Pompa wtryskowa RF2A czyli gdzie diabeł nie może,tam Tadziola pośle :)

Postprzez tadziol » 13 sty 2012, 19:51

Otóż nadarzyła się okazja niebywała,bowiem pompa RF2A,którą zabudowałem do GF okazała się trupem całkowitym (nawet przewodów wtryskowych nie napełniła).Korzystając z tego iż właściciel pojazdu daleko i nieprędko wróci <lol> pokusiłem się o rozdup..enie jej na czynniki pierwsze aby obalić wszelkie mity o tej tajemniczej budowie,właściwościach i wszelkich bolączkach trapiących ludzkość.
Jakieś dwie godziny zajęło mi powolne rozbieranie jej na części,tak aby wszystko zapamiętać i zrozumieć.Po upływie tego czasu mogę stwierdzić : kalkulator biurkowy jest bardziej skomplikowany hahaha .
Na chwilę obecną dysponuję tylko dwiema fotkami,ale jutro biorę lepszy fotoplastikon i będę mógł kontynuować mój elaborat.
Opiszę całą budowę pompy,zasadę działania,sposób realizacji zmiany kąta wyprzedzenia wtrysku,podwaliny powstawania kodu P0216 (injection timing system),źródło metalowych opiłków na filtrze TCV.
Tyle na dziś,a poniżej nasza najmilsza w negliżu:)
Obrazek
Obrazek

Uploaded with ImageShack.us

Uploaded with ImageShack.us
Obrazek
Avatar użytkownika
Firma
 
Od: 28 cze 2005, 19:13
Posty: 3235 (6/149)
Skąd: Katowice
Auto: Mazda6 GY
RF7J & V-Tech Box,CX-7 L3-VDT,BJ RF4F

Postprzez Neonixos666 » 13 sty 2012, 20:24

Super Tadziol że rozłożyłeś pompę i pokażesz nam jej wnętrze. Trochę mnie ubiegłeś bo planowałem takie coś zrobić od dłuższego czasu ale polowałem na jakąś tanią pompę. Przeglądając sporo materiałów dowiedziałem się że ta pompa była produkowana na licencji boscha i prawdopodobnie całe bebechy pasują od boscha. Już nie mogę się doczekać dalszej części :D
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 10 wrz 2009, 00:21
Posty: 9472 (52/237)
Skąd: Szczytno
Auto: Grand Scenic III PHII R9M

Postprzez tadziol » 13 sty 2012, 20:33

Neonixos666 napisał(a): Trochę mnie ubiegłeś bo planowałem takie coś zrobić od dłuższego czasu

sorry :( ,mogłem skonsultować....mea culpa <glupek2>
Obrazek
Avatar użytkownika
Firma
 
Od: 28 cze 2005, 19:13
Posty: 3235 (6/149)
Skąd: Katowice
Auto: Mazda6 GY
RF7J & V-Tech Box,CX-7 L3-VDT,BJ RF4F

Postprzez Irek.k » 13 sty 2012, 20:47

Widać, że rozłożona. Ale czy będzie złożona i działająca? :D
Wielkie brawa dla odważnego <spoko>

Jak będzie składka na piwo dla "pogromcy pompy", to na mnie można liczyć. No chyba że po tym zabiegu pompa pójdzie na złom ;)
Forumowicz
 
Od: 30 kwi 2010, 20:31
Posty: 150
Skąd: Golub-Dobrzyń
Auto: Mazda Premacy DITD 2000 r.

Postprzez Neonixos666 » 13 sty 2012, 20:49

tadziol napisał(a):sorry :( ,mogłem skonsultować....mea culpa <glupek2>


dobrze że to ty zrobiłeś bo ja bym jeszcze coś poknocił :P . Poza tym mam trochę pytań i mam nadzieję że Twój opis podpowie mi w paru ważnych rzeczach.

A tak na marginesie to możesz zmierzyć jaki jest tam tłokorozdzielacz? i jaka wysokość fali?
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 10 wrz 2009, 00:21
Posty: 9472 (52/237)
Skąd: Szczytno
Auto: Grand Scenic III PHII R9M

Postprzez tadziol » 13 sty 2012, 21:10

Irek.k napisał(a):Ale czy będzie złożona i działająca? :D
Wielkie brawa dla odważnego <spoko>

nie wiem czy zadziała....ze stanu trupa do żywych <co?> reinkarnacja <co?> tylko koty żyją 7 razy hahaha
a poza tym,to czego się bać?
ludzie w kosmos latają! (niektórzy nie wracają hahaha hahaha )
Neonixos666 napisał(a):A tak na marginesie to możesz zmierzyć jaki jest tam tłokorozdzielacz? i jaka wysokość fali?

konkretniej..... tłokorozdzielacz??
wysokość fali rozumiem jako wysokość wzniosu tłoka? tak?
Obrazek
Avatar użytkownika
Firma
 
Od: 28 cze 2005, 19:13
Posty: 3235 (6/149)
Skąd: Katowice
Auto: Mazda6 GY
RF7J & V-Tech Box,CX-7 L3-VDT,BJ RF4F

Postprzez Neonixos666 » 13 sty 2012, 21:28

tadziol napisał(a):konkretniej..... tłokorozdzielacz??
wysokość fali rozumiem jako wysokość wzniosu tłoka? tak?


Chodzi mi o średnicę tłokorozdzielacza

tak jest fala jako skok tłokorozdzielacza, dzięki temu będę wiedział jaka jest max dawka tej pompy.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 10 wrz 2009, 00:21
Posty: 9472 (52/237)
Skąd: Szczytno
Auto: Grand Scenic III PHII R9M

Postprzez tadziol » 13 sty 2012, 21:34

ok,ale to już jutro :)
Obrazek
Avatar użytkownika
Firma
 
Od: 28 cze 2005, 19:13
Posty: 3235 (6/149)
Skąd: Katowice
Auto: Mazda6 GY
RF7J & V-Tech Box,CX-7 L3-VDT,BJ RF4F

Postprzez tadziol » 14 sty 2012, 23:41

Witam ponownie wszystkich zainteresowanych tematem,przedstawicieli innych działów,posiadaczy odmiennych marek oraz tych co stanowią równie potrzebną lożę szyderców hahaha .
Zgodnie z obietnicą rozpoczynam swój skromny elaborat.Będę go dzielił na odcinki,bo uznałem,że w formie serialu będzie ciekawiej.
Zaczynamy sezon I :) (aha,nie będzie streszczeń poprzednich odcinków) ;P
ODCINEK 1
Pompa wtryskowa jak wiadomo posiada swoją obudowę.Wykonana jest jako odlew aluminiowy i można ją podzielić na trzy części:obudowa główna,pokrywa pompy i głowica rozdzielaczowa.Ta ostatnia to już konkretne żeliwo.
Poniżej rzut oka obiektywu do środka pompy.

Obrazek
By tadziolc at 2012-01-14

Centralny otwór to miejsce na oś pompy,powyżej i poniżej tegoż otworu kanały paliwowe pompy zasilającej.
W dolnej części miejsce dla TCV.Na zdjęciu poniżej lepiej widoczne.Dostrzeżemy też kanały paliwowe do zaworu TCV.

Obrazek
By tadziolc at 2012-01-14

Widok do środka pompy.Zdjęcie zrobione celowo w ten sposób,aby można było dostrzec brud jaki został w obudowie.Zaznaczam,że wszystkie elementy nie zostały umyte.

Obrazek
By tadziolc at 2012-01-14

Pompa zasilają jest zbudowana na zasadzie bliźniaczo podobnej do pomp vaccum lub też wspomagania.
Składa się z rotora (wirnika) umieszczonego na osi pompy,czterech "noży" uszczelniających i stałej części (bieżni) której otwór centralny po którym ślizgają się noże jest umieszczony mimośrodowo w stosunku do osi pompy wtryskowej.

Widok bieżni.

Obrazek
By tadziolc at 2012-01-14

Ponieważ rozłożona przeze mnie pompa nie wyrażała chęci jakiegokolwiek współżycia w zakresie tłoczenia paliwa do wtrysków miałem szczere chęci poznać przyczynę owego karygodnego zachowania i co się okazało....pompa wykazuje wewnątrz na elementach stalowych ślady korozji spowodowane m.in. tym,że ponad rok leżała nie używana.
I oto widać na zewnętrznej stronie bieżni pompy zasilającej korozję.

Obrazek
By tadziolc at 2012-01-14

Jak również i wewnątrz....

Obrazek
By tadziolc at 2012-01-14

A teraz nadszedł czas na rotor pompy zasilającej również zaatakowany "rudą" naleciałością...

Obrazek
By tadziolc at 2012-01-14

tak,tak....dobrze widzicie :) jeden z noży uszczelniających pozostał w szczelinie,ponieważ korozja w tym akurat miejscu skutecznie go unieruchomiła.Nie ruszałem go celowo i zaraz zobaczycie dlaczego.
Pompa zasilająca zadziała bardzo sprawnie pod warunkiem,że noże uszczelniające będą mogły się wysuwać i chować w wycięciach rotora.Dzięki temu i dzięki mimośrodowemu umieszczeniu bieżni objętość pomiędzy dwoma sąsiednimi nożami może się zmieniać,co przekłada się na możliwość zasysania i tłoczenia paliwa do wnętrza pompy wtryskowej. Po prawej pokrywa pompy zasilające również skorodowana.

Obrazek
By tadziolc at 2012-01-14

Na kolejnych zdjęciach ułożenie rotoru,noży i bieżni w trakcie pracy.Noże wysuwają się odśrodkowo,chowają pod naciskiem toru bieżni.Ten jeden nie pracujący nóż spowodował utratę sprawności pompy zasilającej o 50%.

Obrazek
By tadziolc at 2012-01-14

Obrazek
By tadziolc at 2012-01-14

Dlaczego tyle o pompie zasilającej? Czemu nie zaraz TCV,SPV.....??
Bo cała istota poprawnego działania wszystkich pozostałych elementów pompy wtryskowej zależy ściśle od ciśnienia wstępnego jakie jest wytwarzane przez pompę zasilającą.
Sposób realizacji powyższego? Bardzo prosty:
W pokrywie pompy wkręcony jest zawór jednokierunkowy,a wypływ paliwa do przewodu zwrotnego ograniczony jest kryzą (otwór średnicy ok. 1 mm).Zawór stanowi kulka stalowa przytrzymywana sprężyną.Na zdjęciu poniżej widać to,za wyjątkiem owej kulki,ponieważ okazało się,że jest tak zablokowana (podejrzewam rdzę),że uniemożliwia przepływ paliwa.Kolejny problem,być może przyczyna niedziałania pompy wtryskowej.

Obrazek
By tadziolc at 2012-01-14

W tym odcinku to wszystko.
W następnym pojawią się nowi bohaterowie,kolejne intrygi,może nawet wątek miłosny..... hahaha
Obrazek
Avatar użytkownika
Firma
 
Od: 28 cze 2005, 19:13
Posty: 3235 (6/149)
Skąd: Katowice
Auto: Mazda6 GY
RF7J & V-Tech Box,CX-7 L3-VDT,BJ RF4F

Postprzez piotrtc » 15 sty 2012, 00:23

Szacunek dla Ciebie. Znaczy się, że jak komuś padnie pompa to może się do Ciebie zwrócić w celu zregenerowania jej? Pozdrawiam i czekam na drugi odcinek:)
Początkujący
 
Od: 15 sie 2011, 10:49
Posty: 20
Skąd: Starachowice
Auto: 626, 2,0 DITD 2000r.

Postprzez Neonixos666 » 15 sty 2012, 13:18

piotrtc napisał(a):Szacunek dla Ciebie. Znaczy się, że jak komuś padnie pompa to może się do Ciebie zwrócić w celu zregenerowania jej? Pozdrawiam i czekam na drugi odcinek:)


Tadziol nie regeneruje ale są w innych tematach polecane warsztaty gdzie się to robi.

Bardzo dobrze że Tadziol opisał pompę zasilającą bo bez niej to nawet najsprawniejsza głowica i tłokorozdzielacz nie pomogą i do uszkodzenia tego elementu często dochodzi w pompach VW. Czytałem tez że gdy moce osiągną spore wartości a pompa podaje bardzo duże dawki i ciśnienie montowana jest jeszcze pompa zewnętrzna elektryczna bo ta zasilająca nie wyrabia :). Super Tadziol <spoko>
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 10 wrz 2009, 00:21
Posty: 9472 (52/237)
Skąd: Szczytno
Auto: Grand Scenic III PHII R9M

Postprzez tadziol » 15 sty 2012, 22:09

ODCINEK II
W którym przekonamy się,że nasza poznana wcześniej bohaterka (pompa zasilająca) jest tajnym współpracownikiem zaworu TCV.

W poprzednim odcinku okazało się,że pompa zasilająca nie dość,że napełnia całą pompę wtryskową,ale wytwarza też w jej wnętrzu nadciśnienie regulowane zaworem wypływowym.Owe nadciśnienie wykorzystywane jest w dwóch celach:napełnianie przestrzeni w głowicy rozdzielaczowej przed tłokorozdzielaczem oraz ( i tu uwaga ! ) do regulacji kąta wyprzedzenia wtrysku.
W dolnej części pompy wtryskowej znajduje się otwór umieszczony prostopadle do osi całej pompy wewnątrz którego znajduje się przesuwny tłok z jednej strony przytrzymywany przez sprężynę.W centralnej części tłoka znajduje się miejsce na sworzeń,którym tłok jest połączony mechanicznie z pierścieniem na którym znajdują się cztery rolki umożliwiające wznoszenie się i opadanie tłokorozdzielacza.
Oto widok tegoż pierścienia.

Obrazek
By tadziolc at 2012-01-14

Wewnątrz widać sworzeń łączący pierścień z przesuwnym tłokiem,a oto sam tłok.

Obrazek
By tadziolc at 2012-01-14

Tłok skonstruowany jest w taki sposób,że jego ruch w poprzek osi pompy przekłada się na ruch obrotowy pierścienia,a co za tym idzie zmianę punktu początku tłoczenia,czyli zmianę kąta wyprzedzenia wtrysku.
Poniżej sposób połączenia tłoka z pierścieniem.

Obrazek
By tadziolc at 2012-01-14

Oraz tłok w dwóch skrajnych położeniach.

Obrazek
By tadziolc at 2012-01-14

Obrazek
By tadziolc at 2012-01-14

Zapewne zastanawiacie się jakie intymne stosunki łączą nadciśnienie w pompie i tłok przesuwny....
Bardzo zażyłe hahaha
Jak wcześniej wspomniałem tłok z jednej strony przytrzymuje sprężyna zamknięta pokrywą.Druga strona tłoka również zamknięta pokrywą jest połączona kanałem z wnętrzem pompy gdzie panuje nadciśnienie.Ten sam kanał ma również połączenie z zaworem TCV a dokładniej z jego częścią wyposażoną w filtr siatkowy.
Jeżeli zawór TCV jest zamknięty,to nadciśnienie dostaje się bez ograniczeń do przestrzeni nad tłokiem i wywierając nacisk na jego powierzchnię pokonuje siłę sprężyny przesuwając tłok,a ten z kolei obraca pierścieniem,o czym pisałem nieco wyżej.
Drugi kanał zaworu TCV połączony jest z kanałem gdzie dociera paliwo bezpośrednio do pompy wtryskowej z filtra.Jest to bowiem część obszaru w pompie gdzie nie panuje nadciśnienie i skąd jest pobierane paliwo przez pompę zasilającą.
Zadziałanie zaworu TCV powoduje spadek nadciśnienie w całej obudowie pompy i sprężyna przesuwa tłok do miejsca spoczynku.
Ponieważ zawór TCV znajduje się w najniższej części pompy to jest on narażony na zbieranie wszelkich zanieczyszczeń cięższych od paliwa stąd przy jego wymianie częsty widok opiłków metalu,jak na zdjęciach poniżej.

Obrazek
By tadziolc at 2012-01-14

Obrazek
By tadziolc at 2012-01-14

Reasumując:
odbiegające od normy nadciśnienie wewnątrz pompy czy to powyżej czy poniżej wartości ustalonej przez producenta przekłada się wyraźnie na nieprawidłowe funkcjonowanie układu zmiany kąta wyprzedzenia wtrysku.

W kolejnym odcinku dowiecie się po co w pompie zęby,powieje grozą ponieważ ukaże się osobnik inwigilujący pracę pierścienia i rozwikłamy kolejne zagadki tego archiwum X hahaha
Obrazek
Avatar użytkownika
Firma
 
Od: 28 cze 2005, 19:13
Posty: 3235 (6/149)
Skąd: Katowice
Auto: Mazda6 GY
RF7J & V-Tech Box,CX-7 L3-VDT,BJ RF4F

Postprzez tadziol » 16 sty 2012, 21:58

ODCINEK III
Kod P0216 czyli ktokolwiek widział,ktokolwiek wie....

Zapewne wielu z was spotkało się z kodem usterki P0216....
Ów tajemniczy kod powstający w dość mrocznych okolicznościach bez wątpienia spędza sen z powiek niejednego posiadacza DITD.Nawet lakoniczny opis w manualu – INJECTION TIMING SYSTEM nadal nie daje konkretnej odpowiedzi na pytanie "skąd to się bierze i dlaczego" ?
Przyglądając się wnikliwie konstrukcji elementów pompy wtryskowe rozgryziemy tę niewątpliwie wielką zagadkę.
Otóż wszyscy wiemy,że DITD posiada czujnik położenia wału korbowego.Czujnik ten wskazuje na położenie pierwszego tłoka w GMP .Usterka tegoż czujnika sygnowana jest kodem P0335.
Więc skąd ten cwany PCM wie,że coś nie tak z kątem wyprzedzenia wtrysku? Pomaga mu w tym jeszcze jedno "oko" dające pogląd na sprawę.
A oto one:)

Obrazek
By tadziolc at 2012-01-14

Czujnik zabudowany w pompie wtryskowej,którego zadaniem jest obserwacja położenia pierścienia o którym była mowa w 2 odcinku,względem osi napędowej pompy wtryskowej.
Oś napędowa zakończona jest zębatką,bliźniaczo podobną do koronek ABS-u umieszczonych na przegubach napędowych,z tym wyjątkiem,że zęby są w czterech miejscach "wybrakowane" co 90 stopni.
Te brakujące miejsca,to punkty w których następuje wtrysk paliwa.
Nacieszmy oczy,przy okazji korozja nawet tego elementu....

Obrazek
By tadziolc at 2012-01-14

Obrazek
By tadziolc at 2012-01-14

Czujnik położenia wałka pompy "obserwuje" zębatkę i "widzi" cztery przerwy w niej.Sygnał biegnący do PCM-u w połączeniu z sygnałem czujnika położenia wału korbowego daje komputerowi możliwość regulacji kąta wyprzedzenia wtrysku realizowaną za pomocą TCV.
Pytanie skąd PCM wie o ile kąt został przestawiony i czy w ogóle sie to stało?
Oto pierścień,który jest poruszany obrotowo poprzez tłok i działanie TCV.W miejscu jego "ścięcia" tkwi czujnik.

Obrazek
By tadziolc at 2012-01-16

Obrazek
By tadziolc at 2012-01-16

A wewnątrz pierścienia jest nasza zębatka,którą obserwuje czujnik.

Obrazek
By tadziolc at 2012-01-16

Ponieważ oś pompy z zębatką jest "sztywno" połączona z wałem korbowym poprzez pas rozrządu,to zmiana położenia pierścienia względem osi pompy stanowi widoczną dla PCM-u różnicę pomiędzy położeniem tłoka w GMP,a wtryskiem paliwa.Nic innego jak zmiana kąta wyprzedzenia wtrysku.
Krótko mówiąc:
PCM sterując zaworem TCV obraca sobie pierścieniem,a czujnik położenia pierścienia informuje o ile go przesunął.
Więc skąd kod P0216?
Przede wszystkim ustawienie rozrządu.Rzecz niezmiernie ważna.Kolejne przyczyny powstawania tego kodu to wg mnie:
-usterki związane z zaworem TCV
-mechaniczne problemy obrotu pierścienia (zatarcie,brud itp.)
-problemy wstępnego nadciśnienia w obudowie pompy (wykorzystywane jest ono do przesuwania pierścienia za pomocą tłoka)

I co <co?> Wcale nie wygląda tak strasznie i złowieszczo <lol>
Czytajcie uważnie i myślcie.....może ktoś z Was nagle skojarzy objawy w swoim aucie z opisem <co?>
Na dziś wystarczy.
Kolejny odcinek będzie pod "ciśnieniem".Przepchniemy paliwo przez głowicę rozdzielaczową,a zawór SPV pomoże nam je dawkować. <spoko>
Obrazek
Avatar użytkownika
Firma
 
Od: 28 cze 2005, 19:13
Posty: 3235 (6/149)
Skąd: Katowice
Auto: Mazda6 GY
RF7J & V-Tech Box,CX-7 L3-VDT,BJ RF4F

Postprzez kierownik » 16 sty 2012, 22:29

tadziol napisał(a):Czytajcie uważnie i myślcie

żeby to zrozumieć dobrze, to będę to musiał dobrych kilka razy przeczytać...
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 18 gru 2005, 02:26
Posty: 2956 (3/4)
Skąd: Kraków
Auto: służbowe

Postprzez tadziol » 16 sty 2012, 22:31

kierownik napisał(a):żeby to zrozumieć dobrze, to będę to musiał dobrych kilka razy przeczytać...

nie potrafię prościej....
ale...dasz radę! ojczyzna na Ciebie liczy hahaha
Obrazek
Avatar użytkownika
Firma
 
Od: 28 cze 2005, 19:13
Posty: 3235 (6/149)
Skąd: Katowice
Auto: Mazda6 GY
RF7J & V-Tech Box,CX-7 L3-VDT,BJ RF4F

Postprzez Neonixos666 » 16 sty 2012, 22:38

ja sobie przetłumaczyłem serwisówkę i zrozumiałem jak to działa krok po kroku nawet od czego zależy kont wyprzedzenia/opóźniania wtrysku jak i czas samego wtrysku. Są dokument opisujące niestety po angielsku, a to jak Tadziol opisał jest chyba najprościej jak się da i już nie mogę się doczekać kolejnych odcinków :D
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 10 wrz 2009, 00:21
Posty: 9472 (52/237)
Skąd: Szczytno
Auto: Grand Scenic III PHII R9M

Postprzez qlesh » 16 sty 2012, 22:50

Ja też nie mogę się doczekać. Wreszcie taki zagorzały przeciwnik paliwa rolniczego jak ja uznał, że warto czasem zajrzeć do tego działu. Tadeusz do szkoły!! Wykłady prowadzić. Cała młodzież szkół technicznych na Ciebie liczy.
Noś odblaski i żyj When I go driving I stay in my lane but getting cut off it makes me insane I open the glove box reach inside I'm gonna wreck this fucker's ride...Obrazek
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 10 lut 2005, 03:28
Posty: 1628 (0/1)
Skąd: Tychy
Auto: matyczna ośmiobiegowa

Postprzez tadziol » 16 sty 2012, 22:53

Neonixos666 napisał(a):Są dokument opisujące niestety po angielsku

zgadza się :) są....
to co,że po angielsku? ale w technicznym <jupi>
tylko,że żadne opisy nie zastąpią prawdziwej sekcji zwłok hahaha
Obrazek
Avatar użytkownika
Firma
 
Od: 28 cze 2005, 19:13
Posty: 3235 (6/149)
Skąd: Katowice
Auto: Mazda6 GY
RF7J & V-Tech Box,CX-7 L3-VDT,BJ RF4F

Postprzez Neonixos666 » 16 sty 2012, 23:17

tadziol napisał(a):tylko,że żadne opisy nie zastąpią prawdziwej sekcji zwłok


dokładnie <spoko>
Nawet tak dla samego siebie warto wiedzieć jak to się kreci i polecam wszystkim ten temat który uczy i uświadamia :D
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 10 wrz 2009, 00:21
Posty: 9472 (52/237)
Skąd: Szczytno
Auto: Grand Scenic III PHII R9M

Postprzez kierownik » 16 sty 2012, 23:42

tadziol napisał(a):nie potrafię prościej....
ale...dasz radę! ojczyzna na Ciebie liczy hahaha

pewnie prościej się nie da, ale to nie znaczy że będę przytakiwał jak się mnie spytają czy wszystko jasne ;)
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 18 gru 2005, 02:26
Posty: 2956 (3/4)
Skąd: Kraków
Auto: służbowe

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 3 gości

Moderator

Moderatorzy 6 / 626 / MX-6 / Xedos 6