chyba ten sposób jest najlepszy, bo młotkiem to raczej nie ma co walić. A powiedz psikałeś tam jakimś smarem żeby łatwiej wchodziły?
Kierownica dla każdego:D
Forumowicz
 
Od: 2 mar 2009, 19:37
Posty: 93
Skąd: PoZnań
Auto: Mazda

Postprzez DamianMX6 » 22 sie 2010, 20:53

milan2006 napisał(a):Chyba ten sposób jest najlepszy, bo młotkiem to raczej nie ma co walić. A powiedz psikałeś tam jakimś smarem żeby łatwiej wchodziły?


Szczerze to mogłem po zdjęciu tylnej piasty walić w szpilki młotkiem ale tak idealnie szpilka wtedy nie wejdzie i moim zdaniem jest ryzyko jej uszkodzenia.
Zero smaru, wchodzi pięknie na żywca, na spokojnie, tylko przed dokręcaniem szpilki delikatnie ja obracać aż wyczujecie że te ząbki w radełku zahaczyły o rowki w piaście i można wciskać. Tylko nie zapomnijcie zaobserwować moment kiedy główka szpilki dojdzie do piasty żeby nie przesadzić. Pamiętać też że trzeba aby po przejechaniu kilkudziesięciu kilometrów podokręcać śruby, bo z pewnością coś tam się jeszcze ułoży.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 28 mar 2008, 14:43
Posty: 994 (0/1)
Auto: MX6 MAZDASPEED

Postprzez milan2006 » 22 sie 2010, 21:17

No w tylne można walić młotem, ale cały problem jest z przodem-trudno tłuc młotkiem w piaste siedzącą na zwrotnicy :)
Kierownica dla każdego:D
Forumowicz
 
Od: 2 mar 2009, 19:37
Posty: 93
Skąd: PoZnań
Auto: Mazda

Postprzez Siw-y » 22 sie 2010, 21:30

DamianMX6 napisał(a):Zero smaru, wchodzi pięknie na żywca, na spokojnie, tylko przed dokręcaniem szpilki delikatnie ja obracać aż wyczujecie że te ząbki w radełku zahaczyły o rowki w piaście i można wciskać.

Z tego zrozumiałem, że nie potrzeba dużej siły, jak tak to nie było pytania u uszkodzenia ;)
A nie chodziło mi o uszkodzenia widoczne, a te których nie widać, jakieś nadwyrężenia szpilek, gwintów czy mikro pęknięć, bo myślałem, że siła do wciągnięcia ich musi być znaczna.

Tak czy inaczej fotorelacja pierwszorzędna <spoko>
Obrazek
¼ – 16,851s
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 31 paź 2006, 13:36
Posty: 9625 (2/41)
Skąd: Warszawa
Auto: présidentiel

Postprzez jacobs » 22 sie 2010, 21:55

Siw-y napisał(a):Z tego zrozumiałem, że nie potrzeba dużej siły, jak tak to nie było pytania u uszkodzenia A nie chodziło mi o uszkodzenia widoczne, a te których nie widać, jakieś nadwyrężenia szpilek, gwintów czy mikro pęknięć, bo myślałem, że siła do wciągnięcia ich musi być znaczna.

Jak ktoś się bardzo boi to można użyć nakrętek przedłużanych, ewentualnie o mniejszej twardości (wtedy bardziej podatna na uszkodzenie będzie nakrętka, nie szpilka).
If you’re in control, you’re not going fast enough.
Forumowicz
 
Od: 20 lis 2005, 13:31
Posty: 3108 (6/27)
Skąd: WWA

Postprzez Pawelec16 » 22 mar 2011, 16:54

jaki jest rodzaj gwintu do tych szpilek do mazdy 323f ba ?nigdzie nie moge dostac nakretek (a potrzebuje takie storzkowe)
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 23 sty 2011, 12:15
Posty: 39
Auto: Mazda 323F BA 98r

Postprzez tekknoraver » 9 lip 2011, 02:41

Przy BG sprawa wygląda tak samo :D tak dla potomnych dodam :)
Obrazek
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 1 gru 2006, 13:03
Posty: 793 (2/0)
Skąd: Kamienna Góra
Auto: Była 323 BG
Była Mazda 6 TS2 GG 2.0 LF 147 qni
była Mazda6 Tamura 2007 GG 2.0 LF
Moja Trójeczka BK LF

Postprzez KacY » 12 lis 2012, 16:14

Od siebie dodam, że w xedosie6 nie trzeba odkręcać piasty z tyłu do wymiany szpilki.
Obrazek
Jak widać jest ok 8mm luzu, baa nawet dla bardziej leniwych wystarczy tylko wyjąć blaszki zabezpieczające/trzymające przewód hamulcowy i odkręcić 2 śruby (klucz 14) trzymające cały zacisk do zwrotnicy (mowa tu o tyle) i cały zacisk zsunąć z tarczy i położyć go na tych drążkach od zawieszenia. Nie trzeba nawet rozłączać linki od ręcznego :D Po włożeniu szpilki jw. wystarczy tylko nasunąć zacisk z powrotem na tarcze i poskręcać. Nie trzeba nawet regulować tej ukrytej śrubki na imbus. Wszystko ładnie ponownie pasi po złożeniu. Max 8minut na ten zabieg <oczko>
Jest to dla wymiany szpilki z ori na ori długości, przy wymianie na dłuższe powyżej 8mm od standardowej szpilki trzeba już niestety zdjąć piastę tak jak to jest w tej fotorelacji.

Natomiast z przodu mam heble od Mazdy6 i przy wymianie szpilki wystarczy odkręcić 2 śruby trzymające zacisk do zwrotnicy (klucz17) wyjąć blaszkę zabezpieczającą/trzymającą przewód hamulcowy i ściągamy zacisk razem z tarczą. Żadnego rozkładania zacisku, wyciągania klocków itd. Zacisk pozostaje na tarczy. Przewód hamulcowy jest na tyle długi, że tarcze z zaciskiem spokojnie można postawić na ziemi. Max 5min. na kompletną wymianę :)

Do moderatora: jak da rade to poproszę o skopiowanie tej fotorelacji do działu CA. Wszystko jest tak samo a komuś na bank się przyda :P
323F ba 1.5 '95>xedos6 2.0 '97>5 2.0 Pb/Lpg '06>_____

Sprzedam przednie zaciski hamulcowe do Xedosa6.
Sprzedam stacyjkę z 2 kluczykami i kompletem zamków.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 29 lis 2009, 21:01
Posty: 254 (0/1)
Skąd: Bydgoszcz
Auto: Mazda 5 2.0Pb/Lpg 06r.

Postprzez gradziu » 21 sty 2015, 13:19

W mazda 626 gf przednie szpilki wymienia się bez zdjęcia piasty dokładnie jak w fotorelacji.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 21 sie 2012, 23:22
Posty: 46
Skąd: Oborniki
Auto: Mazda 626 GF 2.0 115KM '00

Postprzez KoRnFUN » 23 lut 2015, 21:34

fotorelacja bardzo mi sie przyda ale mam inny problem nie moge znalezc nigdzie dłuzszych szpilek moze ma ktos jakis namiary?
Dawid
Avatar użytkownika
Klubowicz
 
Od: 13 sty 2009, 00:13
Posty: 2031 (9/9)
Skąd: EPA ....
Auto: 323F BA Z5-->KL 95r
626 GE KL 92r
323F BA BP 94r

Postprzez kondicwalk » 25 lut 2015, 16:29

Witam, Posiadam mazde 323f ba, z tyłu mam bębny. Ściągnęłem osłone bębna wybiłem stare szpilki, jestem totalnym laikem jeżeli chodzi o motoryzacje, czy jestem w stanie coś zepsuć wkładając w ten sposób nowe szpilki ?
Chciałbym wiedzieć bo jeżeli mam ponieść jakieś większe koszta to wolę oddać do mechanika, ale sam chętnie bym spróbował :)
Dodam że nie ściągałem piasty ponieważ jest dostatecznie tyle miejsca że spokojnie od tyłu mogę włożyć nową szpilke w tą dziurke, czy nie zepsuje tych rowków na szpilce albo w piaście w ten sposób ?
Pozdrawiam !
kondicwalk
 

Postprzez aloha » 12 kwi 2015, 11:05

Witam, wymieniał ktoś szpilki w maździe 323f bj? Szpilki dostałem w sklepie, sprawdzane były po vinie i miały pasować w przednie piasty jak i w tylne lecz w tylnych piastach radełko powinno być delikatnie mniejsze. Ktoś zna rozmiar szpilek do BJ w tylne piasty? Pozdrawiam !
Początkujący
 
Od: 12 paź 2013, 18:11
Posty: 5
Auto: Mazda 323F BJ

Postprzez Fedu » 20 cze 2016, 18:04

KacY napisał(a):Od siebie dodam, że w xedosie6 nie trzeba odkręcać piasty z tyłu do wymiany szpilki.
Obrazek
Jak widać jest ok 8mm luzu, baa nawet dla bardziej leniwych wystarczy tylko wyjąć blaszki zabezpieczające/trzymające przewód hamulcowy i odkręcić 2 śruby (klucz 14) trzymające cały zacisk do zwrotnicy (mowa tu o tyle) i cały zacisk zsunąć z tarczy i położyć go na tych drążkach od zawieszenia. Nie trzeba nawet rozłączać linki od ręcznego :D Po włożeniu szpilki jw. wystarczy tylko nasunąć zacisk z powrotem na tarcze i poskręcać. Nie trzeba nawet regulować tej ukrytej śrubki na imbus. Wszystko ładnie ponownie pasi po złożeniu. Max 8minut na ten zabieg <oczko>
Jest to dla wymiany szpilki z ori na ori długości, przy wymianie na dłuższe powyżej 8mm od standardowej szpilki trzeba już niestety zdjąć piastę tak jak to jest w tej fotorelacji.

Natomiast z przodu mam heble od Mazdy6 i przy wymianie szpilki wystarczy odkręcić 2 śruby trzymające zacisk do zwrotnicy (klucz17) wyjąć blaszkę zabezpieczającą/trzymającą przewód hamulcowy i ściągamy zacisk razem z tarczą. Żadnego rozkładania zacisku, wyciągania klocków itd. Zacisk pozostaje na tarczy. Przewód hamulcowy jest na tyle długi, że tarcze z zaciskiem spokojnie można postawić na ziemi. Max 5min. na kompletną wymianę :)

Do moderatora: jak da rade to poproszę o skopiowanie tej fotorelacji do działu CA. Wszystko jest tak samo a komuś na bank się przyda :P


Jaki dokładny wymiar szpilek jest w xedosie 6? W sklepie powiedział że musi mieć starą .
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 23 kwi 2009, 16:26
Posty: 704 (0/3)
Skąd: Zamość
Auto: Mazda 6 GY 2.0 141km 03r Kombi
Był:
Xedos 6 CA KF 2.0 V6 98r

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 5 gości

Moderator

Moderatorzy 6 / 626 / MX-6 / Xedos 6