'97 Opel Vectra V6 – SLUT MAGNET REAKTYWACJA
UWAGA FILM OD LAT 18
Rok 2011 był dla mnie rokiem zmian i przemian motoryzacyjnych. Zacząłem go jeszcze w swojej starej GE która blacharsko już trochę dogorywała poza tym chciałem coś nowego i szybszego. Już w styczniu stałem się posiadaczem Volvo 850 T5 (226 KM) które było przewspaniałym sleeperem. Niestety już w lipcu zakończyliśmy naszą znajomość nad czym do dziś ubolewam.
Praktycznie z dnia na dzień przesiadłem się do meritum tego posta:
Zdjęcie poglądowe, jak fotografik wróci z sylwestra może cykniemy jakąś sesję.
Pierwsze wrażenie auto nie jedzie, każdy by odniósł takie wrażenie gdyby się przesiadł z doładowanego 2.3 na MBC (róznica we wstawaniu turbo kolosalna) do wolnossącego 2.5. Troszkę z chłopakami z Vectra Unlimited poduskutowaliśmy co w tej materii zrobić i są pewne zauważalne efekty.
Vectra ma na chwilę dzisiejszą prawie 110 tys km przejechane i jest w stanie mechanicznym bardzo dobrym. Do zrobienia były hamulce z tyłu które lubiły stanąć po deszczu oraz tuleje wahaczy również z tyłu. To już jest ogarnięte.
Seryjnie auto legitymowało się mocą taką jak powinno (co wcale nie jest normą jeśli chodzi o V6 opla) 170 KM. Natomiast gorzej było z momentem obrotowym który wyniósł 215 Nm zamiast 230 Nm.
Po miesiącu jazdy i rozpamiętywaniu masażu pleców postanowiłem dokonać standardowej modyfikacji w tym silniku i wymienić wszystkie cztery wałki rozrządu na te z silnika X30XE (omega 3.0). Takie wałki w najlepszym razie dają 20 KM, no i dały. Z seryjnych 170 KM na 189,5 KM hamowane na tej samej hamowni obciążeniowej. Niestety momentu w średnim zakresie nie przybyło i nadal auto jechało górą. Trzeba wspomnieć jeszcze o jednej rzeczy, to jest vectra przedlifowa posiada najgorszą możliwą skrzynię jaką można zapakować do samochodu wolnossącego . Rozpiętość biegów na seryjnych oponach jest taka: 59, 113, 177, 222, 257. Jak widać mamy tu cztery długie biegi i piąty relatywnie krótki. Dla mnie bezsens. Kolejna sprawa to koło zamachowe o wadze 15.5 kg które również nie sprzyja szybkiemu wkręcaniu się w rejestry gdzie auto ma werwę.
W garażu leży już krótka skrzynia od Daewoo Lanosa którą połączymy poprzez koło zamachowe z astry GSI 16V o wadze około 5kg i być może zacznie w końcu cisnąć jak na prawie 200 KM przystało.
Pod koniec grudnia zakupiłem także ECU silnika od angielskiej wersji GSI który z modyfikacjami które mam powinien dać 195 KM i uwaga 260 Nm. Pożyjemy shamujemy zobaczymy. Jak narazie faktycznie czuć jakby VTEC przy 3500 obr.
Wykres seria i po wałkach.
Body
Przedlifotwy sedan Vectra B, pakiet Irmscher (zderzak przedni, progi, lotka).
Zmiany: Zmiana jednej lampy z tyłu na dymioną, zmiana karbonowej naklejki na słupku bocznym (80zł ASO sic!). Zamiast ochydnego tłumika 1.6 z przespawaną końcówką wjechał oryginalny końcowy tłumik irmscher.
Było:
Jest:
Interior
Seria seria seria, ale niezniszczona, mieszki całe, skóra na kierownicy zesztywniała ale niezniszczona. Tapicerka najbiedniejsza wersja, pół-welur-pół-szmata, raczej do wymiany ale siedzieć się da
Audio seryjne głośniki 2P + 2T + 2 tweeterki. Radio kaseciak fabryczny
Tylko dwie elektryczne szyby, z tyłu korbotronic. Klima manualna, działa.
Engine & Gearbox
Seria X25XE, właściwie to już X25XEi. Aktualnie 189,5 KM @ 6837 i 217,7 Nm @ 3934, o ile jakiejś hamowni można wogóle wierzyć. Skrzynia F25 bardzo długa, do wymiany na D16 z Lanosa lub poliftową F23 do której idzie kupić szperę. Plany? Nie wiem. B234? X30? Pasują prawie PnP. X30 w VB wypluło 254 KM i 315 Nm na wydechu i dolocie więc już jak na FWD pięknie. Potencjał silników Saaba jest jeszcze większy.
Edit styczeń 2012, wypluła 200 KM i 249 Nm od ostatniego razu zmienił się ECU co zaowocowało przyrostem momentu w całym zakresie, tak powinno być w serii
Chassis
Dość sztywna i fajnie prowadząca się seria, hamulce 288mm przód 1 tłoczek, tył 286mm dwa tłoczki. ABS działa bardzo fajnie, kontrola trakcji czasem się przydaje. Być może wjedzie oplot przewodów i zaciski przednie pod tarcze 308mm z 95 Aero/i500. Koła seryjne dla CD Sport Irmschera 16 cali opony 205-55-16. Myślę o felgach BBS z i500.
Chyba wszystko.
Seria na Gtechu Jarka-ZE zrobiła 7.9 & 16.0 oczywiście nie jest to szał ale trzeba pamiętać że samochód waży 1430 kg z połową baku, a kierowca drugie tyle
Rok 2011 był dla mnie rokiem zmian i przemian motoryzacyjnych. Zacząłem go jeszcze w swojej starej GE która blacharsko już trochę dogorywała poza tym chciałem coś nowego i szybszego. Już w styczniu stałem się posiadaczem Volvo 850 T5 (226 KM) które było przewspaniałym sleeperem. Niestety już w lipcu zakończyliśmy naszą znajomość nad czym do dziś ubolewam.
Praktycznie z dnia na dzień przesiadłem się do meritum tego posta:
Zdjęcie poglądowe, jak fotografik wróci z sylwestra może cykniemy jakąś sesję.
Pierwsze wrażenie auto nie jedzie, każdy by odniósł takie wrażenie gdyby się przesiadł z doładowanego 2.3 na MBC (róznica we wstawaniu turbo kolosalna) do wolnossącego 2.5. Troszkę z chłopakami z Vectra Unlimited poduskutowaliśmy co w tej materii zrobić i są pewne zauważalne efekty.
Vectra ma na chwilę dzisiejszą prawie 110 tys km przejechane i jest w stanie mechanicznym bardzo dobrym. Do zrobienia były hamulce z tyłu które lubiły stanąć po deszczu oraz tuleje wahaczy również z tyłu. To już jest ogarnięte.
Seryjnie auto legitymowało się mocą taką jak powinno (co wcale nie jest normą jeśli chodzi o V6 opla) 170 KM. Natomiast gorzej było z momentem obrotowym który wyniósł 215 Nm zamiast 230 Nm.
Po miesiącu jazdy i rozpamiętywaniu masażu pleców postanowiłem dokonać standardowej modyfikacji w tym silniku i wymienić wszystkie cztery wałki rozrządu na te z silnika X30XE (omega 3.0). Takie wałki w najlepszym razie dają 20 KM, no i dały. Z seryjnych 170 KM na 189,5 KM hamowane na tej samej hamowni obciążeniowej. Niestety momentu w średnim zakresie nie przybyło i nadal auto jechało górą. Trzeba wspomnieć jeszcze o jednej rzeczy, to jest vectra przedlifowa posiada najgorszą możliwą skrzynię jaką można zapakować do samochodu wolnossącego . Rozpiętość biegów na seryjnych oponach jest taka: 59, 113, 177, 222, 257. Jak widać mamy tu cztery długie biegi i piąty relatywnie krótki. Dla mnie bezsens. Kolejna sprawa to koło zamachowe o wadze 15.5 kg które również nie sprzyja szybkiemu wkręcaniu się w rejestry gdzie auto ma werwę.
W garażu leży już krótka skrzynia od Daewoo Lanosa którą połączymy poprzez koło zamachowe z astry GSI 16V o wadze około 5kg i być może zacznie w końcu cisnąć jak na prawie 200 KM przystało.
Pod koniec grudnia zakupiłem także ECU silnika od angielskiej wersji GSI który z modyfikacjami które mam powinien dać 195 KM i uwaga 260 Nm. Pożyjemy shamujemy zobaczymy. Jak narazie faktycznie czuć jakby VTEC przy 3500 obr.
Wykres seria i po wałkach.
Body
Przedlifotwy sedan Vectra B, pakiet Irmscher (zderzak przedni, progi, lotka).
Zmiany: Zmiana jednej lampy z tyłu na dymioną, zmiana karbonowej naklejki na słupku bocznym (80zł ASO sic!). Zamiast ochydnego tłumika 1.6 z przespawaną końcówką wjechał oryginalny końcowy tłumik irmscher.
Było:
Jest:
Interior
Seria seria seria, ale niezniszczona, mieszki całe, skóra na kierownicy zesztywniała ale niezniszczona. Tapicerka najbiedniejsza wersja, pół-welur-pół-szmata, raczej do wymiany ale siedzieć się da
Audio seryjne głośniki 2P + 2T + 2 tweeterki. Radio kaseciak fabryczny
Tylko dwie elektryczne szyby, z tyłu korbotronic. Klima manualna, działa.
Engine & Gearbox
Seria X25XE, właściwie to już X25XEi. Aktualnie 189,5 KM @ 6837 i 217,7 Nm @ 3934, o ile jakiejś hamowni można wogóle wierzyć. Skrzynia F25 bardzo długa, do wymiany na D16 z Lanosa lub poliftową F23 do której idzie kupić szperę. Plany? Nie wiem. B234? X30? Pasują prawie PnP. X30 w VB wypluło 254 KM i 315 Nm na wydechu i dolocie więc już jak na FWD pięknie. Potencjał silników Saaba jest jeszcze większy.
Edit styczeń 2012, wypluła 200 KM i 249 Nm od ostatniego razu zmienił się ECU co zaowocowało przyrostem momentu w całym zakresie, tak powinno być w serii
Chassis
Dość sztywna i fajnie prowadząca się seria, hamulce 288mm przód 1 tłoczek, tył 286mm dwa tłoczki. ABS działa bardzo fajnie, kontrola trakcji czasem się przydaje. Być może wjedzie oplot przewodów i zaciski przednie pod tarcze 308mm z 95 Aero/i500. Koła seryjne dla CD Sport Irmschera 16 cali opony 205-55-16. Myślę o felgach BBS z i500.
Chyba wszystko.
Seria na Gtechu Jarka-ZE zrobiła 7.9 & 16.0 oczywiście nie jest to szał ale trzeba pamiętać że samochód waży 1430 kg z połową baku, a kierowca drugie tyle
Ostatnio edytowano 30 kwi 2013, 18:13 przez Gib, łącznie edytowano 6 razy
Stała pod ścianą prężąc kakao
Co ten wykres momentu taki poszarpany jak elektrokardiogram?
Jedyne co mi przychodzi do głowy to jakaś nieszczelność w dolocie/wydechu, jeden stroiciel powiedział że czujnik stuku może cofać zapłon.
Po kompie MSD mam wrażenie że ta górka która się zaczyna około 3000 obr nie kończy się i trwa o wiele dłużej.
Po kompie MSD mam wrażenie że ta górka która się zaczyna około 3000 obr nie kończy się i trwa o wiele dłużej.
Stała pod ścianą prężąc kakao
Myślę że nie gorzej,
F25 – 59, 113, 177, 223, 258
D16 – 61, 100, 146, 191, 243 to skrzynia z 1.6 16v nie taka ciasna jak w innych lanosach.
F23 – 59, 104, 155, 214, 259
Najlepsza byłaby skrzynia z lanosa 1.4
D16 – 54, 98, 151, 216 i baardzo długa piątka do 272 kmh
Mi się udało zaliczyć za młodu "pub" który był pomiędzy parkingiem a pętlą
F25 – 59, 113, 177, 223, 258
D16 – 61, 100, 146, 191, 243 to skrzynia z 1.6 16v nie taka ciasna jak w innych lanosach.
F23 – 59, 104, 155, 214, 259
Najlepsza byłaby skrzynia z lanosa 1.4
D16 – 54, 98, 151, 216 i baardzo długa piątka do 272 kmh
Mi się udało zaliczyć za młodu "pub" który był pomiędzy parkingiem a pętlą
Stała pod ścianą prężąc kakao
fajny wykres.nie myslales aby przeniesc odcinke wyzej?szkoda odcinac tak wczesnie skoro moc ciagle rosnie.
Jak mi ten samochód podnosi adrenalinę. Wy też się trzęsiecie jak wychodzicie z auta? Bo mnie drżą ręce i cały jakiś roztrzęsiony.
https://www.mazdaspeed.pl/forum/viewtop ... 0&t=115720
http://www.youtube.com/watch?v=ZhyGC3jS ... r_embedded
https://www.youtube.com/watch?v=jj-Hbid ... iwowarczyk
https://www.mazdaspeed.pl/forum/viewtop ... 0&t=115720
http://www.youtube.com/watch?v=ZhyGC3jS ... r_embedded
https://www.youtube.com/watch?v=jj-Hbid ... iwowarczyk
Teraz jeszcze pojadę do Alty na hamowanie po ECU a kiedyś może na parowcową i zobaczymy jak to jest na prawdę z tymi obrotami.
EDIT, dorwałem w końcu G-techa (nówka)
slow start 7,7-7,8
spin start 7,2-7,3
EDIT, dorwałem w końcu G-techa (nówka)
slow start 7,7-7,8
spin start 7,2-7,3
Stała pod ścianą prężąc kakao
poki co cinko. Moj niepelnosprawny KL robil na vectorze czasy rzedu 7,4-7,7s
odsunac odcinke do 7600 7800 i czasy o pol sekundy spadna.
Jak mi ten samochód podnosi adrenalinę. Wy też się trzęsiecie jak wychodzicie z auta? Bo mnie drżą ręce i cały jakiś roztrzęsiony.
https://www.mazdaspeed.pl/forum/viewtop ... 0&t=115720
http://www.youtube.com/watch?v=ZhyGC3jS ... r_embedded
https://www.youtube.com/watch?v=jj-Hbid ... iwowarczyk
https://www.mazdaspeed.pl/forum/viewtop ... 0&t=115720
http://www.youtube.com/watch?v=ZhyGC3jS ... r_embedded
https://www.youtube.com/watch?v=jj-Hbid ... iwowarczyk
Juliusz gratuluję auta w takim razie. Wychodzi że zdrowy miller zrobi ile niskie 6?
@ Jacek, nie potrafię tego dokonać na seryjnym kompie, jak wiesz jest tam autoadaptacja która eliminuje ecumastera jako pełnoprawnego partnera tego auta. Trzeba by przejść na wiązkę z bardzo wczesnych V6.
@ Jacek, nie potrafię tego dokonać na seryjnym kompie, jak wiesz jest tam autoadaptacja która eliminuje ecumastera jako pełnoprawnego partnera tego auta. Trzeba by przejść na wiązkę z bardzo wczesnych V6.
Stała pod ścianą prężąc kakao
Gib napisał(a):Wychodzi że zdrowy miller zrobi ile niskie 6?
Nie wiem... Zapytaj kogos, kto upchal ten silnik do budy Xedosa 6. Ja nie znam nikogo takiego.
SOrki spojrzałem na podpis i myślałem że TA-KL robi siódemki. Ano szału nie ma bo odcięcie niskie i skrzynia długa. Ja generalnie jak na początku kląłem to auto tak teraz jestem coraz bardziej zadowolony. Zawsze mogę kupić 3.0 za 1500zł, moc powinna być podobna dużo lepiej z niutonometrami.
Generalnie świetny ruch, X6 z KL, ważyłeś może?
@ Grucha, nie niemam, to jest polska tu się robi magię ze stratami.
Generalnie świetny ruch, X6 z KL, ważyłeś może?
@ Grucha, nie niemam, to jest polska tu się robi magię ze stratami.
Stała pod ścianą prężąc kakao
Gib napisał(a):X6 z KL, ważyłeś może?
Nie, ale waga sie nie zmienia – te silniki (wczesniejszy KF i obecny KL) sa identyczne (w dowodzie rej mam 1190kg).
A z ciekawosci ile wazy Vectra w takim setupie?
Gib napisał(a):1430 kg
To wiele wyjasnia.
Był taki plan ale mam swoje powody żeby tego nie robić.
Zawsze można wrzucić silnik z saaba i trochę podciągnąć, ale i tak 3.0/3.2 V6 by wystarczyło. Ale na razie wyciskamy co się da z 2.5
Zawsze można wrzucić silnik z saaba i trochę podciągnąć, ale i tak 3.0/3.2 V6 by wystarczyło. Ale na razie wyciskamy co się da z 2.5
Stała pod ścianą prężąc kakao
Kto przegląda forum
Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 6 gości