Tempomat – Mazda 626 GE IV 97

Postprzez serinth » 21 gru 2014, 20:01

Witam,
nie posiadam fabrycznie tempomatu, posiadam Mazde 626 IV GE Hatchback z 1997 roku z silnikiem 1.8 90KM, sprowadzona z Niemiec. Moje pytanie brzmi – Czy da się przełożyć z innej mazdy tempomat i co konkretnie kupić i włożyć, co zamienić? Sam nie umiem wymyślić co potrzeba ale jak ktoś napiszę to sobie poradzę :)
Pomógłby ktoś z taką przeróbką?

Edit:
Po przeczytaniu różnych tematów o tempomacie, dowiedziałem się, że potrzebne będzie na pewno przycisk na deske roździelczą, na kierownice, moduł pod kierownice i tempomat "wykonujący" czyli urządzenie co "ciągnie" linke gazu. Moje pytanie teraz brzmi – Jak sprawdzić czy w mojej maździe są przewody przygotowane aby podłączyć tempomat?

Pozdrawiam, Serinth :)
Początkujący
 
Od: 18 maja 2014, 16:43
Posty: 19
Auto: Mazda 626 GE, benzyna 1840cm3 FP 90KM, 1997r.

Postprzez jarek43_16 » 25 gru 2014, 00:34

W swojej mx-6 podłączyłem tempomat, gdzie fabrycznie go nie było. U mnie po prawo kierownicy na desce była zaślepka na przycisk od tempomatu, za nią była już kostka (wiązka) jak i mała podwójna nad hamulcem, nad sprzęgłem (u mnie czarna wtyczka, a w wersji amerykańskie była zielona, czyli przynajmniej 2 różne wersje były sterowników od tempomatu), kolejna kostka powinna znajdować się pod maską od strony kierowcy przed filtrem węglowym(?), a nad filtrem paliwa, jeśli to masz tzn, że najgorsze za Tobą :D reszta to tylko wpiąć odpowiednie graty, tzn:
– sterownik (nad nogami kierowcy, czarna lub zielona wtyczka)
– inny włącznik/krańcówka przy pedale hamulca, ja miałem, ale wg mnie kawałeczek wiązki brakowało od małej białej wtyczki nad tym pedałem do krańcówki, więc zrobiłem zworkę we wtyczce, bo bez tej zworki nie działał tempomat, a ze zworką wszystko ok, oryginalnie krańcówka ma 2 piny, a powinna mieć 4
– przycisk na deskę rozdzielczą,
– inny pedał gazu, musi mieć miejsce na przyczepienie drugiej linki
– przełączniki na kierownicę, można kupić całą kierownicę z przyciskami, ale ja poszedłem po taniości i kupiłem same przyciski, pod poduszką kierownicy jest biała wtyczka, różne są wejścia jak i różne przyciski do różnych kierownic, żeby same przyciski założyć, trzeba od boku przyciąć plastik, ja to robiłem nożykiem 'tapeciakiem', ładnie poszło
– no i tam pod maską 'tempomat' i linka od niego idąca przez ścianę grodziową (jest tam otwór), jest jeszcze wężyk podciśnieniowy idący do kolektora ssącego, w kolektorze jest odpowiednie miejsce na to od strony pasażera
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 16 lis 2013, 22:50
Posty: 167 (0/2)
Skąd: Lisów, Lubartów
Auto: Mazda MX-6 GE FS 2.0 94'

Postprzez serinth » 25 gru 2014, 16:10

Witam,
Pod poduszką kierownicy jak odkręciłem to widziałem, ze kostka jakaś białą jest. Idąc dalej – na konsoli, po prawej od kierownicy, mam w takiej kolejności przyciski: pusty, ogrzewanie tylnej szyby, pusty. do obu pustych są jakieś kostki poprowadzone, kwestia teraz do którego pustego mam podłączyć przełącznik. Nie umiem znaleźć natomiast żadnych kostek pod kolumną kierownicy, ani nad pedałem sprzęgła, do hamulca mam kostkę z dwoma przewodami. Te kostki są gdzieś schowane czy wiszą sobie jakoś?. Dało się zobaczyć chyba przejście obok linki z gazu (w załączniku na zdjęciach zaznaczyłem), i miejsce przykręcenia tempomatu tego w komorze silnika. Z boku na kolektorze od strony pasażera jest jakiś wężyk podłączony i zaraz jest też taki jakby trójnik zaślepiony, być może to jest to (zaznaczyłem na zdjęciu), i nie umiem znaleźć tej kostki w komorze silnika, jakieś propozycje dokładniej gdzie szukać i jak wygląda?

Pozdrawiam i Wesołych Świąt :)
Załączniki
IMAG0258.jpg
IMAG0259.jpg
IMAG0263.jpg
Początkujący
 
Od: 18 maja 2014, 16:43
Posty: 19
Auto: Mazda 626 GE, benzyna 1840cm3 FP 90KM, 1997r.

Postprzez jarek43_16 » 25 gru 2014, 17:41

Przycisk na desce będzie pasować tylko do jednej wtyczki.
Wtyczka od sterownika wyklądała u mnie tak:
Obrazek
wtyczka nad hamulcem taka mała biała 2-pinowa
a od tempomatu taka szara, podobna jak od przepływomierza, była gdzieś pomiędzy tymi niebieskimi kółeczkami, wszystkie swobodnie wisiały, łatwo można było je zobaczyć.
Przy pedale gazu to tak, to ta dziurka na dodatkową linkę.
Przy kolektorze to ja miałem odrazu przy kolektorze zaślepione, nie miałem żadnego wężyka ani trójnika, ale to napewno to.
Obrazek
Obrazek
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 16 lis 2013, 22:50
Posty: 167 (0/2)
Skąd: Lisów, Lubartów
Auto: Mazda MX-6 GE FS 2.0 94'

Postprzez serinth » 25 gru 2014, 18:09

Czyli okablowania to ja nie mam :/ Nie ma żadnej kostki zwisającej ani schowanej, szukałem dość długo. W komorze silnika również nie ma kostki do podłączenia części tempomatu co ciągnie linkę. Jakieś pomysły? Da się wyciągnąć te kable z innego auta? czy będę musiał sam wszystkie przewody ciągnać?
Załączniki
IMAG0264[1].jpg
Początkujący
 
Od: 18 maja 2014, 16:43
Posty: 19
Auto: Mazda 626 GE, benzyna 1840cm3 FP 90KM, 1997r.

Postprzez pawelek_krak » 25 kwi 2015, 00:08

Najlepiej jak bedziesz kupował graty do tempomatu to kup też cała instalacje do tego super by było jak bys sobie mógł to sam z jakiegos szrota zdemontować wtedy o wiele łatwiej było by Ci wszystko poskładać do kupy.
Forumowicz
 
Od: 6 wrz 2009, 17:11
Posty: 33
Skąd: Kraków
Auto: Mazda Mx 3 1.6 16v

Postprzez serinth » 25 kwi 2015, 10:56

Już kupiłem graty z Cronosa i wyciągłem okablowanie i wlutowałem do mojego tak jak było w tamtej wiązce, podłączyłem wszystko i świeci się tylko na desce ten przycisk na pomarańczowo ale nic po za tym nie dzieje się jak go kliknę, nie zapala się zielona lampa Curise i nie działa temppomat ogólnie, nie wiem czemu :( Jakieś pomysły co sprawdzić?
Początkujący
 
Od: 18 maja 2014, 16:43
Posty: 19
Auto: Mazda 626 GE, benzyna 1840cm3 FP 90KM, 1997r.

Postprzez jarek43_16 » 27 kwi 2015, 20:51

A jechałeś przynajmniej 50km/h?
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 16 lis 2013, 22:50
Posty: 167 (0/2)
Skąd: Lisów, Lubartów
Auto: Mazda MX-6 GE FS 2.0 94'

Postprzez serinth » 28 kwi 2015, 17:59

Nawet ponad 100, próbowałem wiele razy jechać stałą prędkością i nic
Początkujący
 
Od: 18 maja 2014, 16:43
Posty: 19
Auto: Mazda 626 GE, benzyna 1840cm3 FP 90KM, 1997r.

Postprzez jarek43_16 » 28 kwi 2015, 20:38

To może na początek opisz wszystko pokolei to co zrobiłeś, a później się pomyśli ;)
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 16 lis 2013, 22:50
Posty: 167 (0/2)
Skąd: Lisów, Lubartów
Auto: Mazda MX-6 GE FS 2.0 94'

Postprzez serinth » 28 kwi 2015, 21:42

To od początku:

Skompletowałem wszystkie podzespoły, tj: komputerek, przyciski na kierownice, przycisk na konsole, inny czujnik hamulca, urządzenie wykonujące (to co ciągnie linke gazu), inny pedał gazu i wiązke z innej mazdy z której wyciągnąłem przewody, które łączą urządzenie wykonujące, komputer, pedał hamulca sprzągła i przycisk na kierownicy.

Jak przykręciłem poszczególne elementy to nie muszę opisywać. I teraz podłączałem po kolei według schematu i kostki do komputera:

schemat.png


Y/R (żółto czerwony) – przewód dolutowany do hamulca (przy kostce do czujnika był już taki)
O (pomarańczowy) – w wiązce, z której wyciągnąłem był podłączony do kostki diagnostycznej gdzieś pod maską, lecz u mnie nie było tego więc zostawiłem, ponoć służy tylko do wyświetlania błędu jak coś nie gra
L/W (niebiesko biały) – dolutowałem do przewodu, który szedł z urządzenia wykonującego do kostki czujnika hamulca
W/G (biało zielony) – przewód idący do kostki czujnika hamulca
R/B (czerwono biały) – dowiedziałem się, że jest on do automatycznej skrzyni potrzebny więc zostawiłem
W/L (biało niebieski) – przewód który szedł do szerokiej kostki do wiązki w kabinie, więc dopiąłem go do tej kostki tak jak był w wiązce, z której wyciągnąłem go
G/O (zielono pomarańczowy) – przewód idący do urządzenia wykonującego
G (zielony) – przewód idący do urządzenia wykonującego
B (czarny) – masa
G/R (zielono czerwony) – analogicznie jak przewód W/L
L (niebieski) – przewód idący do przycisków na kierownicy
G/Y (zielono żółty) – przewód dolutowałem do przewodu z kostki sprzęgła
L/R (niebiesko czerwony) – przewód idący do kostki czujnika hamulca
W (biały) – analogicznie jak przewód W/L i G/R
W/R (biało czerwony) – analogicznie jak przewód W/L, G/R i W
G/W (zielono biały) – przewód idący do kostki urządzenia wykonującego

Na koniec podpiąłem linkę ciągnącą pedał gazu, wężyk podciśnienia do urządzenia wykonującego i sprawdziłem czy w zegarach mam żarówkę do kontrolki Curise i wszystko jest. Lecz jadąc stałą prędkością czy to 80 czy 120 po włączeniu przycisku na konsoli (który się cały czas podświetla na pomarańczowo) czekam 5s tak jak zalecane ponoć jest i przytrzymuję SET na kierownicy, próbowałem w umie wszystkie przytrzymywać, przyciskać i nic się nie zaświeca. Ma ktoś jakieś pomysły co mogłem źle zrobić?

EDIT:
Znalazłem być może problem. Zerknąłem na kostke, która idzie do tego przycisku na konsoli i co się okazało przewody w niej nie zgadzają się z schematem i w przewodach wiązki którą kupiłem z innego auta. Wtyczka jest ta sama, lecz inne przewody. Nie ma ktoś pojęcia do czego ona była fabrycznie? Kolory przewodów które teraz są do wtyczki to: pomarańczowy, szary, biało zielony i niebiesko żółty
Początkujący
 
Od: 18 maja 2014, 16:43
Posty: 19
Auto: Mazda 626 GE, benzyna 1840cm3 FP 90KM, 1997r.

Postprzez jarek43_16 » 29 kwi 2015, 20:09

I jak udało się zrobić?
Bo jak nie to może sprawdź przyciski w kierownicy 'set' od włączania powinien mieć opór 0.25, 'resume' 0.9. Sprawdzałeś czujnik przy pedale hamulca, czy w jednym położeniu 2 kabelki zwiera, a drugie 2 rozwiera? Czujnik przy sprzęgła, jak wciśnięte sprzęgło to chyba powinien być zwarty ale pewien nie jestem, bo sprzęgło jak i hamulec wyłączają tempomat.
Sugerujesz się kolorami, że nie zgadzają się ze schematem, czy patrzyłeś miernikiem gdzie prowadzą?
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 16 lis 2013, 22:50
Posty: 167 (0/2)
Skąd: Lisów, Lubartów
Auto: Mazda MX-6 GE FS 2.0 94'

Postprzez serinth » 29 kwi 2015, 21:03

Patrzyłem miernikiem gdzie prowadzą. Zobaczyłem że kostka obok inaczej zbudowana ma właśnie kolory odpowiednie i akurat miałem taki przycisk do tempomatu że tam pasuje. Ten przycisk się trochę różni bo ma dwa przyciski do włączenia i wyłączenia i tylko można je nacisnąć, poprzedni przycisk jest że się wciska i zostaje i trzeba go odkliknąć. Sprawdziłem z tym przyciskiem i dalej nie działało, więc pomyślałem że poprowadzę te przewody do kostki tego przycisku co był wcześniej tak jak na schemacie i pozamieniałem przewody i spróbowałem i zobaczyłem ze nie działają mi kontrolki na zegarach i prędkościomierz, obrotomierz itp też nie, co ciekawe dziwnie to współgrało bo jak wcisłem ten przycisk od tempomatu to zaczęło działać, jak również działało jak wbijałem wsteczny. Więc stwierdziłem że zrobię tak jak było bo coś musiałem źle podłączyć ale dalej się nie naprawiło i nie działa mi prędkościomierz, obrotomierz itp i kontrolki prawie wszystkie za wyjątkiem immobilisera, podświetlanie działa. Jakieś pomysły co zepsułem? :P

Edit:
Nie działały kontrolki itp bo bezpiecznik poszedł, a poszedł bo tą kostke co przerobiłem wpiąłem kabelki odwrotnie (lustrzanym odbiciem, bo źle spojrzałem ja schemat). Po wymianie bezpiecznika i prawidłowym przerobieniu kostki tempomacik działa :) jadę odpowiednią prędkością, włączam przycisk na konsoli, przytrzymuję set chwilę i w ten czas włącza się zielony napis na zegarach "Curise" a autko samo jedzie :)
Dziękuję bardzo wszystkim za pomoc, temacik myślę, że można dać rozwiązany :)
Początkujący
 
Od: 18 maja 2014, 16:43
Posty: 19
Auto: Mazda 626 GE, benzyna 1840cm3 FP 90KM, 1997r.

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 5 gości

Moderator

Moderatorzy 6 / 626 / MX-6 / Xedos 6