Specyfikacja A5 to oleje o niższym HTHS
od 2,9 do 3,5MPa.s.. Specyfikacja A5 zastępuje A1 a nie jak błędnie piszecie – A3.
Jeśli Mazda kiedyś zalecała A1/B1 – to teraz zaleca do tych silników A5/B5
Jeśli zalecała A3 to nadal zaleca A3, A3/B4
A3 to HTHS powyżej 3,5
Zalecenia różnią się również zależnie od rynku sprzedaży – czytaj klimatu.
Klasyfikacja ACEA A/B:
ACEA A1/B1 -Olej przeznaczony do użycia w silnikach benzynowych i silnikach
wysokoprężnych lekkich samochodów ciężarowych. Olej przeznaczony szczególnie do
stosowania dla silników wykorzystujących oleje o niskim tarciu i niskiej lepkości o HTHS
od 2,9 do 3,5MPa.s. -Ford, Mazda. Oleje te mogą być nieodpowiednie do użycia w
niektórych typach silników. W razie wątpliwości należy sprawdzić instrukcję, lub poradnik
właściciela.
ACEA A3/B3 – Stabilny, utrzymujący właściwości olej, przeznaczony do użycia w
silnikach benzynowych samochodów osobowych o wysokich charakterystykach pracy,
oraz silnikach wysokoprężnych lekkich samochodów ciężarowych i/ lub przedłużonych
przedziałach czasu wymiany oleju tam, gdzie podane jest to przez producentów silników
i/ lub silnikach wykorzystujących przez cały rok oleje o niskim stopniu lepkości i/ lub dla
silników o ciężkich warunków pracy,zgodnie z zaleceniami producenta silnika.
ACEA A3/B4 – Stabilny, utrzymujący właściwości olej do stosowania w silnikach
benzynowych i silnikach wysokoprężnych o bezpośrednim wtrysku (common rail) o
wysokich charakterystykach pracy, jednak odpowiedni również dla zastosowań opisanych
w punkcie A3/B3. Oleje klasy A3/B4 mogą być stosowane na dłuższe interwały wymiany –(wydłużony przebieg).
ACEA A5/B5 – Stabilny, utrzymujący właściwości olej do stosowania w przypadku
dłuższych przerw w wymianie oleju w silnikach benzynowych o wysokich
charakterystykach pracy, oraz w silnikach wysokoprężnych samochodów osobowych, a
także lekkich samochodów ciężarowych przeznaczonych do stosowania olejów o niskiej
lepkości o HTHS od 2,9 do 3,5MPa.s. Oleje klasy A5/B5 mogą być stosowane na dłuższe
interwały wymiany –(wydłużony przebieg). Oleje te mogą być nieodpowiednie dla
niektórych typów silników. W razie wątpliwości należy sprawdzić instrukcję, lub poradnik
właściciela.
Poza tym było to już wałkowane w wątku o olejach.
W poniższej karcie jest błąd, co zresztą łatwo wyłapać, ponieważ w jednej lini jest A5/B5- czyli prawidłowo, a poniżej A3/B5 – błąd
http://www.total-chel.ru/pdf/20090902094120_4715.pdf