Fotorelacja: Montaż czujników cofania / parkowania [mazda 626 GF]

Dział przeznaczony do rozwiązywania wszelkich problemów dotyczących wyposażenia i karoserii. Nie zawiera elementów przenoszenia napędu.

Postprzez fast driveer » 25 kwi 2013, 19:41

Zamieszczam opis montażu wraz z małą fotorelacją, dotyczącą montażu czujników cofania/parkowania w tylnym zderzaku.
Najpierw zaopatrzyłem się w zestaw czterech czujek (sensory) z wyświetlaczem i buzzerem (brzęczykiem) oraz centralką sterującą. W zestawie było wiertło z otwornicą koronową do nawiercenia otworów w zderzaku.
W celu sprawdzenia jak działa zestaw, podłączyłem wszystko do centralki a następnie jako zasilania użyłem baterii 14,4 V z małej ręcznej wiertarki akumulatorowej. Zbliżając się z odległości 2m do ściany sprawdziłem działanie zestawu w pokoju, w godnych warunkach :) .

No i do dzieła.

Potrzeba do tej roboty gratów typu: śrubokręt krzyżak, śrubokręt płaski nieduży, taśma montażowa/malarska 35cm szeroka 2m długa, miara metrowa z podziałką centymetrową, paski szybko-zaciskowe mocujące okablowanie, szybko-złączki przewodów elektrycznych 2 sztuki, taśma izolacyjna typu Scotch, pisak/ołówek, wiertarka.

Następnie zaczynamy od demontażu części wnętrza wozu: boczek bagażniku strona lewa, lewe tylne maskowanie plastikowe słupka przy małej szybce oraz podsufitka w części tylnej i z prawej strony całość, no i przednia prawa maskownica plastikowa słupka.

Prawą przednią maskownicą słupka zajmujemy się najpierw. Lekko podważamy w górnej części śrubokrętem płaskim aby móc złapać dłonią (palcami) i powoli odczepić zatrzask wysuwając do góry.

Obrazek

Odkręcamy śrubokrętem krzyżakiem 2 śruby mocujące osłonę przeciwsłoneczna pasażera i wyjmujemy ją.

Teraz uchwyty do trzymania się pasażerów. Ściągamy dwie plastikowe zaślepki uchwytu, lekko najpierw podważając płaskim śrubokrętem zaślepkę, później ręką ściągamy ją, następnie odkręcamy krzyżakiem śruby trzymające te uchwyty. Wystarczy odkręcić prawą stronę (jeśli tamtędy chcemy puścić kabel) oba uchwyty. Tamtędy puścimy kabel do wyświetlacza.

Obrazek

Następnie w tylnej części są trzy zaczepy trzymające podsufitkę. Są to zaczepy wielokrotnego użytku. Najpierw lekko wysuwamy część środkową o 5mm a później wyciągamy cały zatrzask.

Obrazek

Następnie lewy tylny słupek przy małym okienku. Jego wystarczy odchylić od strony klapy bagażnika w części górnej aby przeciągnąć tamtędy okablowanie – od wyświetlacza do centralki oraz zasilanie do kostki, która jest na środku w tylnej części podsufitki. Plastikowa maskownica tylnego lewego słupka oprócz zacisków które należy lekko szarpnąć w dolnej części jest również jeden zaczep wielokrotnego użytku.

Obrazek
Obrazek

Następnie tylny lewy boczek w bagażniku. Nie demontujemy całkowicie ale odkręcamy – aby móc odchylić. Mocowany jest na 1 śrubę, 2 zatrzaski stalowe do lekkiego szarpnięcia i kilka zaczepów wielokrotnego użytku. Najlepiej wcześniej zdjąć wykładzinę bagażnika bo tam też jeden pod nią się ukrywa.

Obrazek
Obrazek
Obrazek

Trzeba też zdjąć plastik osłaniający środkową część, przy zamku bagażnika, mocowany na 6 zaczepów wielokrotnego użytku.

Obrazek

Teraz możemy poprowadzić wiązkę kabli oraz zamontować centralkę we wnęce za lewym boczkiem bagażnika i podłączyć to.

Obrazek
Obrazek

Zanim to zrobimy wiercimy otwory w zderzaku na czujki / sensory. Oczyszczamy zderzak wilgotną szmatką, później suchą. Następnie naklejamy taśmę montażową/malarską na całej długości zderzaka, na niej odmierzamy i rysujemy / zaznaczamy miejsca w których będziemy wiercić otwory. Dla pewności czy nie natrafimy na fragment wzmocnienia plastiku zderzaka itp. od spodu wozu od drugiej (wewnętrznej) strony macamy zderzak wyłapując przez co się będziemy przewiercać. Następnie wiertłem koronowym, dołączonym do zestawu, wiercimy w wyznaczonych (na taśmie pisakiem lub ołówkiem) miejscach otwory. Później odklejamy taśmę. Jeśli trzeba oczyszczamy otwory. Następnie wkładamy do nich czujki, zwracając uwagę na górę i dół (oznaczone na czujkach). Kable przeciągamy spinając po drodze razem używając tych pasków samozaciskowych.

Obrazek
Obrazek

Później przekładamy je przez otwór kratkę w lewej części wewnętrznej boku. Tam też umiejscawiamy centralkę sterującą czujnikami i do niej wpinamy kolejno według oznaczeń kable z czujek. Ja centralkę przykleiłem do boku blachy specjalną taśmą dwustronną do tego celu, która była w zestawie.

Obrazek

Następnie przyklejamy z przodu po prawej stornie deski rozdzielczej wyświetlacz. Przewód prowadzimy wzdłuż rurki doprowadzającej płyn spryskiwacza do tylnej szyby. Dalej podsufitką do tyłu, lewym odchylonym słupkiem tylnym prowadzimy kabel wyświetlacza do centralki za tylnym lewym boczkiem bagażnika, podpinamy go do centralki.

Obrazek
Obrazek
Obrazek

Następnie od centralki prowadzimy ostatni już kabel – zasilający. Musimy go podpiąć do wiązki w kostce przewodów w tylnej części pod podsufitką. Ja zamiast lutowania wybrałem szybki i prosty montaż na szybko-złączki przewodów elektrycznych które później dodatkowo obkleiłem taśmą izolacyjną.
Aby sprawdzić do których kabli się podpiąć musimy mieć miernik z tzw. brzęczykiem. Wymontowujemy żarówkę wstecznego, która jest w tylnej klapie. Włączamy zapłon na ACC wrzucamy wsteczny. Przykładamy jeden koniec kabla miernika do plusa a drugim końcem sprawdzamy po kostce po pinach gdzie pojawi się sygnał, następnie do minusa i sprawdzamy gdzie pojawi się sygnał (brzęczenie miernika). Minus to ten gruby kabel czarny, natomiast plus żarówki wstecznego to kabel czerwono żółty ze srebrnymi paskami grubości 0,5cm co 3cm. Tam wpinamy kabel zasilający stosując szybkozłączki. Podłączamy wszystko do centralki. Pamiętamy o ponownym wpięciu kostki przy dachu. Robimy szybki test czy jest ok.

Obrazek
Obrazek

Składamy pojazd do kupy w odwrotnej kolejności. Myjemy jak coś się ubrudziło.
Testujemy urządzenie na ścianach i barierach, parkingach wszystkich okolicznych sklepów, etc <spoko> .
Ostatnio edytowano 25 kwi 2013, 22:34 przez fast driveer, łącznie edytowano 1 raz
Obrazek
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 17 lut 2005, 03:02
Posty: 309 (0/5)
Skąd: zDolnego Śląska
Auto: 私の マツダ
最初 : 323 BG
二番目 : 626 GF
第三 : 6 GH

Postprzez rumunn95 » 25 kwi 2013, 22:29

Ladna fotorelacja , wyswietlacz bym dal nad lusterko wewnetrzne przy cofaniu ladnie widzimy co sie dzieje z tylu i kontrolujemy wskazania wyswietlacza ,mam tak u siebie moim zdaniem najlepsze miejsce ;) niektorzy montuja w komorze zegarow ale jest to nie praktyczne

Tapnięte z Kamyka
Historia;) --->323F 1.6 16v 91r.-->323F 1.8 16v 92r.-->626 2.0 FS 16v GW 98r.;–)-->w przyszłosci ?
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 21 sie 2009, 16:53
Posty: 901 (20/6)
Skąd: Biała Podlaska
Auto: MONDEO MK4 2.0TDCI GHIA ;) , Sachs Herkules i Sparta

Postprzez siegu » 26 kwi 2013, 07:33

Doba robora <spoko> .
Moderator
 
Od: 27 sie 2007, 18:08
Posty: 2121 (0/4)
Skąd: Osielsko / Bydgoszcz
Auto: RX8 HP
626 GF FS
Infiniti M37x
Mitsubishi Colt Cz3

Postprzez fast driveer » 26 kwi 2013, 09:10

Podziękował :) , jednego zdjęcia tylko szkoda że nie zrobiłem – po przymocowaniu centralki sterującej, jak to wszystko jest ułożone w lewym boku / wnęce. Może przy okazji, kiedyś.
To miejsce na wyświetlacz przy prawym słupku pasażera dlatego wybrałem, że jak cofam to odruchowo kładę prawą rękę na prawy fotel i siedząc na wpół obrócony patrzę najpierw do tyłu przez szybę dokąd będę cofał i odwracam głowę co jakiś czas do lusterek. A to miejsce wyświetlacza jest dokładnie na wprost ciała przy cofaniu kiedy siedzę na wpół obrócony. Wyświetlacz w tym miejscu sprawia też że przy jeździe w przód wcale nie zwracasz na niego uwagi.
A ten mały pstryczek w górnej części wyświetlacza służy do wyłączenia sygnału dźwiękowego brzęczyka wbudowanego w wyświetlacz (co pewnie się wszyscy domyślili :D ).
Obrazek
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 17 lut 2005, 03:02
Posty: 309 (0/5)
Skąd: zDolnego Śląska
Auto: 私の マツダ
最初 : 323 BG
二番目 : 626 GF
第三 : 6 GH

Postprzez miro62 » 26 kwi 2013, 09:50

rumunn95 napisał(a):niektorzy montuja w komorze zegarow ale jest to nie praktyczne

Ja zamontowałem właśnie w tym miejscu i mi pasuje ;) to jest tylko wspomaganie cofania więc i tak oczy dookoła głowy. Bardziej przydatny jest wbudowany system dźwiękowy, który jak przejdzie w sygnał ciągły to wiem że mam 30 cm do przeszkody.

Obrazek
miro62
 

Postprzez fast driveer » 26 kwi 2013, 10:26

Ja zamontowałem właśnie w tym miejscu i mi pasuje

otóż to, jest to wspomaganie cofania, a umiejscowienie wyświetlacza to kwestia indywidualna [chociaż warto poszukać najlepszego miejsca na wyświetlacz]. Natomiast sam montaż centralki i czujników z typowych dostępnych zestawów to najlepiej wykonać w przedstawiony sposób [chociaż by ze względu że w lewej wnęce jest fabryczna kratka wentylacyjna i nią przeciągniemy kable od czujników bez wiercenia przez blachy podwozia i wystarczająco miejsca na centralkę]. Widziałem też modele czujek gdzie wyświetlacz był przygotowany do montażu w tylnej części podsufitki.
http://sklep.hadron.pl/pliki/images/czcof/BS425www.jpg
Obrazek
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 17 lut 2005, 03:02
Posty: 309 (0/5)
Skąd: zDolnego Śląska
Auto: 私の マツダ
最初 : 323 BG
二番目 : 626 GF
第三 : 6 GH

Postprzez miro62 » 26 kwi 2013, 10:45

fast driveer napisał(a):[chociaż by ze względu że w lewej wnęce jest fabryczna kratka wentylacyjna i nią przeciągniemy kable od czujników bez wiercenia przez blachy podwozia i wystarczająco miejsca na centralkę].

Ja w kombiku nic nie wierciłem (no poza zderzakiem), centralka jest z prawej strony pod tylną lampą a przewody od czujników przechodzą przez jakiś otwór technologiczny z zaślepką. Przewód do wyświetlacza "leci" lewą stroną w korytku z przewodami tylnej wiązki wzdłuż progu pod wykładziną (wszystko na zatrzaskach) i dalej pod zegary. Tak więc nie było potrzeby pchania się w podsufitkę ;)
miro62
 

Postprzez fast driveer » 26 kwi 2013, 11:22

<oczko> ..ee.. no tak dołem pod dywanikiem też można kabel wyświetlacza puścić <glupek2> . Ja w liftbacku po prawej stronie mam miejsce na schowek lewarka i klucza kół, dlatego w liftbacku padło na lewą stronę za lewym boczkiem bagażnika. Ponieważ podpinałem się do wiązki w podsufitce [ciężko mi było kabel z wnętrza po klapie do żarówki puścić – ciasno i trudno] to dalej pod podsufitką do przodu poleciałem. Kolega adidom podpowiedział o otworze (kratce) z lewej strony którymi kable od sensorów przeciągnąłem.
Obrazek
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 17 lut 2005, 03:02
Posty: 309 (0/5)
Skąd: zDolnego Śląska
Auto: 私の マツダ
最初 : 323 BG
二番目 : 626 GF
第三 : 6 GH

Postprzez Burza88 » 2 cze 2015, 20:15

Witam

Mam pytanko czy ktoś montował czujniki w Madzi która posiada hak ? Czy czujniki nie będą głupieć ?
A druga sprawa czy autor mógłby zdradzić tajemnice, za ile mniej więcej zakupił zestaw, bo obecnie znalazłem na allegro komplet czujniki wyświetlacz i buzzer za 50 zł, ale nie chciałbym, aby okazało się, że to szmira nie warta wiercenia dziur w zderzaku.

Pozdrawiam
Avatar użytkownika
 
Od: 2 cze 2015, 19:57
Posty: 48 (3/1)
Skąd: Legnica/Łódź
Auto: Mazda 626 GW 2002 2L 115KM Benzynka/LPG

Postprzez fast driveer » 7 cze 2015, 13:16

Swój zestaw kupiłem za jakieś 70 zł dwa lata temu, do dzisiaj działa. Więc dobry działający zestaw nie musi kosztować ileśtam $. To był zestaw uniwersalny 4 czujników firmy M-Tech.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 17 lut 2005, 03:02
Posty: 309 (0/5)
Skąd: zDolnego Śląska
Auto: 私の マツダ
最初 : 323 BG
二番目 : 626 GF
第三 : 6 GH

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 3 gości

Moderator

Moderatorzy 6 / 626 / MX-6 / Xedos 6