Automatyczna klimatyzacja – czy to jest prawidłowe działanie?

Skrzynia biegów, sprzęgło, osie, zawieszenie, koła, układ kierowniczy i hamulcowy.

Postprzez MI-6 » 13 maja 2009, 13:02

W moim aucie klima działa bo chłodzi skutecznie.Czujniki temperatury działają prawidłowo bo nastawiona temperatura wnętrza jest osiągana. Ciekawi mnie tylko dlaczego sprężarka klimy co chwila się załącza i wyłącza mimo że nastawie najniższą temperature z możliwych. Czyżby sprężarka była zbyt wydajna czy też reaguje tak bo np.jest troche za mało czynnika chłodzącego.Jeśli nie jest to kwestia ilości czynnika to zastanawiam się czy sprzęgiełko tej sprężarki sie przez to szybciej nie zużywa. A Jak to działa u was? i czy tak to powinno działać? Pozdrawiam.
Avatar użytkownika
Początkujący
 
Od: 28 kwi 2008, 10:11
Posty: 19
Skąd: Jastrzębie Zdrój
Auto: Mazda 6 2.0 GG LF

Postprzez Myjk » 13 maja 2009, 13:20

Było już wielokrotnie na ten temat. Zawsze gdy na wyświetlaczu widnieje napis AC/(ECO/AUTO) wentylator (bo o tym właśnie mowa) będzie cyklicznie załączany. Innymi słowy, tak ma właśnie działać i tak działa u wszystkich. Nie ma powodu do niepokoju.
Pozdor Myjk
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 26 paź 2007, 08:01
Posty: 5843 (2/8)
Skąd: Warszawa
Auto: Mitsubishi Outlander
PHEV '20

Postprzez MI-6 » 13 maja 2009, 15:16

W tym sęk że nie używam opcji ECO a sprężarka i tak sie załącza i wyłącza. Tak samo jest nawet jak nie włączam AUTO.
Avatar użytkownika
Początkujący
 
Od: 28 kwi 2008, 10:11
Posty: 19
Skąd: Jastrzębie Zdrój
Auto: Mazda 6 2.0 GG LF

Postprzez Myjk » 13 maja 2009, 15:31

Jak już napisałem wcześniej, to nie sprężarka, tylko wentylator. Pracy sprężarki nie usłyszysz.
Pozdor Myjk
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 26 paź 2007, 08:01
Posty: 5843 (2/8)
Skąd: Warszawa
Auto: Mitsubishi Outlander
PHEV '20

Postprzez brii » 13 maja 2009, 16:54

MI-6 o nic się nie bój – tak to działa. Przy trybie eko czynnik nie jest sprężany tak mocno jak przy normalnym i system działa "delikatniej".
Trusted computing – Yes or No?

Na świecie jest 10 rodzajów ludzi: ci, którzy rozumieją liczby binarne i ci, którzy nie.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 9 sty 2005, 23:46
Posty: 8962 (108/253)
Skąd: Częstochowa
Auto: Endek / Kupisiontes / Smark EV / iczy

Postprzez MI-6 » 13 maja 2009, 17:12

Kolego Myjk ja doskonale wiem że sprężarki wewnątrz auta nie słychać ale wiem dokładnie kiedy się wyłącza bo bo w chwilke później przestaje dmuchać zimne powietrze a zaczyna wiać chłodne po czym za kilka sekund znowu dmucha zimniejsze i stąd wiem kiedy sprężarka wskakuje na obroty.Poprzednio miałem VW Bore i tam sprężąrka działała bez przerwy bo poprostu miała inną konstrukcje i raz bardziej sprężąła a raz mniej ale sie nie wyłączała.Ja napisałem ten post żeby sie przekonać czy w mazdach wszystkie tak działają bo jak sie to mówi -ten typ tak ma- czy też jak wcześniej wspomniałem być może jakiś czujnik steruje w ten sposób żeby np. przy zmniejszającej sie ilości czynnika nie doprowadzić do zatarcia sprężarki.Czyli reasumując jeżeli producent tak jej działanie zaprogramował to by znaczyło że działa poprawnie i nie ma powodów do obaw o żywotność sprzęgiełka.
Avatar użytkownika
Początkujący
 
Od: 28 kwi 2008, 10:11
Posty: 19
Skąd: Jastrzębie Zdrój
Auto: Mazda 6 2.0 GG LF

Postprzez Grzyby » 13 maja 2009, 17:35

tak to działa właśnie :)
Obrazek
d.pa
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 3 paź 2004, 23:09
Posty: 17082 (109/177)
Skąd: KIELCE
Auto: Suzuki Aerio 2.3l LPG '06
Renault Trafic 1.6 TT '16
Fiat Doblo 1.6 16V '01
Dacia DV 1.6 LPG '14
Fiat Panda VAN 1,1 LPG '05
Fiat Ducato Pilote First 62A, 2.5TDI, '98
Burstner Amara 535TK

Postprzez Myjk » 13 maja 2009, 20:01

Reasumując, sprężarka klimatyzacji w Mazdach ma tylko bieg ON i OFF – nie ma płynnej regulacji.
U wszystkich działa tak samo i chyba jeszcze nikomu nie padło sprzęgiełko (przynajmniej ja nie czytałem). ;)
Pozdor Myjk
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 26 paź 2007, 08:01
Posty: 5843 (2/8)
Skąd: Warszawa
Auto: Mitsubishi Outlander
PHEV '20

Postprzez Pawnik » 13 maja 2009, 21:36

Układ klimy w M6 jest prymitywny, tzw. mieszalnikowy ( polega na mieszaniu schłodzonego na max powietrza ze sprężarki z ciepłym). Ma to tę zaletę , ze jest stosunkowo mało awaryjny . Sprężarka nie ma płynnej regulacji wydajności, jak słusznie stwierzdił Myjk. Jak spręża to na maxa. Jak nie – to w ogóle. W nowszych układach wydajność sprężarek jest regulowana elektronicznie, co poprawia precyzję działania układu i oszczędza paliwo, ale jest też bardziej podatne na awarie..
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 12 mar 2007, 21:45
Posty: 580 (0/1)
Auto: Mazda 6 Kombi MZR-CD 136 PS

Postprzez brii » 13 maja 2009, 22:10

To się jednak myliłem, to na czym polega tryb eko w Mazdach?? :)
Trusted computing – Yes or No?

Na świecie jest 10 rodzajów ludzi: ci, którzy rozumieją liczby binarne i ci, którzy nie.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 9 sty 2005, 23:46
Posty: 8962 (108/253)
Skąd: Częstochowa
Auto: Endek / Kupisiontes / Smark EV / iczy

Postprzez Grzyby » 13 maja 2009, 22:14

Rzadziej się chyba sprężarka włącza
Obrazek
d.pa
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 3 paź 2004, 23:09
Posty: 17082 (109/177)
Skąd: KIELCE
Auto: Suzuki Aerio 2.3l LPG '06
Renault Trafic 1.6 TT '16
Fiat Doblo 1.6 16V '01
Dacia DV 1.6 LPG '14
Fiat Panda VAN 1,1 LPG '05
Fiat Ducato Pilote First 62A, 2.5TDI, '98
Burstner Amara 535TK

Postprzez Myjk » 13 maja 2009, 23:10

W trybie ECO sprężarka włącza się w razie potrzeby i w specyficznych warunkach,
np. przy hamowaniu silnikiem (wykorzystuje zamach do napędzenia). Poobserwuj.
Śmiesznego dodatkowego hebla wtedy samochód dostaje. ;) Nie włącza się
natomiast przy dużym obciążeniu silnika aby zminimalizować zużycie paliwa.
Pozdor Myjk
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 26 paź 2007, 08:01
Posty: 5843 (2/8)
Skąd: Warszawa
Auto: Mitsubishi Outlander
PHEV '20

Postprzez MI-6 » 14 maja 2009, 13:45

Witam
Chcę nawiązać do wypowiedzi kolegi Pawnika który stwierdził że układ klimy jest mieszalnikowy i miesza schłodzone powietrze z ciepłym. A co ma piernik do wiatraka.Co to ma wspólnego z częstym załączaniem i wyłączaniem się sprężarki.Przecież sprężarka może pracować non stop natomiast o tym czy powietrze schłodzone będzie pomieszane z ciepłym decyduje automatyka klimy po nastawieniu wybranej przez nas temperatury. Innymi słowy jeśli nasze klimy działają na maxa czyli schłodzą nam wnętrze do np.17 stopni a my chcemy 22 to po jakiego grzyba ma sie wyłączać sprężrka skoro nasze klimy mają klapki sterowane kilkoma silniczkami elektrycznymi i mogą domieszać ciepłego powietrza a efekt jest prawie natychmiastowy bo od razu na wylotach nadmuchu czujemy że wieje powietrze o innej temperaturze natomiast oisiąganie tych 22-uch stopni poprzez wył.sprężarki powoduje znacznie wolniejszą reakcje układu w kwesti osiągania zadanej temp..I dalej twierdze że ciągłe załączanie i wyłączanie sie sprężąrki nie może pozostać bez wpływu na żywotność jej sprzęgła a ewentualna naprawa lub wymiana na pewno tania nie będzie bo jak to bywa może sie okazać że producent nie przewiduje wymiany samego sprzęgiełka tylko całą sprężarke a przykłady takie i to z częściami do mazdy znam.Jedynym pocieszeniem że być może to rozwiązanie nie będzie przysparzać problemów może być inne stwierdzenie kolegi Pawnika że jest to układ prymitywny choć trafniej było by go nazwać prostym żeby ktoś z koncernu mazda sie nie obraził. Nie moge jednak zaprzeczyć że być może faktycznie konstruktorzy wybrali takie rozwiązanie tzn.osiąganie zadanej temp. poprzez włącz.i wyłącz. sprężarki tylko po co do diaska jest ta elektronika i te sterowane silnikami klapy.Ale jeśli tak w istocie jest to właśnie tutaj jest kwestia zmiany nazewnictwa. Mianowicie układ klimy jest PROSTY a PRYMITYWNE jest rozwiązanie osiągania zadanej temperatury. Pozdrawiam.
Avatar użytkownika
Początkujący
 
Od: 28 kwi 2008, 10:11
Posty: 19
Skąd: Jastrzębie Zdrój
Auto: Mazda 6 2.0 GG LF

Postprzez Myjk » 14 maja 2009, 14:01

Jeśli chcesz oszczędzić sprzęgiełko kosztem wyższego zużycia paliwa, to zawsze możesz na stałe włączyć klimatyzacje. W pozycji AC sprężarka działa cały czas. Jednak licz się z faktem, że przy takim ustawieniu obciążenie sprężarki zje Ci co najmniej litr paliwa więcej na każde 100 km. Tutaj żadnej filozofii nie ma.
Pozdor Myjk
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 26 paź 2007, 08:01
Posty: 5843 (2/8)
Skąd: Warszawa
Auto: Mitsubishi Outlander
PHEV '20

Postprzez Grzyby » 14 maja 2009, 14:39

Myjk napisał(a):W pozycji AC sprężarka działa cały czas.

???? serio serio ????
MI-6, nie rozumiem Twojego maila. Takie rozwiązanie Mazda stosuje od kilkudziesięciu lat i jakoś nie słyszy się żeby ludzie na forum mieli problemy z uszkodzeniami klimy. Nawet w dwudziestoparoletnich autach.
Jak masz pomysły na ulepszenie układu – wal pod www.mazda.pl – może dostaniesz ciekawą pracę :P
Obrazek
d.pa
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 3 paź 2004, 23:09
Posty: 17082 (109/177)
Skąd: KIELCE
Auto: Suzuki Aerio 2.3l LPG '06
Renault Trafic 1.6 TT '16
Fiat Doblo 1.6 16V '01
Dacia DV 1.6 LPG '14
Fiat Panda VAN 1,1 LPG '05
Fiat Ducato Pilote First 62A, 2.5TDI, '98
Burstner Amara 535TK

Postprzez Myjk » 14 maja 2009, 15:04

Grzyby napisał(a):serio serio

No jeśli nie ma ECO i/lub AUTO to raczej tak...
Przecież w zimie, albo podczas burzy możesz mieć taką sytuację,
że wymagana jest ciągła praca klimatyzacji – nie do ziębienia
a suszenia powietrza, coby nie parować w środku...
Pozdor Myjk
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 26 paź 2007, 08:01
Posty: 5843 (2/8)
Skąd: Warszawa
Auto: Mitsubishi Outlander
PHEV '20

Postprzez Grzyby » 14 maja 2009, 15:26

nyny :P
Wg Twojej koncepcji w wersjach bez bez klimatronika sprężarka chodziłaby bez przerwy, a tak nie jest.
W wersji z automatyką również :)

Podobnie w starszych modelach. Kiedyś ślęczałem nad serwisówkami i schematami włączenia i wyłączenia sprężarki. Na pewno nie chodzi cały czas :) To błędne założenie.
Obrazek
d.pa
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 3 paź 2004, 23:09
Posty: 17082 (109/177)
Skąd: KIELCE
Auto: Suzuki Aerio 2.3l LPG '06
Renault Trafic 1.6 TT '16
Fiat Doblo 1.6 16V '01
Dacia DV 1.6 LPG '14
Fiat Panda VAN 1,1 LPG '05
Fiat Ducato Pilote First 62A, 2.5TDI, '98
Burstner Amara 535TK

Postprzez Myjk » 14 maja 2009, 15:37

W takim razie po co jest tryb ECO, skoro na samym AC ponoć chodzi tak jak na ECO? :P

PS zauważ, że w trybie pełnego AUTO na samym początku (jeśli temperatura w kabinie jest dużo wyższa niż ustawiona) to włącza się samo AC | | AUTO. Dopiero jak się schłodzi w kabinie, to pokazuje się na wyświetlaczu AC | ECO | AUTO
Pozdor Myjk
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 26 paź 2007, 08:01
Posty: 5843 (2/8)
Skąd: Warszawa
Auto: Mitsubishi Outlander
PHEV '20

Postprzez Grzyby » 14 maja 2009, 16:02

Myjk napisał(a):skoro na samym AC ponoć chodzi tak jak na ECO?

kto tak twierdzi? :)

Myjk napisał(a):zauważ

zauważyłem :P Ale zauważ że jak są upały to możesz przez kilka godzin pracy klimy nie zaobaczyć napisu ECO.
W ECO po prostu przechodzi jak nie musi mieć full mocy bo różnica temperatur nie jest duża.
Obrazek
d.pa
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 3 paź 2004, 23:09
Posty: 17082 (109/177)
Skąd: KIELCE
Auto: Suzuki Aerio 2.3l LPG '06
Renault Trafic 1.6 TT '16
Fiat Doblo 1.6 16V '01
Dacia DV 1.6 LPG '14
Fiat Panda VAN 1,1 LPG '05
Fiat Ducato Pilote First 62A, 2.5TDI, '98
Burstner Amara 535TK

Postprzez MI-6 » 14 maja 2009, 20:17

Witam ponownie
Chciałbym sie ustosunkować do paru wypowiedzi ale najpierw chce zapewnić o tym że ja wcale nie jestem przewrażliwiony na punkcie sposobu działania mojej klimy bo jak wcześniej napisałem działa i póki co od trzech lat nie mam z nią żadnych problemów.Ja po prostu tylko próbuje odgadnąć dlaczego ona działa w ten sposób.Logicznym by było żeby takie działanie sprężarki odbywało się np. w trybie ECO żeby połączyć przyjemne z pożytecznym czyli chłodzić mniej ale oszczędzać paliwo. W trybie AUTO niech klima wspomagana elektroniką sama decyduje o tym czy w zależności od temp. na zewnątrz chłodzić w trybie ECO lub AUTO tak żeby utrzymać zadaną temp. bo po coś w końcu są te czujniki temperatury na zewnątrz i wewnątrz. Natomiast w trybie AC mogła by chłodzić bez przerwy pozostawiając nam wybór czy chcemy sie zamrozić czy też nie a wyłaczała by sie tylko gdy zaistniała by groźba uszkodzenia czyli np. zamrożenia parownika.
Kolega Myjk napisał że w pozycji AC sprężąrka działa cały czas.Otóż jak już pisałem u mnie ona sie włącza i wyłącza niezależnie od opcji czyli AC, AC/ECO czy też AC/ECO/AUTO.
Kolega Grzyby napisał – Wg Twojej koncepcji w wersjach bez klimatronika sprężarka chodziłaby bez przerwy, a tak nie jest. W wersji z automatyką również.Odpowiadam że w wersjach bez klimatronika też może działać ciągle a jeśli będzie za zimno to pokrętłem od temp. możemy sobie domieszać ciepłego powietrza lub zmniejszyć siłe dmuchawy.
Po za tym jak pewnie wiecie sprężarka stwia opór silnikowi i dlatego co nie co więcej pali natomiast opór ten i ciągłe zał. i wył.sprężarki powoduje szarpnięcia na pasku wilorowkowym co znowu ma wpływ na jego żywotność. Po za tym nie po to kupuje sie auto z klimą żeby oszczędzać na jednym litrze paliwa bo jeszcze nie tak dawno to był luxus a teraz jak jest dostępna praktycznie dla wszystkich to nagle ludziska zaczynają oszczędzać na klimie. Panowie przecież to absurd. W takim razie proponuję skuter bo jest tańszy mmniej pali i chłodzenie mamy non stop i to za friko. I jeszcze krótko w kwestii jak sprawdzić czy sprężarka faktycznie się co chwila załącza i wyłącza.Nie trzeba przykładać ręki do nadmuchu i sprawdzać czy wieje normalne czy zimne powietrze. Mianowicie wystarczy włączyć klime potem jechać wolno na pierwszym biegu. Wyżej wspomniany opór towarzyszący załączaniu sprężarki będzie za każdym razem powodował chwilowe niewielkie ale dobrze wyczuwalne szarpnięcia autem a im wyższy bieg tym szarpnięcia słabsze i na 5-tym czy 6-tym nie są już wcale wyczuwalne bo ma to związek oczywiście z przełożeniem na poszczególnych biegach.I to by było na tyle.
PS. ciesze sie że rozmowa jest konstruktywna bo przecież czemuś służy mianowicie pozwala nam poznać tajnik współczesnej techniki. Pozdro.
Avatar użytkownika
Początkujący
 
Od: 28 kwi 2008, 10:11
Posty: 19
Skąd: Jastrzębie Zdrój
Auto: Mazda 6 2.0 GG LF

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 4 gości

Moderator

Moderatorzy 6 / 626 / MX-6 / Xedos 6