Czujnik nasłonecznienia ...
1, 2
Witam.
Czy któys z kolegów wie moze gdzie jest podłączony czujnik nasłonecznienia ( taki mały grzybek na podszybiu ) w Mazdzie 5 ...
Podczas osatniego podłączenia do kompa wyskoczył bład wlasnie tego czujnika i chce sprawdzic jego podlaczenie .
Pozdr
Cristow
Czy któys z kolegów wie moze gdzie jest podłączony czujnik nasłonecznienia ( taki mały grzybek na podszybiu ) w Mazdzie 5 ...
Podczas osatniego podłączenia do kompa wyskoczył bład wlasnie tego czujnika i chce sprawdzic jego podlaczenie .
Pozdr
Cristow
Witam
W ASO mówili mi, że błąd czujnika nasłonecznienia jest normalny. Żeby nie występował trzeba byłoby świecić ciągle na czujnik.
W ASO mówili mi, że błąd czujnika nasłonecznienia jest normalny. Żeby nie występował trzeba byłoby świecić ciągle na czujnik.
-
pocoto
Procedura sprawdzenia sensora nasłonecznienia polega na wymontowaniu i rozłączeniu czujnika z konektora na podszybiu.
Zanim to zrobimy powinniśmy odczepić minusową klemę z akumulatora. Następnie wyjąć czujnik uważając by konektor na kablu nie wpadł nam do środka kokpitu. Należy przygotować coś wcześniej co zapobiegnie jego przypadkowe wpadnięcie. Używamy miernika do pomiaru napięcia przewodzenia złącza diody na mierniku oznaczanym rysunkiem diody...ponieważ mamy do czynienia z fotodiodą.
Podłączamy + miernika do konektora sensora A, natomiast minus do konektora sensora B. Oświetlamy żarówką 60W z odległości 10cm grzybek sensora i na mierniku powinno pojawić się wskazanie około 0.45V. Wtedy mamy pewność że sensor jest OK.
Procedury sprawdzenia kabla do komputera nie ma...producent zakłada że bezpośrednie połączenia nie powinno przysporzyć kłopotów.
http://img.edysk.pl/dis/242639/tXfiqrulwlQq/
Kiedy nie ma odpowiedniego światła dioda wykazuje bardzo wysoką oporność i dla systemu elektronicznego jest przerwą. Dlatego testowanie błędów samochodu za pomocą komputera bez oświetlenia diody daje usterkę w postaci przerwy czujnika nasłonecznienia. Wystarczyło by oświetlić czujnik lub wyjechać na test z warsztatu na słoneczko i taki test powinien być pozytywny dla czujnika...pytanie komu się chce to robić ?
Pozdrawiam
M5
Zanim to zrobimy powinniśmy odczepić minusową klemę z akumulatora. Następnie wyjąć czujnik uważając by konektor na kablu nie wpadł nam do środka kokpitu. Należy przygotować coś wcześniej co zapobiegnie jego przypadkowe wpadnięcie. Używamy miernika do pomiaru napięcia przewodzenia złącza diody na mierniku oznaczanym rysunkiem diody...ponieważ mamy do czynienia z fotodiodą.
Podłączamy + miernika do konektora sensora A, natomiast minus do konektora sensora B. Oświetlamy żarówką 60W z odległości 10cm grzybek sensora i na mierniku powinno pojawić się wskazanie około 0.45V. Wtedy mamy pewność że sensor jest OK.
Procedury sprawdzenia kabla do komputera nie ma...producent zakłada że bezpośrednie połączenia nie powinno przysporzyć kłopotów.
http://img.edysk.pl/dis/242639/tXfiqrulwlQq/
Kiedy nie ma odpowiedniego światła dioda wykazuje bardzo wysoką oporność i dla systemu elektronicznego jest przerwą. Dlatego testowanie błędów samochodu za pomocą komputera bez oświetlenia diody daje usterkę w postaci przerwy czujnika nasłonecznienia. Wystarczyło by oświetlić czujnik lub wyjechać na test z warsztatu na słoneczko i taki test powinien być pozytywny dla czujnika...pytanie komu się chce to robić ?
Pozdrawiam
M5
Witajcie.
Przy podłączeniu do komputera wyszedł mi błąd czujnika nasłonecznienia.
Co on ewentualnie daje? Bo u mnie teoretycznie jest uszkodzony a klima działa prawidłowo.
Gościu co diagnozuje twierdzi, żeby się nie przejmować bo w co drugiej maździe wyskakuje taki błąd.
Przy podłączeniu do komputera wyszedł mi błąd czujnika nasłonecznienia.
Co on ewentualnie daje? Bo u mnie teoretycznie jest uszkodzony a klima działa prawidłowo.
Gościu co diagnozuje twierdzi, żeby się nie przejmować bo w co drugiej maździe wyskakuje taki błąd.
Już było o tym..... link poniżej. Dziś będę się widział ze znajomym fachurą do Mazd to go podpytam dodatkowo jeśli chcesz....
Mitsubishi Galant EA2A 2000 rok – sprzedany
Mitsubishi Galant EA5W 2001 rok – sprzedany
Ford Focus Kombi 1.6 Tdci 116KM 2011 rok
Mazda 5 CR 2.0 Sport, 2006 rok SPRZEDANA!!!

SEAT LEON R Edition 1.8 TSI 160 KM 260Nm, 2009 rok
Mitsubishi Galant EA5W 2001 rok – sprzedany
Ford Focus Kombi 1.6 Tdci 116KM 2011 rok
Mazda 5 CR 2.0 Sport, 2006 rok SPRZEDANA!!!

SEAT LEON R Edition 1.8 TSI 160 KM 260Nm, 2009 rok
- Od: 17 cze 2012, 10:35
- Posty: 33
- Skąd: Festung Breslau :)
- Auto: Mazda CX-7 (ER) / 2.2 MZR-CD AWD – 173 KM 2011 rok
naiLo napisał(a):Czujnik nasłonecznienia jest chyba tylko do świateł automatycznych.
Czujnik od świateł automatycznych jest zintegrowany z czujnikiem deszczu zamontowanym do przedniej szyby za lusterkiem.
Ten od nasłonecznienia, umieszczony na podszybiu, jest tylko od klimatyzacji – zmniejsza bezwładność automatycznego sterowania klimatyzacją, pozwalając szybko reagować na bezpośrednie promieniowanie słoneczne. Bez niego operujące słońce musiałoby podgrzać powietrze w kabinie, żeby wychwycił je czujnik temperatury we wnętrzu.
the right man in the wrong place...
Bardzo często serwisanci popełniają błąd dotyczący czujnika nasłonecznienia podczas testu komputerowego auta. Błąd polega na nieprzestrzeganiu procedury testowej przy przeprowadzeniu testu w budynku zadaszonym bez dostępu światła słonecznego i nikt nie zada sobie trudu przeczytania instrukcji serwisowej, gdzie jest wyraźnie napisane, że do takiego testu trzeba zastosować lampę oświetlającą czujnik. Test wykonany bez takiej lampy daje wynik negatywny dla czujnika nasłonecznienia co sugeruje, że jest on uszkodzony bo ma on wtedy bardzo wysoką rezystancję. Najczęściej nie jest to usterka, a czujnik jest zazwyczaj sprawny i podczas testu trzeba go zwyczajnie oświetlić odpowiednią ilością światła...ale komu by się chciało czytać instrukcje serwisową i wykonywać dodatkową pracę z odpowiednim oświetlaniem czujnika i tak się dzieje w serwisach autoryzowanych...co pozostawiam bez komentowania.
PS Oświetlić żarówką 60W/230V z odległości 10cm.
Pozdrawiam
M5
PS Oświetlić żarówką 60W/230V z odległości 10cm.
Pozdrawiam
M5
M5 napisał(a):Oświetlić żarówką 60W/230V z odległości 10cm.
tak jest... i rzadko kto wie o tym
ps. ustawienia sa dwa... EU i Jap...
niestety, nikt nie wie czym sie one roznia... podejrzewam tylko, ze iloscia swiatla potrzebna do zalaczenia sie czujnika
Arkana , Renault , Mii
byly: 323, Tribute, M6, M2, M5, Toledo, Mii, Rapid...
byly: 323, Tribute, M6, M2, M5, Toledo, Mii, Rapid...
Witam!
Właśnie wyskoczył mi ten błąd na komputerze. CZy dobrze rozumiem że wystaczy oświetlić czujnik na podszybiu. Podpiąć pod kompa zczytać dane i można resetować błąd? W mojej okolicy nie mam pożądnego serwisanta mazdy więc musze się ratować kumplem
Właśnie wyskoczył mi ten błąd na komputerze. CZy dobrze rozumiem że wystaczy oświetlić czujnik na podszybiu. Podpiąć pod kompa zczytać dane i można resetować błąd? W mojej okolicy nie mam pożądnego serwisanta mazdy więc musze się ratować kumplem
- Od: 14 cze 2010, 09:53
- Posty: 28
- Auto: Mazda 5 MZR-CD 2.0 Exclusive 110KM 2006r.
jak dzialaja u ciebie swiatla automatyczne (mijania), to nic nie rob...
ten blad zawsze wyskoczy jak sprawdzasz calosc (wszystkie) bledy w aucie...
i nie naswietlisz czujnika zarowka... (o czym juz bylo wczesniej)
ten blad zawsze wyskoczy jak sprawdzasz calosc (wszystkie) bledy w aucie...
i nie naswietlisz czujnika zarowka... (o czym juz bylo wczesniej)
Arkana , Renault , Mii
byly: 323, Tribute, M6, M2, M5, Toledo, Mii, Rapid...
byly: 323, Tribute, M6, M2, M5, Toledo, Mii, Rapid...
Witam
U mnie też pojawił się ten błąd.
Przy wymianie oleju i kasowaniu inspekcji sprawdzono mi czy są inne błędy i był ten.
Najdziwniejsze jest to, że pół roku temu i wcześniej nie było go.
Ale latem nabijałem klimatyzację bo słabo działała – czy to może mieć wpływ?
No i co teraz zrobić jeśli po sprawdzeniu okaże się, że czujnik jest ok?
U mnie też pojawił się ten błąd.
Przy wymianie oleju i kasowaniu inspekcji sprawdzono mi czy są inne błędy i był ten.
Najdziwniejsze jest to, że pół roku temu i wcześniej nie było go.
Ale latem nabijałem klimatyzację bo słabo działała – czy to może mieć wpływ?
No i co teraz zrobić jeśli po sprawdzeniu okaże się, że czujnik jest ok?
- Od: 26 lut 2011, 22:58
- Posty: 37
- Skąd: Biała Podlaska
- Auto: Mazda 5 MZR-CD 2.0 110KM.
Wojtek napisał(a):jak dzialaja u ciebie swiatla automatyczne (mijania), to nic nie rob...
Czujnik nasłonecznienia – ten zamontowany na desce rozdzielczej – nie jest wykorzystywany do załączania świateł. Jest połączony wyłącznie z automatyczną klimatyzacją.
the right man in the wrong place...
Odgrzebuję temat bo wiosna idzie i co za tym idzie będzie więcej czasu pogrzebać w samochodzie.
Czy ktoś się orientuje, gdzie jest do BSI (pod którym pinem) podłączony ten czujnik.
Tak sobie wymyśliłem, że ten czujnik załączy mi automatycznie światła jak wjadę do tunelu – po co instalować inny.
Najprawdopodobniej robi zwarcie do masy (załącza lub odłącza w zależności od nasłonecznienia) i tak samo sterowane są światła pozycyjne i krótkie. Wystarczy ze sobą połączyć te wyprowadzenia i za każdym razem kiedy wjedziemy do tunelu lub się ściemni przełączy nam z świateł dziennych na mijania z postojówkami. instalacja prosta – wystarczy odszukać kabelki i dobrać odpowiedni przekaźnik lub tranzystor.
Na razie jeszcze tylko do rozważenia co będzie jak w ciemnym miejscu będziemy chcieli zapalić samochód to ten przekaźnik nam zadziała i przełączy na światła (niepotrzebnie) – więc układ musiałby działać dopiero po przekroczeniu 13,5V w instalacji.
Co o tym myślicie?
Czy ktoś się orientuje, gdzie jest do BSI (pod którym pinem) podłączony ten czujnik.
Tak sobie wymyśliłem, że ten czujnik załączy mi automatycznie światła jak wjadę do tunelu – po co instalować inny.
Najprawdopodobniej robi zwarcie do masy (załącza lub odłącza w zależności od nasłonecznienia) i tak samo sterowane są światła pozycyjne i krótkie. Wystarczy ze sobą połączyć te wyprowadzenia i za każdym razem kiedy wjedziemy do tunelu lub się ściemni przełączy nam z świateł dziennych na mijania z postojówkami. instalacja prosta – wystarczy odszukać kabelki i dobrać odpowiedni przekaźnik lub tranzystor.
Na razie jeszcze tylko do rozważenia co będzie jak w ciemnym miejscu będziemy chcieli zapalić samochód to ten przekaźnik nam zadziała i przełączy na światła (niepotrzebnie) – więc układ musiałby działać dopiero po przekroczeniu 13,5V w instalacji.
Co o tym myślicie?
Mam jakąś nietypową wersję (w ASO tak twierdzą), bo z Nawigacją Denso wbudowaną w deskę a bez komputera, tempomatu
(przynajmniej miałem) bez czujnika deszczu i bez automatycznych świateł.
Z tego co czytałem na forum to do automatycznych świateł potrzebny jest czujnik przyklejony na szybie występujący razem z wycieraczkami (którego nie chcę) a chcę wykorzystać to co jest – bo powinno działać.
Z tego co czytałem na forum to do automatycznych świateł potrzebny jest czujnik przyklejony na szybie występujący razem z wycieraczkami (którego nie chcę) a chcę wykorzystać to co jest – bo powinno działać.
co do podpięcia do BCM to już chyba wiem co trzeba wpiąć i wygląda, że komputer sterowany jest masą – przy okazji co to jest TNS relay?
Ale nasuwa mi się taka myśl. Skoro nie ma drugiego czujnika nasłonecznienia to skąd BCM ma wiedzieć, kiedy słoneczko zachodzi? Zacznę chyba od tego, że na złącze 3H podam masę bez włączania świateł i zasłonię czujnik nasłonecznienia na podszybiu – co o tym myślicie?
Pełna instrukcja pod adresem Wiring diagram Mazda5
czujnik nasłonecznienia wpięty jest do modułu klimatyzacji
i co ciekawe w czujniku deszczu nie ma dodatkowego czujnika oświetlenia (fotodiody) więc nie wiem na jakiej podstawie działają automatyczne światła.
a tutaj można znaleźć kabelek do podłączenia.
Ale nasuwa mi się taka myśl. Skoro nie ma drugiego czujnika nasłonecznienia to skąd BCM ma wiedzieć, kiedy słoneczko zachodzi? Zacznę chyba od tego, że na złącze 3H podam masę bez włączania świateł i zasłonię czujnik nasłonecznienia na podszybiu – co o tym myślicie?
Pełna instrukcja pod adresem Wiring diagram Mazda5
czujnik nasłonecznienia wpięty jest do modułu klimatyzacji
i co ciekawe w czujniku deszczu nie ma dodatkowego czujnika oświetlenia (fotodiody) więc nie wiem na jakiej podstawie działają automatyczne światła.
a tutaj można znaleźć kabelek do podłączenia.
Czy ktoś z szanownych klubowiczów zna się na elektronice, żeby mi wytłumaczyć jak to może działać?
jeżeli BCM poda masę (stan niski) na wyjściu do przez tranzystor popłynie prąd do uziemienia.
czy to ma sens? Przecież na bramce nie pojawi się masa do sterowania przekaźnikiem czy innym urzadzeniem.
Czyli inaczej zadając pytanie jak wysterować tranzystor stanem niskim,
jeżeli BCM poda masę (stan niski) na wyjściu do przez tranzystor popłynie prąd do uziemienia.
czy to ma sens? Przecież na bramce nie pojawi się masa do sterowania przekaźnikiem czy innym urzadzeniem.
Czyli inaczej zadając pytanie jak wysterować tranzystor stanem niskim,
tutaj nie ma bramki...
nie poda bo juz tam musi byc masa...
sterowanie tego ukladu odbywa sie za pomoca tranzystora:
odpowiednie napiecie podane na Bazie Tranzystora "wysterowuje" go w kierunku przewodzenia lub zaporowym. Dioda w ukladzie zabezpiecza TNS przed przypadkowym powrotem pradu do niego
iwi, napisze prosto, nie baw sie w podlaczanie i adoptowanie czegos wiecej, co juz jest w aucie, bo mozesz przesterowac lub uszkodzic inne obwody np. sterowanie klima
Co masz zrobic, to wykonaj tylko dodatkowy czujnik (pelniacy role tranzystora w Twoim ukladzie) i podlacz go pod TNS, a najlepiej zalatw sobie czujnik z szyby i go podlacz uruchamiajac tylko light sensor (nie rain sensor)... bedziesz mial pewnosc, ze wszystko chodzi jak powinno
iwi napisał(a):jeżeli BCM poda masę (stan niski) na wyjściu do przez tranzystor popłynie prąd do uziemienia.
nie poda bo juz tam musi byc masa...
sterowanie tego ukladu odbywa sie za pomoca tranzystora:
odpowiednie napiecie podane na Bazie Tranzystora "wysterowuje" go w kierunku przewodzenia lub zaporowym. Dioda w ukladzie zabezpiecza TNS przed przypadkowym powrotem pradu do niego
iwi, napisze prosto, nie baw sie w podlaczanie i adoptowanie czegos wiecej, co juz jest w aucie, bo mozesz przesterowac lub uszkodzic inne obwody np. sterowanie klima
Co masz zrobic, to wykonaj tylko dodatkowy czujnik (pelniacy role tranzystora w Twoim ukladzie) i podlacz go pod TNS, a najlepiej zalatw sobie czujnik z szyby i go podlacz uruchamiajac tylko light sensor (nie rain sensor)... bedziesz mial pewnosc, ze wszystko chodzi jak powinno
Arkana , Renault , Mii
byly: 323, Tribute, M6, M2, M5, Toledo, Mii, Rapid...
byly: 323, Tribute, M6, M2, M5, Toledo, Mii, Rapid...
1, 2
Kto przegląda forum
Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 2 gości