Wentylator chłodnicy kręci na zimno

Postprzez banasr » 7 cze 2013, 01:01

Witam
Sprawa dotyczy co prawda MPV, ale silnik (RF5C) i osprzęt jest ten sam co w 6. A tu większy ruch w tematach, niż w sekcji MPV.
Problem polega na tym że od jakiegoś czasu wentylator chłodnicy prawie cały czas się kręci.
Rano jak nawet silnik po nocy jest zimny (wskaźnik temperatury na dole) po przekręceniu kluczyka w stacyjce załączają się oba wentylatory i działają. Czasami zmieniają prędkość, ale nie ma to jakiejś reguły. Wskaźnik temperatury wygląda na ok, bo powoli się podnosi i staje w połowie. Żadne oznaki przegrzewania się silnika nie występują. Czy do sterowania (włącz/wyłącz) wentylatorów jest jakiś inny czujnik niż ten w bloku silnika? A jeśli tak to gdzie? Może jakiś dodatkowy czujnik na termostacie?
Dodam, że po wyłączeniu silnika i zapłonu (przekręcenie kluczyka w OFF) wentylatory chodzą jeszcze kilka sekund i się wyłączają – bez znaczenia jest temperatura silnika, czy to zimny po nocce czy ciepły po jeździe.
Z góry dzięki za sugestie.
Pozdro.
Ostatnio edytowano 9 lip 2013, 00:27 przez banasr, łącznie edytowano 1 raz
Forumowicz
 
Od: 26 lip 2008, 14:13
Posty: 60
Skąd: Szczecin
Auto: 1. MAZDA MPV COMFORT
RP.2002
DIESEL MZR-CD
2. FORD B-MAX
RP. 2013
1.0 ECOBOOST 101KM

Postprzez Leoo » 7 cze 2013, 09:41

Problem z czujnikiem albo okablowaniem.
Jaką temperaturę płynu podaje komputer, np. ELM327?
Forumowicz
 
Od: 4 mar 2013, 23:05
Posty: 485 (0/21)
Skąd: Tarnobrzeg
Auto: M6 GY MZR-CD 136KM '03

Postprzez banasr » 7 cze 2013, 22:35

Witam.
ELM nic nie powie bo to wersja z 2002 roku i z nim nie gada.
Najlepszy motyw jest taki, że rano jeszcze jak zwykle ostatnio wentylator mielił jak szalony na zimno, ale popołudniu jak wracałem z roboty to jego działanie powróciło do normy. <glupek2> Jakieś magiczne działanie forum <czarodziej> ?
Niezależnie od powyższego to problem jest w tym że, aby sprawdzić czujnik temperatury – ten w bloku – to aby się do niego dostać to trzeba zdemontować co najmniej listwę wtryskową, bo inaczej ni ma szans. Już próbowałem z góry, z dołu i nie ma jak podejść ręką do złącza a co dopiero podłączyć omomierz. Jak znowu zacznie fiksować to będę musiał jednak się do niego dobrać.
Pozdro.
Forumowicz
 
Od: 26 lip 2008, 14:13
Posty: 60
Skąd: Szczecin
Auto: 1. MAZDA MPV COMFORT
RP.2002
DIESEL MZR-CD
2. FORD B-MAX
RP. 2013
1.0 ECOBOOST 101KM

Postprzez Leoo » 7 cze 2013, 23:20

banasr napisał(a):Już próbowałem z góry, z dołu i nie ma jak podejść ręką do złącza a co dopiero podłączyć omomierz. Jak znowu zacznie fiksować to będę musiał jednak się do niego dobrać.

Jednak pod nogami pasażera nie spróbowałeś.
W manualu znajdziesz na które piny PCM-a wchodzi sygnał z czujnika. Sprawdź na zimno i po nagrzaniu. Silnika lepiej nie rozbieraj bez wyraźnego powodu.
Forumowicz
 
Od: 4 mar 2013, 23:05
Posty: 485 (0/21)
Skąd: Tarnobrzeg
Auto: M6 GY MZR-CD 136KM '03

Postprzez banasr » 7 cze 2013, 23:41

Tą drogą też próbowałem. Pcm wymontowałem, ale jak zobaczyłem 4 rzędy nieopisanych złączy to szybko poskładałem całość do kupy. Może zdecyduję się na 2 podejście z większym demontażem by ustalić piny, a wtedy to już luzik.
Pozdro
Forumowicz
 
Od: 26 lip 2008, 14:13
Posty: 60
Skąd: Szczecin
Auto: 1. MAZDA MPV COMFORT
RP.2002
DIESEL MZR-CD
2. FORD B-MAX
RP. 2013
1.0 ECOBOOST 101KM

Postprzez Leoo » 7 cze 2013, 23:52

banasr napisał(a):Może zdecyduję się na 2 podejście z większym demontażem by ustalić piny, a wtedy to już luzik.

Po co się męczyć? Ściągasz instrukcję, przynajmniej do mojej M6 znalazłem, a tam wszystko wyjaśnione i wyrysowane łącznie z procedurami testowymi i zalecanymi podmianami, wymianami. Podane są nawet napięcia charakterystyczne, czy oporności czujników.
Forumowicz
 
Od: 4 mar 2013, 23:05
Posty: 485 (0/21)
Skąd: Tarnobrzeg
Auto: M6 GY MZR-CD 136KM '03

Postprzez banasr » 8 cze 2013, 17:01

Mam i WorkShop-a i EPC ale dojście do złącza złącza PCM-a jest baaaardzo niewygodne i ciężko tam coś zobaczyć bez wymontowania złącza z uchwytów.
Ale mamy ładną pogodę to można pomajstrować.
Pozdro
Forumowicz
 
Od: 26 lip 2008, 14:13
Posty: 60
Skąd: Szczecin
Auto: 1. MAZDA MPV COMFORT
RP.2002
DIESEL MZR-CD
2. FORD B-MAX
RP. 2013
1.0 ECOBOOST 101KM

Postprzez Janusz626 » 9 cze 2013, 13:49

Kręcą się zawsze oba wentylatory? bo wydaje mi się że do chłodzenia silnika jest tylko jeden... drugi jest chyba tylko od klimy... oba wentylatory różnią się mocą i łopatami.

Jest zespół dwóch lub trzech przekaznikow od wentylatorow przy bezpiecznikach, przypuszczam iż jeden lub oba albo zalaczanie jednej z cewek przekaznikow nawala i na stale jest zalaczony lub częściowo zalaczony-stąd możliwe różne prędkości obrotowe.
Sprawdź masy, same przekazniki i ich styki może być tak że coś nie łączy do końca albo zalacza niepotrzebnie, raczej tylko strowanie wentylatorami szwankuje.

Spróbowałbym oszukać elektryke i podczas zaistnienia problemu odlaczalbym elementy pośrednie jak i bezpośrednie (pomijając ECU oczywiście) np. przekazniki i bezpieczniki wentylatorow, klimatyzacji, odłączyć czujnik ciśnienia układu klimy, czujnik temperatury silnika.

Czy problem jest zauważalny także na zalaczonej klimatyzacji w pozycji AUTO ??

Wysłano z HTC i Tapatalk2
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 11 wrz 2007, 16:14
Posty: 1880 (49/17)
Skąd: PTR
Auto: Mazda 6 2.0 Sky-G 2017 SkyPassion

Postprzez banasr » 9 cze 2013, 15:41

No więc pomiary oporności czujnika temperatury dokonywane na złączu PCM-a w normie. Rano zimny 2340 ohm, a po rozgrzaniu 254 ohm. Wydaje się że obecnie wentylatory działają ok, choć rano jak włączyłem stacyjkę, to wentylator lub dwa (nie wiem bo nie widziałem) zakręcił(y) i to chyba na maksymalnych obrotach przez kilka sekund, a potem cisza.
Muszę śladem Janusza626 pogrzebać więc w przekaźnikach.
Dzięki za informacje.
Dam znać jak się sprawa rozwinie.
Pozdro
Forumowicz
 
Od: 26 lip 2008, 14:13
Posty: 60
Skąd: Szczecin
Auto: 1. MAZDA MPV COMFORT
RP.2002
DIESEL MZR-CD
2. FORD B-MAX
RP. 2013
1.0 ECOBOOST 101KM

Postprzez banasr » 9 lip 2013, 00:34

Winowajcą okazał się sterownik wentylatorów. Opis tej doległości, co prawda dotyczącej wersji z silnikami 3.0 benzyna tutaj
http://www.mazdaspeed.pl/forum/viewtopic.php?f=313&t=118894&p=2435211&hilit=sterownik+wentylator%C3%B3w#p2435211.
Niestety próba naprawy starego nie przyniosła rezultatu, więc zrealizowałem zakup na ebay.com – MAZDA MPV 6 RADIATOR COOLING FAN CONTROL MODULE UNIT AJ511515YA and AJY215SC0. Cena łącznie z przesyłką 63 USD. Po zamontowaniu wentylatory działają jak należy. <spoko>
Pozdro
Forumowicz
 
Od: 26 lip 2008, 14:13
Posty: 60
Skąd: Szczecin
Auto: 1. MAZDA MPV COMFORT
RP.2002
DIESEL MZR-CD
2. FORD B-MAX
RP. 2013
1.0 ECOBOOST 101KM

Postprzez robciu48 » 5 kwi 2014, 16:10

Czy do wersji silnikowej 2.3 benzyna powyższy sterownik będzie pasował?
robciu48
 

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 6 gości

Moderator

Moderatorzy 6 / 626 / MX-6 / Xedos 6