Obniżona moc silnika 2.2 MZR-CD 185 KM

Postprzez wiciu32 » 28 paź 2017, 19:06

Rzecz dotyczy M3 BL, ale z silnikiem 2.2 MZR-CD 185 KM, który znacznie częściej występuje w M6 GH, więc liczę na doświadczenia użytkowników M6 i na wyrozumiałość admina :)

Sprawa wygląda następująco: przymierzałem się do chiptuningu, bo miałem niedosyt osiągów, ale przy pomiarze serii wyszło 140 KM/345 NM (wykres poniżej). Tuner zasugerował dokładne sprawdzenie auta przed modyfikacją, no więc pojechałem do ASO. Żadnych błędów nie znaleźli, przeprowadzili kalibrację wtrysków twierdząc, że zaczęło lepiej jeździć, ale gdy po tej wizycie pomierzyłem przyspieszenie 80-180 km/h to wyniki są identyczne z osiągami przed wizytą w ASO i procedurą kalibracji, więc jak na moje to moc się nie zmieniła. Auto ma niecałe 150 Kkm udokumentowanego przebiegu, silnik pracuje dobrze, przyspiesza równo, nie pojawiają się żadne błędy, konsumpcja oleju na poziomie 600 ml/10 000 km, czyli dość przyzwoicie. Filtry oleju, powietrza i paliwa wymienione na bieżąco, podkładki pod wtryskiwaczami ok. 30 Kkm temu. DPF jest na miejscu, ale nie daje o sobie w żaden sposób znać. Parametr napięcia łańcucha rozrządu wynosi poniżej 8'. Nie jest dostępna aktualizacja PCM, bo o to też pytałem w ASO. Według dowodu i rozkodowania VIN to jest wersja 185 KM, oznaczenie turbosprężarki się zgadza – VJ40 R2AC.

Czy ktoś miał podobny przypadek, albo sugestie co sprawdzać? Mazda wg ASO jest w pełni sprawna, miejscowi spece od Mazdy rozkładają ręce, mówiąc, że tylko ASO może coś stwierdzić, ale auto nie jeździ tak jak powinno. Auto na hamowni było mierzone kilkukrotnie, więc to nie kwestia jakiegoś felernego pomiaru (poza tym subiektywnie też czuję, że jest za słabe, a miałem wcześniej diesle o mocy 170-200 KM, więc mam jakiś punkt odniesienia).
Załączniki
CCF20171006.jpg
Forumowicz
 
Od: 17 sie 2017, 14:02
Posty: 30 (1/0)
Skąd: Poznań
Auto: Mazda 3 BL 2.2 MZR-CD 185 KM '09

Postprzez smile » 29 paź 2017, 14:22

Wykres mówi więcej niż tysiąc słów :) Odstępstwa od wykresu sprawnego silnika widać dosyć znaczne.. nie jest to zbyt "zdrowy" wykres :(
Wykres prawidłowy:
Obrazek

U Ciebie moment obrotowy wzrasta z opóźnieniem, po osiągnięciu maksimum od razu jest jego niewytłumaczalny spadek... a powinien przebiegać płasko... moc także "leży"..

Wiem, że z tematem borykasz się od lipca i może to być ostatnia szansa za uratowanie silnika.. więc na początek wywiad z pacjentem...

Co od lipca zostało sprawdzone, wymienione, zamienione, modyfikowane?

1....
2...
3...

Jakieś błędy odczytane zostały?

1. P____
Forumowicz
 
Od: 16 lip 2011, 12:38
Posty: 2688 (75/56)
Skąd: Gubin / Gdynia
Auto: M5 CR
M6 GY

Było:
323F BJ RF2A

Postprzez wiciu32 » 30 paź 2017, 12:29

Dzięki za odpowiedź! Z tematem borykam się od 1.5 miesiąca, bo wtedy kupiłem auto :) Czy dobrze rozumiem, że kojarzysz innego forumowicza, który miał podobny problem?

Ja bym powiedział, że przebieg (kształt) wykresu mocy i momentu jest ok i nie porównywałbym go z katalogowymi wykresami Mazdy (bo one są sztucznie wygładzone i rysowane z przybliżeniem), tylko z wykresami takich silników w realu. Na tej samej hamowni zdrowe i sprawne 2.2 w M6 daje taki wykres: https://scontent-waw1-1.xx.fbcdn.net/v/ ... e=5A65D0D7
Trochę słabszy egzemplarz M6 (też powinna mieć seryjnie 185 KM): https://scontent-waw1-1.xx.fbcdn.net/v/ ... e=5AA5D546

U mnie nie ma problemu z przebiegiem mocy i momentu, tylko z wartościami maksymalnymi obu parametrów.

Silnik nie generuje błędów – sprawdzane w ciągu tych 6 tygodni i 4 Kkm 3-krotnie (2x uniwersalny tester warsztatowy Brain Bee, 1x IDS w ASO Mazdy). W ASO wyskoczył im tylko P1200, gdy zaczęli procedurę kalibracji w niewłaściwych warunkach, ale gdy rozgrzali odpowiednio auto to po jego skasowaniu i przeprowadzeniu do końca kalibracji błąd już nie wrócił. Wyczyściłem przepływomierz powietrza, ale to nie przyniosło żadnej zmiany (nie był też szczególnie brudny).

Zastanawiam się cały czas, czy to w ogóle możliwe, że mam wgrany soft od wersji 2.2 150 KM mimo że po VINie i w dowodzie mam wersję 185 KM. W ASO powiedzieli mi, że z IDSa nie mają dostępu do szczegółowych parametrów mapy wtrysku i tego nie sprawdzą, a nowy soft mogą wgrać tylko, jeśli byłaby dostępna aktualizacja (której obecnie nie ma).
Forumowicz
 
Od: 17 sie 2017, 14:02
Posty: 30 (1/0)
Skąd: Poznań
Auto: Mazda 3 BL 2.2 MZR-CD 185 KM '09

Postprzez smile » 30 paź 2017, 18:24

wiciu32 napisał(a):U mnie nie ma problemu z przebiegiem mocy i momentu, tylko z wartościami maksymalnymi obu parametrów.


Jedno z drugim jest powiązane, jedno od drugiego zalezy. Przyrost momentu jest zbyt łagodny, nagły dołek zaraz po osiagnieciu maksymalnej wartosci tez jest ok dla zdrowego silnika? Jeśli tak uwazasz moja rola skonczona w tym wątku.

Jesli jednak dostrzegasz, że kreski są mocno rozjechane to napisz jakiej diagnostyce manualnej zostalo poddane auto, chyba ze każdy się poddawal na podlaczeniu elma i odczytaniu braku błędów <rotfl>
Forumowicz
 
Od: 16 lip 2011, 12:38
Posty: 2688 (75/56)
Skąd: Gubin / Gdynia
Auto: M5 CR
M6 GY

Było:
323F BJ RF2A

Postprzez Neonixos666 » 30 paź 2017, 19:16

Moc bierze się z paliwa i powietrza, podstawa to zmierzenie jakie jest ciśnienie doładowania a jakie jest wymagane, to samo z ciśnieniem paliwa na CR. Druga sprawa to odprowadzenie spalin ciekawe czy DPF nie robi bałaganu i jest korkiem w układzie. Przy takim braku mocy kilka parametrów trzeba sprawdzić i to nie jest w 5 minut.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 9 wrz 2009, 23:21
Posty: 9468 (52/237)
Skąd: Szczytno
Auto: Grand Scenic III PHII R9M

Postprzez wiciu32 » 31 paź 2017, 10:57

Neonixos666, dzięki za wskazówki – chyba wezmę sprawy w swoje ręce, kupię adapter OBD, ściągnę Forscana i sam spróbuję pologować auto, bo wizyta w ASO nic nie dała oprócz rachunku na 300 zł, a nikt z polecanych w Poznaniu warsztatów nie chce się w ogóle za to zabierać. Jakie parametry powinienem sprawdzić dla DPFa? Częstotliwość wypalania? Stopień wypełnienia?
Forumowicz
 
Od: 17 sie 2017, 14:02
Posty: 30 (1/0)
Skąd: Poznań
Auto: Mazda 3 BL 2.2 MZR-CD 185 KM '09

Postprzez CudownyBocianek » 4 lis 2017, 23:31

Może chiński wkład w obudowie R2AC robi robote? :>
Albo częściowo przypchany DPF....
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 15 kwi 2013, 21:29
Posty: 315 (0/8)
Auto: Mazda 6 GH Kombi R2AA 2009 rok, Mazda 3 BK Hatchback Y6 2007 rok

Postprzez wiciu32 » 11 lis 2017, 18:38

Ustaliłem, że moc auta się zmienia – podczas trasy 400 km autostradą co jakiś czas mierzyłem sobie czas przyspieszenia 80-180 km/h. Okazuje się, że zdarzało się, że auto robiło ten przedział w 23-24 sekundy (czyli tyle ile wychodziło w testach nowych Mazd 3 BL z tym silnikiem), ale innym razem zajmowało to nawet 30 sekund. Zakładam, że przyczyną usterki jest rzecz, która jest zmienna, a nie stała – co wcale nie ułatwia sprawy, ale pozwala pewne czynniki wykluczyć. Zacząłem zastanawiać się nad nieszczelnym EGRem, bo jego częściowe otwarcie przy pełnym obciążeniu mogłoby wyjaśniać sprawę, więc na próbę go zaślepiłem. To nie rozwiązało sprawy – wciąż jest tak, że czasami silnik daje pełną moc, a czasami obniżoną. Przy zaślepianiu zauważyłem oczywiście sporo sadzy w wejściu do dolotu, więc kolejnym krokiem będzie czyszczenie przepustnicy i kolektora (pewnie to pierwsze może bardziej dawać zmienność objawów). Najtrudniej będzie sprawdzić czy jakiś czujnik nie wariuje, skoro raz miałby chodzić prawidłowo a raz przekłamywać jakiś parametr.

Kupiłem ELMa z przełącznikiem i ściągnąłem Forscana, ale mimo że program początkowo widzi adapter, to nie łączy się z nim i po chwili przestaje go widzieć, więc logów na razie nie udało mi się zrobić.
Forumowicz
 
Od: 17 sie 2017, 14:02
Posty: 30 (1/0)
Skąd: Poznań
Auto: Mazda 3 BL 2.2 MZR-CD 185 KM '09

Postprzez smile » 11 lis 2017, 19:47

Zmniejszenie mocy w trasie jest odczuwalne podczas regeneracji automatycznej filtra DPF.
Jak już będziesz miał ELMa odpalonego, poobserwuj kiedy załącza się wypalanie, jak zmieniają się PMy , pobadaj przyśpieszenie i powyższe się potwierdzi.

CudownyBocianek napisał(a):Może chiński wkład w obudowie R2AC robi robote?


Jaki chiński wkład w jakiej obudowie?! Sorki, ale nic z tego nie zrozumiałem :)
Forumowicz
 
Od: 16 lip 2011, 12:38
Posty: 2688 (75/56)
Skąd: Gubin / Gdynia
Auto: M5 CR
M6 GY

Było:
323F BJ RF2A

Postprzez wiciu32 » 12 lis 2017, 12:28

Też mi przeszło przez myśl wypalanie DPFa, ale spadki mocy są zbyt długotrwałe i nieregularne. Chociaż oczywiście zweryfikuję to jeszcze, gdy rozgryzę kompatybilność ELMa z Forscanem.

Myślę, że CudownemuBociankowi chodzi o regenerowane turbo na chińskich komponentach, ale według serwisanta turbosprężarka wygląda u mnie na fabryczny montaż.
Forumowicz
 
Od: 17 sie 2017, 14:02
Posty: 30 (1/0)
Skąd: Poznań
Auto: Mazda 3 BL 2.2 MZR-CD 185 KM '09

Postprzez wiciu32 » 2 gru 2017, 12:36

Auto odzyskało moc i jeździ od jakiegoś czasu jak powinno. Wreszcie sprawdziłem też parametry paliwowe i powietrza. Ciśnienie na listwie zgodne z oczekiwanym, tak samo ciśnienie doładowania. Przy okazji wymiany halogenu po demontażu zderzaka został sprawdzony też intercooler – jest suchy i szczelny. Był natomiast dość mocno zaklejony z zewnątrz błotem, więc został umyty. Swoją drogą to nieszczególnie jest umiejscowiony, bo leci na niego wszystko z nadkola. W najbliższym czasie podjadę jeszcze na hamownię, żeby to potwierdzić. Wygląda na to, że przyczyna obniżenia mocy pozostanie zagadką...
Forumowicz
 
Od: 17 sie 2017, 14:02
Posty: 30 (1/0)
Skąd: Poznań
Auto: Mazda 3 BL 2.2 MZR-CD 185 KM '09

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość

Moderator

Moderatorzy 6 / 626 / MX-6 / Xedos 6