Rozbudowa dogrzewacza Webasto do funkcji pełnego ogrzewania (M6 polift)

Dział przeznaczony do rozwiązywania wszelkich problemów dotyczących wyposażenia i karoserii. Nie zawiera elementów przenoszenia napędu.

Postprzez dobrzyn22 » 19 paź 2011, 00:43

Po przeczytaniu wielu stron i porad dot. rozbudowy dogrzewacza do pełnego ogrzewania, postanowiłem zrobić to samemu( a do tego być może pomóc innym dokumentując to zdjęciami i opisem).

Opis dotyczy rozbudowy Webasto, Mazda6 po liftingu (są niewielkie różnice przedlift-polift), sterowanego Telestartem T-91 z pilotem.

Niezbędne rzeczy, w które musimy się zaopatrzyć przed rozpoczęciem prac :[/b]
-Sterownik Telestart T91 z pilotem
-wiązka przewodów (z pinem do wpięcia we wtyczkę pieca, przekaźnikami do pompki wody i klimatyzacji oraz z bezpiecznikami i przewodami do przełącznika trybu lat/zima). Można zrobić ją samemu, można również zakupić gotową wiązkę np. na Allegro.
-elektryczna pompka wody(polecam oryginał Webasto, jednak można użyć jakiejkolwiek z podobnymi parametrami-średnica króćców-20mm, wydajność 750-950L/h ,zasilanie 12V)
-2 opaski zaciskowe na wąż gumowy, średnica 27mm
-narzędzia(kpl. kluczy nasadowych, lutownica/złączki do przewodów,kombinerki)
zestaw webasto.jpg
zestaw.jpg

Jak widać, wiązka ma sporo przewodów, więc jest trochę”zabawy”:
wiązka.jpg

Polecam przed rozpoczęciem prac odłączyć akumulator.
Na początek musimy wybrać miejsce na przeciągnięcie przewodów do kabiny (od Telestartu/zegara) Generalnie są dwa po stronie kierowcy-pierwsze, tam gdzie idzie fabrycznie główna wiązka przewodów(nie da się nie zauważyć ;) ) i drugie-nieco wyżej, pod plastikową osłoną pod wycieraczkami. Ja wybrałem to drugie miejsce, jest po prostu dużo wygodniej. Należy potem pamiętać o prawidłowym uszczelnieniu pomiędzy kabiną a grodzią, żeby nie dostała się do wnętrza woda.
przejscie przewodów przez gródź.jpg
przewody pod osłoną wycieraczek.jpg

Demontujemy wycieraczki(klucz 12 mm). Musimy zrobić otwór na przewody w plastikowej osłonie(widoczne na zdjęciach). Przeciągamy przewody przez plastik, a następnie w miejscu obok idących już do kabiny przewodów

Następnie wycinamy część wygłuszenia, gdzie zamontujemy przekaźniki i bezpieczniki(wcześniej trzeba wyciągnąć akumulator, żeby mieć tam dobre dojście na wywiercenie otworów)
bezpieczniki i przekaźnik pod maską.jpg


Przeciągamy przewody za wygłuszeniem w kierunku piecyka :
przewody przy grodzi - prowadzenie.jpg


Teraz kolejny etap-trzeba dostać się do Webasto-zarówno od góry (pin do wtyczki),oraz od dołu-wpięcie pompki w gumowy przewód od chłodnicy.
Piecyk widzimy na zdjęciu-miejsca nie ma zbyt wiele:
piecyk umiejscowienie pod maską.jpg


Dlatego też odłączamy przewody od filtra paliwa i demontujemy go(2 śruby,13mm o ile dobrze pamiętam ;) )
Po wyjęciu filtra widzimy piecyk w całej okazałości ;) :
piec.jpg


Odkręcamy metalową osłonę(2 widoczne śruby),do której jest również przymocowana pompka paliwa i umocowany na niej przewód. Następnie odłączamy przewód idący do pompki, podważając metalową sprężynę i wyciągając ją do góry.
pompka paliwa.jpg


Przy samym piecyku interesuje nas przewód, do którego dojście jest oczywiście najgorsze ;) Można wypiąć z pieca pozostałe przewody-dla lepszego dojścia. Interesującą nas wtyczkę wypinamy, ściskając ją dwoma palcami w miejscach zaznaczonych na zdjęciu i pociągając ją do góry.
wypinanie wtyczki z pieca.jpg


Odpięty i wyciągnięty „na zewnątrz” przewód:
wiązka oryg.jpg


Nas interesuje brakujący PIN oznaczony nr.1:
wtyczka - pin.jpg

Poniżej zaznaczony sposób odblokowywania pinów(musimy to zrobić, aby włożyć brakujący PIN), następnie musimy wydłubać gumową zaślepkę:
brakujący pin.jpg


należy zwrócić uwagę, aby mały „zadzior” na pinie był skierowany na zewnątrz wtyczki(do góry)

Po włożeniu Pinu we wtyczkę upewniamy się, że doszedł do końca i blokujemy piny przesuwając plastikową zapadkę z powrotem na swoje miejsce.
pin.jpg

pin 1.jpg


Montujemy przewód na swoje miejsce w piecu, podłączamy pompkę paliwa.
Następnym etapem jest montaż pompki wody. Można to zrobić ”na miejscu”, a można też dla wygody zdemontować gumowy wąż. Należy wcześniej przygotować cokolwiek do zaciśnięcia przewodu przed cięciem (lub do zatkania rurki po zdjęciu węża),żeby nie stracić zbyt wiele płynu do chłodnicy.
Na zdjęciu interesujący nas gumowy przewód z zaznaczonym miejscem przecięcia
cięcie węża gumowego od płynu.jpg
przecięcie węza od płynu chł..jpg


Stosując nieoryginalną pompkę(lub bez wtyczek) należy pamiętać o zapewnieniu prawidłowego kierunku przepływu cieczy chłodzącej(w oryginalnej pompce plus jest oznaczony nr.1)-od str.chłodnicy w str. pieca)Widok zamontowanej pompki :
zamontowana pompka wody.jpg

pompka wody.jpg

Podłączamy 2 przewody z wiązki do pompki. Jak to skończymy, można zamontować z powrotem wszystko wcześniej zdemontowane (osłona pieca, filtr paliwa) i przenieść się do kabiny. Tam czekają na nas wcześniej przeciągnięte przewody-od sterownika(lub zegara) oraz od przekaźnika GRs(ster. Klimatyzacji)i do bezpiecznika F6.
przewody wiązka.jpg


Demontujemy plastikową osłonę bezpieczników z lewej str. pod kierownicą.
Na zdjęciu interesujący nas bezpiecznik, oraz jeden z zaczepów(drugi jest na górze), które należy podważyć, wysunąć bezpieczniki w stronę fotela i obrócić o 180 stopni, żeby mieć dobre dojście do tylnej części
bezpieczniki - wypięcie po d kierownicą.jpg


na zdjęciu zaznaczony interesujący nas przewód, czerwono-biały, oraz miejsce jego przecięcia
przewód do przecięcia w kabinie.jpg


Podpinamy odpowiednio 2 z wcześniej przeciągniętych przewodów.
Następnie montujemy Sterownik TELESTART, dla którego dobre miejsce jest pod osłoną kierownicy od spodu. W tym celu wypinamy cięgno do otwierania maski i wykręcamy dwie znajdujące się za nim śruby. Reszta osłony jest na zatrzaskach-wystarczy ją pociągnąć ”do siebie”:
demontaż uchwytu otwierania maski.jpg

Miejsce na sterownik TELESTART:
umiejscowienie centralki.jpg


Sterownik montujemy na silną taśmę dwustronną, lub jakikolwiek klej :
montaż centralki.jpg


Łączymy odpowiednio przewody z wiązki z przewodami do sterownika Telestart. Pozostało nam podłączyć antenę do sterownika i przeciągnąć ją przed kierownicę, w celu przyklejenia do szyby(proponuję wykorzystać szczelinę przy uszczelce pod lewym słupkiem). Najlepszy odbiór ma antena przyklejona na środku szyby, przy dolnej krawędzi
Na koniec zostało podłączenie zasilania pod maską(ew. montaż przełącznika lato/zima) i próba generalna;)
Załączam schemat dla zainteresowanych:
schemat.jpg


Mój Telestart miał odwrotnie umiejscowione przewody-należy wtedy sugerować się cyframi na nim (pomocne oznaczenia wg. kolorów na schemacie).

Dla prawidłowego działania należy pamiętać, żeby przed wyjściem z auta ustawić nawiew na szybę i temperaturę na max., siła nawiewu na ok. połowę.

Koszt rozbudowy, na oryginalnych częściach (lecz nie kupionych w autoryzowanym serwisie):
-sterownik Telestart T91 –ok.800zł
-pompka wody -ok.250zł
-wiązka przewodów –ok.120zł
-radość z wykonania rozbudowy samemu-bezcenne ;)

[b]Uwagi:

1.Dogrzewacz wyłączy się samoczynnie (lub się nie włączy)jeżeli wystąpi choć jedno z poniższych:
-temp. płynu chłodzącego będzie wyższa niż 85 st. C
-upłynie zaprogramowany czas, lub piec zostanie wyłączony ręcznie przyciskiem
-kiedy mamy rezerwę paliwa
-kiedy temp. w piecu przekroczy 125 st. C (przegrzanie)

2.Przy niektórych sterownikach panel klimatyzacji uruchamia się dopiero po osiągnięciu 30 st. C przez ciecz chłodzącą

3.Procedura kasowania pamięci i odblokowywania pieca:
-wyciągamy kluczyki ze stacyjki
-odłączamy zasilanie poprzez wyjęcie bezpiecznika 20A (zamontowany na grodzi pod maską)
-po 3 sekundach wkładamy bezpiecznik z powrotem
-natychmiast po włożeniu bezpiecznika naciskamy przycisk „ON” na pilocie(lub timerze)
-po ok. 3 sekundach wyjmujemy bezpiecznik ponownie
-po kolejnych 3 sekundach wkładamy bezpiecznik z powrotem.

4.Zalecane jest uruchamianie webasto w okresie „nie zimowym” przynajmniej 1 raz w miesiącu,aby uniknąć”zastania".


Czekam na wszelkie sugestie i komentarze :)

przydatne materiały:
http://doc.webasto-russia.ru/Car/Mazda/ ... .0_d_E.pdf
kolega marex rozbudowywał u siebie webasto, zdjęcia dostępne tu https://drive.google.com/folderview?id= ... sp=sharing
moja M3 SPRZEDAM: sprężyny zawieszenia przód Mazda3 BM/BN 2017r, oryginał
Avatar użytkownika
Moderator
 
Od: 21 cze 2009, 15:38
Posty: 5151 (19/65)
Skąd: Gdynia PL/ Norwegia
Auto: M3 BN 2.0b. 2017r
było M6 2.0 mzrcd '06

Postprzez Wojtek » 19 paź 2011, 05:09

Gratuluje swietnej fotorelacji... :D
Skoda Rapid Obrazek , Mii FR-line 1.0 Obrazek
byly: Mazda 323 BG, Tribute, M6 GG, M5 CR i M2 DE, SEAT Mii SE 1.0, Seat Toledo NH S 1.2
Avatar użytkownika
Zarząd – Członek Zarządu
 
Od: 21 gru 2013, 12:44
Posty: 17490 (110/470)
Skąd: UK
Auto: Rapid 1.2 SE-L 110KM
Mii FR-line 1.0 75KM

Postprzez s4v4g3 » 19 paź 2011, 08:05

Pełen profesjonalizm :)
Gratuluje :D
Forumowicz
 
Od: 16 sie 2009, 23:11
Posty: 392 (1/0)
Skąd: Wrocław
Auto: CX-9 Signature 2018r.

Postprzez mądry » 19 paź 2011, 12:06

Znam trochę temat ponieważ ostatnio również rozbudowałem swój dogrzewacz do ogrzewania postojowego i wszystko dobrze to u Ciebie wygląda po za montażem pompki obiegu cieczy...
Nie bałeś się jej przymocować do przewodu hamulcowgo? Ja tą opcję sobie odpuściłem. Przy wymianie filtra paliwa strzelę fotę jak to u mnie wygląda.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 2 sie 2009, 08:33
Posty: 637 (0/8)
Skąd: Kołbiel
Auto: Mazda 6 MZR-CD 2.0 TD 121 KM,
Yamaha DT 125 32 KM

Postprzez dobrzyn22 » 19 paź 2011, 21:20

Nie bałeś się jej przymocować do przewodu hamulcowgo?

A dlaczego miałbym się bać- przewód jest twardy i sztywno zamocowany,a sama pompka też jest zamocowana dość sztywno(te węże są dość grube). Mam świadomość, że zamocowanie nie jest profesjonalnie zrobione,ale nie miałem oryginału do wkręcenia w piecyk.Będę miał czas to pomyślę nad jakimś uchwytem samoróbką,wkręcanym w piecyk ;)
moja M3 SPRZEDAM: sprężyny zawieszenia przód Mazda3 BM/BN 2017r, oryginał
Avatar użytkownika
Moderator
 
Od: 21 cze 2009, 15:38
Posty: 5151 (19/65)
Skąd: Gdynia PL/ Norwegia
Auto: M3 BN 2.0b. 2017r
było M6 2.0 mzrcd '06

Postprzez mądry » 19 paź 2011, 21:50

dobrzyn22 napisał(a):Będę miał czas to pomyślę nad jakimś uchwytem samoróbką,wkręcanym w piecyk ;)

A no to spoko. Ja na dłuższą metę jednak bym się bał :P
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 2 sie 2009, 08:33
Posty: 637 (0/8)
Skąd: Kołbiel
Auto: Mazda 6 MZR-CD 2.0 TD 121 KM,
Yamaha DT 125 32 KM

Postprzez Vernitus » 22 paź 2011, 08:32

Kolego dobrzyn22 nie orientujesz się może czy pod nasze piece podejdzie ten sterownik
T91R
Obrazek

bo z różnych źródeł różne dane uzyskuje.
"Człowiek jest wielki, nie przez to co ma, lecz przez to kim jest, nie przez to co posiada, lecz przez to czym dzieli się z innymi."– Karol Wojtyła
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 5 lut 2009, 15:07
Posty: 69
Skąd: okolice Wa-wy :)
Auto: Mazda 6 CiTD GY 06r.

Postprzez dobrzyn22 » 22 paź 2011, 10:07

niestety ten sterownik się nie nada(tzn sam w sobie-T91R jest OK)-nie może mieć jednak na naklejce żadnych symboli marek.Z tego co wiem,to uruchomi Ci pompkę i piec,ale nie uruchomi wentylatorów w aucie...
moja M3 SPRZEDAM: sprężyny zawieszenia przód Mazda3 BM/BN 2017r, oryginał
Avatar użytkownika
Moderator
 
Od: 21 cze 2009, 15:38
Posty: 5151 (19/65)
Skąd: Gdynia PL/ Norwegia
Auto: M3 BN 2.0b. 2017r
było M6 2.0 mzrcd '06

Postprzez Vernitus » 22 paź 2011, 19:06

Ok, dzięki. Info przydatne bo na alledrogo jest trochę tych sterowników nawet w niezłej cenie ale niestety tylko grupa VW :(

---------
Dodano:

Jutro rozpoczynam projekt : webasto w mojej madzi :)
Jednakże ja opierał się będę o telestart T90. :)

EDIT:

Pełen sukces <jupi> jest już ciepełko przygotowane na zimę.
Niestety brak zdjęć (mało czasu)
Operacja trwała od 17 do... 4 rano, wynika to z moich niemałych rączek i przez to z trudnościami z dostaniem się do m.in. wtyczek przy piecyku (masakra). Polecam serdecznie wiązkę przewodów od kolegi wspomnianego w poście autora <spoko> . Rewelacja – wykonanie i instrukcja krok po kroku.
Mój zestaw kosztował mnie 890zł i sporo pracy własnej ale satysfakcja i efekt przyćmił niedogodności (lubię takie zabawy, hehe)

EDIT:

Jednak dla potomnych wstawię zdjęcia problematycznych miejsc :–)
Obrazek
Obrazek
Ostatnio edytowano 18 lis 2011, 19:31 przez Vernitus, łącznie edytowano 1 raz
"Człowiek jest wielki, nie przez to co ma, lecz przez to kim jest, nie przez to co posiada, lecz przez to czym dzieli się z innymi."– Karol Wojtyła
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 5 lut 2009, 15:07
Posty: 69
Skąd: okolice Wa-wy :)
Auto: Mazda 6 CiTD GY 06r.

PostTen post został usunięty przez Gość 18 lis 2011, 15:44.
Powód: post pod postem

Postprzez dobrzyn22 » 14 lis 2011, 12:55

Niestety brak zdjęć (mało czasu)

Myślę,że niewiele się różnią od tych powyżej ;)
Cieszę się,że fotorelacja się przydaje i zachęca do samodzielnej rozbudowy :D
moja M3 SPRZEDAM: sprężyny zawieszenia przód Mazda3 BM/BN 2017r, oryginał
Avatar użytkownika
Moderator
 
Od: 21 cze 2009, 15:38
Posty: 5151 (19/65)
Skąd: Gdynia PL/ Norwegia
Auto: M3 BN 2.0b. 2017r
było M6 2.0 mzrcd '06

Postprzez Wojtek » 14 lis 2011, 15:34

dobrzyn22 napisał(a):Cieszę się,że fotorelacja się przydaje i zachęca do samodzielnej rozbudowy

czyli jednak mozna to zrobic wedlug tego ;)
Skoda Rapid Obrazek , Mii FR-line 1.0 Obrazek
byly: Mazda 323 BG, Tribute, M6 GG, M5 CR i M2 DE, SEAT Mii SE 1.0, Seat Toledo NH S 1.2
Avatar użytkownika
Zarząd – Członek Zarządu
 
Od: 21 gru 2013, 12:44
Posty: 17490 (110/470)
Skąd: UK
Auto: Rapid 1.2 SE-L 110KM
Mii FR-line 1.0 75KM

Postprzez michassss » 17 lis 2011, 18:03

mądry napisał(a):
dobrzyn22 napisał(a):P.S. ja tam działam przy aucie,póki nie ma ,mrozów(a garażu nie mam ;) ... :P

no w sumie to ja też ale kłopot z wycieraczką nie za bardzo mi przeszkadza, tym bardziej że zdarza się bardzo rzadko, a tym czasem mam inne priorytety, jutro przychodzi do mnie sterownik z pilocikiem do webasto :D


Gdzie dostałeś takowego i ile zapłaciłeś jeśli można wiedzieć ?
Początkujący
 
Od: 15 lis 2011, 22:02
Posty: 7
Auto: Mazda 6 sportcombi 2.0 CiTD 121 km

Postprzez dobrzyn22 » 17 lis 2011, 18:50

szukaj na alledrogo,co jakiś czas pojawiają się w cenie poniżej 1k pln.Jeden z kolegów na forum miał również(nie wiem czy nadal ma)...
moja M3 SPRZEDAM: sprężyny zawieszenia przód Mazda3 BM/BN 2017r, oryginał
Avatar użytkownika
Moderator
 
Od: 21 cze 2009, 15:38
Posty: 5151 (19/65)
Skąd: Gdynia PL/ Norwegia
Auto: M3 BN 2.0b. 2017r
było M6 2.0 mzrcd '06

Postprzez mądry » 17 lis 2011, 22:00

Dokładnie jak kolega dobrzyn22 napisał, alledrogo i mamy:
http://allegro.pl/zdalne-sterowanie-tel ... 47966.html
Niestety cena obciąga trochę portfel, ale za luksus się płaci :P
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 2 sie 2009, 08:33
Posty: 637 (0/8)
Skąd: Kołbiel
Auto: Mazda 6 MZR-CD 2.0 TD 121 KM,
Yamaha DT 125 32 KM

Postprzez dobrzyn22 » 17 lis 2011, 22:09

Niestety cena obciąga trochę portfel, ale za luksus się płaci :P

proponuję wejść na stronę webasto i sprawdzić cenę montażu...tylko usiądź wcześniej hahaha
moja M3 SPRZEDAM: sprężyny zawieszenia przód Mazda3 BM/BN 2017r, oryginał
Avatar użytkownika
Moderator
 
Od: 21 cze 2009, 15:38
Posty: 5151 (19/65)
Skąd: Gdynia PL/ Norwegia
Auto: M3 BN 2.0b. 2017r
było M6 2.0 mzrcd '06

Postprzez mądry » 17 lis 2011, 23:35

dobrzyn22 napisał(a):
Niestety cena obciąga trochę portfel, ale za luksus się płaci :P

proponuję wejść na stronę webasto i sprawdzić cenę montażu...tylko usiądź wcześniej hahaha

ja nawet byłem w serwisie webasto.... oj szybko z tamtąd wychodziłem gdy spojrzałem na cennik części :P Przykładowo- pompka obiegu cieczy do tourana 820 zł <szok>
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 2 sie 2009, 08:33
Posty: 637 (0/8)
Skąd: Kołbiel
Auto: Mazda 6 MZR-CD 2.0 TD 121 KM,
Yamaha DT 125 32 KM

Postprzez Wojtek » 18 lis 2011, 15:48

... czesc postow wyleciala... to jest fotorelacja...
jezeli ktos wykona to innym sposobem, to niech to zaprezentuje (wraz ze zdjeciami) ;)
Skoda Rapid Obrazek , Mii FR-line 1.0 Obrazek
byly: Mazda 323 BG, Tribute, M6 GG, M5 CR i M2 DE, SEAT Mii SE 1.0, Seat Toledo NH S 1.2
Avatar użytkownika
Zarząd – Członek Zarządu
 
Od: 21 gru 2013, 12:44
Posty: 17490 (110/470)
Skąd: UK
Auto: Rapid 1.2 SE-L 110KM
Mii FR-line 1.0 75KM

PostTen post został usunięty przez Gość 18 lis 2011, 16:48.
Powód: OT

Postprzez kenio » 20 lis 2011, 05:57

Posiadam Madzie 2004r czyli przed lift, czy w tej wersji rozbudowa będzie wyglądała podobnie?
Posiadam również dogrzewacz jednak genaralnie, dogrzewacze pobieraja poniżej 30W a ogrzewania postojowe powyżej 40W czy kwalifikuje się on do wymiany?
Początkujący
 
Od: 20 lis 2011, 05:35
Posty: 5
Auto: M6 CiTD GY 04r 136km

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 4 gości

Moderator

Moderatorzy 6 / 626 / MX-6 / Xedos 6