Wymiana łożysk rolki prowadzącej oraz napinającej pasek wielorowkowy w silniku MZR-CD

Postprzez Hubix » 30 paź 2012, 00:47

Witam

Fotorelacja powstała przy silniku MZR-CD 136PS 2004 rok.

Objawy:

Mocny szum paska wielorowkowego, chrobotanie, lekkie stuki. Wymieniono sam pasek – szum się pogłębił. Wszystko chodziło OK, ale szum prawie zagłuszał klekot Diesla.
Jak się okazało szumiała rolka prowadząca oraz napinająca pasek wielorowkowy.

Co potrzebne:

1. Klucz do kół
2. Śrubokręty do odkręcania plastikowych nadkoli
3. Klucze nasadkowe 14
4.Młotek
5.Drewienko, imadło
6.Łożyska: 6303 2RS – 2 sztuki, 6203 2RS – 1 sztuka.
7.Winda
Można zastosować łożyska ZZ, ale łożysko zwłaszcza 6203 można łatwo uszkodzić podczas nabijania. Uszkadza się metalowa uszczelka i trze o bieżnię. 2RS podda się uderzeniu, natomiast ZZ pod wpływem uderzenia może się uszkodzić. Tak więc wszystkie łożyska zalecam w wersji 2RS oraz koniecznie C3 z uwagi na ilość obrotów.

-Opcjonalnie
1.Klucz 12
2.Ściągacz łożysk

Zaczynamy:

1mzr.JPG

Odkręcamy koło od strony pasażera, windujemy pojazd do góry:

Celem zapewnienia bezpieczeństwa podkładam klocek pod wzmocnienie pojazdu.


Następnie odkręcamy plastikowe nadkola błotnika:
2mzr.JPG

Mamy widoczny zespół paska wraz z rolkami.
Dolna rolka to rolka prowadząca, górna to rolka napinająca.
3mzr.JPG

4mzr.JPG

Odkręcamy kluczem 14 dolną rolkę. Po odkręceniu pasek opadnie na dół. W rolce są dwa łożyska. U mnie siedziały NSK. Wytrzymały 200 tys. km. Jako, że nie zależy mi na nich to wybijam je dość bestialsko. Po wybiciu okazało się iż łożyska nadają się na śmietnik. Kulki latają luźno. Pomagam sobie WD40. Łożyska ciut lżej wychodzą.
6mzr.JPG

9mzr.JPG


Nabijam nowe łożyska na rolkę.

7mzr.JPG

Po nabiciu zakręcam rolkę z nowymi łożyskami. Jakbym nie nabił ich do końca to śruba je ściągnie do prawidłowego położenia.

Rolkę prowadzącą mamy z głowy.

Zabieramy się za napinającą.
8mzr.JPG

Klucz 14 i w drogę. Odkręcamy rolkę. Rolka schodzi – wewnątrz mamy jedno łożysko. To łożysko będzie ciężej wybić. U mnie nie miało luzu, ale chodziło bardzo ciężko. Podczas ściągania rolki może nam wypaść nakrętka z tyłu napinacza – spadnie na pokrywę silnika – będziemy musieli odkręcić dwie śruby od plastikowej pokrywy aby wyciągnąć nakrętkę.

10mzr.JPG


Nabiłem nowe łożysko. Musi zostać nabite do końca – inaczej nie zakręcimy śruby.

12mzr.JPG

Zakręcamy napinacz. Gdy dokręcimy do oporu wówczas rolka napinacza pod wpływem klucza przesunie się. Wówczas naciągamy pasek. Jeśli by się nie dało naciągnąć paska wówczas kluczem 12 poluźniamy dwie śruby napinacza i naciągamy pasek na poluźniony napinacz.

Jeśli wszystko wykonaliśmy jak w instrukcji wówczas po odpaleniu zastaniemy ciszę.
12mzr.JPG

Ja zastosowałem u siebie łożyska FAG. Za trzy sztuki dałem około 40zł. 6303 kupiłem w wersji 2RS, natomiast 6203 w wersji ZZ.

W razie wątpliwości proszę pytać.
Załączniki
11mzr.JPG
5mzr.JPG
Ostatnio edytowano 1 lis 2012, 13:00 przez Hubix, łącznie edytowano 9 razy
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 29 maja 2010, 18:34
Posty: 1221 (0/15)
Skąd: Kraków
Auto: Mazda 6 2.0 CDVI Exclusive

Postprzez dobrzyn22 » 30 paź 2012, 09:33

przyda się na pewno <spoko>

PS. musze coś tylko zrobić z niektórymi zdjęciami, bo mega wolno się wczytują :|
moja M3 SPRZEDAM: sprężyny zawieszenia przód Mazda3 BM/BN 2017r, oryginał
Avatar użytkownika
Moderator
 
Od: 21 cze 2009, 15:38
Posty: 5151 (19/65)
Skąd: Gdynia PL/ Norwegia
Auto: M3 BN 2.0b. 2017r
było M6 2.0 mzrcd '06

Postprzez Paweł » 30 paź 2012, 09:37

Dobra robota, na pewno wiele osób skorzysta. :)

Zdjęcia możesz dołączyć do posta jako załączniki – będą trzymane bezpośrednio na klubowym serwerze.
the right man in the wrong place...
gasoline
Avatar użytkownika
Zarząd – Prezes
 
Od: 20 paź 2003, 14:13
Posty: 11057 (564/887)
Skąd: Warszawa
Auto: 4FH0VL CAJA '09
256 B4204T35 '17

Postprzez dobrzyn22 » 30 paź 2012, 09:42

Paweł napisał(a):Zdjęcia możesz dołączyć do posta jako załączniki

wiem... poprosiłem go, żeby tak zrobił <spoko>
moja M3 SPRZEDAM: sprężyny zawieszenia przód Mazda3 BM/BN 2017r, oryginał
Avatar użytkownika
Moderator
 
Od: 21 cze 2009, 15:38
Posty: 5151 (19/65)
Skąd: Gdynia PL/ Norwegia
Auto: M3 BN 2.0b. 2017r
było M6 2.0 mzrcd '06

Postprzez Riki » 30 paź 2012, 12:36

Dobra robota :) uważam, że to powinna być niemalże profilaktyka przy wymianie rozrządu... na pewno warto je sprawdzać.

łożyska NSK szły na pierwszy montaż – takie też polecam ale FAG też pożyje <spoko>
mazparts.pl
Avatar użytkownika
Firma
 
Od: 29 sty 2004, 20:48
Posty: 5583 (2/2)
Skąd: Warszawa
Auto: 626 GE KL '94

Postprzez arturo76 » 5 lis 2012, 13:00

Riki napisał(a): uważam, że to powinna być niemalże profilaktyka przy wymianie rozrządu... na pewno warto je sprawdzać.

Racja – u mnie właśnie po wymianie rozrządu (119000 km) zaczęły sie jaja z rolkami paska osprzętu. Po wymianie łożysk w obu rolkach i koła alternatora, poranne piski (nie paska, a dolnej rolki) i warczenie pomiędzy 1000 a 1500 obr./min. ustało jak ręką odjął. :)
Mazda 6 GG MZR-CD 143 PS
Początkujący
 
Od: 30 lis 2009, 12:43
Posty: 19
Skąd: Gliwice
Auto: Mazda CX-5 (KE) 2.2D 175KM Revolution
Mazda 2 DY 1.4i AT

Postprzez lukas27 » 12 lis 2012, 14:57

A moglbys napisac ktore to sa te dwa? 6303 czy 6203.dzieki
Avatar użytkownika
Początkujący
 
Od: 10 mar 2008, 23:31
Posty: 13
Skąd: bradford
Auto: mazda6 Ts2 2.0d

Postprzez eszo67 » 12 lis 2012, 19:05

6303 szt.2 :)
Forumowicz
 
Od: 14 lut 2010, 16:35
Posty: 222
Skąd: chelm-Zomergem
Auto: M6 Hatchback MZR-CD 136HP 2005r.

Postprzez Hubix » 13 lis 2012, 09:18

Pisze w opisie ile łożysk trzeba kupić.

Kup 2RS, nie kupuj ZZ gdyż łatwo je uszkodzić.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 29 maja 2010, 18:34
Posty: 1221 (0/15)
Skąd: Kraków
Auto: Mazda 6 2.0 CDVI Exclusive

Postprzez sabrtek » 28 lis 2012, 22:39

Świetna fotorelacja. Skorzystałem w zeszłą sobotę. Z takim opisem aż miło pracować. DZIĘKI <spoko>
Początkujący
 
Od: 24 cze 2010, 11:28
Posty: 17
Skąd: Mińsk Mazowiecki
Auto: Mazda 6 GY 2.0 CiTD 136KM 2005

Postprzez Hubix » 30 lis 2012, 23:31

sabrtek napisał(a):Świetna fotorelacja. Skorzystałem w zeszłą sobotę. Z takim opisem aż miło pracować. DZIĘKI <spoko>


Witam, cieszę się, że pomogłem. W razie wątpliwości proszę pytać.

pozdrawiam
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 29 maja 2010, 18:34
Posty: 1221 (0/15)
Skąd: Kraków
Auto: Mazda 6 2.0 CDVI Exclusive

Postprzez Mareksiwalki » 15 sty 2013, 15:57

Witam ostatnio miałem taki sam problem tylko widziałem jak jak rolka paska napinacza latała w górę i w dół jak szalona co jakiś czas ale z czasem cały czas tak latała i zdecydowałem coś robić z tym. Znalazłem na forum i zrobiłem wszystko jak trzeba wymieniłem te 3 łożyska w sumie złożyłem i gitara wszystko działa ale zrobiłem ok 300-400 km i wczoraj znowu rolka zaczęła mi latać ale tylko na wolnych obrotach powyżej ok 1000 tyś obrotów już tego nie ma ale jak spadnie poniżej obrotów znowu to się dzieje czy ktoś mi może napisać co mam robić co to może być. Proszę o pomoc koledzy
Początkujący
 
Od: 29 kwi 2012, 09:49
Posty: 4
Auto: Mazda 6 kombi

Postprzez Hubix » 15 sty 2013, 19:31

Kończy się napinacz najprawdopodobniej.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 29 maja 2010, 18:34
Posty: 1221 (0/15)
Skąd: Kraków
Auto: Mazda 6 2.0 CDVI Exclusive

Postprzez eszo67 » 15 sty 2013, 19:37

Mareksiwalki napisał(a):i wczoraj znowu rolka zaczęła mi latać ale tylko na wolnych obrotach powyżej ok 1000 tyś obrotów już tego nie ma ale jak spadnie poniżej obrotów znowu to się dzieje czy ktoś mi może napisać co mam robić co to może być. Proszę o pomoc koledzy
mialem to samo sprzegielko alternatora zaciera sie trzeba wymienic,nie zwlekaj bo rozwali Ci napinacz i wtedy koszty rosna <oczy>
Forumowicz
 
Od: 14 lut 2010, 16:35
Posty: 222
Skąd: chelm-Zomergem
Auto: M6 Hatchback MZR-CD 136HP 2005r.

Postprzez Riki » 16 sty 2013, 12:30

Hubix napisał(a):Kończy się napinacz najprawdopodobniej.


zapewne tak,
a sprzęgło alternatora ciche?
mazparts.pl
Avatar użytkownika
Firma
 
Od: 29 sty 2004, 20:48
Posty: 5583 (2/2)
Skąd: Warszawa
Auto: 626 GE KL '94

Postprzez Mareksiwalki » 16 sty 2013, 14:19

Tak sprzęgło alternatora ciche nic tam nie chuczy tylko właśnie ta rolka od napinacza paska lata
Początkujący
 
Od: 29 kwi 2012, 09:49
Posty: 4
Auto: Mazda 6 kombi

Postprzez borowa » 1 lut 2013, 13:32

Witam, zrobiłem wszystko tak jak jest opisane tylko mam teraz problem z nałożeniem paska :( Mam pytanie czy muszę odkrecic lub poluzować napinacz ?? Proszę o porady.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 8 paź 2011, 22:04
Posty: 37
Skąd: UK
Auto: Mazda 6 2.0 GH diesel TS2 Estate 2008r

Postprzez xwiktorx » 1 lut 2013, 16:04

Jak będziesz dokręcał napinacz pójdzie ci on do góry i nałożysz pasek.
Wanie skończyłem wymianę. Po pierwszym uruchomieniu silnika były małe piski ale po chwili przeszło musiało się ułożyć.
Pozdrawiam i dzięki za fotorelację ułatwiła mi życie. :D
Początkujący
 
Od: 1 paź 2010, 21:32
Posty: 9
Skąd: zielona wyspa/Cork
Auto: Teraz
MAZDA 6 '08 1.8 4DR EXECUTIVE SE
Było
MAZDA 6 '03 TS2 MZR-CD 136KM

Postprzez borowa » 1 lut 2013, 16:41

Dzieki. Właśnie się udało :D Napinacz dokręcałem na długiej przedłużce i dlatego nie szedł do góry. Bez przedłużki idzie gładko i łatwo można nałożyć pasek. Świetna fotorelacja. pozdrawiam
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 8 paź 2011, 22:04
Posty: 37
Skąd: UK
Auto: Mazda 6 2.0 GH diesel TS2 Estate 2008r

Postprzez xwiktorx » 2 lut 2013, 15:24

Witam . Po wymianie jak pisałem były piski i niestety są one dalej. Za każdym razem gdy silnik jest zimny piszczy po kilkudziesieciu sekundach przechodzi ale rano przy uruchomieniu to masakra. Mam coś przesmarmować czy co mogę zrobić? Łożyska zastosowałem SKF to chyba nie ich wina?
Przed wymianą popiskiwał cały czas po wymianie piszczy przy starcie a nie tak miało być. :(
Początkujący
 
Od: 1 paź 2010, 21:32
Posty: 9
Skąd: zielona wyspa/Cork
Auto: Teraz
MAZDA 6 '08 1.8 4DR EXECUTIVE SE
Było
MAZDA 6 '03 TS2 MZR-CD 136KM

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 5 gości

Moderator

Moderatorzy 6 / 626 / MX-6 / Xedos 6