Mazda 323C BA 96` ZM-VE – "Cetek #2 – Nowa nadzieja"

Zdjęcia i opisy projektów tuningowych.

Postprzez Płomień » 29 lip 2018, 23:38

Robię skrobankę, ćwiczę się na ginekologa <faja>

37960173_2079563565448335_8742116312773296128_n.jpg


Kiedyś chyba opisywałem co będę robił. A jak nie opisywałem, to będę robił relację w trakcie ;P
Obrazek
Avatar użytkownika
Klubowicz
CUP 2018 miejsce 1
 
Od: 13 lis 2014, 17:47
Posty: 1120 (25/84)
Skąd: Łódź / Kowary
Auto: Xedos 6 KL `92
323C `96 ZM-VE
Mazda 6 GH

Postprzez Płomień » 1 sie 2018, 07:56

Nareszcie, nareszcie do Cetka trafiły dwa mody które odkładałem od dawna. Bardzo dawna.
Wybebeszony korektor siły hamowania. Ciśnienie idzie po równo na przód i tył, więc za różnicowanie siły będą odpowiadały już tylko średnice tarczy i tłoczków. Będę musiał pojechać na SKP i sprawdzić rozkład sił, żeby się upewnić że temat hamulców jest zamknięty do czasu wymiany klocków lub tarcz.

Korzystając z pustej komory silnika zabrałem się też za wymianę maglownicy z Mx3. Oczywiście nie obejdzie się bez modyfikacji – akurat jeden króciec wychodzi idealnie w poduszkę silnika. Trzeba będzie zarobić nowy przewód ciśnieniowy, puścić go odrobinę inną drogą i wyciąć kawałeczek poduszki silnika.

Lista rzeczy do zrobienia powoli się kurczy. Przy odrobinie szczęścia auto wyjedzie w weekend. Tymczasem czekam na głowicę aż do mnie wróci.

38072289_2084062218331803_4654686805793177600_n.jpg
38159495_2084062461665112_6563636667482112000_n.jpg
Obrazek
Avatar użytkownika
Klubowicz
CUP 2018 miejsce 1
 
Od: 13 lis 2014, 17:47
Posty: 1120 (25/84)
Skąd: Łódź / Kowary
Auto: Xedos 6 KL `92
323C `96 ZM-VE
Mazda 6 GH

Postprzez Płomień » 4 sie 2018, 21:51

A co fabryka złączyła ... ja będę rozdzielał. A potem składał, ale najpierw trzeba przygotować.

Zestaw: korbowody od ZMa, tłoki ZL-VE.

Tłoki poddane obróbce mechanicznej, zawierającej między innymi spolerowanie powierzchni, żeby uniknąć stuku, i spowolnić odkładanie się nagaru. Innymi słowy – będzie podbijana kompresja. Zostały też wyoblone wszystkie ostre krawędzie – eliminuję ewentualne punkty samozapłonu.

Parę fotek z prac, w tym trzy stadia rozwojowe tłoka :D

38470885_2087397244664967_183704186565689344_n.jpg


38474479_642511049464237_1671457669371658240_o.jpg


38462793_642511202797555_3553521482464231424_o.jpg
Obrazek
Avatar użytkownika
Klubowicz
CUP 2018 miejsce 1
 
Od: 13 lis 2014, 17:47
Posty: 1120 (25/84)
Skąd: Łódź / Kowary
Auto: Xedos 6 KL `92
323C `96 ZM-VE
Mazda 6 GH

Postprzez marcinowozniako » 4 sie 2018, 22:04

Płomień napisał(a):będzie podbijana kompresja.


Kompresja czy stopień sprężania? Jeżeli to literówka to rozumiem że jakieś planowanie głowic regulowane kółka rozrządu? Jeżeli nie pomyłka to pisałeś że kompresja jest dobra więc nie wiem co chcesz podnieść. :D

Tłoki są podobne do tych z k8. :D

Jaki ten twój silnik ma stopień sprężania tak btw?
Największy Ścigant
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 19 lis 2015, 19:40
Posty: 915 (5/8)
Skąd: Kalisz
Auto: Jest:
Mazda MX-3 KL-DE '91
Była:
Mazda MX-3 KL-DE '93

Postprzez Płomień » 4 sie 2018, 22:16

Kompresja to ciśnienie sprężania, stopień sprężania to niemianowana wartość oznaczająca stosunek wolnej przestrzeni nad tłokiem w BDC do TDC. Nie ma w mojej wypowiedzi błędu, wystarczy pomyśleć :D

Silnik wg różnych źródeł ma albo 9.4 albo ... więcej, na różne dane się natknąłem. Po ilości nagaru zeskrobanego z denek tłoków i ocenie gładzi cylindrów skłaniam się do konkluzji, że było to zdrowe 9.4 z toną nagaru który doprężał.
Obrazek
Avatar użytkownika
Klubowicz
CUP 2018 miejsce 1
 
Od: 13 lis 2014, 17:47
Posty: 1120 (25/84)
Skąd: Łódź / Kowary
Auto: Xedos 6 KL `92
323C `96 ZM-VE
Mazda 6 GH

Postprzez marcinowozniako » 4 sie 2018, 22:21

Wybacz nie dociera do mnie taki bełkot, widzę tutaj masę sprzeczności. Musisz wytłumaczyć po chłopsku.

Te korby od Zma są dłuższe czy krótsze od tych ori?
Największy Ścigant
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 19 lis 2015, 19:40
Posty: 915 (5/8)
Skąd: Kalisz
Auto: Jest:
Mazda MX-3 KL-DE '91
Była:
Mazda MX-3 KL-DE '93

Postprzez Płomień » 4 sie 2018, 22:46

Po chłopsku: Kompresja będzie większa, bo stopień sprężania będzie większy.

Korby od ZMa są krósze niż te od ZLa. Wsadzam krótsze korby a będę miał większy stopień sprężania. Diluj z tym.

deal.jpg


Nie, nie żartuję. Ciekawe co wymyślisz :D
Obrazek
Avatar użytkownika
Klubowicz
CUP 2018 miejsce 1
 
Od: 13 lis 2014, 17:47
Posty: 1120 (25/84)
Skąd: Łódź / Kowary
Auto: Xedos 6 KL `92
323C `96 ZM-VE
Mazda 6 GH

Postprzez marcinowozniako » 4 sie 2018, 23:06

huehuehue.

No ale to nie są wartości które wzrastają proporcjonalnie. No nie wiem, albo planujesz głowice fest żeby jakoś ten stopień sprężania zwiększyć. Na myśl jeszcze przychodzi mi również władowanie korbowodu od zma który jest dostosowany do tych korb. W każdym bądź razie nieźle kombinujesz i to już nie będzie prawdziwy ZL-Ve który z jakiegoś powodu nie trzymał mocy tylko kombo.
Największy Ścigant
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 19 lis 2015, 19:40
Posty: 915 (5/8)
Skąd: Kalisz
Auto: Jest:
Mazda MX-3 KL-DE '91
Była:
Mazda MX-3 KL-DE '93

Postprzez Neonixos666 » 4 sie 2018, 23:26

hym skoro tłoki są te same, korby krótsze to albo będzie inne wykorbienie na wale albo głowica pójdzie w dół.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 10 wrz 2009, 00:21
Posty: 9468 (52/237)
Skąd: Szczytno
Auto: Grand Scenic III PHII R9M

Postprzez Piohrun » 6 sie 2018, 09:46

@marcinowozniako włożyć korbowód dostosowany do korby czy korbę dostosowaną do korbowodu? a może korbowód dostosowany do korbowodu? albo korbę do korby? hahaha

generelnie nie wiem czy wiesz ale korbowód = korba...
chyba że mówisz o wale korbowym to jest to coś innego :D

widzę że nie masz absolutnie żadnego pomysłu na to co tu się dzieje, ale spokojnie, to żadna ujma – bardzo mało ludzi by na to wpadło :D

"No ale to nie są wartości które wzrastają proporcjonalnie." – są, wyguglaj: równanie stałej gazowej
"to już nie będzie prawdziwy ZL-Ve " – tu masz 110% racji :D

@neonixos666 nawet nieźle kombinujesz ale jeszcze trochę brakuje :D

Mogę wam powiedzieć to że najbliższe dni przyniosą rozwiązanie tej zagadki :D
Avatar użytkownika
Klubowicz
 
Od: 15 gru 2017, 14:06
Posty: 149 (0/1)
Skąd: Łódź
Auto: 323F BG '93 BP+T Moc nie znana
Opel Omega B FL (zwana też C) '01 3.2 V6 218KM

Postprzez marcinowozniako » 6 sie 2018, 10:32

Piohrun napisał(a):generelnie nie wiem czy wiesz ale korbowód = korba...


Mało w tym logiki ale tak, chodziło mi o wał korbowy z Zma a nie zl-ve.

Piohrun napisał(a):to żadna ujma


<jupi>

Piohrun napisał(a):"No ale to nie są wartości które wzrastają proporcjonalnie." – są, wyguglaj: równanie stałej gazowej


W sensie że kompresja i stopień spręzania rosną proporcjonalnie? :D


Nie to nie ma moje nerwy, nie ogarniam co tu się dzieje i jaki jest sens całego tego przedsiewzięcia. Poproszę o dokladne wytłumaczenie co i jak i dlaczego tak a nie inaczej bo bardzo to jest ciekawe. <lol> <rotfl>
Największy Ścigant
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 19 lis 2015, 19:40
Posty: 915 (5/8)
Skąd: Kalisz
Auto: Jest:
Mazda MX-3 KL-DE '91
Była:
Mazda MX-3 KL-DE '93

Postprzez Piohrun » 6 sie 2018, 11:21

"Mało w tym logiki " – logika jest taka że od zawsze ludzie nazywają czasem w skrócie korbowody korbami :P

Jeżeli przyjmiemy ogólnie stosowane na całym świecie definicje że kompresja to maksymalne ciśnienie w komorze bez zapłonu (czyli wykręcasz świecę i wkręcasz manometr) a stopień sprężania to stosunek objętości komory w BDC do objętości w TDC to tak, rosną proporcjonalnie – zwiększając stopień kompresji zwiększa się kompresję i wzrost kompresji jest proporcjonalny do wzrostu stopnia sprężania a dokładny stosunek tych dwóch parametrów określa równanie stałej gazowej. Orientacyjnie przy stopniach sprężania rzędu 9:1-10:1 przyjmuje się że ciśnienie kompresji powinno wynosić około 1.25 * Pierwsza wartość stopnia sprężania. Czyli silnik o stopniu sprężania 10:1 powinien mieć około 10*1.25=12,5 bar kompresji ten o stopniu 9:1 powinien mieć około 9*1.25=11,25 bar. Obliczenia te są orientacyjne a dokładne wartości są do wyliczenia z wcześniej wspomnianego równania stałej gazowej. Wszystko to sprawdza się oczywiście tylko jeśli komora spalania jest szczelna, w silniku w dobrym stanie ubytki ciśnienia są tak małe że można je całkiem pominąć i założyć że komora jest szczelna.
Żeby mi ktoś czegoś nie zarzucił jeszcze Chciał bym wrócić do nazewnictwa, kompresja to dokładnie to samo co sprężanie (są to synonimy), dwa parametry o których mówimy to
– ciśnienie sprężania/kompresji – zwane umownie kompresją
– stopień sprężania/kompresji – zwane po prostu stopniem sprężania
to że na ciśnienie sprężania mówimy kompresja, a na stopień kompresji mówimy stopień sprężania to tylko kwestia ogólnie przyjętych w społeczeństwie zwrotów.

Jeśli chcesz się dowiedzieć więcej w temacie sprężania i kompresji (albo może kompresji i kompresji?) to tu masz stronkę która to bardzo prosto tłumaczy:
http://zssplus.pl/publikacje/publikacje37.htm

Mam nadzieję że rozwiałem wątpliwości :D

A co do wytłumaczenia co tu się odjaniepawla to myślę że Płomień dokładnie opisze co zrobiliśmy jak już skończymy w końcu to jego a nie mój silnik... przynajmniej w większości :D
Avatar użytkownika
Klubowicz
 
Od: 15 gru 2017, 14:06
Posty: 149 (0/1)
Skąd: Łódź
Auto: 323F BG '93 BP+T Moc nie znana
Opel Omega B FL (zwana też C) '01 3.2 V6 218KM

Postprzez marcinowozniako » 6 sie 2018, 11:50

Piohrun napisał(a):Orientacyjnie przy stopniach sprężania rzędu 9:1-10:1 przyjmuje się że ciśnienie kompresji powinno wynosić około 1.25 * Pierwsza wartość stopnia sprężania. Czyli silnik o stopniu sprężania 10:1 powinien mieć około 10*1.25=12,5 bar kompresji ten o stopniu 9:1 powinien mieć około 9*1.25=11,25 bar. Obliczenia te są orientacyjne a dokładne wartości są do wyliczenia z wcześniej wspomnianego równania stałej gazowej.


To chyba bardzo ale to bardzo orientacyjne, bo W Klu poprawna kompresja to około 14 barów z tego co pamiętam stopien sprężania to 9.2:1 według tych orientacyjnych wyliczeń poprawna kompresja to 11.5 To trochę brakuje do tych 14 ;)

Ale fakt faktem, jak sie zastanowic, to jeżeli zmniejszymy komorę spalania czyli zwiększymy stopień sprężania to tłok pokonując tą samą odległość wytworzy większe ciśnienie spręzania bo głowica jest niżej jest mniejsza komora spalania. Muszę zmienić majstra co mówił mi że te dwie wartości nie są proporcjonalne i nie zwiększają się jeden przez drugi. <lol>
Największy Ścigant
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 19 lis 2015, 19:40
Posty: 915 (5/8)
Skąd: Kalisz
Auto: Jest:
Mazda MX-3 KL-DE '91
Była:
Mazda MX-3 KL-DE '93

Postprzez Piohrun » 6 sie 2018, 13:22

A ta poprawna kompresja 14 bar to jest podawana przez książkę serwisową? czy może są to wartości doświadczalnie określone przez forumowiczów? bo generalnie silnik wychodząc z fabryki ze stopniem 10:1 może mieć 12.5 bar a za 200k km po dwóch remontach i pojeżdżeniu może mu się zrobić 14 bar, każde planowanie to zwiększenie stopnia kompresji, każda drobina nagaru w cylindrze to zwiększenie stopnia kompresji, szlif cylindra to zwiększenie stopnia kompresji (i przy okazji pojemności) sprawdzenie kompresji na ciepłym silniku też da wynik wyższy ze względu na rozgrzewanie się powietrza ciepłem z silnika.
Bardzo możliwe że twój KL nie ma już fabrycznego stopnia kompresji a przez np. wymianę uszczelki pod głowicą na cieńszą (uszczelki są różnych grubości tylko zazwyczaj o tym nikt nie mówi), splanowanie głowicy i nagar zrobiło mu się 11:1.
Biorąc pod uwagę oryginalny stopień kompresji czyli 9,2:1 i to że pojemność skokowa 1 cylindra to 416,1 ml to po sprężeniu komora spalania powinna mieć 45,72 ml, objętość monety 1zł to 0,62 ml, więc (416,1-0,62)/(45,77-0,62)=9,3, czyli jak włożysz monetę 1 zł do komory spalania to stopień kompresji skoczy ci do 9,3:1, teraz pomyśl ile nagaru zbiera się z cylindrze (szczególnie w tłokach w zagłębieniach na zawory) i porównaj to sobie ze złotówką, ze dwie by trzeba wrzucić –> 9,41:D
To teraz jeszcze splanuj głowicę o standardowe 0,2 mm i bach 9,61:1
a nie sorry o 0,2 to splanował już Niemiec, Ty planujesz o kolejne 0,2mm –> 9,81 –>9,81*1,25=12,27 bar już jesteśmy bliżej, teraz szlif na cylindrze, standard 1 szlif 0.25 mm.
pojemność skokowa się zwiększyła a objętość komory spalania po sprężeniu się nie zmieniła, nie załączę ci tu obliczeń bo to już liczyłem w excelu ale stopień sprężania wzrośnie do 9,93 –> 9,93*1,25=12,41 bar
Wzrostu ciśnienia od nagrzewania się powietrza od silnika nie będę liczył, tak samo spadku ciśnienia od przecieków i schłodzenia się o silnik, za dużo zmiennych :P
Avatar użytkownika
Klubowicz
 
Od: 15 gru 2017, 14:06
Posty: 149 (0/1)
Skąd: Łódź
Auto: 323F BG '93 BP+T Moc nie znana
Opel Omega B FL (zwana też C) '01 3.2 V6 218KM

Postprzez marcinowozniako » 6 sie 2018, 13:38

Piohrun napisał(a):A ta poprawna kompresja 14 bar to jest podawana przez książkę serwisową?


Tak, 14.3 bara powinno mieć. Wiesz Ty dajesz mój przykład, jest on kiepski ponieważ miałem dwa silniki dwa tak samo zmodyfikowane silniki, i oba miały taką samą moc, czyli seryjne klde= 190KM . W obu nie sprawdzałem kompresji ale w obu musi być książkowa, czyli okolice tych 14 bar. Znaczy w obecnym silniku niby sprawdzaliśmy kompresję przed zakupem, ale to na zimnym silniku i powychodziły dziwne wartości w okolicach 16 bar na cylindrze. To jest niemożliwe, powtórzę pomiar jak będę mieć narzędzie.

Dopisano 6 sie 2018, 13:49:

Perwszy klde miał 140tyś nalotu, jeździł w niemczech w xedosie 9 polift 2002 rok z automatyczną skrzynią, chodził bardzo cicho fajnie miał moc, obecny jest z forda probe 94r 80tys nalotu, również z niemiec ma srebrne wałki i wszystkie mostki pod pokrywą zaworów, wątpie aby miał jakieś ilości nagaru jeżeli w ogóle wątpie aby przy tym przebiegu silnika cokolwiek było z nim robione mechanicznie.
Największy Ścigant
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 19 lis 2015, 19:40
Posty: 915 (5/8)
Skąd: Kalisz
Auto: Jest:
Mazda MX-3 KL-DE '91
Była:
Mazda MX-3 KL-DE '93

Postprzez Piohrun » 6 sie 2018, 14:22

Nie mówię że twój KL mial już dwa remonty tylko na przykładzie KLa chciałem ci pokazać jak bardzo wartości mogą się zmienić przy wydawałoby się niewielkich zmianach w silniku i jak wiele elementów ma na nie wpływ :D
Na przykład BP ma stopień 9:1 a nominalne ciśnienie podawane przez fabrykę 12.8 bar, niby stopień mniejszy tylko o 0,2 a ciśnienie aż o 1.5 bar mniejsze, różnica bardzo duża. A dlaczego taka duża? To będzie wiedział ten japoniec co to projektował, może inny kształt komory spalania, może inne tolerancje pierscieni a co za tym idzie szczelność, a może jeszcze coś innego. Niestety nie umiem po kitajsku a chętnie bym zadzwonił i zapytał :D
A ilości nagaru pod pokrywą i w cylindrach nie zawsze idą w parze, ale o tym też by można książkę napisać :D
Proponuję na tym zakończyć temat, co miało być wyjaśnione to zostało wyjasnione. Nie róbmy z tematu o cetku tematu o KLu i jego kompresji <nie powiem>
Avatar użytkownika
Klubowicz
 
Od: 15 gru 2017, 14:06
Posty: 149 (0/1)
Skąd: Łódź
Auto: 323F BG '93 BP+T Moc nie znana
Opel Omega B FL (zwana też C) '01 3.2 V6 218KM

Postprzez marcinowozniako » 6 sie 2018, 14:32

Tak, rozumiem o co Ci chodzi ale właśnie na podstawie swojego Kla będę sie wypowiadać w takich tematach bo chyba jako jeden z nielicznych trzyma prawie fabryczne parametry :D :D Wracając do meritum dyskusji, ciśnienia sprężania oraz stopnia sprężania, jak widac wzory nie są uniwersalne i właśnie do tego chciałem wypić, że może nie w każdym silniku te wartości są proporcjonalne i do wyliczenia z takiegoś tam wzoru. No chyba ze te wzory to do wyliczenia kompresja własnie na zimnym silnku, ale 11.5 bara to nadal mało jak na KLa, bardzo mało.

W każdym bądź razie czekam na wyjaśnienia Płomienia co tu się odjaniepawla i jakie to przyniesie efekty. Może będzie to 150KM 1.6 a to już bardzo blisko do porządanej wydajnośc 100KM na litr <rotfl> <rotfl> Prawdziwie sportowy silnik!!

BTW, Płomień, jaką masz kompresję w swoim KLu w xedosie? <czarodziej>
Największy Ścigant
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 19 lis 2015, 19:40
Posty: 915 (5/8)
Skąd: Kalisz
Auto: Jest:
Mazda MX-3 KL-DE '91
Była:
Mazda MX-3 KL-DE '93

Postprzez Płomień » 6 sie 2018, 14:58

Co za różnica jaką mam kompresję, jeśli nie od wczoraj wiadomo że kael zakrzywia fizykę, a przynajmniej nie pozwala jej się ująć zgodnie z obecnym stanem wiedzy. Kto wie, może za sto lat ktoś ten fenomen wyjaśni.

"Spójna interpretacja relatywistycznej mechaniki kwantowej na podstawie studium przypadku kaela marcinowozniako" Oxford University Press 2118r.

U mnie kael trzyma okolice 13 bar. W miarę równo na wszystkich.

Jeszcze dzisiaj wrzucę foto głowicy mojego pomysłu, także odświeżajcie dział 323/Mx3 :)
Obrazek
Avatar użytkownika
Klubowicz
CUP 2018 miejsce 1
 
Od: 13 lis 2014, 17:47
Posty: 1120 (25/84)
Skąd: Łódź / Kowary
Auto: Xedos 6 KL `92
323C `96 ZM-VE
Mazda 6 GH

Postprzez marcinowozniako » 6 sie 2018, 15:07

Płomień napisał(a):kael zakrzywia fizykę


Chyba czasoprzestrzeń <rotfl>

Płomień napisał(a):"Spójna interpretacja relatywistycznej mechaniki kwantowej na podstawie studium przypadku kaela marcinowozniako" Oxford University Press 2118r.


<faja> <nauka>


Płomień napisał(a):U mnie kael trzyma okolice 13 bar. W miarę równo na wszystkich.


<spoko>

Płomień napisał(a):także odświeżajcie dział 323/Mx3 :)


Cóż za emocje <boje się> Aż mi przycisk F5 wypadł od odświeżania strony <boje się>

Przyznaj się, może to jednak nie był prawdziwy ZL-VE więc szybko porzuciłeś pomysł aby poprawić fabrykę ZLa i robisz kombo aby wycisnąć z jednego i drugiego to co najlepsze. To by tłumaczyło skąd brak tej mocy <oczy> Po rozebraniu silnika jesteś wstanie teraz powiedzieć co powodowało to że dosyć dużo KM brakowało do serii?
Największy Ścigant
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 19 lis 2015, 19:40
Posty: 915 (5/8)
Skąd: Kalisz
Auto: Jest:
Mazda MX-3 KL-DE '91
Była:
Mazda MX-3 KL-DE '93

Postprzez Piohrun » 6 sie 2018, 15:41

Podczas rozbiórki żadnych problemów nie stwierdzono. Jest to prawdziwy ZL-VE.
A z tego co mi wiadomo to z ostatnich pomiarów wychodziło koło 124 KM, seria to zależnie od źródła 125-130 (dosyć zaufane mówi o 128 KM) więc ja tu dużych braków nie widzę...
Avatar użytkownika
Klubowicz
 
Od: 15 gru 2017, 14:06
Posty: 149 (0/1)
Skąd: Łódź
Auto: 323F BG '93 BP+T Moc nie znana
Opel Omega B FL (zwana też C) '01 3.2 V6 218KM

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 6 gości

Moderator

Moderatorzy Nasze Mazdy