Strona 152 z 168

Re: Oleje silnikowe – ankieta i opinie

PostNapisane: 1 lut 2018, 18:33
przez wilk28
ten Specol jest zdecydowanie lepszy niż Valvoline. Specol jest naszej produkcji rodzimej dlatego odchodzi cło vat itp. Valvo jest znany bo to marka która ma ileś tam lat. Możesz śmiało lać tego Specola tylko podaj do jakiej budy

PostNapisane: 1 lut 2018, 19:04
przez Bo_Lo
1.8 FP z Premacy i 1.8 BP --} turbo +LPG
Oba śmigają na 5w 30 ,premka na Motul clean fe a BA na valvo syn power.

PostNapisane: 1 lut 2018, 19:46
przez kubsztyk
wilk28 napisał(a):(..) Możesz śmiało lać tego Specola tylko podaj do jakiej budy

EP2 D16V1 :P

PostNapisane: 2 lut 2018, 09:12
przez Biniu
Bo_Lo napisał(a):Hmm spec gold 5w30 – 53.99 za 4l .
Cena daj do myślenia...
Jak to możliwe że pełen syntetyk jest tańszy o 50% od większości innych i to z reguły hc ?


A czemu niemożliwe by miało być?

Ja go kupiłem bezmyślnie, bo był tani 5w30, a chciałem sobie przepłukać olejem silnik z nagarów, które powstają przez pobór oleju. Nie bardzo mnie obchodziło jaką ma jakość, ale jak poczytałem o tym oleju w internetach to już przy nim zostałem.

Re: Oleje silnikowe – ankieta i opinie

PostNapisane: 2 lut 2018, 16:44
przez Neonixos666
Zainteresowałem się tym Specolem i porównałem go z Motulem którego używam i parametry są takie same jedynie baza już nie jest PAO i Estrowa tylko samo HC.

PostNapisane: 2 lut 2018, 16:50
przez Bo_Lo
Czyli jednak specol jest hydrocrack?

Re: Oleje silnikowe – ankieta i opinie

PostNapisane: 2 lut 2018, 18:24
przez wilk28
Parametry Specola specgold 5w40
olej syntetyczny (PAO), lepkość kinetyczna w 100°C | 14,5cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 80,1cSt; indeks lepkości 170; temperatura płynięcia -44°C; Liczba zasadowa TBN – 10,4; Noack – 8,0%; HTHS – 3,6

PostNapisane: 2 lut 2018, 18:29
przez Neonixos666
Bo_Lo napisał(a):Czyli jednak specol jest hydrocrack?


nie twierdze że wszystkie ale ten który spełnia Dexos 2 jest opisany jako HC
http://lejolej.pl/pl/p/SPECOL-Spec-Prem ... W40-4L/119

Re: Oleje silnikowe – ankieta i opinie

PostNapisane: 2 lut 2018, 18:32
przez wilk28
http://lejolej.pl/pl/p/SPECOL-Gold-Synt ... W40-5L/120 ten z tego linku ma takie parametry co podałem i do tej Hondy możesz śmiało lać kubsztyk
Ten Premium jest do silników gdzie zamontowany jest filtr DPF i FAP ze wzg na niska zawartość popiołów

PostNapisane: 2 lut 2018, 18:40
przez Biniu
Bo_Lo napisał(a):Czyli jednak specol jest hydrocrack?


Gold synthtic nie. 100% PAO.

Re: Oleje silnikowe – ankieta i opinie

PostNapisane: 2 lut 2018, 18:44
przez Neonixos666
wilk28 napisał(a):Ten Premium jest do silników gdzie zamontowany jest filtr DPF i FAP ze wzg na niska zawartość popiołów


I to oznacza że musi być HC? Szkoda bo jak spełnia Dexos 2 i byłby PAO to bym się zastanowił nad wlaniem za rok bo cena spoko.

Re: Oleje silnikowe – ankieta i opinie

PostNapisane: 2 lut 2018, 21:07
przez kubsztyk
Tu mamy kartę charakterystyki Specola SpecGold 5W40: http://www.specol.com.pl/download/64223 ... e21016.pdf
Ciekawe, że Specol ma w swojej ofercie olej mineralny LUX 10 SAE 30 API SA, który też sprzedaje Orlen z taką samą nazwą handlową...

PostNapisane: 2 lut 2018, 21:48
przez Bo_Lo
Dobry do LPG-wysoki TBN.Czy 5w30 też jest taki dobry?

Re: Oleje silnikowe – ankieta i opinie

PostNapisane: 2 lut 2018, 22:32
przez kubsztyk
Zajrzyj na stronę Specol. Są dane techniczne i karty charakterystyki dla każdego oleju.

PostNapisane: 4 lut 2018, 00:51
przez AXe_MeXx
Panowie, ja mając dostęp do dobrych cen na oleje shell, elf oraz comma próbowałem w 2 madziach: elf sxr 5w30, comma x-tech 5w30, comma x-flow type g 5w40, shell helix ultra 5w40, shell helix hx8 5w40. Iiiii coo hmmm.... postanowiłem pozostać przy shell helix ultra 5w40, w porównaniu do produktów elf i comma nie odczułem dużych różnic, ale ze względu na wysoki TBN, a obydwa auta jeżdżą na LPG wybrałem właśnie ULTRA. Jedyną różnicę odczułem pomiędzy HX8 a Ultra, przy HX8 głośniejsza praca silnika i nagle Premka zaczęła palić olej (3-4 tysie km temu zmieniłem na HX8 i nagle cos zaczeło ubywać, predzej przez około 50kkm na Ultra nic nie ubywało). Dodatkowo przeglądająć neta na kilku forach trafiłem na zestawienie (może już było, ale przypominam poniżej), które tez stawia ULTRA w dobrym świetle, myślałem też o wspomniamym prędzej SPECOLU, ale już nie będę wiecej próbował... chyba :> :]

"Jako, że zostałem poproszony o napisanie takowego dla portalu KosmetykaAut.pl wrzucę też na nasze rodzime forum bo troszkę pracy zebranie tego wszystkiego kosztowało.
Na wstępie uczciwie napiszę, że posiada on oczywiście elementy subiektywne – jakkolwiek staram się zawsze w tym temacie być jak najbardziej obiektywny – pewnie jednak w 100% się nie da.

Dyskusja mile widziana – mogę o czymś zapomnieć bo rynek jest bardzo obszerny.

Na początek główne PRAWDY:

• nic nie zastąpi częstej wymiany oleju ! (i tu proszę o nie podawanie argumentu "producent zaleca wymianę co np. 35 000 km – to marketingowa bzdura) – optymalnie ? 10 000-12 000 km, jeśli ktoś jeździ tylko trasy/autostrady można wydłużyć do 15 000 km
• lejemy olej o klasie lepkościowej, którą zaleca producent silnika ! (tu wyjątkiem jest oczywiście nietypowe użytkowanie auta – upalanie na torze itd.)
• olejem syntetycznym nazywamy oleje, które posiadają bazę olejową grupy IV (polialfaolefinową czyli PAO) lub grupy V (estrową) – najczęściej to oleje poliestrowe (PAO+domieszki estrów)
• nie patrzymy co było wlewane do "auta używanego" wcześniej – stosujemy płukankę i zalewamy najlepszy olej o klasie lepkości rekomendowanej przez producenta silnika !
• oleje o "rozszerzonej klasie lepkości" (5W50, 10W60) znacznie różnią się parametrami w niskich temperaturach od "standardowych" olejów – wymagają do optymalnej pracy optymalnej temperatury a w nie optymalnej szybciej tracą swoje parametry = wymagają częstej wymiany nawet co 5000-6000 km, nie są zbyt dobre do codziennego użytkowania w cywilnych autach jeżdżonych w większości po mieście
• jakość olejów spada z roku na rok od ładnych paru lat – liczy się powoli tylko zysk koncernów

Wyższość olejów syntetycznych nad olejami półsyntetycznymi (czyli na bazie mineralnej lub bazie mineralnej po hydrokrakingu – HC):

• wyższa stabilność lepkości (ciśnienia oleju) z racji mniejszej ilości nietrwałych modyfikatorów koniecznych do uzyskania określonej klasy lepkości
• lepsza płynność – pompowalność oleju w ujemnych temperaturach
• wyższa wytrzymałość w wysokich temperaturach oraz niższa parowalność (mniejsze ubytki i mniejsza skala gęstnienia oleju po pewnym czasie – czyli trzymanie parametrów fabrycznych)
• wyższa czystość, niższa emisja związków szkodliwych i popiołów
• dla diesla oleje poliestrowe są bardziej odporne na mieszanie z ON – np. podczas oczyszczania filtrów DPF


Najczęściej powtarzane bzdury:

• jeśli wlewany był olej o wyższej klasie lepkości (15W40, 10W40) to nie można wlać oleju o niższej klasie lepkości (5W40) bo coś się rozszczelni
• oleje 15W40 to oleje mineralne, 10W40 to półsyntetyki a 5W40 to syntetyki
• płukanka do silnika zepsuje/wypłucze/rozszczelni silnik
• olej 10W60 będzie zawsze lepszy od 10W40 a 5W50 lepszy od 5W40
• oleje do silników benzynowych i diesla są takie same w ramach jednego producenta, różnią się tylko naklejką

Polecane marki – ogólnie:

Nie ma takich – każdy prawie producent ma w swojej ofercie oleje o słabych parametrach w swojej klasie lepkości, prawie każdy ma też jakieś perełki w ofercie.

Pisałem już o brzydkiej tendencji u producentów – wmawiania klientom od kilku lat, że oleje półsyntetyczne (czyli wszystkie z bazą olejową HC, wykonane w "technologii syntetycznej" itd.) są tak samo dobre jak 100% syntetyki.
Wynika to tylko i wyłącznie z tego, że wyprodukowanie oleju na bazie w 100% syntetycznej jest dużo droższe niż takiego na destylatach ropy naftowej. Wiele olejów półsyntetycznych (HC) ma bardzo dobre parametry = to bardzo dobre oleje – ale w zdecydowanej większości nie tak dobre jak oleje poliestrowe (100% syntetyczne).


Polecane modele olejów (wraz z wybranymi parametrami):

Jak czytać dane: (w dużym uproszczeniu):
– baza: MIN (mineralna, II grupa), HC (mineralna po hydrokrakingu, grupa III), GLT (najnowocześniejszy HC, grupa III), PAO (polialfaolefiny, grupa IV), EST (estry, grupa V)
– lepkość kinetyczna – im wyższa tym lepiej dla ochrony silnika (w granicach dla danego stylu użytkowania auta i danego silnika)
– indeks lepkości – im wyższy tym lepiej
– temperatura płynięcia – im niższa tym lepiej
– TBN – im wyższy tym lepiej – powyżej 8,0 dobrze, powyżej 10,0 bardzo dobrze (wpływ na czystość silnika)
– Noack – im niższy tym lepiej, poniżej 8% bardzo dobrze, poniżej 10% dobrze
– HTHS – powyżej 3,5 dobrze, powyżej 4,0 bardzo dobrze
– POWER – wybór ze względu na najwyższą jakość w swojej klasie
– ECONOMY – wybór ze względu na cena/jakość


Silniki benzynowe:

15W40
• Mobil 1 15W50
(olej syntetyczny (EST), lepkość kinetyczna w 100°C | 17,4cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 125,0cSt; indeks lepkości 153; temperatura płynięcia -45°C; Liczba zasadowa TBN – 9,0; Noack – ?,?%; HTHS – ?,?)
• Motul 300V 15W50
(olej półsyntetyczny (EST+GTL), lepkość kinetyczna w 100°C | 18,1cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 122,9cSt; indeks lepkości 164; temperatura płynięcia -39°C; Liczba zasadowa TBN – 8,2; Noack – ?,?%; HTHS – ?,?)
• ECONOMY Petronas Syntium 1000 15W50
(olej półsyntetyczny (PAO+HC), lepkość kinetyczna w 100°C | 17,3cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 120,9cSt; indeks lepkości 157; temperatura płynięcia -39°C; Liczba zasadowa TBN – 8,9; Noack – ?,?%; HTHS – ?,?)

10W40
• POWER Amsoil Premium Protection 10W40
(olej syntetyczny (PAO), lepkość kinetyczna w 100°C | 14,5cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 91,7cSt; indeks lepkości 164; temperatura płynięcia -47°C; Liczba zasadowa TBN – 12,1; Noack – 6,7%; HTHS – 4,3)
• Millers CFS 10W40
(olej syntetyczny (PAO), lepkość kinetyczna w 100°C | 15,7cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 103,0cSt; indeks lepkości 161; temperatura płynięcia –??°C; Liczba zasadowa TBN – 9,3; Noack – ?,?%; HTHS – 4,3)
• Motul 300V 10W40
(olej półsyntetyczny (EST+GTL), lepkość kinetyczna w 100°C | 14,0cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 89,5 cSt; indeks lepkości 161; temperatura płynięcia -36°C; Liczba zasadowa TBN – 11,7; Noack 8,4%; HTHS – 4,2)
• Penrite Racing 10 10W40
(olej syntetyczny (PAO+EST), lepkość kinetyczna w 100°C | 14,6cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 92,0cSt; indeks lepkości 167; temperatura płynięcia -42°C; Liczba zasadowa TBN – 9,8; Noack – ?,?%; HTHS – ?,?)
• POWER RedLine 10W40
(olej syntetyczny (EST), lepkość kinetyczna w 100°C | 14,6cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 93,0 cSt; indeks lepkości 164; temperatura płynięcia -45°C; Liczba zasadowa TBN – 12,5; Noack – 6,0%; HTHS – 4,7)
• Royal Purple 10W40
(olej syntetyczny (EST), lepkość kinetyczna w 100°C | 14,0cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 94,0cSt; indeks lepkości 148; temperatura płynięcia -42°C; Liczba zasadowa TBN – 12,0; Noack – ?,?%; HTHS – ?,?)
• Xado CI-4 10W40
(olej półsyntetyczny (GTL), lepkość kinetyczna w 100°C | 14,9cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 99,7cSt; indeks lepkości 156; temperatura płynięcia -36°C; Liczba zasadowa TBN – 10,3; Noack – 8,6%; HTHS – 4,1))

5W40
• Amsoil European Car Formula Full-SAPS 5W40
(olej syntetyczny (PAO), lepkość kinetyczna w 100°C | 13,6cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 83,3cSt; indeks lepkości 168; temperatura płynięcia -45°C; Liczba zasadowa TBN – 10,1; Noack – 8,7%; HTHS – 3,7)
• POWER Fuchs Titan Race Pro S 5W40
(olej syntetyczny (EST+PAO), lepkość kinetyczna w 100°C | 14,9cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 92,4 cSt; indeks lepkości 184; temperatura płynięcia -51°C; Liczba zasadowa TBN – 10,5; Noack – 6,6%; HTHS – 4,2)
• ECONOMY Gulf Tec Plus 5W40
(olej półsyntetyczny (PAO+MIN), lepkość kinetyczna w 100°C | 14,5cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 93,0 cSt; indeks lepkości 162; temperatura płynięcia -42°C; Liczba zasadowa TBN – 9,8; Noack – 6,9%; HTHS – 4,2)
• Liqui Moly Synthoil High Tech 5W40
(olej syntetyczny (PAO), lepkość kinetyczna w 100°C | 14,1cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 86,0cSt; indeks lepkości 170; temperatura płynięcia -45°C; Liczba zasadowa TBN – 11,2; Noack – ?,?%; HTHS – ?,?)
• Millers CFS (NT) 5W40
(olej syntetyczny (PAO), lepkość kinetyczna w 100°C | 14,0cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 81,7cSt; indeks lepkości 177; temperatura płynięcia –??°C; Liczba zasadowa TBN – 10,0; Noack – ?,?%; HTHS – 4,1)
• Mobil 1 Delvac ESP 5W40
(olej syntetyczny (PAO), lepkość kinetyczna w 100°C | 14,7cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 98,0cSt; indeks lepkości 156; temperatura płynięcia -48°C; Liczba zasadowa TBN – 10,1; Noack – ?,?%; HTHS – 3,8)
• Motul 300V 5W40
(olej półsyntetyczny (EST+GTL), lepkość kinetyczna w 100°C | 13,8cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 80,8 cSt; indeks lepkości 176; temperatura płynięcia -36°C; Liczba zasadowa TBN – 10,9; Noack – 7,4%; HTHS – 4,5)
• Pennzoil Ultra Euro 5W40
(olej syntetyczny (PAO+EST), lepkość kinetyczna w 100°C | 13,2cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 87,0 cSt; indeks lepkości 173; temperatura płynięcia -45°C; Liczba zasadowa TBN – 10,4; Noack – ?,?%; HTHS – ?,?)
• Penrite HPR 5 5W40
(olej syntetyczny (HC+PAO), lepkość kinetyczna w 100°C | 14,5cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 95,0cSt; indeks lepkości 170; temperatura płynięcia -45°C; Liczba zasadowa TBN – 10,6; Noack – ?,?%; HTHS – ?,?)
• POWER RedLine Euro Series 5W40
(olej syntetyczny (EST), lepkość kinetyczna w 100°C | 15,1cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 94,0 cSt; indeks lepkości 175; temperatura płynięcia -45°C; Liczba zasadowa TBN – 12,7; Noack – 6,0%; HTHS – 4,6)
• Royal Purple 5W40
(olej syntetyczny (EST), lepkość kinetyczna w 100°C | 15,7cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 93,7cSt; indeks lepkości 179; temperatura płynięcia -42°C; Liczba zasadowa TBN – 11,0; Noack – ?,?%; HTHS – ?,?)
• ECONOMY Shell Helix Ultra 5W40
(olej półsyntetyczny (GTL), lepkość kinetyczna w 100°C | 13,1cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 79,1cSt; indeks lepkości 168; temperatura płynięcia -45°C; Liczba zasadowa TBN – 11,7; Noack – 6,8%; HTHS – 3,7)
• ECONOMY Specol Spec Gold 5W40
(olej syntetyczny (PAO), lepkość kinetyczna w 100°C | 14,5cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 80,1cSt; indeks lepkości 170; temperatura płynięcia -44°C; Liczba zasadowa TBN – 10,4; Noack – 8,0%; HTHS – 3,6)
• Xado Atomic Infinity 5W40
(olej syntetyczny (PAO), lepkość kinetyczna w 100°C | 14,7cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 88,0 cSt; indeks lepkości 175; temperatura płynięcia -45°C; Liczba zasadowa TBN – 10,1; Noack – 7,6%; HTHS – 3,8)

0W40
• POWER Amsoil Signature Series 0W40
(olej syntetyczny (PAO), lepkość kinetyczna w 100°C | 14,8cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 85,7cSt; indeks lepkości 181; temperatura płynięcia -51°C; Liczba zasadowa TBN – 12,6; Noack – 8,1%; HTHS – 3,9)
• BP Visco 7000 0W40
(olej syntetyczny (PAO+EST), lepkość kinetyczna w 100°C | 12,9cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 74,0cSt; indeks lepkości 177; temperatura płynięcia -57°C; Liczba zasadowa TBN – 10,3; Noack – 9,8%; HTHS – ?,?)
• Casrtol EDGE Sport 0W40
(olej syntetyczny (EST), lepkość kinetyczna w 100°C | 12,8cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 76,0cSt; indeks lepkości 171; temperatura płynięcia -60°C; Liczba zasadowa TBN – 11,5; Noack – ?,?%; HTHS – ?,?)
• Elf Synthese 0W40
(olej syntetyczny (PAO), lepkość kinetyczna w 100°C | 14,0cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 79,0cSt; indeks lepkości 184; temperatura płynięcia -51°C; Liczba zasadowa TBN – 8,7; Noack – ?,?%; HTHS – ?,?)
• Liqui Moly Synthoil Energy 0W40
(olej syntetyczny (PAO), lepkość kinetyczna w 100°C | 14,0cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 80,0cSt; indeks lepkości 181; temperatura płynięcia -48°C; Liczba zasadowa TBN – 12,0; Noack – ?,?%; HTHS – ?,?)
• Millers CFS NT 0W30
(olej syntetyczny (PAO), lepkość kinetyczna w 100°C | 11,1cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 62,2cSt; indeks lepkości 173; temperatura płynięcia -51??°C; Liczba zasadowa TBN – ??,?; Noack – ?,?%; HTHS – ?,?)
• Mobil1 New Life 0W40
(olej syntetyczny (PAO+GTL), lepkość kinetyczna w 100°C | 13,5cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 75,0cSt; indeks lepkości 185; temperatura płynięcia -48°C; Liczba zasadowa TBN – 11,8; Noack – 8,2%; HTHS – 3,8)
• Penrite HPR 0 0W30
(olej syntetyczny (PAO+EST), lepkość kinetyczna w 100°C | 11,4cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 64,0cSt; indeks lepkości 174; temperatura płynięcia -46°C; Liczba zasadowa TBN – 10,1; Noack – ?,?%; HTHS – ?,?)
• POWER Penrite 10 TENTHS PREMIUM 0 0W50
(olej syntetyczny (PAO+EST), lepkość kinetyczna w 100°C | 18,7cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 108,0cSt; indeks lepkości 194; temperatura płynięcia -61°C; Liczba zasadowa TBN – 9,5; Noack – 5,1%; HTHS – 4,5)
• Ravenol 0W40
(olej syntetyczny (PAO), lepkość kinetyczna w 100°C | 14,0cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 83,7cSt; indeks lepkości 173; temperatura płynięcia -46°C; Liczba zasadowa TBN – 10,5; Noack – ?,?%; HTHS – ?,?)
• RedLine 0W30
(olej syntetyczny (EST), lepkość kinetyczna w 100°C | 10,0cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 57,0cSt; indeks lepkości 183; temperatura płynięcia -60°C; Liczba zasadowa TBN – 11,5; Noack – 6,0%; HTHS – 3,2)
• POWER RedLine 0W40
(olej syntetyczny (EST), lepkość kinetyczna w 100°C | 15,4cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 86,0cSt; indeks lepkości 190; temperatura płynięcia -60°C; Liczba zasadowa TBN – 12,5; Noack – 6,0%; HTHS – 4,0)
• Royal Purple 0W40
(olej syntetyczny (EST), lepkość kinetyczna w 100°C | 14,3cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 79,9cSt; indeks lepkości 182; temperatura płynięcia -48°C; Liczba zasadowa TBN – 11,0; Noack – 6,5%; HTHS – ?,?)
• Xado Atomic Arctic 0W40
(olej półsyntetyczny (PAO+EST), lepkość kinetyczna w 100°C | 14,5cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 87,8 cSt; indeks lepkości 172; temperatura płynięcia -54°C; Liczba zasadowa TBN – 9,7; Noack – 9,2%; HTHS – 3,8)

5W50
• POWER Agip/Eni Motorsports 5W50
(olej syntetyczny (PAO), lepkość kinetyczna w 100°C | 19,0cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 100,0cSt; indeks lepkości 210; temperatura płynięcia -45°C; Liczba zasadowa TBN – 12,5; Noack – 7,5%; HTHS – 4,6)
• Mobil1 SuperSyn 5W50
(olej syntetyczny (PAO+EST), lepkość kinetyczna w 100°C | 17,5cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 108,0cSt; indeks lepkości 180; temperatura płynięcia -40°C; Liczba zasadowa TBN – 11,8; Noack – ?,?%; HTHS – ?,?)
• POWER Penrite 10 TENTHS PREMIUM 5 5W60
(olej syntetyczny (PAO+EST), lepkość kinetyczna w 100°C | 23,8cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 146,0cSt; indeks lepkości 195; temperatura płynięcia -55°C; Liczba zasadowa TBN – 9,5; Noack – 5,4%; HTHS – 4,5)
• POWER RedLine 5W50
(olej syntetyczny (EST), lepkość kinetyczna w 100°C | 20,5cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 128,0 cSt; indeks lepkości 185; temperatura płynięcia -45°C; Liczba zasadowa TBN – 11,7; Noack – 5,0%; HTHS – 5,9)

10W60
(sportowe, nie zalecane do użytku całorocznego !)
• Bardahl INDY Syntronic Racing 10W60
(olej syntetyczny (PAO+EST), lepkość kinetyczna w 100°C | 23,1cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 142,0cSt; indeks lepkości 193; temperatura płynięcia -40°C; Liczba zasadowa TBN – 8,9; Noack – ?,?%; HTHS – ?,?)
• Castrol RS Racing 10W60
(olej syntetyczny (PAO+EST), lepkość kinetyczna w 100°C | 22,5cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 154,0cSt; indeks lepkości 175; temperatura płynięcia -57°C; Liczba zasadowa TBN – 10,1; Noack – ?,?%; HTHS – ?,?)
• ECONOMY Gulf Racing 10W60
(olej syntetyczny (PAO), lepkość kinetyczna w 100°C | 24,0cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 173,0cSt; indeks lepkości 175; temperatura płynięcia -33°C; Liczba zasadowa TBN – 9,2; Noack – ?,?%; HTHS – ?,?)
• Liqui Moly Synthoil Race Tech 10W60
(olej syntetyczny (PAO), lepkość kinetyczna w 100°C | 24,0cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 163,0cSt; indeks lepkości 179; temperatura płynięcia -35°C; Liczba zasadowa TBN – 11,5; Noack – 6,9%; HTHS – 6,5)
• Orlen Platinum Rally Sport 10W60
(olej syntetyczny (PAO), lepkość kinetyczna w 100°C | 22,3cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 156,0cSt; indeks lepkości 170; temperatura płynięcia -49°C; Liczba zasadowa TBN – 10,0; Noack – ?,?%; HTHS – ?,?)
• Penrite HPR 10 10W50
(olej syntetyczny (PAO+EST), lepkość kinetyczna w 100°C | 19,2cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 132,0cSt; indeks lepkości 166; temperatura płynięcia -42°C; Liczba zasadowa TBN – 8,8; Noack – ?,?%; HTHS – ?,?)
• POWER Penrite 10 TENTHS PREMIU 10 10W70
(olej syntetyczny (PAO+EST), lepkość kinetyczna w 100°C | 30,1cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 223,0cSt; indeks lepkości 176; temperatura płynięcia -50°C; Liczba zasadowa TBN – 9,5; Noack – 5,4%; HTHS – 6,0)
• POWER RedLine 10W60
(olej syntetyczny (EST), lepkość kinetyczna w 100°C | 25,5cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 173,0 cSt; indeks lepkości 182; temperatura płynięcia -45°C; Liczba zasadowa TBN – 12,0; Noack – 6,0%; HTHS – 6,7)
• Shell Helix Ultra Racing 10W60
(olej półsyntetyczny (PAO+GTL), lepkość kinetyczna w 100°C | 22,8cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 151,0 cSt; indeks lepkości 172; temperatura płynięcia -39°C; Liczba zasadowa TBN – 12,0; Noack – 6,8%; HTHS – 5,4)
• Xado Atomic 10W60
(olej syntetyczny (PAO+EST), lepkość kinetyczna w 100°C | 25,1cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 178,0cSt; indeks lepkości 174; temperatura płynięcia -39°C; Liczba zasadowa TBN – 8,1; Noack – 7,2%; HTHS – 6,2)


Silniki diesla (bez DPF/FAP):

5W40
• POWER Amsoil Premium Diesel DEO 5W40
(olej syntetyczny (PAO), lepkość kinetyczna w 100°C | 14,5cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 90,8cSt; indeks lepkości 167; temperatura płynięcia -51°C; Liczba zasadowa TBN – 10,4; Noack – 9,1%; HTHS – 4,1)
• ECONOMY Gulf Tec Plus 5W40
(olej półsyntetyczny (PAO+MIN), lepkość kinetyczna w 100°C | 14,5cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 93,0 cSt; indeks lepkości 162; temperatura płynięcia -42°C; Liczba zasadowa TBN – 9,8; Noack – 6,9%; HTHS – 4,2)
• Liqui Moly Diesel Synthoil 5W40
(olej syntetyczny (PAO), lepkość kinetyczna w 100°C | 14,8cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 92,0cSt; indeks lepkości 170; temperatura płynięcia -45°C; Liczba zasadowa TBN – 12,2; Noack – 8,6%; HTHS – 3,6)
• ECONOMY Penrite HPR Diesel 5 5W40
(olej półsyntetyczny (HC+PAO), lepkość kinetyczna w 100°C | 14,7cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 100,0cSt; indeks lepkości 152; temperatura płynięcia -40°C; Liczba zasadowa TBN – 10,7; Noack – 13,0%; HTHS – 3,6)
• ECONOMY Shell Helix Ultra Diesel 5W40
(olej półsyntetyczny (GTL), lepkość kinetyczna w 100°C | 13,1cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 79,1cSt; indeks lepkości 168; temperatura płynięcia -45°C; Liczba zasadowa TBN – 11,0; Noack – 6,8%; HTHS – 3,7)

0W40
• Castrol EDGE Professional 0W30
(olej syntetyczny (EST), lepkość kinetyczna w 100°C | 12,1cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 69,0cSt; indeks lepkości 184; temperatura płynięcia -57°C; Liczba zasadowa TBN – 11,5; Noack – 9,2%; HTHS – ?,?)
• Mobil 1 Turbo Diesel 0W40
(olej syntetyczny (PAO), lepkość kinetyczna w 100°C | 13,5cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 75,0cSt; indeks lepkości 185; temperatura płynięcia -48°C; Liczba zasadowa TBN – 11,8; Noack – 8,2%; HTHS – 3,8)


Silniki z filtrem cząstek stałych – oleje EKOLOGICZNE:
Oleje Low/Mid-SAPS spełniające normę C3.

0W30 / 0W40
• Castrol EDGE Professional C3 0W30
(olej syntetyczny (PAO+EST), lepkość kinetyczna w 100°C | 12,3cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 72,0cSt; indeks lepkości 169; temperatura płynięcia -51°C; Liczba zasadowa TBN – 7,8; Noack – ?,?%; HTHS – ?,?)

5W30 / 5W40
• Amsoil ECF Low-SAPS 5W30
(olej syntetyczny (PAO), lepkość kinetyczna w 100°C | 12,2cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 75,4cSt; indeks lepkości 158; temperatura płynięcia -44°C; Liczba zasadowa TBN – 5,8; Noack – ?,?%; HTHS – ?,?)
• Amsoil Signature Series ASL 5W30 *
(olej syntetyczny (PAO), lepkość kinetyczna w 100°C | 10,5cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 60,1cSt; indeks lepkości 166; temperatura płynięcia -51°C; Liczba zasadowa TBN – 12,6; Noack – ?,?%; HTHS – ?,?)
• Castrol EDGE Diesel FST 5W40
(olej syntetyczny (PAO+EST), lepkość kinetyczna w 100°C | 13,9cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 82,0 cSt; indeks lepkości 174; temperatura płynięcia -48°C; Liczba zasadowa TBN – 6,5; Noack – –,–%; HTHS – –,–)
• Eneos Sustina Low-SAPS 5W30
(olej syntetyczny (EST), lepkość kinetyczna w 100°C | 13,3cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 75,3cSt; indeks lepkości 180; temperatura płynięcia -45°C; Liczba zasadowa TBN – 6,6; Noack – ?,?%; HTHS – ?,?)
• Fuchs Titan GT1 Pro 5W30
(olej półsyntetyczny (HC), lepkość kinetyczna w 100°C | 11,6cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 71,1cSt; indeks lepkości 155; temperatura płynięcia -45°C; Liczba zasadowa TBN – 6,9; Noack – ?,?%; HTHS – ?,?)
• Liqui Moly Top Tec 4200 5W30
(olej półsyntetyczny (HC), lepkość kinetyczna w 100°C | 12,3cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 70,0cSt; indeks lepkości 175; temperatura płynięcia -42°C; Liczba zasadowa TBN – 6,5; Noack – 8,8%; HTHS – 3,5)
• Lotos Traffic Pro Thermal Control (505.01) 5W40
(olej półsyntetyczny (HC), lepkość kinetyczna w 100°C | 13,8cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 82,0cSt; indeks lepkości 170; temperatura płynięcia -40°C; Liczba zasadowa TBN – 7,3; Noack – 7,4%; HTHS – 3,6)
• Mobil 1 ESP 5W40
(olej półsyntetyczny (HC+PAO), lepkość kinetyczna w 100°C | 13,2cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 73,0cSt; indeks lepkości 176; temperatura płynięcia -45°C; Liczba zasadowa TBN – 7,5; Noack – 8,8%; HTHS – 3,8)
• POWER Motorex Xperience FS-X 5W40
(olej syntetyczny (PAO+EST), lepkość kinetyczna w 100°C | 14,0cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 89,7cSt; indeks lepkości 161; temperatura płynięcia -42°C; Liczba zasadowa TBN – 7,8; Noack – 4,2%; HTHS – 3,5)
• Penrite Enviro+ 5W40
(olej półsyntetyczny (HC+PAO), lepkość kinetyczna w 100°C | 13,4cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 81,0cSt; indeks lepkości 168; temperatura płynięcia -42°C; Liczba zasadowa TBN – 8,8; Noack – 8,6%; HTHS – 3,6)
• ECONOMY Ravenol VMO 5W40
(olej półsyntetyczny (HC+PAO), lepkość kinetyczna w 100°C | 13,8cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 83,0cSt; indeks lepkości 170; temperatura płynięcia -39°C; Liczba zasadowa TBN – 7,7; Noack – ?,?%; HTHS – ?,?)
• RedLine Euro Series 5W30
(olej syntetyczny (EST), lepkość kinetyczna w 100°C | 11,6cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 69,0 cSt; indeks lepkości 164; temperatura płynięcia -45°C; Liczba zasadowa TBN – 8,5; Noack – 6,0%; HTHS – 3,7)
• POWER RedLine Euro Series 5W40
(olej syntetyczny (EST), lepkość kinetyczna w 100°C | 15,2cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 91,0 cSt; indeks lepkości 164; temperatura płynięcia -45°C; Liczba zasadowa TBN – 9,7; Noack – 6,0%; HTHS – 4,3)
• Shell Helix Ultra ECT 5W30
(olej półsyntetyczny (GTL), lepkość kinetyczna w 100°C | 12,2cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 74,0cSt; indeks lepkości 159; temperatura płynięcia -48°C; Liczba zasadowa TBN – 7,7; Noack – 6,8%; HTHS – 3,6)
• ECONOMY Specol Premium 5W30
(olej półsyntetyczny (PAO+HC), lepkość kinetyczna w 100°C | 11,5cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 73,0cSt; indeks lepkości 170; temperatura płynięcia -40°C; Liczba zasadowa TBN – 7,5; Noack – 6,8%; HTHS – 3,5)
• Valvoline SynPower MST C4 5W30
(olej półsyntetyczny (GTL), lepkość kinetyczna w 100°C | 12,0cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 70,9cSt; indeks lepkości 170; temperatura płynięcia -42°C; Liczba zasadowa TBN – 7,7; Noack – 9,1%; HTHS 3,7)
• Xado Atomic C3 5W40
(olej półsyntetyczny (HC+PAO), lepkość kinetyczna w 100°C | 14,1cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 85,2cSt; indeks lepkości 170; temperatura płynięcia -39°C; Liczba zasadowa TBN – 7,6; Noack – 8,8%; HTHS – 3,2)


Aby wszystko było jasne – powyżej wymienione zostały oleje godne polecenia, w większości oleje w 100% syntetyczne (lub półsyntetyczne HC zawierające na ogół do 20% bazy HC – nie ma półsyntetyków tych z typowo mineralną bazą olejową w ogóle).
Żeby nie mieszać użytkownikom w głowie nie zamieściłem wszystkich danych (z najważniejszych jest także Noack oraz HTHS).
Pamiętajmy, że jeśli polecony jest olej np. Mobil 1 5W40 to nie oznacza to, że każdy Mobil 1 5W40 jest godny polecenia (a tylko ten konkretny olej) – producenci mają teraz czasem po kilkanaście modeli oliw o tej samej klasie lepkości w ofercie".

Re: Oleje silnikowe – ankieta i opinie

PostNapisane: 4 lut 2018, 13:16
przez Kamtre
Jestem dość mocno zdziwiony, że w swoim zestawieniu zamieściłeś tylko jeden olej z oferty Valvoline <co?>

Re: Oleje silnikowe – ankieta i opinie

PostNapisane: 4 lut 2018, 13:56
przez wilk28
Bo w większości oleje Valvo są kiepskie w porównaniu do tych co zostały podane ta rozpiskę tworzyli ludzie którzy są obeznani w olejach i mają doświadczenie. Więc skoro ich nie ma to czyli że nie są tak dobre jak się ludziom wydaje. Słaby karty charakterystyk

Re: Oleje silnikowe – ankieta i opinie

PostNapisane: 5 lut 2018, 00:49
przez Bigbluee
Hmm nie widze tu 5w30 do benzyny. Coś sie w technologii i zaleceniach zmienilo ?

Stoi przede mną MIllers EE longlife ECO 5w30 (PAO), patrze na parametry na karcie technologicznej i w sumie śmiało mógłby być na powyższej liście ale... nie ma 5w30 dla Pb wiec nie mam do czego porównać.

Do olejów 5w30 wskazanych jako "dieslowskie" nie porównuje. Wartość TBN Millersa bije całą Twoją liste 5w30 wiec byłaby to nierówna walka.... Dla Pb a na pewno dla LPG, TBN jest ważny a być może dla diesla nie. Stąd niskie wartości TBN dla olejów 5w30 wskazanych powyżej. Nie wiem nie znam sie aż tak ale dla mnie czegoś tu na tej liście chyba brakuje.

Chyba, że to nie jest już PAO i coś się w międzyczasie zmieniło.

PostNapisane: 5 lut 2018, 08:06
przez Kamtre
wilk28 napisał(a):Bo w większości oleje Valvo są kiepskie w porównaniu do tych co zostały podane ta rozpiskę tworzyli ludzie którzy są obeznani w olejach i mają doświadczenie. Więc skoro ich nie ma to czyli że nie są tak dobre jak się ludziom wydaje. Słaby karty charakterystyk


Cóż, polemizowałbym. Mimo wszystko jednak pozostanę przy doświadczeniach "na żywo". Nie neguję jednocześnie wiedzy autora/ów owej listy. Swoją drogą na liście brakuje również olejów Eneos, które mają rewelacyjne opinie.
Każdy postępuje według własnego uznania i doświadczeń.

Re: Oleje silnikowe – ankieta i opinie

PostNapisane: 5 lut 2018, 08:11
przez rafał88
Kamtre napisał(a):
wilk28 napisał(a):Bo w większości oleje Valvo są kiepskie w porównaniu do tych co zostały podane ta rozpiskę tworzyli ludzie którzy są obeznani w olejach i mają doświadczenie. Więc skoro ich nie ma to czyli że nie są tak dobre jak się ludziom wydaje. Słaby karty charakterystyk


Cóż, polemizowałbym. Mimo wszystko jednak pozostanę przy doświadczeniach "na żywo". Nie neguję jednocześnie wiedzy autora/ów owej listy. Swoją drogą na liście brakuje również olejów Eneos, które mają rewelacyjne opinie.
Każdy postępuje według własnego uznania i doświadczeń.


+1 ;)