Zamierzam wymienić olej w skrzyni biegów, co uczyniłem już raz przy przebiegu 180 tys. km i była to pierwsza wymiana, zaś obecnie mam 242 tys. km. Zimą ciężko jest wrzucić jedynkę na zimnym oleju, zdarza się, że muszę kilka razy wyrzucać na luz i próbować wbić 1-kę lub też na luzie puścić sprzęgło i wcisnąć ponownie. Zdarza się też delikatne zgrzytnięcie trzeciego biegu przy szybszym wrzuceniu na rozgrzanym oleju. Ale do rzeczy.
Otóż zdecydowałem się na olej marki Castrol. Wcześniej wlany był Castrol TAF-X 75W90. Obecnie olej ten nosi nazwę handlową Castrol Syntrans Transaxle 75W90. Zastanawiałem się jeszcze nad Castrolem Syntrans Multivehicle 75W90, na który ostatecznie się zdecydowałem i zamówiłem przez stronę internetową, gdzie sprowadzane są oleje z Niemiec.
Do czego zmierzam – otóż analizowałem karty techniczne obu powyższych produktów:
"Castrol Syntrans Multivehicle 75W-90 jest w pełni syntetycznym olejem do manualnych skrzyń biegów w lepkości SAE 75W-90 dedykowanym do większości aplikacji wymagających API GL-4 lub GL-3. Z powodzeniem rozwiązuje większość problemów manualnych skrzyń z utrudnionym włączaniem biegów przy niskich temperaturach. Dedykowany jest do aut z napędem na koła przednie gdzie zazwyczaj w jednoj kąpieli olejowej zblokowana jest skrzynia biegów, przekładnia główna oraz mechanizm różnicowy. Został zaakceptowany przez Ford i Mercedes-Benz."Do wyboru oleju Multivehicle skłoniły mnie jego lepsze parametry, czyli wyższa temperatura zapłonu i niższe lepkości w 100 *C oraz w -40 *C. Na tym zachwyt się skończył, gdyż porównałem już po zakupie karty charakterystyki produktów i co się okazało:
Castrol Syntrans Transaxle 75W90 napisał(a):9.1 Informacje na temat podstawowych właściwości fizycznych i chemicznych
Temperatura krzepnięcia -51 °C
Temperatura zapłonu Tygla otwartego: 218°C (424.4°F) [Aparat typu Cleveland.]
Gęstość 866 kg/m³ (0.866 g/cm³) przy 15°C
Lepkość
Kinematyczna: 77.58 mm2/s (77.58 cSt) przy 40°C
Kinematyczna: 14.63 mm2/s (14.63 cSt) przy 100°C
13.1 Metody unieszkodliwiania odpadów
13 02 08* inne oleje silnikowe, przekładniowe i smarowe
Castrol Syntrans Multivehicle 75W90 napisał(a):9.1 Informacje na temat podstawowych właściwości fizycznych i chemicznych
Temperatura krzepnięcia -57 °C
Temperatura zapłonu Tygla otwartego: 190°C (374°F) [Aparat typu Cleveland.]
Gęstość 873 kg/m³ (0.873 g/cm³) przy 15°C
Lepkość
Kinematyczna: 79.8 mm2/s (79.8 cSt) przy 40°C
Kinematyczna: 15.7 mm2/s (15.7 cSt) przy 100°C
13.1 Metody unieszkodliwiania odpadów
13 02 06* syntetyczne oleje silnikowe, przekładniowe i smarowe
Jak widać, broszury mówią jedno, a z rygorystycznych kart zagrożeń wynika odwrotnie co innego – Multivehicle ma wyższą lepkość w 100 *C niż Transaxle i niższą temperaturę zapłonu. Proszę porównać jeszcze lepkość w 100 *C oleju Castrol Multivehicle podaną w karcie technicznej – 11.4 mm2/s z tą podaną w karcie charakterystyki – 15.7 mm2/s. Chyba ktoś nas tu w konia robi.
Teraz nie spodziewam się "cudownego uzdrowienia" mojej skrzyni. Może się co nieco poprawi z racji tego, że oleju mogło odrobinę ubyć albo mógł stracić swoje właściwości. Ciężko mi będzie ocenić pracę skrzyni na zimnym oleju, gdyż zbliża się lato, trzeba poczekać do zimy. Aczkolwiek dam znać czy nastąpiła poprawa czy wręcz przeciwnie.
Chciałem tylko przestrzec przed bezgranicznemu ufaniu temu, co napisane na prospektach reklamowych i zwykłych kartach technicznych, bo można się naciąć.