Witam
Sprawa dotyczy co prawda MPV, ale silnik (RF5C) i osprzęt jest ten sam co w 6. A tu większy ruch w tematach, niż w sekcji MPV.
Problem polega na tym że od jakiegoś czasu wentylator chłodnicy prawie cały czas się kręci.
Rano jak nawet silnik po nocy jest zimny (wskaźnik temperatury na dole) po przekręceniu kluczyka w stacyjce załączają się oba wentylatory i działają. Czasami zmieniają prędkość, ale nie ma to jakiejś reguły. Wskaźnik temperatury wygląda na ok, bo powoli się podnosi i staje w połowie. Żadne oznaki przegrzewania się silnika nie występują. Czy do sterowania (włącz/wyłącz) wentylatorów jest jakiś inny czujnik niż ten w bloku silnika? A jeśli tak to gdzie? Może jakiś dodatkowy czujnik na termostacie?
Dodam, że po wyłączeniu silnika i zapłonu (przekręcenie kluczyka w OFF) wentylatory chodzą jeszcze kilka sekund i się wyłączają – bez znaczenia jest temperatura silnika, czy to zimny po nocce czy ciepły po jeździe.
Z góry dzięki za sugestie.
Pozdro.
Wentylator chłodnicy kręci na zimno
Strona 1 z 1
Witam.
ELM nic nie powie bo to wersja z 2002 roku i z nim nie gada.
Najlepszy motyw jest taki, że rano jeszcze jak zwykle ostatnio wentylator mielił jak szalony na zimno, ale popołudniu jak wracałem z roboty to jego działanie powróciło do normy. Jakieś magiczne działanie forum ?
Niezależnie od powyższego to problem jest w tym że, aby sprawdzić czujnik temperatury – ten w bloku – to aby się do niego dostać to trzeba zdemontować co najmniej listwę wtryskową, bo inaczej ni ma szans. Już próbowałem z góry, z dołu i nie ma jak podejść ręką do złącza a co dopiero podłączyć omomierz. Jak znowu zacznie fiksować to będę musiał jednak się do niego dobrać.
Pozdro.
ELM nic nie powie bo to wersja z 2002 roku i z nim nie gada.
Najlepszy motyw jest taki, że rano jeszcze jak zwykle ostatnio wentylator mielił jak szalony na zimno, ale popołudniu jak wracałem z roboty to jego działanie powróciło do normy. Jakieś magiczne działanie forum ?
Niezależnie od powyższego to problem jest w tym że, aby sprawdzić czujnik temperatury – ten w bloku – to aby się do niego dostać to trzeba zdemontować co najmniej listwę wtryskową, bo inaczej ni ma szans. Już próbowałem z góry, z dołu i nie ma jak podejść ręką do złącza a co dopiero podłączyć omomierz. Jak znowu zacznie fiksować to będę musiał jednak się do niego dobrać.
Pozdro.
- Od: 26 lip 2008, 14:13
- Posty: 60
- Skąd: Szczecin
- Auto: 1. MAZDA MPV COMFORT
RP.2002
DIESEL MZR-CD
2. FORD B-MAX
RP. 2013
1.0 ECOBOOST 101KM
banasr napisał(a):Już próbowałem z góry, z dołu i nie ma jak podejść ręką do złącza a co dopiero podłączyć omomierz. Jak znowu zacznie fiksować to będę musiał jednak się do niego dobrać.
Jednak pod nogami pasażera nie spróbowałeś.
W manualu znajdziesz na które piny PCM-a wchodzi sygnał z czujnika. Sprawdź na zimno i po nagrzaniu. Silnika lepiej nie rozbieraj bez wyraźnego powodu.
Tą drogą też próbowałem. Pcm wymontowałem, ale jak zobaczyłem 4 rzędy nieopisanych złączy to szybko poskładałem całość do kupy. Może zdecyduję się na 2 podejście z większym demontażem by ustalić piny, a wtedy to już luzik.
Pozdro
Pozdro
- Od: 26 lip 2008, 14:13
- Posty: 60
- Skąd: Szczecin
- Auto: 1. MAZDA MPV COMFORT
RP.2002
DIESEL MZR-CD
2. FORD B-MAX
RP. 2013
1.0 ECOBOOST 101KM
banasr napisał(a):Może zdecyduję się na 2 podejście z większym demontażem by ustalić piny, a wtedy to już luzik.
Po co się męczyć? Ściągasz instrukcję, przynajmniej do mojej M6 znalazłem, a tam wszystko wyjaśnione i wyrysowane łącznie z procedurami testowymi i zalecanymi podmianami, wymianami. Podane są nawet napięcia charakterystyczne, czy oporności czujników.
Mam i WorkShop-a i EPC ale dojście do złącza złącza PCM-a jest baaaardzo niewygodne i ciężko tam coś zobaczyć bez wymontowania złącza z uchwytów.
Ale mamy ładną pogodę to można pomajstrować.
Pozdro
Ale mamy ładną pogodę to można pomajstrować.
Pozdro
- Od: 26 lip 2008, 14:13
- Posty: 60
- Skąd: Szczecin
- Auto: 1. MAZDA MPV COMFORT
RP.2002
DIESEL MZR-CD
2. FORD B-MAX
RP. 2013
1.0 ECOBOOST 101KM
Kręcą się zawsze oba wentylatory? bo wydaje mi się że do chłodzenia silnika jest tylko jeden... drugi jest chyba tylko od klimy... oba wentylatory różnią się mocą i łopatami.
Jest zespół dwóch lub trzech przekaznikow od wentylatorow przy bezpiecznikach, przypuszczam iż jeden lub oba albo zalaczanie jednej z cewek przekaznikow nawala i na stale jest zalaczony lub częściowo zalaczony-stąd możliwe różne prędkości obrotowe.
Sprawdź masy, same przekazniki i ich styki może być tak że coś nie łączy do końca albo zalacza niepotrzebnie, raczej tylko strowanie wentylatorami szwankuje.
Spróbowałbym oszukać elektryke i podczas zaistnienia problemu odlaczalbym elementy pośrednie jak i bezpośrednie (pomijając ECU oczywiście) np. przekazniki i bezpieczniki wentylatorow, klimatyzacji, odłączyć czujnik ciśnienia układu klimy, czujnik temperatury silnika.
Czy problem jest zauważalny także na zalaczonej klimatyzacji w pozycji AUTO
Wysłano z HTC i Tapatalk2
Jest zespół dwóch lub trzech przekaznikow od wentylatorow przy bezpiecznikach, przypuszczam iż jeden lub oba albo zalaczanie jednej z cewek przekaznikow nawala i na stale jest zalaczony lub częściowo zalaczony-stąd możliwe różne prędkości obrotowe.
Sprawdź masy, same przekazniki i ich styki może być tak że coś nie łączy do końca albo zalacza niepotrzebnie, raczej tylko strowanie wentylatorami szwankuje.
Spróbowałbym oszukać elektryke i podczas zaistnienia problemu odlaczalbym elementy pośrednie jak i bezpośrednie (pomijając ECU oczywiście) np. przekazniki i bezpieczniki wentylatorow, klimatyzacji, odłączyć czujnik ciśnienia układu klimy, czujnik temperatury silnika.
Czy problem jest zauważalny także na zalaczonej klimatyzacji w pozycji AUTO
Wysłano z HTC i Tapatalk2
No więc pomiary oporności czujnika temperatury dokonywane na złączu PCM-a w normie. Rano zimny 2340 ohm, a po rozgrzaniu 254 ohm. Wydaje się że obecnie wentylatory działają ok, choć rano jak włączyłem stacyjkę, to wentylator lub dwa (nie wiem bo nie widziałem) zakręcił(y) i to chyba na maksymalnych obrotach przez kilka sekund, a potem cisza.
Muszę śladem Janusza626 pogrzebać więc w przekaźnikach.
Dzięki za informacje.
Dam znać jak się sprawa rozwinie.
Pozdro
Muszę śladem Janusza626 pogrzebać więc w przekaźnikach.
Dzięki za informacje.
Dam znać jak się sprawa rozwinie.
Pozdro
- Od: 26 lip 2008, 14:13
- Posty: 60
- Skąd: Szczecin
- Auto: 1. MAZDA MPV COMFORT
RP.2002
DIESEL MZR-CD
2. FORD B-MAX
RP. 2013
1.0 ECOBOOST 101KM
Winowajcą okazał się sterownik wentylatorów. Opis tej doległości, co prawda dotyczącej wersji z silnikami 3.0 benzyna tutaj
http://www.mazdaspeed.pl/forum/viewtopic.php?f=313&t=118894&p=2435211&hilit=sterownik+wentylator%C3%B3w#p2435211.
Niestety próba naprawy starego nie przyniosła rezultatu, więc zrealizowałem zakup na ebay.com – MAZDA MPV 6 RADIATOR COOLING FAN CONTROL MODULE UNIT AJ511515YA and AJY215SC0. Cena łącznie z przesyłką 63 USD. Po zamontowaniu wentylatory działają jak należy.
Pozdro
http://www.mazdaspeed.pl/forum/viewtopic.php?f=313&t=118894&p=2435211&hilit=sterownik+wentylator%C3%B3w#p2435211.
Niestety próba naprawy starego nie przyniosła rezultatu, więc zrealizowałem zakup na ebay.com – MAZDA MPV 6 RADIATOR COOLING FAN CONTROL MODULE UNIT AJ511515YA and AJY215SC0. Cena łącznie z przesyłką 63 USD. Po zamontowaniu wentylatory działają jak należy.
Pozdro
- Od: 26 lip 2008, 14:13
- Posty: 60
- Skąd: Szczecin
- Auto: 1. MAZDA MPV COMFORT
RP.2002
DIESEL MZR-CD
2. FORD B-MAX
RP. 2013
1.0 ECOBOOST 101KM
Strona 1 z 1
Kto przegląda forum
Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 6 gości
Moderator
Moderatorzy 6 / 626 / MX-6 / Xedos 6