Zawór startowy – opis działania, budowa, czyszczenie

Postprzez chakney » 21 mar 2010, 22:14

Zawór startowy, jak sama wskazuje jest konieczny podczas pierwszego uruchomienia silnika po dłuższym przestoju.
Zawór w czasie postoju zamyka obwód sprężarki do kolektora dolotowego. Jest to wywołane przedostawaniem się spalin ze sprężarki do kolektora ssącego.
W związku z tym jest uniemożliwione uruchomienie silnika z prostego powodu – brak tlenu, niezbędnego przy procesach spalania.

W momencie zamknięcia obiegu, powietrze pobierane jest bez pośrednio z filtra powietrza omijając sprężarkę. Na wskutek wytworzonego podciśnienia w obiegu kolektora dolotowego w zaworze startowym otwiera się przepustnica pobierająca powietrze. Na czas pracy silnika w skutek wytworzonego ciśnienia zostaje otworzony obieg filtr powietrza --> sprężarka --> zawór startowy -- > intercooler --> dolot silnika -- > komora spalania



Mam nadzieje że przybliżyłem zasadę działania zaworu startego.
Napisałem tego ze względu na brak pewnej informacji w jaki sposób zostaje zamknięty obwód sprężarki przez zawór.
Kupując swoja mazdę otrzymałem ja w częściach i bez sprężarki. Po złożeniu i montażu sprężarki okazało się iż auto ma problemu z odpalenie.
Padło słuszne podejrzenie na zawór.

Gdy go otrzymał został rozkręcony, zauważyłem iż domykany jest przez magnes.
Czy nie powinna znajdować się w nim sprężynka stożkowa, która na czas wyłączenia silnika powinna zamykać obieg.
Proszę o udzielenie odpowiedzi oraz rozwiania moich wątpliwości.
chakney
 

Postprzez astarot20 » 23 mar 2010, 19:31

Sprężyna znajduje się ale jest ona jak byś ściągnął ten czarny pojemnik(rezonator chyba się to nazywa i pod nim jest sprężyna ale raczej ona nie zamyka tej klapki co jest wewnątrz zaworu. Innej sprężyny tam nie ma też miałem problem z tym zaworem i w końcu jak domyśliłem się że to zawór i rozkręciłem go to okazało się że nie miałem wcale tej klapki w środku która ma się zamykać i otwierać. A problem z odpalaniem pojawił się dopiero jak temperatura spadła w okolice zera stopni i poniżej wcześniej przez parę miesięcy odkąd kupiłem samochód palił bez problemu mimo braku tej klapki. Tak że moim zdaniem zawór startowy nabiera znaczenia dopiero jak temperatura spada do poziomu era i poniżej bo w innym wypadku pomimo jego uszkodzenia auto i tak zapala
Forumowicz
 
Od: 20 sie 2009, 20:53
Posty: 112
Skąd: Jasło
Auto: Mazda 626, 2.0 Comprex, 96 rok

Postprzez zadra » 23 mar 2010, 19:58

Może jak mi się uda, to wstawię zdjęcia...
Klapka wewnętrzna ma sprężynę w elemencie obok korpusu głównego – nie rozbierałem, ale domyślam się,że jest to sprężynka podobna do "zegarkowych" oddziałująca bezpośrednio na ośkę wokół której obraca się klapa zaworu.
Od góry pod rezonatorem jest druga sprężyna – domykająca mały zaworek pod rezonatorem.
Obrazek

Obrazek

Obrazek


Duże mi te zdjęcia coś się powstawiały..
Przepraszam za jakość – telefonowe fotki
Historie mojej młodości :
[url]https://www.mazdaspeed.pl/forum/viewtopic.php?f=102&t=151548&start=140[/url]

staraj się nie rozlewać zbyt dużo przelewając z pustego w próżne...
Forumowicz
 
Od: 27 cze 2007, 18:07
Posty: 3285 (38/88)
Skąd: z odmętów
Auto: HONDA civic VIII
1,8 Stoczterdzieścikuniów z maską gazową na pyskach ciągnących sedana :-P

Postprzez Marko91 » 22 paź 2010, 15:13

Witam mam pytanie, co sie będzie działo czy jakie skutki będą wymontowania tego zaworu startowego i czemu on ma (podobno) takie duze znaczenie ?
Forumowicz
 
Od: 21 sie 2010, 16:58
Posty: 202 (0/3)
Skąd: Łódź
Auto: Była Mazda 626 GE Comprex
Jest 626 GF 2.0 FS 01'r

Postprzez astarot20 » 22 paź 2010, 16:27

jak temperatura spadnie to nie odpalisz samochodu
Forumowicz
 
Od: 20 sie 2009, 20:53
Posty: 112
Skąd: Jasło
Auto: Mazda 626, 2.0 Comprex, 96 rok

Postprzez kemor » 31 sty 2011, 16:38

....podłączę się pod temat.Jak najlepiej wyczyścić zawór startowy?czy do czyszczenia należy go rozmontować,czy wystardzy tylko odpowiednie moczenie ? dziękuję.
Początkujący
 
Od: 18 maja 2009, 10:55
Posty: 9
Skąd: krzepice

Postprzez zadra » 1 lut 2011, 18:49

Ja wymyłem tak jak się dało w ropie. nie znalazłem elementów elektrycznych, a skoro to zawór mechaniczny,to nie powinien się uszkodzić.
Nie rozkładałem zaworu na czynniki pierwsze, zdjąłem tylko tłumik szumów z wymontowanego z dolotu zaworu.
Historie mojej młodości :
[url]https://www.mazdaspeed.pl/forum/viewtopic.php?f=102&t=151548&start=140[/url]

staraj się nie rozlewać zbyt dużo przelewając z pustego w próżne...
Forumowicz
 
Od: 27 cze 2007, 18:07
Posty: 3285 (38/88)
Skąd: z odmętów
Auto: HONDA civic VIII
1,8 Stoczterdzieścikuniów z maską gazową na pyskach ciągnących sedana :-P

Postprzez kemor » 2 lut 2011, 10:12

dzięki za wskazówki ....pozdro.
Początkujący
 
Od: 18 maja 2009, 10:55
Posty: 9
Skąd: krzepice

Postprzez zadra » 13 maja 2012, 10:45

Witam.

Prawie wszyscy wiemy, że zawór startowy odgrywa b. dużą rolę w układzie dolotowym naszych silników.
Jedną z podstawowych czynności wymienianych przez nas w postach dotyczących problemów z uruchamianiem silnika jest porada lub pytanie dotyczące wyczyszczenia zaworu startowego.
Nie napotkałem jednak żadnej fotorelacji informującej userów o budowie wewnętrznej tegoż elementu.
Myślę,że czas to zmienić, choć ilość użytkowanych forumowych comprexów jest coraz mniejsza i systematycznie spada to myślę,że jeszcze komuś się TO może przydać.

Zdemontowany z auta zaworek jest dość brudny z zewnątrz, a jeszcze bardziej w środku.
Obrazek
Obrazek
Na powyższym zdjęciu widać śrubki na śrubokręt krzyżakowy, które utrzymują obudowę zaworu składającą się z dwu części. Po ich odkręceniu wysypujemy powoli całą zawartość "puszki"
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Jak widać, w środku znajduje się prócz elementów wewnętrznych dość duża ilość sadzy, która może doprowadzić do zablokowania zaworu i problemów z odpaleniem auta,
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Na osiach obrotu mamy ślizgi i uszczelnienia z oringów
Obrazek
W centralnym punkcie ośki, pomiędzy klapą zaworu i dźwignią magnesu mamy uszczelnienie teflonowe z oringiem wewnętrznym

"Zespół magnesu" na dźwigni składa się z okrągłego magnesu oraz tłoczka stalowego z uszczelnieniem w wytoczonym rowku.
Magnes jest utrzymywany w stałym miejscu w obudowie zaworu, natomiast tłoczek stalowy porusza się w cylinderku(dźwignia na jednej osi z klapą zaworu), a w pozycji zamkniętej dodatkowo przytrzymywany przez magnes, aby klapa zaworu nie otwierała się bez powodu:
Obrazek

Nie mniej ważnym elementem jest zaworek, który odpowiada za zasysanie powietrza bezpośrednio z filtra powietrza w pierwszej chwili odpalania silnika (gdy jeszcze nie ma spalin które mogą sprężyć powietrze w sprężarce)z ominięciem drogi:sprężarka-intercooler.
Obrazek
pomiędzy "komorami" klapki głównej oraz tłoczka zaworu jest kanalik powietrzny z filterkiem stałym
Obrazek

Robimy pranie wszystkiego co wysypaliśmy z zaworu łącznie z obudowami i uszczelnieniami:
Obrazek
Niby niezbyt brudny, a jednak coś tam można wymyć:
Obrazek
Po dokładnym umyciu zestaw wygląda tak:
Obrazek
Efekty widać, widać również filterek w kanaliku powietrznym:
Obrazek
Obrazek
Na tłoczku jest uszczelka, nie jest to jednak klasyczny o-ring:
Obrazek
Obrazek

Po czyszczeniu składamy wszystko w jedą całość:
Obrazek
Obrazek
[img=http://images41.fotosik.pl/1513/8da6d0cfb9f73a5dm.jpg]

Pamiętajmy tylko, aby nam nic na stole nie zostało, najważniejsze są sprężyny...
Historie mojej młodości :
[url]https://www.mazdaspeed.pl/forum/viewtopic.php?f=102&t=151548&start=140[/url]

staraj się nie rozlewać zbyt dużo przelewając z pustego w próżne...
Forumowicz
 
Od: 27 cze 2007, 18:07
Posty: 3285 (38/88)
Skąd: z odmętów
Auto: HONDA civic VIII
1,8 Stoczterdzieścikuniów z maską gazową na pyskach ciągnących sedana :-P

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość

Moderator

Moderatorzy 6 / 626 / MX-6 / Xedos 6

cron