Kontrola luzów zaworów w MZR-CD
seba1177 napisał(a):a czy w moim aucie nie ma samoregulatorów zaworów?
Przecież masz identyczny silnik jak w pierwszym poście, więc nie rozumiem Twojego pytania.
Może czasem warto przeczytać chociaż pierwszy post?
Witam. Na początku od razu stwierdzam fakt że jestem laikiem w sprawie naprawy aut ale pracuje w branży montażu skomplikowanych maszyn, ale jakoś za naprawę auta bałem się brać ale postanawiam to zmienić. Pytanie mam odnośnie regulacji zaworów. Dodam że chce dokonać wymiany podkładek pod wtryskami i przy okazji chciałem dokonać regulacji zaworów ponieważ odnoszę wrażenie że silnik od pewnego czasu głośniej pracuje na wolnych obrotach. Chciałbym się dowiedzieć od której strony liczymy pary zaworów stojąc na wprost auta? jak ustawić wał do pierwszego pomiaru? pierwszy pomiar odbywa się na zaworach 1-2 i 4-5? w jakie położenie obrócić wał do kolejnego pomiaru?
Pewnie zaraz zostanę "stłamszony" za niewiedzę przez niektórych ale po to jest forum by wyjaśniać sprawy niewyjaśnione lub nie jasne co dla niektórych ja jestem akurat tą osobą:) Mam dosyć płacenia ciężkiej kasy tym mechanikom za 5gr. Proszę o pomoc i wyrozumiałość.
Pewnie zaraz zostanę "stłamszony" za niewiedzę przez niektórych ale po to jest forum by wyjaśniać sprawy niewyjaśnione lub nie jasne co dla niektórych ja jestem akurat tą osobą:) Mam dosyć płacenia ciężkiej kasy tym mechanikom za 5gr. Proszę o pomoc i wyrozumiałość.
- Od: 10 mar 2012, 22:28
- Posty: 28
- Auto: Mazda 6 '03 2.0 CiTD
Zawory liczysz od lewej strony stojąc przodem do silnika. Do pierwszego pomiaru luzu, silnik ustawiasz na znaki. Luz na zaworach do regulacji wyczujesz ręką. Kolejny obrót koła o 360C do następnych zaworów
Przed robotą zaopatrz się w:
dobry szczelinomierz – im więcej listków tym lepiej, bo większa rozdzielczość
uszczelkę pokrywy – tylko oryginał
silikon do uszczelnienia w rogach uszczelki
klucz dynamometryczny 5-25Nm
Ściągnij sobie "service manual" do tego silnika i wszystko stanie się jasne.
Jak dobrze się przyłożysz do roboty, to zrobisz to lepiej niż nie jeden mechanik, który robi to na odp.... na czas.
Przed robotą zaopatrz się w:
dobry szczelinomierz – im więcej listków tym lepiej, bo większa rozdzielczość
uszczelkę pokrywy – tylko oryginał
silikon do uszczelnienia w rogach uszczelki
klucz dynamometryczny 5-25Nm
Ściągnij sobie "service manual" do tego silnika i wszystko stanie się jasne.
Jak dobrze się przyłożysz do roboty, to zrobisz to lepiej niż nie jeden mechanik, który robi to na odp.... na czas.
Witam mam pytanie nie do końca wiem jak sprawdzić i ustawić luz zaworowy, tłok pierwszego cylindra w TDC mam ustawiony na zdj. czerwona strzałką dobrze zaznaczyłem gdzie mam ustawiać ten luz tak?? czyli tam powinna być przerwa 0.35mm lub 0,15mm Dlaczego teraz jest przerwa ok 5mm na zaworze wydechowym a ok 6mm na ssącym??
Sorki już doszedłem do tego
Sorki już doszedłem do tego
- Od: 15 sty 2013, 17:52
- Posty: 20
- Skąd: Brodnica/Glandorf
- Auto: Mazda 6, 121KM, 2002r.
RadekG126 napisał(a):Witam mam pytanie nie do końca wiem jak sprawdzić i ustawić luz zaworowy, tłok pierwszego cylindra w TDC mam ustawiony na zdj. czerwona strzałką dobrze zaznaczyłem gdzie mam ustawiać ten luz tak?? czyli tam powinna być przerwa 0.35mm lub 0,15mm Dlaczego teraz jest przerwa ok 5mm na zaworze wydechowym a ok 6mm na ssącym??
Sorki już doszedłem do tego
witaj
napisz coś jak doszłeś do czego ?skad taki duży luz byl....zabieram się na dniach w mojej ditd tylko nie za bardzo rozumiem...tzn ja myślę tak ustawiam TDC czy GMP na pierwszym cyl. np i reguluję zawory 1 para od strony rozrzadu ,2 ,4 i 5 ?.....czyli za 1 ustawiemiem tłoka w gmp regulujemy aż 8 zaworów ? póżniej 4 cylinder w GMP i kolejnie 4 pary czyli 8 zaworów,,COS MI NIE pasują te kolejności ,jakieś takie za proste,to o wiele łatwiej niż w polonezie ...proszę o jakieś podpowiedzi i sugestie .czy może lepiej robić na ,,mijankę jak w poldku 1-4,2-3.4-1,3-2 itd-ale tu na pewno trzeba się namachać
EDIT:
Już sobie poradziłem-ustawiałem metodą ,,na mijankę'' dodam tylko że w ditd nie ma żadnego trójkącika na kole pasowym po regulacji nie te auto ale to pewnie dlatego że wymieniłem podkładki wtrysków(dymiło z korka) teraz zero dymku a luzy zaworowe były na kilku ciut większe .ale regulowałem wszystkie na nowo
Madzia 626 Gf diTd-101 KM 1999 r
Tutaj chyba bedzie lepsze miejsce do mojego pytania. A mianowicie. Tesciu robil regulacje zaworow w madzi, tylko ze robil to na tzw mijanke (1-4, 2-3) i jedynie luzujac nakretke nr 4 i ustawiajac nr 5, po czym dokrecal 4 i po sprawie. Niby bo po tym w silniku cos klepie w rytmie obrotow. Im wieksze tym szybciej i pozniej staja sie ciche powyzej 2000 rpm. Dzwiek ten jest duzo glosniejszy gdy silnik dostaje obciazenia. Inaczej to sie objawia dodajac gazu na biegu jalowym a inaczej jak sie rusza. Jak sie rusza to dzwiek jest duzo glosniejszy. Podczas pierwszej regulacji zaworow wymieniane tez byly podkladki pod wtryskami i przed tamtym zabiegiem nie bylo takich objawow. Dzisiaj po raz kolejny pokrywa zostala zdjeta i kontrola luzow. Niby wsio ok, ale tesciu dalej ani razu nie tknal niczego innego niz nakretki nr 4 i 5... Czy to powazny blad takie ustawianie i czy moze byc powodem takiego klepania, ktore slychac gklosniej w aucie niz jak sie stoi kolo niego??
- Od: 14 wrz 2010, 16:11
- Posty: 20
- Skąd: Strzelce Kraj.
- Auto: Mazda 6 HB, 2.0 MZR-CD 136 KM, 2003r.
Witam !
czy mógłby ktoś dokładnie napisać, zaczynając od pierwszej pary zaworów która to jest ssąca ,a która wydechowa? Ostatnio wymieniałem wtryskiwacze i zauważyłem ,że mój luz nie jest odpowiedni ,ale ponieważ nie miałem szczelinomierza ,to operacje odłożyłem .Chciałbym jednak mieć całkowita pewność ,że czegoś nie pomieszam
Dopisano 9 lut 2014, 23:03:
jednak sam znalazłem to o co pytałem ,ale pewnie nie tylko mi sie to przyda
czy mógłby ktoś dokładnie napisać, zaczynając od pierwszej pary zaworów która to jest ssąca ,a która wydechowa? Ostatnio wymieniałem wtryskiwacze i zauważyłem ,że mój luz nie jest odpowiedni ,ale ponieważ nie miałem szczelinomierza ,to operacje odłożyłem .Chciałbym jednak mieć całkowita pewność ,że czegoś nie pomieszam
Dopisano 9 lut 2014, 23:03:
jednak sam znalazłem to o co pytałem ,ale pewnie nie tylko mi sie to przyda
Dodałbym, że po ustawieniu wg znaku na kole pasowym trzeba sprawdzic, czy mamy TDC na 1 czy na 4 cylindrze.
Czyli, na którym cylindrze sie mijają zawory, bo samo ustawienie na znaku wprowadza w TDC pierwszy lub ostatni gar.
W oryginalnej instrukcji zawory są oznaczone dwiema grupami A i B.
(https://euroesi.mazda.co.jp/esicont/eu_ ... 03300.html jeśli ktos nie ma jej lokalnie)
W powyższej instrukcji jest mowa o cylindrach 1 i 4, a zawory są również oznaczane numerami 1,2,3 itd.
W mojej opini to może wprowadzić w błąd.
W oryginalnej instrukcji, wydaje się, że autor mówiąc cylinder 1, miał na myśli ten od strony pompy vacum i przez analogię nr 4 to ten przy rozrządzie i wtedy ma sens ustawianie zaworów A przy TDC na 1, oraz zaworów B przy TDC na 4.
W powyższym opisie można wyciągnąć błędny wniosek, że ustawiamy TDC na 1 cylindrze, a poźniej regulujemy zawory na tym samym garze i oraz (wg powyższej numerologii) zawory 4 i 5. A przy TDC na 4 cylindrze ustawiamy zawory 3,6,7 i 8. Co nie ma sensu bo będziemy regulować otwarte zawory .
Jeśli ktoś bez doświadczenia zrozumie ten opis w taki sposób to może zrobić sobie .
Czyli żeby podsumować : Ustawiamy TDC na cylindrze od strony rozrządu i regulujemy zawory z grupy B.
Przekręcamy kołem pasowym o cały obrót, tak żeby znak znowu był na górze, możemy sprawdzić czy zawory sie mijają na cylindrze od strony pompy vacum, ustawiamy zawory A.
Nie wiem co Jaksa uznał za dziwne, szkoda że tego nie rozwinął.
Dla mnie nic dziwnego, bo ta metoda nie zaprzecza metodzie na mijankę, ktos sprytnie zauważyl, ze przy TDC raz na 1 garze i poźniej na 4 mozna wyregulowac odpowiednie zawory środkowy cylindrów, bo są również pozamykane.
Czasowo skraca to o ustawianie mijanki na 2 i 3.
Podpowiem jeszcze, że bez wyjętych wtrysków i przy utrudnionym dostępie, można popuszczać i dociągać kontrujące nakrętki przy innej pozycji, niz odpowiedni TDC. Oczywiście po dociągnięciu, należy ustawić odpowiedni TDC i sprawdzić luzy jeszcze raz.
Więcej kręcenia, ale nie wyciągamy wtrysków.
Na obudowie rozrządu jest podłużny pionowy znak (taki wystający ząb) i zawory na pierwszym i ostatnim cylindrze, mijały się u mnie dokładnie wtedy, kiedy znak z koła wskazywał to przetłoczenie na obudowie.
Czyli, na którym cylindrze sie mijają zawory, bo samo ustawienie na znaku wprowadza w TDC pierwszy lub ostatni gar.
W oryginalnej instrukcji zawory są oznaczone dwiema grupami A i B.
(https://euroesi.mazda.co.jp/esicont/eu_ ... 03300.html jeśli ktos nie ma jej lokalnie)
W powyższej instrukcji jest mowa o cylindrach 1 i 4, a zawory są również oznaczane numerami 1,2,3 itd.
W mojej opini to może wprowadzić w błąd.
W oryginalnej instrukcji, wydaje się, że autor mówiąc cylinder 1, miał na myśli ten od strony pompy vacum i przez analogię nr 4 to ten przy rozrządzie i wtedy ma sens ustawianie zaworów A przy TDC na 1, oraz zaworów B przy TDC na 4.
W powyższym opisie można wyciągnąć błędny wniosek, że ustawiamy TDC na 1 cylindrze, a poźniej regulujemy zawory na tym samym garze i oraz (wg powyższej numerologii) zawory 4 i 5. A przy TDC na 4 cylindrze ustawiamy zawory 3,6,7 i 8. Co nie ma sensu bo będziemy regulować otwarte zawory .
Jeśli ktoś bez doświadczenia zrozumie ten opis w taki sposób to może zrobić sobie .
Czyli żeby podsumować : Ustawiamy TDC na cylindrze od strony rozrządu i regulujemy zawory z grupy B.
Przekręcamy kołem pasowym o cały obrót, tak żeby znak znowu był na górze, możemy sprawdzić czy zawory sie mijają na cylindrze od strony pompy vacum, ustawiamy zawory A.
Jaksa napisał(a):Dziwna ta procedura regulacji ale......
Nie wiem co Jaksa uznał za dziwne, szkoda że tego nie rozwinął.
Dla mnie nic dziwnego, bo ta metoda nie zaprzecza metodzie na mijankę, ktos sprytnie zauważyl, ze przy TDC raz na 1 garze i poźniej na 4 mozna wyregulowac odpowiednie zawory środkowy cylindrów, bo są również pozamykane.
Czasowo skraca to o ustawianie mijanki na 2 i 3.
Podpowiem jeszcze, że bez wyjętych wtrysków i przy utrudnionym dostępie, można popuszczać i dociągać kontrujące nakrętki przy innej pozycji, niz odpowiedni TDC. Oczywiście po dociągnięciu, należy ustawić odpowiedni TDC i sprawdzić luzy jeszcze raz.
Więcej kręcenia, ale nie wyciągamy wtrysków.
Na obudowie rozrządu jest podłużny pionowy znak (taki wystający ząb) i zawory na pierwszym i ostatnim cylindrze, mijały się u mnie dokładnie wtedy, kiedy znak z koła wskazywał to przetłoczenie na obudowie.
Fajny opis regulacji zaworów ale z tym zatykaniem EGR zdecydowanie się nie zgadzam. EGR nie jest zamontowany bez powodu i nie należy go zaślepiać. Radzę zapoznać się z zasadą działania EGR . Krótko mówiąc EGR przekierowuje spaliny do ponownego przepalenia. Jeśli EGR jest zatkany " całe" spaliny trafiają bezpośrednio do filtra DPF co znacząco skraca jego żywotność i po takim zabiegu często DPF nie da się wyczyścić tylko trzeba wymienić na nowy a to spory koszt( oryginalny jakieś 6000zl, zamiennik 1300zl ). Poza tym przy wymianie DPF często uszkadzają się czujniki, których jest bodajże 4 + sonda lambda i są bardzo drogie. Cena nowych czujników waha się między 1450zł – 1750 zł plus sonda lambda jakieś 2500zł. Poza tym zaślepienie EGR często skutkuje zaświeceniem się kontrolki silnika i wprowadzeniem auta w tryb awaryjny gdzie moc auta zostaje znacząco obniżona. Pisze z własnego doświadczenia . Także jeśli macie problem z EGR to polecam jego naprawę bądź wymianę będzie to znacznie tańsze rozwiązanie.
-
patrykdub
Pozwolę sobie trochę odgrzać temat. A mianowicie, czy podana fotorelacja będzie pasować do RF7J? Czy wartości luzów będą takie same jak w RF5C? Czy w tym silniku również trzeba dodawać silikonu przy zakładaniu uszczelki?
Pozdrawiam!
Pozdrawiam!
Kto przegląda forum
Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 2 gości