Jaki olej wybrać?

Jaki olej używacie do Waszych silników?

Agip
5
1%
Amsoil
26
3%
BP
2
0%
Castrol
88
10%
Dexelia
176
20%
Elf
78
9%
Fuchs
5
1%
Gulf
3
0%
Liqui Moly
39
4%
Lotos
11
1%
Midland
4
0%
Millers
36
4%
Mobil
79
9%
Motorcraft
0
Brak głosów
Motul
92
10%
Orlen
9
1%
Petro Canada
3
0%
Royal Purple
0
Brak głosów
Shell
35
4%
Selenia
3
0%
Texaco
0
Brak głosów
Total
22
2%
Turdus
0
Brak głosów
Valvoline
143
16%
inne
26
3%
 
Liczba głosów : 885

Postprzez rafik256 » 4 lut 2014, 23:03

czy "be" to jak już każdy sobie tam uważa...
Po prostu MOBIL SUPER 3000 X1 FORMULA FE 5W-30 nie ma nawet grama bazy syntetycznej. Według kart to "Destylaty (naftowe), hydrorafinowane, ciężkie, parafinowe" czyli minerał plus dodatki.
Natomiast MOBIL 1 ESP FORMULA 5W-30 już w bazie olejowej syntetyki ma. Tylko tutaj jo już zaczyna się temat rzeka. Właściwości "syntetyków" i tej całej reszty, ich mieszalności z dodatkami itd.
Ale konkluzja jest prosta. Kody dają nam jakieś wyobrażenie z czym mamy do czynienia. Oczywiście bez wdawania się w szczegóły. Ale przynajmniej wiemy czy dany olej ma jakieś podstawy żeby nazywać go syntetykiem cz to po prostu wysoko przetworzony minerał.
A więcej możesz zobaczyć w kartach...
Forumowicz
 
Od: 25 sie 2013, 18:39
Posty: 149 (1/12)
Skąd: Olsztyn
Auto: Mazda 3 BK – 2.0 LF
sedan, 2008 rok

Postprzez oemauto » 5 lut 2014, 00:26

Obecnie mamy już bardzo mało prawdziwych syntetyków.

Kiedyś wdałem się w dyskusję z technicznym wiodącej marki olejowej.
Zadałem mu pytanie dotyczące syntetyczności syntetyków zaraz po tym jak zaktualizowali karty MSDS.
Oficjalna odpowiedź brzmiała mniej więcej, że obecne HC nie ustępuje PAO.
Prywatnie powiedział, że HC po prostu jest tańsze. Większość użytkowników i tak nie zauważy różnicy, a nasze prawo dopuszcza używania takiego nazewnictwa (nazywanie HC syntetykiem).

A moje doświadczenie warsztatowe /ASO kilku marek/ pokazuje że nie do końca jest tak dobrze z HC, szczególnie w autach o długich interwałach między przeglądowych. Teraz niejednokrotnie mamy wymiany co 30kkm. Olej HC po takim przebiegu w silniku benzynowym wygląda prawie jak w dieslu, powstają złogi olejowe i nagar. Oleje PAO (jeśli były wlane do czystego wnętrza) wyglądają jak ciemny miód (gryczany ;)).
Poza zmianą koloru oleje p takim przebiegu mają już zazwyczaj mniejszą lepkość, co dodatkowo może wpłynąć destrukcyjnie na żywotność silnika.
Forumowicz
 
Od: 27 sty 2014, 00:04
Posty: 63 (0/3)
Auto: obk

Postprzez Fred.X » 5 lut 2014, 20:11

To i ja swoje dorzucę ;)

Jestem również na MKP już długo długo i tam takie oto testy robiliśmy

[i]Dzięki uprzejmości firmy Oilcenter mogliśmy przetestować jeden z parametrów oleju samochodowego, mowa tutaj o lepkości. Przy pomocy prostej maszyny mieliśmy mozliwość sprawdzić jak zachowuje się każda z badanych próbek pod dużym obciążeniem.
Badane były w kolejności oleje 5w30 i 5w40 a czarnym koniem okazała sie mała buteleczka z tzw. nanotechnologią.
[/i]

Zapraszam do oglądania

prezentacja działania mazyny
http://www.youtube.com/watch?v=mqHs4rWC2_M

nowy olej fordowski
http://www.youtube.com/watch?v=TNz84JWYdb8

fordowski po 10tyś z bolidu prezesa
http://www.youtube.com/watch?v=hH7g80RyL7g

stopień wytarcia wałeczka testowego po olejach fordowskich
http://www.youtube.com/watch?v=JpsxFjsN_xg

motul
http://www.youtube.com/watch?v=c4wjDxbzPOA

gulf
http://www.youtube.com/watch?v=nlg2zj94fkw

castrol
http://www.youtube.com/watch?v=pGMYTeyTEyA

shel 5w40
http://www.youtube.com/watch?v=9eL0Je-4_to

gulf 5w40
http://www.youtube.com/watch?v=htxqZo68I14

valvoline
http://www.youtube.com/watch?v=RyusIdAOlys

motul z nanotechnologią
http://www.youtube.com/watch?v=k63KC4oSl4Y

stopień wytarcia wałeczka po nanotechnologii
http://www.youtube.com/watch?v=SbNV0HuENtQ

kilka pytań na koniec
http://www.youtube.com/watch?v=_51yKIhwi68
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 22 lis 2013, 19:42
Posty: 741 (4/25)
Skąd: Toruń
Auto: Lancer Sportback 1.8 + Hyundai Tucson 1.6

Postprzez tom_ek66 » 6 lut 2014, 13:32

Fred.X napisał(a): takie oto testy robiliśmy



Jedyny olej, ktory jakos sie sprawil to Valvoline, zdaje sie waleczek stanal dopiero przy 4-tym obciazniku Tylko ktory to byl olej, tego nie wiemy.
Ta nanotechnologia jakkolwiek niezwykle spektakularna w przywolanym eksperymencie – nie ma szans na przezycie. Kto bowiem mialby interes w jej rozwoju, koncerny olejowe ?

Jedno co mnie zmartwilo to stwierdzenie,ktore padlo we wnioskach, a mianowicie, ze dobrej plukanki w sklepie sie nie dostanie, tylko w warsztacie. Co na to nasi zwolennicy plukanek ? A co warsztatowcy ?
Potwierdzacie, zaprzeczacie ? Jak to jest naprawde ?

Dopisano 6 lut 2014, 12:35:

Hubix napisał(a):Jeżdżę na mobilu 5W30 HC, przejechałem 55 tys km.



Zaznaczam: do dziś dzień silnik nie bierze nawet 100ml oleju na 10000 (tak 10 tys.) km oleju.


Ciesz sie wobec tego.
Tylko napisz jeszcze jak czesto zmieniasz olej, bo z wypowiedzi kolegow wywnioskowalem, ze zbyt duze miedzyprzebiegi sa szkodliwe dla silnika w okreslonych warunkach.
Forumowicz
 
Od: 18 sty 2014, 21:19
Posty: 33 (0/1)
Auto: 626 GF 2000ccm/115 rok 1999
Honda Civic 2,2 i CDTi 140 KM 2011

Postprzez Bart0n » 6 lut 2014, 13:49

Z tego co widzę najwięcej wytrzymał Gulf 5W40, stanął dopiero po 2 sekundach na tym największym srebrnym odważniku. Dobra oliwa :)
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 6 cze 2010, 21:07
Posty: 675 (3/2)
Skąd: SZY KR
Auto: L3 FR4T

Postprzez CLAU » 6 lut 2014, 15:24

Jaki jest sens testowania oleju silnikowego na maszynie, która nie jest do niego przystosowana, lub inaczej – sprawdzanie oleju w warunkach do jakich nie został zaprojektowany jest totalnie bezsensowne, żeby nie powiedzieć głupie. Potem ludzie przeklejają takie "profi" testy i inni to czytają i zostaje w głowie.


Jak chcą sprawdzić olej, to niech zbadają jego skład chemiczny i porównają z kartą produktu wydaną przez producenta czy się zgadza. I drugi już typowo praktyczny test, to niech olej >silnikowy< zbadają w pracującym silniku, gdzie w cylindrach dochodzi ciągle do zapłonu mieszanki paliwowo-powietrznej.

Jeżeli tak mają być testowane oleje silnikowe, to równie dobrze możemy je sprawdzać na patelni w domu:
Podgrzewać na dużym ogniu (tym prawym dolnym na kuchence!) przez 20 minut, potem olej zlewać z patelni pod kątem 45 stopni do naczynka, kolega fachur mechanik mierzy stoperem czas zlewania leju do naczynka.... I już mamy porównanie, który będzie gęściejszy albo rzadszy.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 22 gru 2011, 08:28
Posty: 1329 (1/38)
Skąd: dolnyśląsk
Auto: Mazda 6 – 2003
2.0 LF17
hatchback

Mazda 3 BK – 2005
1.6

Postprzez Bart0n » 6 lut 2014, 15:34

Z tego co mi się wydaje jest to sprawdzenie trwałości filmu olejowego zimnego w tym przypadku oleju. Jakby to nie było w jakimś stopniu miarodajne to by takiej maszyny nie konstruowali.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 6 cze 2010, 21:07
Posty: 675 (3/2)
Skąd: SZY KR
Auto: L3 FR4T

Postprzez CLAU » 6 lut 2014, 15:45

Ludzie konstruują wiele rzeczy, zajrzyj do działu tuning bo tam są czary i magia i każdy powie, ze robi to po to bo daje mu to jakis plus. Sami sobie homolguja swoje ptenty, albo poprawiaja fabryke ceramizerem. Ten argument w tym wypadku jest całkowicie bez sensu.

Sprawdzanie oleju silnikowego w srodowisku innym niz silnik jest idiotyczne. Na tej ich maszynie nie masz ani odzwierciedlenia ruchu tloka wraz z pierscieniami, nie masz cisnienia oleju generowanego przez pompe, o spalaniu w komorze nie wspominam.


Przypominam, ze na zimnym oleju, po odpaleniu auta na dzien dobry mamy serwowany zaplon. To w tym wypadku to jest star trek, bo zimny olej wytrzymuje gwałtowne reakcje spalania, i co jeszcze dziwniejsze – samochody dalej jezdza. I to nie tylko mazdy.
Wiec z calym szacunkiem, ale ten filmik to po prostu kabaret i proba wyciagniecia jakichkolwiek wnioskow na podstawie jakiegos totalnego amatorskiego doswiadczenia.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 22 gru 2011, 08:28
Posty: 1329 (1/38)
Skąd: dolnyśląsk
Auto: Mazda 6 – 2003
2.0 LF17
hatchback

Mazda 3 BK – 2005
1.6

Postprzez Fred.X » 6 lut 2014, 16:11

Bart0n napisał(a):Z tego co widzę najwięcej wytrzymał Gulf 5W40, stanął dopiero po 2 sekundach na tym największym srebrnym odważniku. Dobra oliwa :)
w Mondeo jeździłem na Gulf Formula G 5W40 , silnik sie trochę wyciszył :D

Dopisano 6 lut 2014, 15:13:

CLAU napisał(a):Wiec z calym szacunkiem, ale ten filmik to po prostu kabaret i proba wyciagniecia jakichkolwiek wnioskow na podstawie jakiegos totalnego amatorskiego doswiadczenia.

tia , jasne , a słyszałes kiedys o tarciu ?? , to spróbuj ten sam test bez oleju ...
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 22 lis 2013, 19:42
Posty: 741 (4/25)
Skąd: Toruń
Auto: Lancer Sportback 1.8 + Hyundai Tucson 1.6

Postprzez Bart0n » 6 lut 2014, 16:45

Wydaje mi się ,że oni w tym teście symulują działania wałka rozrządu. Pewnie jesteś z tych którzy twierdzą ,że lotos za 15 zł za litr to taki sam olej jak LM czy wspomniany Gulf. Ja tak nie twierdzę i będę się upierał przy swoim ;) a to ,że ktoś przejeździł 50 tys. na lotosie i silnik mu dalej chodzi, no cóż chodzi. Ale ile będzie chodził, ile pobiera/będzie pobierał oleju i jakby mógł chodzić gdyby była lana inna oliwa się nie dowiemy :)
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 6 cze 2010, 21:07
Posty: 675 (3/2)
Skąd: SZY KR
Auto: L3 FR4T

Postprzez CLAU » 6 lut 2014, 17:22

Ja nie twierdze, że każdy olej jest taki sam gdyż tak nie jest. Twierdzę, że ten test porównawczy jest o kant du py potłuc i może na kimś on robi wrażenie. Chcesz to sobie wierz, mnie interesują fakty, a te widać na filmiku, że olej silnikowy został przetestowany całkowicie z du py.

Fajnie się testuje na jakiejś maszynce. Następnie niech sobie ten olej na tokarke leją i też testują. Niech przetestują na normalnym silniku – tak aby było uczciwie, rzeczowo i zgodnie z tym do czego został wymyslony olej silnikowy. Piszecie o jakimś tarciu i filmie olejowym – a ja was odesle do tarcia i filmu olejowego w komorze spalania. Przypominam, że tam nie panuje temperatura pokojowa jak na tym teście. I wtedy dyskutujmy bo widzę, że na niektorych złożona konstrukcja silnika i liczba różnych procesów jakie w nim zachodzi nie robi żadnego wrażenie w postaci kręcącego się wałka w tej machinie.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 22 gru 2011, 08:28
Posty: 1329 (1/38)
Skąd: dolnyśląsk
Auto: Mazda 6 – 2003
2.0 LF17
hatchback

Mazda 3 BK – 2005
1.6

Postprzez Fred.X » 6 lut 2014, 18:19

To wg Ciebie olej powinien byc spalany ??? przecież za to , zeby olej nie był spalany odpowiadają pierścienie , a smarowane mają byc wszystkie elementy ruchome silnika

Jakby nie było to układ smarowania po części jest odpowiedzialny za chłodzenie silnika , więc jak uważasz , na moje to możesz nawet jeździć na rzepakowym z biedry ;)
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 22 lis 2013, 19:42
Posty: 741 (4/25)
Skąd: Toruń
Auto: Lancer Sportback 1.8 + Hyundai Tucson 1.6

Postprzez CLAU » 6 lut 2014, 19:33

A możesz przeczytać mój post, ale ze zrozumieniem ? Gdzie ja napisałem, że powinien być spalany ?

Ja tylko zaznaczam fakt, że olej pracuje w bardziej złożonym środowisku, niż kręcący się wałek – właśnie dlatego przywołuję komorę spalania gdyż właściwośći chemiczne oleju muszą sprawiać, że musi być on odporny na ogromne temperatury, i również duże różnice temperatur w czasie spalania i wychładzania. Dlatego też, kręcący się wałeczek nie przetestuje oleju, skoro on pracuje w zupełnie innych i o wiele bardziej wymagających warunkach.
I jeszcze kwestia smarowania silnika przez pompę oleju, oraz ciśnienie oleju mające wpływ na prace tych elementów. Porównaj sobie prace z silnika z tym testem na filmiku. Jeżeli to dla kogoś jest ok to ja nie mam pytań i sciągam czapkę z głowy dla kogoś, kto nie widzi różnicy i uznaje tego typu "test".
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 22 gru 2011, 08:28
Posty: 1329 (1/38)
Skąd: dolnyśląsk
Auto: Mazda 6 – 2003
2.0 LF17
hatchback

Mazda 3 BK – 2005
1.6

Postprzez rafik256 » 6 lut 2014, 19:49

Taki test jest dobry ale dla oleju przekładniowego. Przekładni ze stałym zazębieniem np. przekładnie przemysłowe czy maszyn rolniczych. Nie trzeba tu wcale nanotechnologii żeby zabrakło odważników w tym teście. Wystarczy sprawdzić Transol i gwarantuję że olej po 10 zł za litr wygrałby w cuglach.
Silnik smarowany jest ciśnieniowo co dość mocno zmienia warunki testu. Nawet najlepszy olej nie uchroni silnika przed zatarciem kiedy zabraknie ciśnienia. No i ważne jest żeby olej trzymał wszystkie parametry przez cały okres eksploatacji.
Forumowicz
 
Od: 25 sie 2013, 18:39
Posty: 149 (1/12)
Skąd: Olsztyn
Auto: Mazda 3 BK – 2.0 LF
sedan, 2008 rok

Postprzez CLAU » 6 lut 2014, 19:56

Dokładnie, na tej maszynie to mozna sobie olej od frezarki porównywać razem z magicznym zrywaniem "filmu olejowego". Film to sięconiektorym tutaj zerwał skoro w ogóle biorą pod uwagętaki test na codzień poruszając sięsamochodem z silnikiem. No chyba, że mają takie maszyny z odważnikami pod maską to ja się nie znam, ja mam auto przedliftem więc u mnie jest inaczej.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 22 gru 2011, 08:28
Posty: 1329 (1/38)
Skąd: dolnyśląsk
Auto: Mazda 6 – 2003
2.0 LF17
hatchback

Mazda 3 BK – 2005
1.6

Postprzez rafik256 » 6 lut 2014, 21:26

Jeżeli ktoś nie ma szkoły ma wierzyć we wszystko co zobaczy... zawsze może się okazać że ten kto coś prezentuje wcale też szkoły nie skończył i nie wie co robi. Po prostu tak mu się wydaje...
Jak już Ci powiedziałem olej transol po 10 zł za litr wygrałby ten test. Jest on on stworzony do smarowania powierzchni przenoszących ogromne obciążenia. Ale czy nadawałby się do silnika?? Nie.. bo sama temperatura by go wykończyła. A o tm że do pracy pod ciśnieniem się kompletnie nie nadaje to już nie wspomnę.
Dlatego uważam że ta maszyna się nadaje do testowania zrywania filmu olejowego ale NIE W SILNIKACH SPALINOWYCH.
Forumowicz
 
Od: 25 sie 2013, 18:39
Posty: 149 (1/12)
Skąd: Olsztyn
Auto: Mazda 3 BK – 2.0 LF
sedan, 2008 rok

Postprzez Fred.X » 6 lut 2014, 21:49

Panowie , ale ja nigdzie nie napisałem, że ten test ma być wyrocznią , on miał tylko pokazać jak różne są oleje silnikowe , a brane były pod uwage raczej te popularne marki ...
Ja sobie doskonale zdaje sprawę , ze na jakośc oleju ma wpływ mnóstwo parametrów i czynników ...
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 22 lis 2013, 19:42
Posty: 741 (4/25)
Skąd: Toruń
Auto: Lancer Sportback 1.8 + Hyundai Tucson 1.6

Postprzez oemauto » 6 lut 2014, 21:53

Hubix napisał(a):Czym różniłoby się te 55 tys, przejechane na w pełni syntetycznym 5 razy droższym oleju ?


Kupujesz tego Mobila po 30-40 pln za 5L? Można zastanowić się nad jego oryginalnością wtedy. Ale nie sądzę. Myślę, że Twoje "5 razy" wynika z niewiedzy.
Dobre PAO nie jest tak piekielnie drogie, jak prawisz. Często jest jedynie problem z jego znalezieniem.

A odpowiadając na Twoje pytanie: wszystko zależy jak traktujesz silnik i jak często wymieniasz olej.
Moje doświadczenia i moich klientów (głównie z różnych ASO w których pracowałem) pokazują, że oleje HC "brudzą" silnik. Zwłaszcza przy bardzo długich interwałach między przeglądowych. co 30kkm. Ten "brud" z czasem robi problem np. zatykając kanały olejowe. Np. teraz mam do czynienia z autami i interwałach głównie 30 tysięcznych. Dla swojej spokojności i po to aby nie mieć co trochę klienta ze stukającym silnikiem zalecam im wymianę co 15kkm. Część tak robi. Część nie. Część silników jeździ i nie stuka mimo 30kkm interwału. Czasami zdarza się stukający. Wszystkie, w których stosowany jest 15kkm interwał (mimo zaleceń producenta 30kkm) jeżdżą bezproblemowo. Bezproblemowo też jeżdżą auta które są zalewane PAO co 30kkm.

Awarie – "stukoty" zazwyczaj pojawiają się w silnikach o przebiegu powyżej 100kkm.
Zaznaczę, że nie chodzi to o Mazdę.
Forumowicz
 
Od: 27 sty 2014, 00:04
Posty: 63 (0/3)
Auto: obk

Postprzez zadra » 7 lut 2014, 01:17

warczycie na siebie ze względu na filmik z YT...
czy wiecie,że najpierw powstał w teorii wzór chemiczny, później obliczenia fizyczne, było kilka nieudanych prób z których wyciągnięto wnioski a na koniec zmontowano bombę atomową?

takie testy jak ten z yt są potrzebne czy to się wam podoba,czy się nie podoba bo określają pewne właściwości fizyczne środków smarnych..

Clau na pewno nie poświęci swojego silnika aby potwierdzić lub obalić teorię mówiącą o nie stosowaniu oleju mineralnego w naszych silnikach..
skoro On nie poświęci, to kto to ma zrobić?
Może zaleje silnik syntetycznym lotosem i odpali w garażu kładąc cegłę na gazie i systematycznie uzupełni poziom paliwa żeby wykonać test w ciągu np 5000h pracy silnika?

Czy jest tu ktoś, kto pomimo wyniku testu będzie korzystał z oleju który wypadł najgorzej w tym teście?
raczej nie.
Pomimo,że nie uwzględniają wszystkich czynników, to biorą pod uwagę jeden z ważniejszych; zimny start oraz pracę pod dużym obciążeniem.
Nikt się z Was nie zastanawiał jaka temperatura panuje na styku trących powierzchni i dlaczego po wszystkim wyglądają na.. jakby to powiedzieć.. "przytarte"?
to własnie jest zerwanie filmu olejowego poddanego wysokiej temperaturze pod ciśnieniem trących o siebie powierzchni.

Ja może nie uwierzę w filmy dotyczące ufo i HHo, ale dla mnie taka kontrola oleju może być wyznacznikiem jakości(jeśli nie była dotowana przez zwycięzcę testu.).
Historie mojej młodości :
[url]https://www.mazdaspeed.pl/forum/viewtopic.php?f=102&t=151548[/url]

staraj się nie rozlewać zbyt dużo przelewając z pustego w próżne...
Forumowicz
 
Od: 27 cze 2007, 18:07
Posty: 3149 (35/85)
Skąd: z odmętów
Auto: HONDA civic VIII
1,8 Stoczterdzieścikuniów z maską gazową na pyskach ciągnących sedana :-P

Postprzez marcin255 » 7 lut 2014, 08:20

muunek napisał(a):to własnie jest zerwanie filmu olejowego poddanego wysokiej temperaturze


Ten " wałek " w teście raczej nie pracuje w wysokiej temperaturze , właściwości oleju maja być jak najlepsze w temp. pracy silnika nie na zimno – dlatego nie pałujemy zimnego silnika .
Z tego testu wiemy jaki olej na zimno zrywa film najszybciej ale nas interesuje ok 100 *C
Ceed GT 1.6T 225KM
Obrazek
T-Roc 2.0 TSI 4motion 190KM
Obrazek
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 28 gru 2008, 23:14
Posty: 5324 (26/45)
Skąd: Wrocław
Auto: Była 323F BA
87 KM -122 Nm
Mazda 3-2.0 LF
166 KM -209
KIA CEE’D GT
204 KM -265 Nm up
225 KM -330 Nm
T-Roc 2.0TSI 4motion 190KM 320Nm up.....?

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 18 gości

Moderator

Moderatorzy Opinie i Poradniki