Chciałbym przestawić moją perełkę w postaci Mazdy MX6 z silnikiem 2.5 KL-DE z 1994r. Auto nabyłem w sierpniu 2010 roku. Już w momencie zakupu auto było poddane pewnym modyfikacjom. Ja poczyniłem kolejne, jak z każdym autem, które wpadło w moje posiadanie.
Obecnie







Silnik:
KL 2.5 V6 24V
Modyfikacje: dedykowany stożkowy dolot powietrza CAI, głowice KL-ZE, kolektor dolotowy z przepustnicą KL-ZE, korbowody KJ-ZEM, lekkie koło zamachowe KF-ZE, kolektor wydechowy Turbo Works 6-2-1 owinięty bandażem ceramicznym, dedykowany tłumik środkowy i końcowy Powerflow, pompa paliwowa Walbro 255, piąty bieg od FS'a, zaślepiony EGR, cienki wentylator TurboWorks, metalowa osłona nad chlodnicę Mazdaspeed style.
Zawieszenie
Progresywne zawieszenie dedykowane K.A.W. (-50/35 mm)
Dodatkowo: stabilizator tylnej belki zawieszenia 22 mm firmy ADDCO z USA.
Koła:
Felgi – Rial F1 2ltg 7,5Jx17 ET35
Opony – 215/45ZR17 Toyo Proxes T1-R
Hamulce:
Przód – 299mm, wentylowane OEM Mazda 6 GH
Tył – 261mm, wentylowane, tarczowe nacinane nawiercane Powerstop z USA z klockami ceramicznymi
Dodatkowo: przewody w stalowym oplocie HEL
Styl:
Czarny metalik, ABS, el. szyby, el. składane i podgrzewane lusterka J-spec, el. szyberdach, wspomaganie kierownicy, regulacja wysokości kierownicy, klimatyzacja manualna, centralny zamek z pilotem, autoalarm z domykaniem szyb, brak oznaczeń fabrycznych, lampy przednie soczewkowe J-spec, czerwone tylne lampy J-spec, halogeny przeciwmgielne z kierunkowskazami J-spec, pakiet stylistyczny J-spec LSi składający się z dokładki przedniego zderzaka i nakładek progowych, el. regulacja wysokości świateł, przyciemnione szyby, oryginalny spojler tylnej klapy z 3 światłem stop J-spec, zderzak tylny J-spec, dymione szyby drzwi J-spec, białe kierunkowskazy boczne.
Wnętrze:
Dwukolorowa skórzana tapicerka w kolorze beżowym i czarnym, konsola środkowa z wersji A-spec wraz z uchwytem na kubek polakierowana w kolorze czarny metalik, aluminiowe ramki zegarów, krótki lewarek dźwigni zmiany biegów, limitowana kierownica skórzana rx7 Efini, skórzana podświetlana gałka zmiany biegów, chromowane klamki wewnętrzne, aluminiowe nakładki progowe J-spec, białe lampki drzwi J-spec, dywaniki materiałowe z logo Mazdy.
Audio
Radio GMS 6201 Smart DVD z nawigacją i mapą Europy, zestaw głośnomówiący, TV, 8 głośników
Zakupowe 2010




Modyfikacje dokonane przez poprzedniego właściciela:
– aerograf ( usunięty)
– oświetlenie ksenonowe (usunięte)
– światła obrysowe Hella (usunięte)
– przyciemnione szyby
– brak oznaczeń fabrycznych
– felgi Autec Zyklon 17x8 (nieaktualne)
– sportowy wydech końcowy (usunięty)
– tylne lampy dymione (usunięte)
– zmiana skrzyni automatycznej na manualną
2010-2011




Zmiany dokonane w okresie 2010-2011:
– tylny zderzak z wersji j-spec
– tylne lampy lexus look black (usunięte)
– końcówka tłumika Buzzer
– białe kierunkowskazy boczne
– nowa tylna klapa z wersji j-spec
– oryginalny tylny spojler z trzecim światłem stopu j-spec
– konsola środkowa polakierowana w kolorze czarna perła metalik z palety Mercedesa SL
– ringi zegarów DIDO
– podświetlana skórzana gałka zmiany biegów
– nowy skórzany mieszek
– cup-holder w miejscu schowka (nieaktualne)
– usunięta antena zewnętrzna
2012
W lipcu przyszedł czas na odświeżenie i nadanie blasku wnętrzu auta. Madzia powędrowała do firmy Black Sun z Torunia gdzie cała tapicerka została obszyta beżowo-czarną skórą perforowaną. Jak dla mnie efekt jest wyśmienity.
Oto efekty ich pracy




Wykonano/zakupiono:
– skórzana tapicerka w kolorze czarno-beżowym
– nowe sprzęgło Exedy
– dedykowany sportowy dolot powietrza z USA
– nowa chłodnica wody
– nowy akumulator
– opony Toyo Proxes T1-R
– lampy przednie J-spec
– nowe poduszki pod silnik
– nowa strumienica/katalizator
– tulejki do skrzyni biegów OEM Mazda
– nowy zbiorniczek płynu spryskiwaczy
– nowe simeringi i olej skrzyni biegów
– zakup brakujących osłon przeciwdeszczowych pod maskę
– regeneracja i malowanie zacisków hamulcowych
2013
Wraz z nastaniem upragnionej wiosny przyszedł czas na zmianę oświetlenia. W końcu zawitały zakupione w marcu halogeny J-spec




Pojawiły się też tylne lampy A-spec po drobnych przeróbkach żeby były w pełni czerwone. Oczywiście kierunkowskazy świecą w kolorze pomarańczowym tak jak przewidują przepisy.

Zestaw JDM w końcu w pełni na aucie. Przednie lampy J-spec po przeróbkach i zabiegach kosmetycznych doczekały się montażu


Zakupiono/wykonano:
– halogeny przeciwmgielne z kierunkami J-spec
– lampy przednie J-spec
– łożysko koła przedniego Koyo
– regulator napięcia alternatora
– uszczelki pokrywy zaworów OEM Mazda
– nowa chłodnica klimatyzacji OEM Mazda
– nowy przewód chłodnicy OEM Mazda
– osuszacz klimatyzacji OEM Mazda
– kompletna konserwacja podwozia
– malowanie proszkowe elementów metalowych w aucie
– nowa poduszka skrzyni biegów
– lampy tylne A-spec (nieaktualne)
2014
W 2014 roku jakichś większych rewolucji nie było. W większości wymiany podzespołów mechanicznych na nowe. Wpadły też hamulce z Mazdy 6 na przód o średnicy 299mm.










Zakupiono/wykonano:
– malowanie proszkowe tylnej belki zawieszenia
– dokładka przedniego zderzaka JDM LSi
– klubowe ramki na tablice rejestracyjne Mazdaspeed
– chromowane klamki wewnętrzne z GF'a po lifcie
– wymiana pokryw zaworów wraz z uszczelkami
– zaciski przednie z Mazdy 6 pod tarcze 299mm
– tarcze hamulcowe przednie OEM z Mazdy 6 299 mm
– malowanie proszkowe elementów metalowych w aucie
– naprawa mocowań zderzaka przedniego
– dwie opony Toyo Proxy T1-R w rozmiarze 215/45ZR17
2015
Ten rok jeśli chodzi o działania przy madzi należy uznać za bardzo owocny. Udało się skompletować większość części, w większości JDM, oraz dopieścić stronę techniczno-wizualną auta. Auto zostało praktycznie całe pomalowane w kolorze czarnym.









Zakupiono/wykonano:
– elementy potrzebne na konwersji z klimatyzacji manualnej na climatronik J-spec
– obudowa licznika z cup-holder'em z wersji A-spec
– stabilizator Addco ACO-699 z USA
– górne mocowania amortyzatorów tył Febest
– antena radiowa wewnętrzna Blaupunkt
– radio DVD GMS 6201 z nawigacją
– teleskopy tylnej klapy OEM Citroen C5
– kompletny kolektor dolotowy z przepustnicą KL-ZE
– lekkie koło zamachowe KF-ZE
– zaślepki lamp przednich J-spec
– lusterka elektryczne składane J-spec wraz z przyciskiem
– szyberdach kompletny
– błotniki przednie
– zderzak przedni
– dokładki boczne J-spec LSi
– komplet zacisków hamulcowych przód i tył z Mazdy 6 MPS (nieaktualne)
– tarcze hamulcowe przód i tył OEM z Mazdy 6 MPS (320mm/314mm) (nieaktualne)
– wymiana modułu świateł przednich
– naprawa wydechu
– panel climatronika J-spec
– dokładka przedniego zderzaka Mazdaspeed
– kolektor wydechowy Turbo Works 6-2-1
– rotor OZ Futura 5x114,3 (nieaktualne)
– aluminiowe dokładki progowe J-spec
– OEM guma zamku tylnej klapy
– plastikowa nakładka na przednią tablicę rejestracyjną na rynek UK
– zakup elementów blacharskich (błotniki przednie, komplet drzwi, zderzak przedni)
– naprawy blacharsko-lakiernicze
– tylne lampy J-spec
– palec zapłonu OEM Mazda
– śruby mocujące tylną belkę i wahacze OEM Mazda
– dysze spryskiwaczy mgiełkowe OEM Mazda
– łączniki stabilizatora tylnej belki CTR
– przewody w stalowym oplocie firmy HEL
– światło przeciwmgielne tylne zamontowane pod zderzakiem
– przeróbka oświetlenia tylnego żeby były dwa światła wsteczne
– bęben 6'5 calowy OZ (nieaktualne)
– malowanie proszkowe felgi OZ i innych elementów metalowych auta
– tablica rejestracyjna JDM z moim NICKiem
– głowice KLZE
– korbowody z Millenii KJ
– wtryskiwacze 280cc z Millenii KJ
2016
Kolejny etap nad projektem zakończony. Pod względem wizualnym auto jest już praktycznie skończone. Praktycznie całe zawieszenie wymienione na nowe – kompletny dedykowany zestaw K.A.W, nowa tylna belka pomalowana proszkowo, nowe wahacze tył, stabilizator tył ADDCO.
Pozostały działania nad motorem. Zakupiłem silnik KL z Xedosa 9 pod moje plany. Silnik został już rozebrany i rozpoczęły się prace remontowe. Jak dobrze pójdzie na wiosnę mazda będzie miała nowe serducho.










Zakupiono/wykonano:
– maska z ori diamentowym znaczkiem
– tłumik środkowy i końcowy dedykowany Powerflow
– felgi Rial F1 2ltg 7,5Jx17 ET35
– pompa paliwowa Walbro 255
– komplet wahaczy tylnych FEBEST
– malowanie proszkowe felg Rial
– polerowanie rantów felg Rial
– wymiana tylnej belki zawieszenia
– montaż tylnego stabilizatora ADDCO 22 mm
– montaż nowego kompletu wahaczy na tył
– wymiana spojlera tylnej klapy wraz z malowaniem
– malowanie klapy bagażnika
– lakierowanie przedniej dokładki pod rejestrację
– polerowanie powłoki lakierniczej
– montaż dokładki przedniego zderzaka Mazdaspeed
– komplet dedykowanego zawieszenia progresywnego K.A.W. (-50/-35 mm)
– górne mocowania amortyzatorów przód FEBEST
– nowe osłony i odboje amortyzatorów przód i tył
– kierownica skórzana rx7 Efini
– montaż felg Rial F1
– montaż zawieszenia progresywnego K.A.W.
– montaż przewodów w oplocie HEL
– uszczelka przepustnicy OE Mazda
– podwójna wajcha otwierająca klapkę wlewu paliwa i bagażnik A-spec
– bandaże termiczne ceramiczne Turboworks
– obejmy do bandaży ceramicznych
– silnik KL z Xedosa 9 z przebiegiem 212 tys km
– komputer sterujący pracą silnika z Millera KJ
– przepływomierz z Millera KJ
– malowanie proszkowe pokryw zaworów, zapasowej tylnej belki i sprężyn zawieszenia
– osłony tarcz hamulcowych OE Mazda
– polerowanie kolektora ZE na efekt lustra
2017
W tym roku głównym punktem programu była wymiana silnika na hybrydę ZE. Wszystkie przewidziane działania zostały zakończone. Pozostały ostatnie działania kosmetyczne nad mx'em żeby zamknąć ten projekt.





Remont silnika obejmował:
– uszczelki pokryw zaworów OE Mazda
– uszczelki kolektora dolotowego KL-ZE OE Mazda
– uszczelki głowic KL-ZE OE Mazda
– uszczelka przepustnicy KL-ZE OE Mazda
– polerowanie wału
– szlif cylindrów
– wykonanie płaszczyzny bloku
– sodowanie bloku
– przeróbka korbowodów KJ pod inny sworzeń
– przeróbka tłoków i sworzni na zabezpieczenie
– sprawdzenie stóp głównych bloku
– spr/pasowanie luzów panewek
– komplet nowych tłoków firmy KING
– panewki główne i korbowodowe firmy KING
– planowanie głowic ZE
– frezowanie gniazd i docieranie zaworów
– osiowanie wałków rozrządu
– nowe prowadnice Japan OEM
– nowe zawory ssące Japan OEM
– nowe zawory wydechowe Japan OEM
– nowe sprężynki zaworowe OE Mazda
– ostre wałki rozrządu KL-ZE
– malowanie proszkowe miski olejowej
– piąty bieg z FS'a
– olej na dotarcie GM 10w40
– olej docelowy Motul X-Clean+ 5W30
– cienki wentylator chłodnicy 32cm FMIC
– zaślepiony EGR.
Ponadto:
– wymiana elastycznych przewodów hamulcowych na HEL
– wymiana pompy paliwa na Walbro 255
– wymiana osłon tarcz hamulcowych tył
– wymiana wszystkich przewodów hamulcowych na miedziane
– wymiana przewodów paliwowych na miedziane
– przeróbki elektryczne pod instalacje lusterek J-spec
– wymiana maglownicy
– regeneracja pompy wspomagania
– nowe końcówki drążków kierowniczych
– wymiana tulei rozrusznika
– nowy filtr paliwowy
– nowa poduszka skrzyni biegów
– nowy przewód elastyczny do wysprzęglika
– zbieżność zawieszenia
– nowy czujnik ABS lewy tył
– montaż bandażu ceramicznego na środkową część układu wydechowego
– korek oleju Mazdaspeed
– korek spustowy oleju Mishimoto
– kompresor klimatyzacji na czynnik R134
– wtyczka do przepływomierza KJ-01
– guma zamka bagażnika OE Mazda
– białe lampki podświetlania drzwi J-spec
– panel climatronik J-spec po lifcie
– dymione szyby drzwi J-spec
– zapasowe lampy przednie J-spec
2018
2018 był rokiem drobnych działań kosmetycznych nad mx'em.





Zakupiono/wykonano:
– zakup kompletu zielonych żarówek podświetlenia zegarów i lamp drzwi
– montaż gumy rynienek dachowych OE Mazda
– montaż OE gumy przy zamku bagażnika
– montaż podwójnej wajchy A-spec otwierającej klapkę paliwa i bagażnik
– wymiana żarówek podświetlenia zegarów
– montaż białych lamp w boczkach drzwi J-spec z zielonym oświetleniem
– podłączenie elektryki składania prawego lusterka J-spec
– porządkowanie elementów dolotu w komorze silnika
– wymiana żarówki podświetlania tablicy rejestracyjnej z tyłu
– wymiana oleju Motul 5W30 wraz z filtrem
– montaż śruby spustowej Mishimoto
– zakup rezystora 2.7 Ohm do wtyczki poduszki powietrznej
– zakup nowej uszczelki przedniej szyby
– zakup nowej podstawy pod akumulator pomalowanej proszkowo na czarno
– ponowny montaż przedniej szyby wraz z nową uszczelką
– aluminiowa pokrywa do komory silnika Mazdaspeed style z Kanady