Brak mocy (73KM), słabe (wolno się zbiera) ciśnienie doładowania

Postprzez toady » 22 paź 2007, 23:11

MarekW napisał(a):tylko walnięty czujnik MAF – czujnik masy zasysanego powietrza

:) MAF – Mass Air Flow – to nie czujnik masy :) to sie powinno raczej tlumaczyc jako "czujnik masowego przeplywu" powietrza, inaczej po prostu przeplywomierz.

Ale niestety tu musze kolege rozczarowac, silniki turbo diesla przeplywomierza nie posiadaja z uwagi na samo zjawisko sprezania – aby wytworzyc duze cisnienie w dolocie trzeba pobrac duzo wiecej powietrza niz wchodzi do cylindra wiec pomiar przeplywu powietrza w celu obliczenia dawki paliwa nie ma sensu.

Turbo diesle posiadaja natomiast czujnik cisnienia i temperatury sprezonego powietrza i faktycznie, uszkodzenie tych czujnikow ma istotny wplyw na ilosc wtryskiwanego paliwa. To jest raczej prosta rzecz do sprawdzenia w kazdym serwisie wtrskow np. Boscha, wiec dlaczego by nie? A nuz sie uda znalezc przyczyne, czego szczerze zycze :)
Michal
____________________________________________
jest: srebrna 323F BJ 2.0 DITD 2002
byla: czerwona 323F BG 1.6 16V 1991
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 10 paź 2005, 14:53
Posty: 175
Skąd: Kraków
Auto: 323F BJ DITD '02

Postprzez MarekW » 22 paź 2007, 23:21

A tu kolegę Michała zaskoczę, w DITD jest MAF, MAP i IAT. MAF jest on zamontowany na obudowie filtra powietrza. :–)

MAF/IAT wpływają na:
– wyprzedzenie wtrysku (injection timing control)
– EGR control
– VSC (variable swirl control), kontroluje zawirowania w dolocie, otwierając dodatkowy wlot)

MAP wpływa na:
– ilość wtryskiwanego paliwa
– wyprzedzenie wtrysku (injection timing control)
– zmienność doładowania VBC (Varable Boost control), tak aby było stałe bez względu na obroty silnika.

Marek
Forumowicz
 
Od: 4 wrz 2006, 09:13
Posty: 340
Skąd: Łódź
Auto: Mazda 323F BJ DITD (2002)

Postprzez Riki » 22 paź 2007, 23:37

toady napisał(a):MAF – Mass Air Flow


Mierzy liczbę cząsteczek gazu proporcjonalną do masy gazu :)


toady napisał(a):silniki turbo diesla przeplywomierza nie posiadaja


Posiadają..

P.S
MarekW nie zapominaj o sygnale TPS ;)

MAP mierzy ciśnienie bezwzględne (mierzone od próżni)

MarekW napisał(a):zmienność doładowania VBC


W RF2A (nie wiem jak jest w RF4F ale chyba tak samo tyle że tam mamy zmienną geometrię łopatek) ECU nie ma wpływu na ciśnienie doładowania.
mazparts.pl
Avatar użytkownika
Firma
 
Od: 29 sty 2004, 21:48
Posty: 5584 (2/3)
Skąd: Warszawa
Auto: 626 GE KL '94

Postprzez MarekW » 23 paź 2007, 00:05

W RF4F PCU chyba jednak ma wpływ na doładowanie:

...
The guide blades vary the cross-section in front of the turbine and thus the passages that duct the exhaust gas to the turbine. The position of the guide blades is controlled by the PCM, which activates the VBC (Variable Boost Control) solenoid valve via a duty signal. As a result, the boost pressure remains approximately the same over the entire engine speed range.

PCU poprzez wpływanie na zmienność ustawienia łopatek wpływa na doładowanie, tak aby było one stałe w różnych zakresach pracy silnika.

Marek
Forumowicz
 
Od: 4 wrz 2006, 09:13
Posty: 340
Skąd: Łódź
Auto: Mazda 323F BJ DITD (2002)

Postprzez xANDy » 23 paź 2007, 08:56

W RF2A zmienności łopatek nie ma – jest zawór byepass, który odpowiada za stałe ciśnienie na wyjściu turbina (ona sama się reguluje). Tam PCM nie ma nic do gadania.
Przepływomierz w DiTD jest, ale nie bezpośredni tak jak w benzyniakach – użycie czujnika ciśnienia i temperatury za IC (w porówaniu do wejściowego ciśnienia przy filtrze) daje możliwość szybkiego wyliczenia ilości powietrza.
Im więcej powietrza weźmie silnik tym bardziej spadnie ciśnienie.
Jeśli masz pytanie o cokolwiek to najpierw poszukaj TUTAJ (PORADNIK) – pewnie ktoś już zadał to pytanie i odpowiedzi są już gotowe.
z przyczyn niezależnych bardzo ograniczony w dostępie – :(
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 27 lis 2004, 21:42
Posty: 3112 (0/23)
Skąd: Gołanice k/Leszna
Auto: Mazda 6, MZR-CD, 136KM

Postprzez Riki » 23 paź 2007, 09:51

xANDy napisał(a):im więcej powietrza weźmie silnik tym bardziej spadnie ciśnienie.


.....i dzięki temu pompa zapoda odpowiednią dawkę paliwa dla dobrego składu AFR w całym zakresie obrotów silnika :)

P.S

W DiTD nie ma czujnika EGT?
mazparts.pl
Avatar użytkownika
Firma
 
Od: 29 sty 2004, 21:48
Posty: 5584 (2/3)
Skąd: Warszawa
Auto: 626 GE KL '94

Postprzez MarekW » 23 paź 2007, 11:55

Tylko jak jakis czujnik nie dziala to chyba powinny migac jakies kody bledow.
Mam nadzieje ze dyskusja o MAF, MAP i innych pomoze koledze z tym zolwiem.
Forumowicz
 
Od: 4 wrz 2006, 09:13
Posty: 340
Skąd: Łódź
Auto: Mazda 323F BJ DITD (2002)

Postprzez xANDy » 23 paź 2007, 15:58

MarekW napisał(a):Tylko jak jakis czujnik nie dziala to chyba powinny migac jakies kody bledow

Nie działać to jedno a źle pokazywać – to drugie. Jeśli wężyk spadł to pokazuje tylko ciśnienie atmosferyczne, więc silnik działa jakby nie miał turbiny i jeszcze połowy cylindrów :]
Jeśli masz pytanie o cokolwiek to najpierw poszukaj TUTAJ (PORADNIK) – pewnie ktoś już zadał to pytanie i odpowiedzi są już gotowe.
z przyczyn niezależnych bardzo ograniczony w dostępie – :(
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 27 lis 2004, 21:42
Posty: 3112 (0/23)
Skąd: Gołanice k/Leszna
Auto: Mazda 6, MZR-CD, 136KM

Postprzez Leszek1 » 23 paź 2007, 19:59

Dzięki xANDy za pomoc choć nadal nie wiem co zrobić z tymi kombinerkami,plastrem i5min.Może jaśniej powiesz gdzie wykasować te miganie kontrolki poduszek?Rozłączanie wtyki na przewodach nic nie pomogło.Do przewodu dolotowego zabiorę się jutro bo myślę że jest zasyfiały dlatego ze na osłonach silnika znajduje się ,,błotko''poolejowe.jutro to wszystko umyje i złoże.może ma ktoś fotkę rozrządu jak to wygląda to prosiłbym bo chcę i to sprawdzić bo silnik na wolnych chodzi jak sieczkarnia i ma straszne drgania a szkoda mi poduszek.Nie chcę oddawać do mechanika bo jak mi po miesiącu zrobił remont to teraz mam efekty.
Forumowicz
 
Od: 5 sie 2007, 22:53
Posty: 40
Skąd: Olsztyn
Auto: Mazda 626 2.0DiTD 2000r.

Postprzez Leszek1 » 23 paź 2007, 20:02

Jeszcze dodam że Mazda jest z 1999r i przed liftingiem siedzi w niej starego typu turbawka.
Forumowicz
 
Od: 5 sie 2007, 22:53
Posty: 40
Skąd: Olsztyn
Auto: Mazda 626 2.0DiTD 2000r.

Postprzez toady » 23 paź 2007, 23:02

MarekW napisał(a):w DITD jest MAF, MAP i IAT. MAF jest on zamontowany na obudowie filtra powietrza. :–)

Zauwazylem, ze w innych postach cytujesz fragmenty z dokumentacji "ECD-V5 Injection Pump System" :) W tym samym dokumencie na stronie drugiej jest taki zapis na temat MAF, MAP, VSC, VBC:
Intake system:
– The construction and operation of the intake system is essentially carried over from that of the NP-VE4 injection pump system except for the following:
Mass air flow sensor has been eliminated (only Euro 2 vehicles)
– Turbocharger with variable geometry turbine has been adopted (only Euro 3 vehicles)
– Variable swirl control valve has been adopted (only Euro 3 vehicles)

Z tego wniosek, ze w modelach przed liftingiem (spelniajacych norme Euro 2, a taki wlasnie posiada Leszek1) NIE ma jednak czujnika MAF czyli przeplywomierza, jak i nie ma tez zmiennej geometrii turbiny. Natomiast po liftingu (a taki silnik mam ja i zapewne Ty) wystepuje MAF oraz IAT (Intake Air Temperature sensor).

MarekW napisał(a):MAF/IAT wpływają na:
– wyprzedzenie wtrysku (injection timing control)
– EGR control
– VSC (variable swirl control), kontroluje zawirowania w dolocie, otwierając dodatkowy wlot)

Hmm, tu musze przyznac, ze jestem mozno zaskoczony, bo dokumentacja (cytaty poniezej) raczej wskazuje, ze VSC wystepuje tylko po liftingu i jest sterowane przez ECU na podstawie obrotow silnika. To samo w przypadku wyprzedzenia wtrysku (Timing Control) dokument tez tu powoluje sie na obrot silnika i wyglada, ze na to tez MAF/IAT nie maja bezposredniego wplywu:
Kod: Zaznacz cały
– At an engine speed below 2300 min-1 the PCM energizes the VSC solenoid valve, so that vacuum is applied to the vacuum actuator.

Kod: Zaznacz cały
– At low engine speeds the PCM controls the TCV with a large duty cycle, so that the solenoid valve opens and the pressure on the low-pressure side increases
– At high engine speeds the PCM controls the TCV with a small duty cycle [...]
Michal
____________________________________________
jest: srebrna 323F BJ 2.0 DITD 2002
byla: czerwona 323F BG 1.6 16V 1991
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 10 paź 2005, 14:53
Posty: 175
Skąd: Kraków
Auto: 323F BJ DITD '02

Postprzez MarekW » 24 paź 2007, 09:04

Dziekuje za sprostowania.

Tak, bazuje na ECD-V5, manual od 626 RF i od mazdy protege 5.
Sa tam tabelki co na co wplywa (wejscie, wyjscie, objaw).
Nie wiem jak sie wkleja tabelki, ale poszukaj jak masz cos wiecej niz ECD-V5.

Odnosze sie tylko do silnika po liftingu czyli RF4F (euro3) bo taki mam.
Tam sa te czujniki wiec pomyslalem, ze jak zolw to moze cos nie tak z przeplywomierzem. Nie jestem mechanikiem tylko uzytkownikiem wiec pewno zdarza sie, ze cos pomieszam.

Ogolnie dokumentacja do DITD jest skapa i bez dodatkowej wiedzy technicznej (praktycznej jak i teoretycznej) dotyczacej pracy silnikow diesla i czujnikow (po co sa i dlaczego jest ich tak duzo) nie mozna stwierdzic na odleglosci co jest zle jak sa takie a takie problemy/objawy.

Forum jest do wymiany wysli i dyskusji....a tylko osobista wizyta u mechanika moze sprawic, ze samochod zacznie jezdzi (lepiej lub gorzej) :–)

Pozdrawiam
M.
Forumowicz
 
Od: 4 wrz 2006, 09:13
Posty: 340
Skąd: Łódź
Auto: Mazda 323F BJ DITD (2002)

Postprzez Leszek1 » 24 paź 2007, 21:04

Witam ponownie.Zajrzałem dziś pod maskę i rozebrałem przewody dolotowe,poczyściłem jak książka pisze,umyłem i wypłukałem i zamontowałem z powrotem.Jakie było moje zaskoczenie po odpaleniu,silnik odpalił ale zaczęła mi co parę sekund świecić kontrolka świec.na obroty nie chce wejść i jest jeszcze gorzej niż było.Teraz mam choinkę na desce bo świecą się te poduszki i jeszcze te świece migają.przed demontażem przewodów silnik był słaby ale świecę gasły po 2 sek.a teraz świecą a jak odpalę to mrugają nie gasną wcale.Mogłem coś przeskrobać przy montażu?Odłączałem akumulator aby było wygodniej,wyjąłem filtr powietrza i rozłączyłem kostki na czujnikach ale myślę że je dobrze podłączyłem.Nie wiem co mam zrobić aby wszystko wróciło do normy i jak zlikwidować te poduszki.
Forumowicz
 
Od: 5 sie 2007, 22:53
Posty: 40
Skąd: Olsztyn
Auto: Mazda 626 2.0DiTD 2000r.

Postprzez MarekW » 24 paź 2007, 21:36

No to nieźle narozrabiałeś. Może coś źle podłączyłeś, czegoś nie dokręciłeś, o czymś zapomniałeś. Sprawdź wszyskie połączenia, czy coś się nie zagieło, pękło.
Chyba czas pojechać do mechanika i zacząć od początku.

M.
Forumowicz
 
Od: 4 wrz 2006, 09:13
Posty: 340
Skąd: Łódź
Auto: Mazda 323F BJ DITD (2002)

Postprzez xANDy » 24 paź 2007, 21:45

Leszek1 napisał(a):Jeszcze dodam że Mazda jest z 1999r i przed liftingiem

Ufff – to znajdź posta gdzie jest właśnie o kodzie airbagów.. dział 626.
http://forum.mazdaspeed.pl/viewtopic.php?t=2333
Chyba tutaj – czytaj od początku – solucja na drugiej stronie, wnioski dodatkowe na trzeciej.

Aha – a czym myłeś wszystko?
Jeśli została odparowująca woda, to możesz zadławić silnik (woda nie pali się za bardzo) a jak benzyna – to możesz wyrwać głowicę (wyleci przez maskę :] )
Jeśli masz pytanie o cokolwiek to najpierw poszukaj TUTAJ (PORADNIK) – pewnie ktoś już zadał to pytanie i odpowiedzi są już gotowe.
z przyczyn niezależnych bardzo ograniczony w dostępie – :(
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 27 lis 2004, 21:42
Posty: 3112 (0/23)
Skąd: Gołanice k/Leszna
Auto: Mazda 6, MZR-CD, 136KM

Postprzez Leszek1 » 25 paź 2007, 21:03

Myłem ropą i płukałem wodą wszystko ładnie wyczyściłem i złożyłem tal że nie ma obawy.Później odpaliłem ale wkurzyła mnie ta kontrolka świec bo przed czyszczeniem zapalała się na chwilkę i gasła a teraz zapala się i miga nie gaśnie.Silnik odpala bez problemu ale przedtem chyba miał lepszego ,,kopa''niż po.Chyba jednak trzeba będzie poszukać jakiegoś ,,mechaniora'' co do niej zajrzy i znowu wydatek .Same problemy z tym autem już mnie to drażni:(
Forumowicz
 
Od: 5 sie 2007, 22:53
Posty: 40
Skąd: Olsztyn
Auto: Mazda 626 2.0DiTD 2000r.

Postprzez Grendel » 26 paź 2007, 01:29

Może "wymigaj" najpierw błąd zgodnie z instrukcją w poradniku xAndy'ego. <czytaj>
Jeżeli będziez miał problem z interpretacją to podaj sekwencję na forum – spróbujemy wspólnie odczytać.
To naprawdę nic trudnego, będziesz przynajmniej wiedział, który element jest "podejrzany".
Powodzenia! <spoko>
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 10 sty 2006, 15:20
Posty: 46
Skąd: Poznań
Auto: Skoda Octavia II TDI 77kW

Postprzez dziara2000 » 26 paź 2007, 13:31

Witam
znalazłem złoty środek na moją mazdę wyzbyłem sie wszystkich problemów

SPRZEDAŁEM JĄ !!!! I teraz mam wszystko w <dupa>

Pozdrawiam wszystkich, którym chce się męczyć i szukać usterek w tym złomie. <diabełek> <diabełek> <diabełek>
dziara2000
 

Postprzez xANDy » 27 paź 2007, 11:26

dziara2000 – czyżbyś sprzedał ją koledze Leszek1 ??
Jeśli masz pytanie o cokolwiek to najpierw poszukaj TUTAJ (PORADNIK) – pewnie ktoś już zadał to pytanie i odpowiedzi są już gotowe.
z przyczyn niezależnych bardzo ograniczony w dostępie – :(
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 27 lis 2004, 21:42
Posty: 3112 (0/23)
Skąd: Gołanice k/Leszna
Auto: Mazda 6, MZR-CD, 136KM

Postprzez Leszek1 » 29 paź 2007, 23:06

Witam! Najgorsze jest to że nie można wymigać tego kodu gdyż miga kontrolka świec co 2 sek.Zapala się i po 2 sek gaśnie na 2 sek. i znów się zapala,więc nie wiem cóż to znaczy.Zdjąłem przewody dolotowe,odkręciłem czujniki zdjąłem kostki aby je wyjąć umyłem wyczyściłem i założyłem.Po włożeniu i podłączeniu akumulatora świecą nadal poduszki 47 i zapala się świeca.Przed demontażem zapalała się na dosłownie moment i gasła i można było odpalać.Teraz świeci dłużej i bez odpalania miga.Może ktoś pomoże mi z tą choinką. :|
Forumowicz
 
Od: 5 sie 2007, 22:53
Posty: 40
Skąd: Olsztyn
Auto: Mazda 626 2.0DiTD 2000r.

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość

Moderator

Moderatorzy 6 / 626 / MX-6 / Xedos 6