Klucze dynamometryczne

Postprzez Pioteq25 » 19 mar 2007, 20:26

Kupiłem i chwale sobie klucz YATO 0760 1/2 42-210 Nm od allegrowicza jerzy371
Do auta najlepiej mieć dwa klucze mniejszy 3/8 10-80Nm i większy na zakres 42-210Nm

Koła dokręcasz 90-120Nm
Cała reszta momentów znajduje się w manualu.
Forumowicz
 
Od: 8 lut 2006, 19:26
Posty: 1818 (6/13)
Skąd: opolski mazdaspeed
Auto: UFO 1.8

Postprzez slav » 19 mar 2007, 20:30

Pioteq25 napisał(a):Kupiłem i chwale sobie klucz YATO 0760 1/2 42-210 Nm od allegrowicza jerzy371
Do auta najlepiej mieć dwa klucze mniejszy 3/8 10-80Nm i większy na zakres 42-210Nm


tez je ogladalem , dzieki za wskazowke


Pioteq25 napisał(a):Koła dokręcasz 90-120Nm
Cała reszta momentów znajduje się w manualu.


juz znalazlem , ale podziekowal
Forumowicz
 
Od: 29 maja 2005, 23:38
Posty: 1137
Skąd: WLKP
Auto: rozne

Postprzez tomekrvf » 19 mar 2007, 22:46

Przydaje się jeszcze 5-25Nm(taki sobie ostatnio sprawiłem)
Full Time 4WD
VTR 1000F
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 9 gru 2003, 19:51
Posty: 1965 (0/1)
Skąd: Warszawa
Auto: Galant 2.5V6
VTR1000F
Alfa 147

Postprzez Pioteq25 » 21 mar 2007, 20:35

tomekrvf napisał(a):Przydaje się jeszcze 5-25Nm(taki sobie ostatnio sprawiłem)

A można wiedzieć jaki? Też szukam coś w tym zakresie za nie dużą kase.
Forumowicz
 
Od: 8 lut 2006, 19:26
Posty: 1818 (6/13)
Skąd: opolski mazdaspeed
Auto: UFO 1.8

Postprzez KZZK » 8 sty 2012, 18:33

Witam,

Nie istnieje jeszcze chyba żaden temat, w którym mowa byłaby o kluczach dynamometrycznych. Aż dziwne, bo w wielu wypadkach trudno się bez niego obyć. No chyba, że ktoś ma rękę, której naprawdę ufa i oko, które nie jeden gwint widziało ;) Wtedy nie wnikam. Ja jednak jestem zwolennikiem twierdzenia, że bez narzędzi nie ma pracy i wolę w takie cacko swój warsztat wyposażyć.

Jako, że nie jestem mechanikiem z zawodu i a klucz dynamometryczny nie jest potrzebny mi na co dzień, nie widzę sensu w inwestowaniu w najdroższy i najlepszy sprzęt. Chciałbym kupić jednak coś co nie rozpadnie się po dokręceniu pierwszej śruby i posłuży kilka lat. Dlatego z radą uciekam się do Was ;)

Biorę pod uwagę rozmiar 3/8". Czy któryś z poniższych jest warty jakiejkolwiek uwagi?

1) http://allegro.pl/klucz-dynamometryczny ... 53073.html
a może nie będzie potrzebny mi aż tak duży zakres i lepiej zaopatrzyć się w coś takiego?
2) http://allegro.pl/klucz-dynamometryczny ... 58053.html
lub
3) http://allegro.pl/mocny-klucz-dynamomet ... 40109.html

Domyślam się, że im większy zakres momentu siły, którego możemy używać, tym mniejsza precyzja jego ustawiania?

A może ktoś jeszcze poleci coś w rozsądnej cenie?

Dzięki za odpowiedzi i pozdrawiam ;)
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 21 sie 2011, 22:46
Posty: 30
Skąd: Piaseczno
Auto: '97 626 GF
1.8/90KM

Postprzez Michel » 8 sty 2012, 19:16

Jeżeli nie jest on Ci potrzebny zawodowo, to sądzę że wystarczy Ci klucz tego typu;
http://allegro.pl/klucz-dynamometryczny-wychylny-1-2-i2023003417.html
Jest wystarczający do prostych napraw.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 28 sie 2006, 20:20
Posty: 267 (0/1)
Skąd: Lublin

Postprzez Paweł » 8 sty 2012, 20:29

Faktycznie, bez klucza dynamometrycznego ciężko się obejść. Obecnie coraz więcej elementów robionych jest z aluminium podatnego na zerwania gwintów, a także coraz więcej śrub jest tak dobieranych, że podczas dokręcania następuje ich płynięcie – trzeba więc dokręcać je dokładnie takim momentem jak opisuje w fabrycznych manual'ach producent. Przy okazji warto pamiętać, że jeśli manual mówi o wymianie śrub podczas naprawy, to trzeba to zrobić.

Dobre narzędzia niestety są drogie, ale zainwestować można także w tańszy klucz. W jednym i drugim przypadku (w drugim od pierwszego użycia) warto skonstruować sobie prostą przekładnię z ciężarkiem do sprawdzania stanu kalibracji lub użyć do tego bezpośrednio rękojeści klucza na sztywno zamocowanej śrubie. Ewentualnie można używać drugiego klucza, ale nie jest to pewna metoda.

Większość elementów w samochodzie wymaga momentów od 20 do 100 Nm, ale np. mocowanie koła zamachowego w Wanklu to 400-500 Nm, elementy zawieszenia około 150 Nm, miska olejowa 10 Nm. W przypadku tych tańszych kluczy nie do końca wierzę w ich zakres (10-200), bo w "profesjonalnych" częściej spotyka się granice 5-30, 20-100 i 40-200 Nm.
the right man in the wrong place...
gasoline
Avatar użytkownika
Zarząd – Prezes
 
Od: 20 paź 2003, 15:13
Posty: 11059 (565/889)
Skąd: Warszawa
Auto: 4FH0VL CAJA '09
256 B4204T35 '17

Postprzez KZZK » 8 sty 2012, 21:31

W przypadku tych tańszych kluczy nie do końca wierzę w ich zakres (10-200), bo w "profesjonalnych" częściej spotyka się granice 5-30, 20-100 i 40-200 Nm.

Tak, zauważyłem to oglądając 'nieco' droższe klucze ;) Ale czy kupując taki tańszy klucz (bez ściemniania – dosyć poważnie zastanawiam się nad kupieniem tego z pierwszego linka) może zdarzyć się sytuacja, że ustawiając na kluczu wartość momentu siły na poziomie np. 25Nm będziemy faktycznie dokręcali śrubę używając 35Nm bądź też np. 15Nm? A może błędy te nie są na tyle duże, aby szczególnie się nimi przejmować?

Pytam, ponieważ nie chciałbym się znaleźć w sytuacji, w której nie dość, że wydałbym pieniądze na klucz, z powodu jego niedokładności uszkodziłbym elementy, z którymi bym pracował. Nie jest to zbyt fajna sytuacja :|

Wiem, że teoretycznie najlepiej byłoby kupić kilka kluczy o różnych zakresach porządnej firmy (jak chociażby sprawdzona przeze mnie Neo), ale nie wiem czy jest to opłacalne z racji tego, że używałbym ich raczej sporadycznie. A jeżeli nie widać (znaczącej) różnicy... to po co przepłacać?
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 21 sie 2011, 22:46
Posty: 30
Skąd: Piaseczno
Auto: '97 626 GF
1.8/90KM

Postprzez Paweł » 8 sty 2012, 21:41

Spokojnie możesz kupić tańszy klucz, pamiętaj tylko, żeby sprawdzić go przed użyciem – ostatecznie wystarczy do tego śruba w imadle i ciężarek powieszony na rączce klucza.

Mam jednak wątpliwości, co do precyzji i powtarzalności klucza 10-200 Nm za 100 złotych. Takiego raczej bym nie kupił – na pewno nie liczyłbym na prawidłowe nastawy i działanie przy początku jego skali.

Pamiętaj też, żeby klucz po każdym użyciu "luzować".
the right man in the wrong place...
gasoline
Avatar użytkownika
Zarząd – Prezes
 
Od: 20 paź 2003, 15:13
Posty: 11059 (565/889)
Skąd: Warszawa
Auto: 4FH0VL CAJA '09
256 B4204T35 '17

Postprzez KZZK » 8 sty 2012, 22:09

Po przeanalizowaniu serwisówki dochodzę do wniosku, że największe zastosowanie będzie miał klucz o zakresie momentu siły 20-110Nm. Z mniejszymi momentami jeszcze jakoś w miarę na wyczucie można sobie poradzić, większych na razie nie będę potrzebował. Choć plan jest taki, żeby w miarę upływu czasu i przypływu gotówki inwestować w kolejne klucze ;)

Na pierwszy ogień pójdzie firma YATO. Na forum znajdują się praktycznie same pozytywne opinie na temat jakości ich sprzętu. Mam nadzieję, że i klucz mnie nie zawiedzie <jupi>
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 21 sie 2011, 22:46
Posty: 30
Skąd: Piaseczno
Auto: '97 626 GF
1.8/90KM

Postprzez sebek-71 » 8 sty 2012, 23:00

A ja ,dołączając się do dyskusji,myślę sobie tak...
Jeśli nie jesteś mechanikiem i nie znasz się za bardzo(jak pisałeś),to kup sobie zestaw porządnych kluczy z grzechotkami itp.do podstawowych,prostych napraw auta.
Takie rzeczy jak:rozrząd,uszczelki pod głowicą i inne,wymagające dynamometryki,zostaw fachowcom.
Bo nie raz, jak chce się zaoszczędzić,to różnie bywa... ;)
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 9 paź 2011, 17:04
Posty: 1113 (1/16)
Skąd: Jelenia Góra
Auto: był Xedos 6 2.0V6 140KM
323 BJ 1,5 sedan
jest Mazda 3 BK 1,6 MZR

Postprzez KZZK » 8 sty 2012, 23:42

Pisząc, że nie jestem mechanikiem miałem na myśli to, że mechanika nie jest moim źródłem utrzymania, nie jest moją pracą ani zawodem ;) Dlatego właśnie nie mogę pozwolić sobie na wywalanie ogromnych sum pieniędzy na narzędzia, bo nie mam z tego dochodu i niejako koszta, które bym poniósł nie zwrócą mi się.

Nigdzie nie napisałem, że nie mam zielonego pojęcia o mechanice :P Gdyby faktycznie tak było w żadnym wypadku nie zabierałbym się za poważniejsze naprawy i nie inwestował w takie zabawki jak to, o której jest temat <oczko>
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 21 sie 2011, 22:46
Posty: 30
Skąd: Piaseczno
Auto: '97 626 GF
1.8/90KM

Postprzez siemek55 » 9 sty 2012, 15:42

Takie klucze sprawdzaliśmy/porównywaliśmy w naszej firmie na stanowisku laboratoryjnym (Schatz'a). Naprawdę nie są gorsze od kluczy profi. Pamiętaj tylko aby po zakończeniu pracy "spuścić" sprężynę (wartość na rączce na min.), tak aby niepotrzebnie jej nie odkształcać.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 26 mar 2011, 10:18
Posty: 1314 (63/18)
Skąd: Zielona Góra
Auto: M6 GJ'15 2.5 AT Skypassion
M3 BK'03 1.6

M6 GY'05 2.0/pojechała do szwagra ;)

Postprzez DamianMX6 » 16 sty 2012, 19:57

Polecam klucze dynamometryczne firmy PROXXON.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 28 mar 2008, 14:43
Posty: 994 (0/1)
Auto: MX6 MAZDASPEED

Postprzez Lowiec » 11 wrz 2012, 23:48

Linki są stare ale kluczem Yato chyba 40-210 oraz małym 3/8" BAS 5-25 zrobiłęm remont silnika B6. Silnik działa do dziś, klucze potem sprzedałem po dobrej cenie gdyż nie chcę więcej robić remontów silnika. I tak naprawdę to tego Yato szkoda bo dzwignię miał dużą (chyba ok 75cm). Do każdego klucza była dołączona metryczka, zerwałem tylko jedną śrubę dokręcającą miskę olejową ale była chyba jakaś trefna bo się to powtórzyło dwa razy.
Do zestawu "małego majsterkowicza" polecam klucze płaskie oczkowe z grzechotką, 8, 10 i 12 starczą.
Nie dokazuj, miła nie dokazuj...
http://www.youtube.com/watch?v=eP5wNDeGqLk&feature=related

Link do kilku dokumentów na temat Xedosa:
https://docs.google.com/folder/d/0B_CZcjbKtd0KblBqRVpPcEVxaE0/edit
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 13 lis 2008, 22:57
Posty: 1399 (0/2)
Skąd: Gryfino
Auto: Xedos 6 1.6 '96 CA B6 Z8 CA2 LPG BRC
M-B 180 Kompressor Sportcoupe
Opel Astra II 1.6 16V
E53 3.0d

Postprzez masato » 13 kwi 2013, 23:37

Jeśli mogę polecić jakiś klucz dynamometryczny, to czasem pojawiają się używane Gedore lub Rahsol na allegro. Z nowym certyfikatem kalibracji itd. Za 200-400zł w przedziale 40-200 NM.
Sam mam taki, gedore tylko 5-50nm. Kupiłem używany z certyfikatem i mogę powiedzieć jedno, sprawdzałem go, parametry trzyma już drugi rok. Nie wygląda tak tandetnie jak yato, wszystko chodzi płynnie, no i jest gedore.

To nie jest narzędzie, które kupuje się na rok i które może się mylić. Mój kolega Yatowskim kluczem powyrywał szpilki od klawiatury w Dafie. Na szczęście były tak zaprojektowane, że jakby jakiś imbecyl ciągnął na chama, to sama szpilka się wyciągała, nie gwint w głowicy.
Klucz przekłamywał 40Nm.

Yato robi dużo dobrych narzędzi. Np grzechotki, całe metalowe, nie te z gumą. Te z gumą szybko się poddają. Nasadki też są w miarę. Klucze płaskie są też dobre.

Klucze płasko oczkowe z grzechotką są gówniane, źle powyginane, no i nie widać jaki rozmiar klucza jest.
Tak samo klucze do rurek ham i paliwowych.

P.S Do profesjonalnych zastosowań polecam klucze dynamometryczne Stahlwille Manoskop, bez sprężyny. Tutaj możemy zostawić klucz na 200NM i nigdy nie luzować.
Sam takowy posiadam, jak coś mogę wrzucić fotki.
Początkujący
 
Od: 18 sty 2012, 02:11
Posty: 11
Skąd: Kalisz
Auto: Mazda 323f Bj, 1,5 1999

Postprzez pokar » 13 lip 2013, 15:28

Zdecydowanie polecam Proxxona, ceny w okolicach 200-400 zł brutto.
Każdy klucz jest kalibrowany przed wysyłką i ma swój unikalny certyfikat kalibracji. Kalibracja powinna być robiona co rok i kosztuje w serwisie dystrybutora około 35-45 zł. brutto.

Klucze Proxxon mają dwie skale – zgrubną i precyzyjną, co pozwala idealnie ustawić siłę dokręcania. W końcu to sprzęt pomiarowy.

Poszukajcie na Allegro i ceneo.pl, jest tam cała masa ofert z polską gwarancją.

Pzdr!
Obrazek
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 11 lip 2013, 20:51
Posty: 85 (2/0)
Skąd: Wrocław
Auto: Mazda 3 BK Y6 2006r. przedlift

Postprzez szumer » 7 lut 2014, 13:42

masato dobrze gada, temat już przeterminowany, ale Gedore, Rahsol a ostatecznie Stahlwille (droogii) ale nie ma sobie równych, nie ma sprężyny, wiec nie trzeba pamiętać o zwolnieniu blokady sprężyny do min. zakresu.
Jeśli nie mamy kasy na dobre klucze dynamometryczne, to tym bardziej szkoda kasy na tanie klucze typu Yato, Neo etc. Lepiej pożyczyć klucz od kogoś kto zawodowo się tym zajmuje i zapłacić mu choćby 20zl. i mieć pewność tego co ustawimy zanim zabierzemy sie za robotę.

W myśl zasady co tanie to drogie <glupek2>
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 9 sty 2014, 11:43
Posty: 30
Skąd: Polkowice - Legnica
Auto: M6 2.0 SW benzin LF + Toyota T22 1.8 7AFE

Postprzez widmo82 » 2 sty 2016, 21:26

Szukam klucza dynamometrycznego. Zastosowanie głównie do zmiany kół. Wolałbym uniknąć nadmiernego wydatku. Gdyby ktoś mógł polecić jakiś produkt godny uwagi, zarówno na naszym rodzimym rynku jak i u "majfrenda" to będę wdzięczny :)
Moderator "3BK" -Paweł
Avatar użytkownika
Moderator
 
Od: 26 paź 2008, 10:23
Posty: 3600 (81/142)
Skąd: Radom
Auto: Mazda3 BK
była: 1,6 Y6 109KM 12.2006
jest: 2.0 LF 150KM 06.2008

Postprzez Dominator » 2 sty 2016, 21:34

Pawel mam dobra rade. Zakup zwykly rozsuwany klucz do kol i daruj sobie dynamometryczny. Dokrecaj z wyczuciem na "zlozonym" kluczu i starczy. Dynamometryczny przydaje sie do bardziej precyzyjnych rzeczy.
...
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 6 sty 2011, 23:36
Posty: 4908 (66/68)
Skąd: Bielsko-Biała/KR/KTA
Auto: Accord 8 2.2 gnojówka

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 18 gości

Moderator

Moderatorzy Opinie i Poradniki