Czyszczenie smoka olejowego

Postprzez kierownik » 2 lut 2012, 23:11

Czyszczenie smoka olejowego

Pacjent: Mazda 6, 2003r. 2,0 CiTD 136 KM

Obrazek

Jak obiecałem – dalsze fotorelacje. Smok olejowy jakby ktoś pytał, to sitko przez które pompa olejowa zasysa olej i podaje na klawiaturę i nie tylko ;)

Obrazek


Potrzebne narzędzia i materiały:
– podjazd lub kanał
– pojemnik na stary olej (chyba że w kanał :P )
– nowy odpowiedni olej wraz z filtrem
– grzechotka z przedłużką zwykłą i przegubową
– nasadka 10
– klucz 19
– klucz tzw. żaba
– szmatki, gazety, rozpuszczalnik
– silikon temperaturowy

Zaczynamy od odkręcenia dolnej osłony silnika – 9 śrub na klucz 10.
Do tego odkręcamy dwie śrubki (klucz 10) od mocowania węża z płynem chłodzącym (czerwone strzałki)

Odkręcamy kluczem 19 śrubę z misy i spuszczamy stary olej. Wykręcamy stary filtr oleju. Gdyby nie dało się ręcznie – pomoże klucz żabkowy, lub jeśli ktoś dysponuje – klucz do odkręcania filtrów :P Nowy filtr oleju smarujemy na o-ringu nowym olejem i dokręcamy ile sił, ale ręcznie….
Później odkręcamy śruby misy – z 15 sztuk (klucz 10). Do niektórych jest gorszy dostęp, ale tutaj z pomocą nam przyjdzie przegubowa przedłużka do nasadek ;)
Ze trzy śruby są krótsze, ale teraz nie pamiętam za chiny pańskie które to były. Może ktoś przypomni.

Wykręcone śrubki czyścimy i odkładamy.
Następnie bierzemy taką samą śrubę jak wykręciliśmy i zaczynamy ostrożnie wkręcać w specjalnie do tego przyspawaną nakrętkę na misie.

Obrazek

Powinna nam misa powoli odchodzić od bloku, jeśli zaczynałoby ją wyginać w miejscu, w którym kręcimy śrubą, to trzeba jeszcze trochę się postarać, podważać, tak żeby nam się stary silikon zaczął odrywać. Jak nam pójdzie już trochę jedna strona, to dalej powinno być łatwiej. Ściągamy misę i takie rzeczy widzimy:

Obrazek

Smok jak widać raczej czysty. Już po silikonie pod misą było widać, że ktoś tu zaglądał przede mną ;)
Na misie też widać ślady poprzedniego podważania.
Jeżeli smok byłby brudny, zaszlamiony, z opiłkami itp., to najlepiej go wykręcić (śrubki na klucz chyba 10)

Obrazek

wypłukać w benzynie, wyciągnąć jeśli siedzą nawbija opiłków itp. Później przykręcić z powrotem. Pacjent akurat już miał czyszczonego smoka i nie było takiej potrzeby. Dodatkowo przykręcając go dano też uszczelkę w postaci silikonu temperaturowego – nie jestem pewien czy to jest konieczne…

Kolejnym etapem jest żmudne czyszczenie misy oraz bloku ze starego silikonu. Oczywiście ma być dobrze wyczyszczone :P
Misę najlepiej wyczyścić ze starego oleju i ewentualnie jakichś opiłków – do tego używam najpierw gazet, później szmatki.
Po czyszczeniu przecieramy jeszcze szmatą z rozpuszczalnikiem misę i wyczyszczony blok w miejscu gdzie się będą łączyć.

Obrazek

Obrazek

Nakładamy na misę silikon – nie ma co się oszczędzać ;) Odczekujemy z 5 minut.

Obrazek

Śruby od misy wyczyszczone niech leżą niedaleko, bierzemy misę z silikonem i przykładamy do bloku.
Powinna się w miarę trzymać, ale lepiej chwycić chociaż na jedną śrubę, dokręcić ręką resztę. Następnie dokręcać raz z jednego boku, raz z drugiego. Siły niestety nie znam – dokręcam „na czuja" tak aby w każdym miejscu wypłynęło nieco uszczelnienia.
Później dokręcamy dwie śruby od mocowania węża z płynem, zakładamy osłonę oraz zakręcamy śrubę od misy olejowej. Skręcamy dolną osłonę silnika. Dolewamy 4,7 l oleju i możemy odpalić auto. Warto skontrolować czy nigdzie nie ma żadnych wycieków oleju bądź płynu chłodniczego z ruszanych przez nas węży.

Kolejnym etapem jest otworzenie piwka i cieszenie się z oszczędzonych pieniędzy i owocnie spędzonego czasu – to jest bardzo ważny etap w każdej pracy…

zgrupowane zdjęcia


Nie ukrywam, że można by po założeniu misy przeczyścić ją całą szmatą z rozpuszczalnikiem i pomalować jakąś farbą w sprayu ;)
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 18 gru 2005, 02:26
Posty: 2956 (3/4)
Skąd: Kraków
Auto: służbowe

Postprzez Grzyby » 2 lut 2012, 23:43

popraw temat :P
Obrazek
d.pa
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 3 paź 2004, 23:09
Posty: 17082 (109/177)
Skąd: KIELCE
Auto: Suzuki Aerio 2.3l LPG '06
Renault Trafic 1.6 TT '16
Fiat Doblo 1.6 16V '01
Dacia DV 1.6 LPG '14
Fiat Panda VAN 1,1 LPG '05
Fiat Ducato Pilote First 62A, 2.5TDI, '98
Burstner Amara 535TK

Postprzez kierownik » 2 lut 2012, 23:55

Grzyby napisał(a):popraw temat :P

mod jest od tego żeby wrzucić to we właściwe miejsce i nadać temat jeśli ten jest zły :P
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 18 gru 2005, 02:26
Posty: 2956 (3/4)
Skąd: Kraków
Auto: służbowe

Postprzez bieski » 2 lut 2012, 23:57

Miejsce jest dobre. Temat już poprawiłem.

Dzieki za fotorelacje <spoko>
......................
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 10 cze 2010, 09:37
Posty: 4533 (13/136)
Skąd: ZG
Auto: GJ

Postprzez Hubix » 3 lut 2012, 00:09

Ja filter dziurawię śrubokrętem jak nie mam czym odkręcić.

Fajny opis. U mnie też jak kupiłem pojazd ktoś już odkręcał misę – były ślady innego silikonu.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 29 maja 2010, 19:34
Posty: 1221 (0/15)
Skąd: Kraków
Auto: Mazda 6 2.0 CDVI Exclusive

Postprzez kierownik » 3 lut 2012, 00:11

Hubix napisał(a):Ja filter dziurawię śrubokrętem jak nie mam czym odkręcić.

też fajny sposób :)
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 18 gru 2005, 02:26
Posty: 2956 (3/4)
Skąd: Kraków
Auto: służbowe

Postprzez Grzyby » 3 lut 2012, 01:13

kierownik napisał(a):mod jest od tego żeby wrzucić to we właściwe miejsce i nadać temat jeśli ten jest zły

A autor żeby poprawnie pisać. Co to czyczenie?
kierownik napisał(a):Czyczecznie smoka olejowego


Mod poprawił. Ale on NIE jest od tego.
Obrazek
d.pa
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 3 paź 2004, 23:09
Posty: 17082 (109/177)
Skąd: KIELCE
Auto: Suzuki Aerio 2.3l LPG '06
Renault Trafic 1.6 TT '16
Fiat Doblo 1.6 16V '01
Dacia DV 1.6 LPG '14
Fiat Panda VAN 1,1 LPG '05
Fiat Ducato Pilote First 62A, 2.5TDI, '98
Burstner Amara 535TK

Postprzez dobrzyn22 » 3 lut 2012, 03:15

Ja bym tak od razu po skręceniu wszystkiego nie odpalał...Niech silikon ma trochę czasu na zaschnięcie ;)

A fotorelacja gites majonez <spoko>
moja M3 SPRZEDAM: sprężyny zawieszenia przód Mazda3 BM/BN 2017r, oryginał
Avatar użytkownika
Moderator
 
Od: 21 cze 2009, 16:38
Posty: 5151 (19/65)
Skąd: Gdynia PL/ Norwegia
Auto: M3 BN 2.0b. 2017r
było M6 2.0 mzrcd '06

Postprzez kierownik » 3 lut 2012, 20:59

Grzyby napisał(a):
kierownik napisał(a):mod jest od tego żeby wrzucić to we właściwe miejsce i nadać temat jeśli ten jest zły

A autor żeby poprawnie pisać. Co to czyczenie?
kierownik napisał(a):Czyczecznie smoka olejowego


Mod poprawił. Ale on NIE jest od tego.


no tak – przepraszam, wychodzi zmęczenie. myślałem, że chodzi o coś innego
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 18 gru 2005, 02:26
Posty: 2956 (3/4)
Skąd: Kraków
Auto: służbowe

Postprzez tadziol » 4 lut 2012, 00:07

kierownik napisał(a):Nakładamy na misę silikon – nie ma co się oszczędzać

przepraszam,ze się wtrącam,ale jest co oszczędzać....nie daję się tak dużo masy uszczelniającej,bo następuje taki efekt jak poniżej:
kierownik napisał(a):dokręcam „na czuja" tak aby w każdym miejscu wypłynęło nieco uszczelnienia.

czyli wewnątrz miski też wypływa....a z czasem odrywa się i spada do miski,po czym okleja wyczyszczony starannie smok.
nie piszę tego złośliwie,ale z autopsji.....kiedyś wymieniłem silnik klientowi właśnie z tego powodu.za dużo uszczelniającej masy.
Obrazek
Avatar użytkownika
Firma
 
Od: 28 cze 2005, 19:13
Posty: 3235 (6/149)
Skąd: Katowice
Auto: Mazda6 GY
RF7J & V-Tech Box,CX-7 L3-VDT,BJ RF4F

Postprzez kierownik » 4 lut 2012, 09:58

nie no, przecież nie daję półcentymetrowej warstwy.
w tym przypadku misa była już ściągana dwa razy i powierzchnia styku nie była "idealna"
ale dzięki za rady <spoko>
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 18 gru 2005, 02:26
Posty: 2956 (3/4)
Skąd: Kraków
Auto: służbowe

Postprzez cyklonA » 6 lut 2012, 19:57

Dzięki za fotorelację. Super pomysł. W ASO życzą sobie za to 200zł. Teraz wiem, że mogę to zrobić sam.
Byłem w serwisie po uszczelniacze na pompowtryskiwaczach bo ,, poszły " w madzi. Wymieniał je znajomy mechanik. Miły Pan w serwisie powiedział, że po przejechaniu 200tys. należy odwiedzić serwis w celu : regulacji silnika (komputer), regulację luzu zaworów, czyszczenie smoka-(200zł), itp. Całość około 600zł. Myślę, że smokiem sobie poradzę bo to prosta robota a fachową lepiej zostawić serwisowi.
Dzięki Pozdrawiam ! :)

PS. Często przeglądam forum. Zastanawia mnie ilość humanistów w naszym kraju, czasem jakbym czytał komentarze na WP.pl. Ja domyśliłem się co to jest czyczenie.
cyklonA
Początkujący
 
Od: 8 sty 2009, 19:11
Posty: 4
Auto: Mazda 6 2006/140kM/DPF
Mazda 6 2016/165kM PB

Postprzez bieski » 6 lut 2012, 20:35

cyklonA napisał(a):czasem jakbym czytał komentarze na WP.pl.


A ja proszę nie wywoływać niepotrzebnej dyskusji.

cyklonA napisał(a):pompowtryskiwaczach


Czegoś takiego to raczej nie masz. W Mazdzie są zwykłe wtryskiwacze.
......................
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 10 cze 2010, 09:37
Posty: 4533 (13/136)
Skąd: ZG
Auto: GJ

Postprzez banasr » 6 lut 2012, 23:29

kierownik napisał(a): Następnie dokręcać raz z jednego boku, raz z drugiego. Siły niestety nie znam – dokręcam „na czuja"


7,9-10,7 Nm <czytaj>

Super fotorelacja <spoko>
Forumowicz
 
Od: 26 lip 2008, 14:13
Posty: 60
Skąd: Szczecin
Auto: 1. MAZDA MPV COMFORT
RP.2002
DIESEL MZR-CD
2. FORD B-MAX
RP. 2013
1.0 ECOBOOST 101KM

Postprzez kierownik » 7 lut 2012, 09:11

banasr napisał(a):7,9-10,7 Nm <czytaj>

o widzisz – dzięki <spoko>
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 18 gru 2005, 02:26
Posty: 2956 (3/4)
Skąd: Kraków
Auto: służbowe

Postprzez Riki » 7 lut 2012, 10:15

Relacja – <spoko> żeś Panie wypolerował :P

Dlatego ja nie używam w ogóle silikonu przy np. uszczelce pod dekiel zaworowy, po co? skoro na OE nic się nie poci, im mniej tym lepiej.
mazparts.pl
Avatar użytkownika
Firma
 
Od: 29 sty 2004, 21:48
Posty: 5584 (2/3)
Skąd: Warszawa
Auto: 626 GE KL '94

Postprzez kierownik » 7 lut 2012, 10:40

Riki napisał(a):ja nie używam w ogóle silikonu przy np. uszczelce pod dekiel zaworowy, po co? skoro na OE nic się nie poci, im mniej tym lepiej.

w manualu zalecane jest dać w newralgicznych miejscach, to daję ;)
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 18 gru 2005, 02:26
Posty: 2956 (3/4)
Skąd: Kraków
Auto: służbowe

Postprzez biebrzanin » 6 mar 2012, 19:18

Świetna i bardzo pomocna fotorelacja. A w dodatku, jak dla mnie, bardzo na czasie.
Wielkie dzięki!!!

A tak może wyglądać nieco zabrudzony smok
https://picasaweb.google.com/biebrzanin ... 2919158754
Kontrolka zaczęła świecić po przejechaniu przez rondo – gasła jedynie poniżej 1000 obrotów.
===========================================
MAZDA6 TS2 DIESEL 1998 136KM
Avatar użytkownika
Początkujący
 
Od: 25 lis 2010, 18:43
Posty: 4
Skąd: Mońki/Luton
Auto: Mazda6 T2 2.0 136KM, 2004

Postprzez s i w y » 6 mar 2012, 22:32

to smok z twojej m6??
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 30 lip 2009, 11:01
Posty: 1112
Auto: m6

Postprzez biebrzanin » 6 mar 2012, 23:46

Wstyd się przyznać ale niestety tak :(
Sam nie wierzyłem póki nie zobaczyłem.
===========================================
MAZDA6 TS2 DIESEL 1998 136KM
Avatar użytkownika
Początkujący
 
Od: 25 lis 2010, 18:43
Posty: 4
Skąd: Mońki/Luton
Auto: Mazda6 T2 2.0 136KM, 2004

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 11 gości

Moderator

Moderatorzy 6 / 626 / MX-6 / Xedos 6