Montaż kamery cofania (CR FL)
1, 2
witajcie,
moze sie komus przyda
Z racji, ze Mazda bardzo lubi swoich klientow i nie chce im ulatwiac zycia... powstala ta relacja...
1. Mazda podniosla swoje ceny na niektore akcesoria... Przykladem jest oryginalna kamerka cofania
(w UK kosztuje tylko 622 GBP jakby ktos chcial kupic)
2. Innym przykladem łopatologii stosowanej przez Mazde jest konstrukcja tylnej klapy (drzwi) w M5...
Jest to jeden element... powloka zewnetrzna i wewnetrzna sa znitowane...
Po takim optymistycznym wstepie, stwierdzilem, ze samemu skompletuje potrzebne czesci...
oto one:
1. kamera cofania
jest to zamiennik (pochodzenia azjatyckiego) z przeznaczeniem do Mazdy5
2. 1-kanalowy modul przesylania sygnalu video
dlaczego video sender? zobaczycie pozniej...
3. Potrzebne beda jeszcze:
– dobrze izolowany kabel (taki do instalacji samochodowych – plecionka) – okolo 2m
– tasma izolacyjna
– 2 szybkozlaczki (zaciskane noze w izolacji)
– drut dlugosci okolo 40cm (pomocny do przeciagania kabla)
Krok pierwszy:
po otwarciu tylnej klapy, zdejmujemy oslone podlaczenia ogrzewania szyby:
To stad zaczynamy przeciagac kabel... tak jak opisy na zdjeciu... Ja wykonalem jako pierwsze polaczenie do bagaznika...
Nalezy lekko podwazyc gumowa oslone kabli od strony wypustu (przejscie pomiedzy klapa i karoseria auta. Do przeciagniecia kabla uzywamy wspomnianego wczesniej drutu... jako "łapke" kabla.
Nastepnie demontujemy pas podsufitowy... nie bac sie tylko pociagnac w dol... caly jest na ztrzaskach metalowych...
Pozniej, przciagamy kabel przez gumowa oslone kabli i dalej wsuwamy do kabiny...
Ja poprowadzilem kabel wzdluz istniejacej wiazki elektrycznej
Dalej, czesciowo demontujemy tapicerke... ta na wysokosci okna i siedzen. Ta pierwsza jest na kolkach, a druga na zatrzaskach i prowadzimy w doł nasz kabelek...
Na wysokosci łaczenia wspomnianych plastikow (za nimi oczywiscie) jest wejscie kabla od lampy zespolonej... nalezy "namacalnie" ja znalezc i troche przyciagnac do siebie... naciac oslone kabli i poszukac kabelka fioletowo-czerwonego (tak bylo w moim przypadku). To jest wlasnie plus swiatel cofania. Uzywajac szybkozlaczki podlaczamy nasz kabel i zabezpieczamy cale zlacze...
Nadmiar naszego kabla ukladamy i mozemy przystapic do zamkniecia calego balaganu...
Teraz skupiamy sie na drugiej czesci, czyli drodze naszego kabla w glab klapy...
Wpychamy drugi koniec kabelka (otworem do styku podgrzewania tylnej szyby) w strone srodka klapy... patrz zdjecie pierwsze (kolor niebieski)... pomagamy sobie drutem z drugiej strony, aby przechwycic nasz kabelek...
Na zdjeciu moj kabel wyszedl troszke za daleko... musialem go cofnac (patrz miejsce zaznaczone na zdjeciu). Jak juz mamy "tam kabelek", to przystepujemy do demontazu oslony oswietlenia. Na zdjeciach zaznaczylem zatrzaski klosza...
w te otwory idealnie wchodzi nasza "nowa" obudowa – kamerka...
Kamera ma dwa wejscia:
1. zasilanie:
zasilanie + i w to miejsce podlaczamy nasz przeciagniety kabel
zasilanie – – laczymy pod srubke wycieraczek... jest to masa ukladu
2. wyjscie Video:
W moim przypadku, wiedzac juz o czekajacych mnie klopotach z przeprowadzaniem kabla, zdecydowalem sie na zastosowanie video sendera. Nadajnik podlaczamy tak samo jak kamere do zasilania (na zyle plusowa zastosowalem szybkozlaczke) – jest to jedno zlacze na kamere i sender)...
Sygnal Video z kamery (chinch) podlaczamy bezposrednio do wejscia naszego sendera. Zlacza sa plug&play. Calasc przewodow dobrze ukladamy i zabezpieczamy (aby nam nic nie pukalo/stukalo w pozniejszym czasie).
i zasuwamy oslone klapy bagaznika.
Nastepnie zakladamy oslone (zaslepke) kabla grzewczego...
tutaj mala uwaga:
W tej wnece jest dodatkowa oslona kabla grzewczego (na zdjeciu koloru zielonego). Na wprowadzenie naszego kabla mamy jakies 4mm przestrzeni... pomiedzy ta oslona, a obudowa klapy...
I to byl decydujacy punkt, ktory zdecydowal o zastosowaniu tylko jednego kabla – zasilajacego... Wyobrazcie sobie, przekladac ta droga kabel Video...
Powodzenia i duzo cierpliwosci zycze...
Na pytania chetnie odpowiem...
ps. W tej relacji nie uwzgledniam podlaczenia sprzetu audio-video... w konsoli centralnej.
Jest zbyt duza jego roznorodnosc...
Gotowe
Update:
dzialanie calego systemu:
moze sie komus przyda
Z racji, ze Mazda bardzo lubi swoich klientow i nie chce im ulatwiac zycia... powstala ta relacja...
1. Mazda podniosla swoje ceny na niektore akcesoria... Przykladem jest oryginalna kamerka cofania
(w UK kosztuje tylko 622 GBP jakby ktos chcial kupic)
2. Innym przykladem łopatologii stosowanej przez Mazde jest konstrukcja tylnej klapy (drzwi) w M5...
Jest to jeden element... powloka zewnetrzna i wewnetrzna sa znitowane...
Po takim optymistycznym wstepie, stwierdzilem, ze samemu skompletuje potrzebne czesci...
oto one:
1. kamera cofania
jest to zamiennik (pochodzenia azjatyckiego) z przeznaczeniem do Mazdy5
2. 1-kanalowy modul przesylania sygnalu video
dlaczego video sender? zobaczycie pozniej...
3. Potrzebne beda jeszcze:
– dobrze izolowany kabel (taki do instalacji samochodowych – plecionka) – okolo 2m
– tasma izolacyjna
– 2 szybkozlaczki (zaciskane noze w izolacji)
– drut dlugosci okolo 40cm (pomocny do przeciagania kabla)
Krok pierwszy:
po otwarciu tylnej klapy, zdejmujemy oslone podlaczenia ogrzewania szyby:
To stad zaczynamy przeciagac kabel... tak jak opisy na zdjeciu... Ja wykonalem jako pierwsze polaczenie do bagaznika...
Nalezy lekko podwazyc gumowa oslone kabli od strony wypustu (przejscie pomiedzy klapa i karoseria auta. Do przeciagniecia kabla uzywamy wspomnianego wczesniej drutu... jako "łapke" kabla.
Nastepnie demontujemy pas podsufitowy... nie bac sie tylko pociagnac w dol... caly jest na ztrzaskach metalowych...
Pozniej, przciagamy kabel przez gumowa oslone kabli i dalej wsuwamy do kabiny...
Ja poprowadzilem kabel wzdluz istniejacej wiazki elektrycznej
Dalej, czesciowo demontujemy tapicerke... ta na wysokosci okna i siedzen. Ta pierwsza jest na kolkach, a druga na zatrzaskach i prowadzimy w doł nasz kabelek...
Na wysokosci łaczenia wspomnianych plastikow (za nimi oczywiscie) jest wejscie kabla od lampy zespolonej... nalezy "namacalnie" ja znalezc i troche przyciagnac do siebie... naciac oslone kabli i poszukac kabelka fioletowo-czerwonego (tak bylo w moim przypadku). To jest wlasnie plus swiatel cofania. Uzywajac szybkozlaczki podlaczamy nasz kabel i zabezpieczamy cale zlacze...
Nadmiar naszego kabla ukladamy i mozemy przystapic do zamkniecia calego balaganu...
Teraz skupiamy sie na drugiej czesci, czyli drodze naszego kabla w glab klapy...
Wpychamy drugi koniec kabelka (otworem do styku podgrzewania tylnej szyby) w strone srodka klapy... patrz zdjecie pierwsze (kolor niebieski)... pomagamy sobie drutem z drugiej strony, aby przechwycic nasz kabelek...
Na zdjeciu moj kabel wyszedl troszke za daleko... musialem go cofnac (patrz miejsce zaznaczone na zdjeciu). Jak juz mamy "tam kabelek", to przystepujemy do demontazu oslony oswietlenia. Na zdjeciach zaznaczylem zatrzaski klosza...
w te otwory idealnie wchodzi nasza "nowa" obudowa – kamerka...
Kamera ma dwa wejscia:
1. zasilanie:
zasilanie + i w to miejsce podlaczamy nasz przeciagniety kabel
zasilanie – – laczymy pod srubke wycieraczek... jest to masa ukladu
2. wyjscie Video:
W moim przypadku, wiedzac juz o czekajacych mnie klopotach z przeprowadzaniem kabla, zdecydowalem sie na zastosowanie video sendera. Nadajnik podlaczamy tak samo jak kamere do zasilania (na zyle plusowa zastosowalem szybkozlaczke) – jest to jedno zlacze na kamere i sender)...
Sygnal Video z kamery (chinch) podlaczamy bezposrednio do wejscia naszego sendera. Zlacza sa plug&play. Calasc przewodow dobrze ukladamy i zabezpieczamy (aby nam nic nie pukalo/stukalo w pozniejszym czasie).
i zasuwamy oslone klapy bagaznika.
Nastepnie zakladamy oslone (zaslepke) kabla grzewczego...
tutaj mala uwaga:
W tej wnece jest dodatkowa oslona kabla grzewczego (na zdjeciu koloru zielonego). Na wprowadzenie naszego kabla mamy jakies 4mm przestrzeni... pomiedzy ta oslona, a obudowa klapy...
I to byl decydujacy punkt, ktory zdecydowal o zastosowaniu tylko jednego kabla – zasilajacego... Wyobrazcie sobie, przekladac ta droga kabel Video...
Powodzenia i duzo cierpliwosci zycze...
Na pytania chetnie odpowiem...
ps. W tej relacji nie uwzgledniam podlaczenia sprzetu audio-video... w konsoli centralnej.
Jest zbyt duza jego roznorodnosc...
Gotowe
Update:
dzialanie calego systemu:
Skoda Rapid , Mii FR-line 1.0
byly: Mazda 323 BG, Tribute, M6 GG, M5 CR i M2 DE, SEAT Mii SE 1.0, Seat Toledo NH S 1.2
byly: Mazda 323 BG, Tribute, M6 GG, M5 CR i M2 DE, SEAT Mii SE 1.0, Seat Toledo NH S 1.2
atommy78 napisał(a):Ja przeciągałem wiązkę kabli z 4 chinchami małą dziurką z bagażnika pod zderzak.
gratulacje
Skoda Rapid , Mii FR-line 1.0
byly: Mazda 323 BG, Tribute, M6 GG, M5 CR i M2 DE, SEAT Mii SE 1.0, Seat Toledo NH S 1.2
byly: Mazda 323 BG, Tribute, M6 GG, M5 CR i M2 DE, SEAT Mii SE 1.0, Seat Toledo NH S 1.2
...oczywiscie ja robilem tak samo jak Ty – Wojtek, powiem: bylo ciezko, az urwałem kabelek.
poszło szybko jak przeciągnąłem twardy drut. no ale udalo sie zanim straciłem cierpliwosc
poszło szybko jak przeciągnąłem twardy drut. no ale udalo sie zanim straciłem cierpliwosc
adas780715 napisał(a):...oczywiscie ja robilem tak samo jak Ty – Wojtek, powiem: bylo ciezko, az urwałem kabelek.
poszło szybko jak przeciągnąłem twardy drut. no ale udalo sie zanim straciłem cierpliwosc
gratuluje
napisze, ze wiem przez co przechodziles...
Skoda Rapid , Mii FR-line 1.0
byly: Mazda 323 BG, Tribute, M6 GG, M5 CR i M2 DE, SEAT Mii SE 1.0, Seat Toledo NH S 1.2
byly: Mazda 323 BG, Tribute, M6 GG, M5 CR i M2 DE, SEAT Mii SE 1.0, Seat Toledo NH S 1.2
Robiąc ostatnio zakupy on-line dostałem soczewkę, która w założeniu ma ułatwić cofanie. Coś w tym stylu: http://tinyurl.com/6rkcwhg. Zamontowałem ciekawy, czy to rzeczywiście działa i nawet pokusiłem się o wypróbowanie. I powiem, że rzeczywiście działa. Postępując zgodnie z instrukcją, czyli cofając do momentu aż w soczewce zniknie mi rejestracja samochodu za mną, postawiłem swoje autko w odległości wystarczającej abym ja się dostał bez problemów do bagażnika i aby sąsiad mógł wyjechać bez zbędnej ekwilibrystyki.
Może kiedyś zamontuję kamerkę, bo też w swoim "radyjku" mam możliwość podłączenia takowej, ale tymczasem tej soczewki nie będę demontował. Jakaś alternatywa zawsze to jest. Zresztą, zauważyłem w wielu pojazdach takie soczewki. Zwłaszcza montowane bezpośrednio do szyby.
Dodam jeszcze, że obserwacja tego co się dzieje za mną przez soczewkę odbywa się bez odwracania a tylko patrząc w lusterko. Odwracanie, to tylko tak kontrolnie.
Może kiedyś zamontuję kamerkę, bo też w swoim "radyjku" mam możliwość podłączenia takowej, ale tymczasem tej soczewki nie będę demontował. Jakaś alternatywa zawsze to jest. Zresztą, zauważyłem w wielu pojazdach takie soczewki. Zwłaszcza montowane bezpośrednio do szyby.
Dodam jeszcze, że obserwacja tego co się dzieje za mną przez soczewkę odbywa się bez odwracania a tylko patrząc w lusterko. Odwracanie, to tylko tak kontrolnie.
paolomario napisał(a):Jakaś alternatywa zawsze to jest.
zgoda... jest to jakas alternatywa
tylko uwazam, ze jak juz ktos ma sprzet do podgladu tego co za autkiem, to szkoda go nie uzywac...
i taki jest wlasnie cel montazu kamery cofania...
...natomiast dla tych, co nie maja monitora, to ta soczewka bardzo by sie przydala
Skoda Rapid , Mii FR-line 1.0
byly: Mazda 323 BG, Tribute, M6 GG, M5 CR i M2 DE, SEAT Mii SE 1.0, Seat Toledo NH S 1.2
byly: Mazda 323 BG, Tribute, M6 GG, M5 CR i M2 DE, SEAT Mii SE 1.0, Seat Toledo NH S 1.2
Wojtek napisał(a):"paolomario"]
Jakaś alternatywa zawsze to jest.
tylko uwazam, ze jak juz ktos ma sprzet do podgladu tego co za autkiem, to szkoda go nie uzywac...
i taki jest wlasnie cel montazu kamery cofania...
...natomiast dla tych, co nie maja monitora, to ta soczewka bardzo by sie przydala
pwiem tak; zawsze to jakies ułatwienie i wydaje mi sie, ze soczewka nie nadaje sie, aby jej używać do parkowania. robi złudzenie optyczne i mozna sie przejechac nie używałem wiec moge sie mylic
Ja zamontowałem z czystej przekory bo też sceptyczne mam podejście do takich wynalazków, a że akurat dostałem za darmo to czemu nie. I, jak pisałem, pokusiłem się o przetestowanie. Zaskoczyła mnie skuteczność działania tej soczewki. W instrukcji jest opisane jak wykorzystywać to złudzenie optyczne do parkowania.
Chociaż akurat Mazda 5 jest dosyć przyjemnym autem do parkowania tyłem ze względu na to, że w jakimś stopniu "kanciasta" z tyłu i tylna klapa jest praktycznie prostopadła do podłoża. Sedanem czy liftback'iem w stylu Mazda 6 cofanie to jednak większy problem. Chociaż pewnie w przypadku takich samochodów to te soczewki pewnie nie zdałyby egzaminu (prędzej kamerka albo czujniki). Zauważyłem, że ludzie montują soczewki właśnie w minivanach albo kombi.
Oczywiście urządzenia takie jak kamerka nieporównywalnie lepiej pomagają cofać i dają pogląd co się dzieje pod linią tylnego okna. Może też pokuszę się o montaż bo to "groszowa" sprawa na ebay'u, a nawet montując "radio" wyprowadziłem sobie kabelek do podłączenia takowej.
Chociaż akurat Mazda 5 jest dosyć przyjemnym autem do parkowania tyłem ze względu na to, że w jakimś stopniu "kanciasta" z tyłu i tylna klapa jest praktycznie prostopadła do podłoża. Sedanem czy liftback'iem w stylu Mazda 6 cofanie to jednak większy problem. Chociaż pewnie w przypadku takich samochodów to te soczewki pewnie nie zdałyby egzaminu (prędzej kamerka albo czujniki). Zauważyłem, że ludzie montują soczewki właśnie w minivanach albo kombi.
Oczywiście urządzenia takie jak kamerka nieporównywalnie lepiej pomagają cofać i dają pogląd co się dzieje pod linią tylnego okna. Może też pokuszę się o montaż bo to "groszowa" sprawa na ebay'u, a nawet montując "radio" wyprowadziłem sobie kabelek do podłączenia takowej.
Witam Wojtek.Mam pytanie kupiłem kamerę taką jak twoja pociągnąłem wszystkie kable no i i przeszkadza kabel który od niej wychodzi oraz się nie zatrzaskuje na zatrzaskach.W oryginalnym tym szkiełku jest uszczelka jak ty sobie z tym poradziłeś Pozdrawiam.
Witam .Nie tyle co chodzi o uszczelkę bo z tym da się zaradzić co z tym kablem co wychodzi z kamery on przeszkadza w dojściu zatrzasków lampki
gryfel1997 napisał(a):z tym kablem co wychodzi z kamery on przeszkadza w dojściu zatrzasków lampki
ups... u mnie bylo plug & play... nic nie przeszkadzalo...
ps. wrzuc zdjecie jak to wyglada...
Skoda Rapid , Mii FR-line 1.0
byly: Mazda 323 BG, Tribute, M6 GG, M5 CR i M2 DE, SEAT Mii SE 1.0, Seat Toledo NH S 1.2
byly: Mazda 323 BG, Tribute, M6 GG, M5 CR i M2 DE, SEAT Mii SE 1.0, Seat Toledo NH S 1.2
hmmm... a nie jest to wersja kamerki, gdzie jest ona nad lampka oswietlenia tablicy rejestracyjnej?
Skoda Rapid , Mii FR-line 1.0
byly: Mazda 323 BG, Tribute, M6 GG, M5 CR i M2 DE, SEAT Mii SE 1.0, Seat Toledo NH S 1.2
byly: Mazda 323 BG, Tribute, M6 GG, M5 CR i M2 DE, SEAT Mii SE 1.0, Seat Toledo NH S 1.2
tak, montaz powinien byc taki sam...
jak widac na zdjeciu powyzej, kamerka ogranicza ilasc swiatla padajacego na tablice rejestracyjna...
jak widac na zdjeciu powyzej, kamerka ogranicza ilasc swiatla padajacego na tablice rejestracyjna...
Skoda Rapid , Mii FR-line 1.0
byly: Mazda 323 BG, Tribute, M6 GG, M5 CR i M2 DE, SEAT Mii SE 1.0, Seat Toledo NH S 1.2
byly: Mazda 323 BG, Tribute, M6 GG, M5 CR i M2 DE, SEAT Mii SE 1.0, Seat Toledo NH S 1.2
hmm Wojtku/adas780715 mam takie pytanko czy pojawiają się u Was pasy na ekranie podczas odbioru z kamerki lub śnieżenie? Zastanawiam się czy u mnie to wina kabla czy czegoś innego.
Elementy wyposażenia prawych drzwi przednich i tylnych https://picasaweb.google.com/1062179878 ... rnika2012#
Sprzedam gumowe osłony progów viewtopic.php?f=5&t=165154&p=2783056#p2783056
Zoom-Zoom [url=http://www.mazdaspeed.pl/forum/viewtopic.php?f=332&t=120521]
Sprzedam gumowe osłony progów viewtopic.php?f=5&t=165154&p=2783056#p2783056
Zoom-Zoom [url=http://www.mazdaspeed.pl/forum/viewtopic.php?f=332&t=120521]
- Od: 21 mar 2008, 21:04
- Posty: 1902 (6/4)
- Skąd: Siemianowice Śląskie
- Auto: Hyundai i40 2.0 2014 kombi
VW Polo 6N 1.0 1999
eks: Mazda3 BK Active 1.6 MZR Z6 2005
eks: Fiat Seicento Young 0.9 1999
1, 2
Kto przegląda forum
Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 5 gości