Mazda 323C BA 96` ZM-VE – "Cetek #2 – Nowa nadzieja"

Zdjęcia i opisy projektów tuningowych.

Postprzez Płomień » 18 sie 2018, 10:45

Ha, @MareckiGTI, właśnie dostałeś nagrodę jasnowidza roku, możesz ją odebrać na zlocie w Czaplinku <rotfl>

Dzisiaj właśnie miałem napisać conieco w temacie zaworów i dokończyć temat kolektora.

Temat zaworów, to temat który ukradł mi kolejne cenne dni pracy. Głowica odebrana od zakładu, z spasowanymi zaworami "na gotowo", i zrobioną regulacją na płytkach. Pytałem o kwestie dotarcia, to powiedziano mi żebym pod żadnym pozorem nie docierał, bo trzeba będzie luzy zrobić na nowo, a docieranie ręczne to technologia sprzed 20 lat, oni to zrobili maszynowo i jest dobrze.

Było tak dobrze, że silnik dmuchnął mi 8-11 bar sprężania, zależnie od tego przez który zawór dmuchało mocniej, a który słabiej. Głowica do rozbiórki i docieranie zaworów.
Nie wiem czy za nieszczelności zaworów odpowiadam ja, czy zakład któremu oddałem głowicę, ciężko stwierdzić. Oczywiście mogłem gdzieś coś drasnąć albo niedoczyścić, i przez to dmuchało. Z drugiej strony to dość dziwne że dmucha równo na każdym garze. Nie dowiemy się tego, nie ma co płakać, jedyne co jest teraz ważne do dobrze dotrzeć i zamknąć temat zaworów.

Całe szczęście luzy zaworowe zostały zrobione na górną granicę tego co podaje serwisówka, więc mam zakres bezpieczeństwa.
Obrazek
Avatar użytkownika
Klubowicz
CUP 2018 miejsce 1
 
Od: 13 lis 2014, 17:47
Posty: 1120 (25/84)
Skąd: Łódź / Kowary
Auto: Xedos 6 KL `92
323C `96 ZM-VE
Mazda 6 GH

Postprzez Piohrun » 18 sie 2018, 20:32

To dzisiejszy update zrobię ja :D
A właściwie to bardziej fotorelację :P

Kolektor od ZMa Część 2

Prace przy dolocie można uznać na chwilę obecną za zakończone.
Kanały powiększyliśmy od strony głowicy żeby zgrały się z tymi w głowicy:
glowica.jpg

Wymyśliliśmy też metodę szlifowania kanałów kolektora nawet za zagięciami więc ją wykorzystaliśmy i kanały na całej długości wyglądają tak:
kanal.jpg

Tak jak Płomień pisał w poprzednim poście wlot do kanałów VICS'a też został oszlifowany i zaokrąglony tak samo jak łączenie się kanału VICS z długim kanałem:
vics1.jpg

vics2.jpg


Głowica i zawory Część kto by to liczył


Przy okazji docierania zaworów odkryliśmy że jest jeszcze duży zapas pomiędzy krawędzią zaworu a przylgnią:
zawor.jpg
To matowe to czynna powierzchnia przylgni, to błyszczące jest zbędne :P

I tak zawory zostały oszlifowane i zaokrąglone:
zawory.jpg


Powinno to poprawić przepływ raz ze względu że mniejszy zawór to mniejsza przeszkoda dla powietrza a dwa to powietrze powinno lepiej zakręcać wokół grzybka.
Finalnie zawory skurczyły się z 32mm do 31,5 mm.

Dla jasności, robimy to tylko na dolocie, na wydechu nie można sobie pozwolić na takie zabawy ze względu na dużo większe obciążenia cieplne na które jest narażona krawędź zaworu.

Dla ciekawych trochę liczb:
Stare zawory miały 30mm, gardziele miały 26mm.
Nowe zawory mają 31,5mm, gardziele mają 28,5mm.
To oznacza że nie dość że zwiększyliśmy pole powierzchni przekroju gardzieli o 20 % to udało nam się to zrobić dając zawór tylko o 10% większej powierzchni czyli poprawiając stosunek zawór/gardziel z 1,33 do 1,22.

Od tygodnia próbuję namówić Płomienia na kute korby, dzisiaj po tym co policzyliśmy zaczyna się przekonywać :D

Aero Część 1
Po doświadczeniu z Toru Poznań i lekkim uciekaniu <dupa> na zakrętach postanowiliśmy w końcu zająć się areodynamiką.
Zaczynamy łagodnie od instalacji prawie oryginalnego mazdowskiego spoilera.
szpoilerro.jpg

Prawie ponieważ oczywiście spoiler został zmodyfikowany. Konkretnie dorobiliśmy regulowaną stopkę dzięki czemu możemy zmieniać kąt natarcia. W oryginale jest on bardzo mały dzięki czemu spoiler nie stawia zbyt dużych oporów powietrza (zapewnia ekonomię) jednocześnie dając jakiś tam minimalny docisk a przede wszystkim jest i wygląda. My planujemy go tak ustawić żeby uzyskać jak największy docisk.
srubka.jpg

Ogólnie przez to że przy głowicy może pracować tylko jedna osoba na raz zostało zrobione wiele prac pobocznych :D
Avatar użytkownika
Klubowicz
 
Od: 15 gru 2017, 14:06
Posty: 149 (0/1)
Skąd: Łódź
Auto: 323F BG '93 BP+T Moc nie znana
Opel Omega B FL (zwana też C) '01 3.2 V6 218KM

Postprzez Płomień » 19 sie 2018, 07:36

Ostatnia nocka, i nie mogę spać...

Obrazek
Avatar użytkownika
Klubowicz
CUP 2018 miejsce 1
 
Od: 13 lis 2014, 17:47
Posty: 1120 (25/84)
Skąd: Łódź / Kowary
Auto: Xedos 6 KL `92
323C `96 ZM-VE
Mazda 6 GH

Postprzez piwo » 19 sie 2018, 08:34

Płomień co do nachylenia spojlera miej tylko na uwadze ten wykres. Wszystko powyżej 18 stopni do przeplywajacego nad autem powietrza jest bezsensu. Dwa to powietrze z tyłu nie opływowa równolegle do asfaltu a lekko ku ziemi. Miej to na uwadze obliczajac kat odpowiedni spojlera.
Czerwoną linia to opór powietrza
Niebieska docisk
Obrazek
Jak mi ten samochód podnosi adrenalinę. Wy też się trzęsiecie jak wychodzicie z auta? Bo mnie drżą ręce i cały jakiś roztrzęsiony.
https://www.mazdaspeed.pl/forum/viewtop ... 0&t=115720
http://www.youtube.com/watch?v=ZhyGC3jS ... r_embedded
https://www.youtube.com/watch?v=jj-Hbid ... iwowarczyk
Avatar użytkownika
Koordynator Zlotów
 
Od: 13 lut 2005, 13:05
Posty: 4733 (216/128)
Auto: Opel Speedster 2001r. B207r,930kg,LSD,RWD, RaceTCS,semislick,320KM
1/4: 13,806s;
tor Poznań: 1m48,4s
tor Łódź 57,5s
Mazda 3 BM 2014r.

Postprzez Płomień » 19 sie 2018, 18:03

Dzięki wielkie, takie materiały zawsze mile widziane <spoko>

Trzeba będzie pomyśleć o jakimś GoPro i świecy dymnej żeby choć mniej więcej określić przepływ powietrza wokół tej budy żeby zrobić coś konkretniejszego. W ciemno mogę powiedzieć, że potrzeba mi jednolitej płyty (osłony) pod silnikiem, i zrobić coś z przednimi kołami które są na równo z karoserią, a dołem nawet wystają.

Wrażenia z jazdy Cetkiem: zbieżność jest skopana na całego, więc ciężko coś powiedzieć o swapie maglownicy. Zaraz biorę klucze i poprawiam na czuja żeby choć trochę móc poruszać się jak człowiek.

Silnik na dotarciu, więc max 2000rpm w połączeniu z krótką skrzynią sprawiają że prędkość maksymalna rajdówki wynosi około 65km/h. Demon prędkości, postrach miasta <rotfl>

Dupohamownia niespecjalnie zgłasza jakiekolwiek różnice, a wręcz narzeka na ruszanie z miejsca (lekki zamach). Nie jestem w stanie określić konkretnych zmian w mocy, ale cóż, przez ostatnie 3 tygodnie jeździłem na co dzień tylko Xedosem z KLem.

Dobrze rokują odczyty z komputerów, głównie z DETa. Minimalne ciśnienie w kolektorze poszło jeszcze w dół, a AFR zmienił się o więcej niż wynika ze zmiany pojemności. Prace z głowicą przynoszą niewielki efekt już od niskiego zakresu, za kilkaset kilometrów dowiemy się co z wysokimi.

Trochę zasmucił mnie ori ECU który nie chce przekonać się do zwiększenia wolnych obrotów. Wykorzystując drobne brudne sztuczki udało mi się go zmusić, żeby trzymał się na 850rpm.

Teraz powoli poprawiam mapę i ustawienia. Zabawa z narzędziami się skończyła, teraz czas na zabawę przy komputerze.

I chyba trzeba zaktualizować dane auta. Pojemność 1.6 silnik ZM-VE. Albo raczej "SPCustoms Mark 1" <lol>
Obrazek
Avatar użytkownika
Klubowicz
CUP 2018 miejsce 1
 
Od: 13 lis 2014, 17:47
Posty: 1120 (25/84)
Skąd: Łódź / Kowary
Auto: Xedos 6 KL `92
323C `96 ZM-VE
Mazda 6 GH

Postprzez Neonixos666 » 19 sie 2018, 18:14

moim zdaniem powinieneś korzystać z szerszego zakresu obrotów na dotarciu ale bez obciążenia, pamiętaj że przy niskich obrotach jest też niższe ciśnienie oleju który wypłukuje ewentualne opiłki i lepiej smaruje elementy które się dopasowują do siebie.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 10 wrz 2009, 00:21
Posty: 9468 (52/237)
Skąd: Szczytno
Auto: Grand Scenic III PHII R9M

Postprzez rafał88 » 19 sie 2018, 20:35

Czapki z głow <spoko>

Co do docierania powinienes jezdzic normalnie a nie na tak niskich obrotach.

Bezawaryjnosci !
Obrazek
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 8 mar 2010, 19:20
Posty: 7406 (216/46)
Skąd: RLE 0...0 RLE 4..91
Auto: Mazda BA 323f 97' Z5 PB+LPG
Ford Focus 11' 1.6 tdci Titanium

Postprzez Piohrun » 20 sie 2018, 09:20

@rafał88 tylko on normalnie to kręci do 7k RPM... a tego docierane silniki raczej nie lubią :P
Avatar użytkownika
Klubowicz
 
Od: 15 gru 2017, 14:06
Posty: 149 (0/1)
Skąd: Łódź
Auto: 323F BG '93 BP+T Moc nie znana
Opel Omega B FL (zwana też C) '01 3.2 V6 218KM

Postprzez Płomień » 21 sie 2018, 12:56

Słyszałem tyle opinii i sposobów na docieranie że już sam nie wiem którędy na górę. Jedni mówią że delikatnie i nisko, inni żeby docierać w zakresie w którym się używa, czyli jak auto do sportu to docieranie pod odcinkę. Jedni mówią że mineral 15w40, inni żeby na docelowym najlepiej rzadkim.

Ja docieram sobie progresywnie, zwiększając mu zakres rpm z którego korzystam i obciążenia. Przez okres docierania silnik zobaczy każdy zakres obrotów. W ten sposób na pewno nie zepsuję, a motorownia będzie sprawdzona przed wycieczką na czaplinek.

Powoli bawię się w ogarnianie map. Na pewno przejdę na półsekwencję z wtryskiem. Przejdę też na Pb98, chyba wystarczy. Chwilowo mam w baku ciut zwietrzałą 95, ale szkoda było wylać <lol>

Miło zaskoczyło mnie spalanie. Jeszcze nie znam dokładnych wartości, ale na pewno jest sporo mniej niż było. Tzn jest mniej niż wtedy kiedy bawiłem się w ecodriving.

Dobrze rokują kreski z DETa. Tzn kawałki które mogłem wygenerować nie piłując silnika. Mogę już spokojnie powiedzieć, że na pewno nie będzie mniej niż było <jupi>

edit: Tak sobie pomyślałem... Czyżbym był pierwszą osobą w Polsce która z sukcesem zwiększyła moc w Z-serii? hahaha
Obrazek
Avatar użytkownika
Klubowicz
CUP 2018 miejsce 1
 
Od: 13 lis 2014, 17:47
Posty: 1120 (25/84)
Skąd: Łódź / Kowary
Auto: Xedos 6 KL `92
323C `96 ZM-VE
Mazda 6 GH

Postprzez rafał88 » 21 sie 2018, 21:54

Powinni sie jezdzic normalnie , robilen 2 tygdonie wstecz serie "L" z m6 gg/gy i wlasciel jezdzi normalnie do 3-4krmp , wszystko sie normalnie ulozylo z tego co widzialem , po 1kkm zmienialem olej i nie bylo nic nie pokojacego w oleju i pracy silnika. Olej byl zqlany zalecany taki jak prodcent przewiduje na dotarcie pierscieni.
Swoje z5 jak docieralem to chyba po 100-200 km przeciagalem do 5krmp i nadal jezdzi i zero spalania oleju <co?>
Obrazek
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 8 mar 2010, 19:20
Posty: 7406 (216/46)
Skąd: RLE 0...0 RLE 4..91
Auto: Mazda BA 323f 97' Z5 PB+LPG
Ford Focus 11' 1.6 tdci Titanium

Postprzez Neonixos666 » 21 sie 2018, 22:34

Płomień napisał(a):edit: Tak sobie pomyślałem... Czyżbym był pierwszą osobą w Polsce która z sukcesem zwiększyła moc w Z-serii?


Na pewno pierwszą która dłubie w ZL-VE bo ja na forum chyba nie widziałem mazdy z tym motorem.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 10 wrz 2009, 00:21
Posty: 9468 (52/237)
Skąd: Szczytno
Auto: Grand Scenic III PHII R9M

Postprzez Płomień » 26 sie 2018, 21:22

Skończył się zlot w Czaplinku. Pojeździliśmy, pośpiewaliśmy, robiliśmy łututu. Ciekawy pomysł z nocowaniem w powojskowym miasteczku, choć nie obyło się bez incydentów. W nocy, z niewiadomych przyczyn ostrzeliwał nas Patrol <rotfl>

Udało się ugrać dwa pucharki, próba torowa i ćwiartki. Niestety nie wyszło z najładniejszą mazdą zlotu, ale liczyłem się z tym że konkurencja będzie mocna <rotfl>

Dziękuję wszystkim którzy podpisali się na aucie, mam świetną pamiątkę ze zlotu i masę dobrych zdjęć. Jedno na przykład ukradłem Alienowi.

Większy up napiszę jak najdzie mnie wena, teraz to na czym Wam najbardziej zależy, czyli cyferki, i co się zmieniło od zlotu w Poznaniu.

Poznań:
ET: ???
Moc: 108,7 KM
Moment: 132,7Nm
Spalanie w trasie: 10l

Czaplinek `18:

ET: 15,904
Moc: 130,9 KM (+22,2)
Moment: 170,4 (+37,7)
Spalanie w trasie: 7,5l

40114742_1565756786862250_4413654263343874048_n.jpg

40128140_290137451576250_7308452179214336000_n.jpg

20180825_130727.jpg
Obrazek
Avatar użytkownika
Klubowicz
CUP 2018 miejsce 1
 
Od: 13 lis 2014, 17:47
Posty: 1120 (25/84)
Skąd: Łódź / Kowary
Auto: Xedos 6 KL `92
323C `96 ZM-VE
Mazda 6 GH

Postprzez Bo_Lo » 26 sie 2018, 21:56

Graty wyników.Podziwiam za zaparcie i wykonaną robotę.Efekty są i to jest najważniejsze . <spoko>
Boźe,daj mi cierpliwość,bo jak mi dasz siłę,to ich wszystkich rpzp...le
Godzilla is coming...
Avatar użytkownika
Klubowicz
 
Od: 5 lis 2007, 19:59
Posty: 4378 (423/201)
Skąd: Poznań
Auto: bylo:
BF,BG,BJ,subaru impreza
jest:
Mazda Premacy 03'FP,323f BA BP :D

Postprzez Neonixos666 » 26 sie 2018, 22:36

Graty wyniku, kreski fajne, ten dołek to cofka zapłonu od stukania?
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 10 wrz 2009, 00:21
Posty: 9468 (52/237)
Skąd: Szczytno
Auto: Grand Scenic III PHII R9M

Postprzez Płomień » 26 sie 2018, 22:56

No właśnie zielonego pojęcia nie mam skąd ten dołek. Pochodziłem trochę po chłopakach, popytałem, mamy kilka pomysłów i będę działał. Na pewno nie od stuku. Wg. tekkenfana czujnik stuku nie ogarnia powyżej 4k rpm. Poza tym im wyżej z obrotami tym mniejsza szansa na stuk, szczerze powiedziawszy nie słyszałem żeby jakieś n/a stukało przy tak wysokich obrotach.
Obrazek
Avatar użytkownika
Klubowicz
CUP 2018 miejsce 1
 
Od: 13 lis 2014, 17:47
Posty: 1120 (25/84)
Skąd: Łódź / Kowary
Auto: Xedos 6 KL `92
323C `96 ZM-VE
Mazda 6 GH

Postprzez marcinowozniako » 26 sie 2018, 22:59

Jak to co, sterowanie tylko i wyłącznie, dobrze podstroisz to powinieneś wyeliminować ten dołek. Tu brakuje tylko dobrego zestrojenia aby to wyglądało jeszcze lepiej niż wygląda. Zastanów się może nad jakimś Stand Alone jak Piorun.
Największy Ścigant
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 19 lis 2015, 19:40
Posty: 915 (5/8)
Skąd: Kalisz
Auto: Jest:
Mazda MX-3 KL-DE '91
Była:
Mazda MX-3 KL-DE '93

Postprzez rafał88 » 27 sie 2018, 08:05

Nooo nooo <spoko>
Roznica jest , ale NM miszcz !
Gratuluje!
Obrazek
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 8 mar 2010, 19:20
Posty: 7406 (216/46)
Skąd: RLE 0...0 RLE 4..91
Auto: Mazda BA 323f 97' Z5 PB+LPG
Ford Focus 11' 1.6 tdci Titanium

Postprzez Piohrun » 27 sie 2018, 08:28

@marcinowozniako
Masz rację, przydał by się jakiś standalone...
Tylko znajdź standalone który ogarnie zmienne fazy na wariatorze i w zamkniętej pętli...
A jak już znajdziesz to sprawdź ile kosztuje i będziesz wiedział czemu tu nie jest założony :P
Avatar użytkownika
Klubowicz
 
Od: 15 gru 2017, 14:06
Posty: 149 (0/1)
Skąd: Łódź
Auto: 323F BG '93 BP+T Moc nie znana
Opel Omega B FL (zwana też C) '01 3.2 V6 218KM

Postprzez chmielu_KL » 27 sie 2018, 09:08

No no, gratuluję wygranych jak i efektów ciężkich prac :) <spoko> widzę, że cisniesz temat cały czas do przodu i są efekty, tak trzymaj <spoko>
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 22 kwi 2014, 17:51
Posty: 1834 (8/18)
Skąd: Łódź
Auto: Mazda3 BK 2.0 LF '07 Kintaro True Red

Postprzez Płomień » 30 sie 2018, 10:54

Mam kolejne wieści w temacie prac / silnika / mocy / cyferków.

Pewnie niektórzy słyszeli, inni się domyślali, że zrobiony był tylko silnik. Sterowanie, peryferia, kolektorki, wszystko zostało od 1.5. Pierwszym etapem prac szlifowania naszego małego diamentu jest modyfikacja kolanka wydechu 2-1. Wyliczone na nowo, pocięte i pospawane. Skróciliśmy odcinek 2-1, i wydłużyliśmy od łączenia do pierwszej komory rozprężnej. Przy okazji przymodzony został kolektor wydechowy, tak żeby maksymalnie ograniczyć ewentualny próg na łączeniu.

Hamownia DETa została skorygowana możliwie blisko hamowni zlotowej, powiedziałbym nawet że może być bardziej restrykcyjna. Pomiary dokonywane z sliencerem, ale krzywa z i bez ma ten sam kształt, więc ewentualna różnica nie wychodzi dużo ponad błąd pomiarowy.

Po wydechu korekt.jpg


Wynik: 85,6km/litr

W kolejce do modyfikacji są... a z resztą sami niedługo zobaczycie :D
Obrazek
Avatar użytkownika
Klubowicz
CUP 2018 miejsce 1
 
Od: 13 lis 2014, 17:47
Posty: 1120 (25/84)
Skąd: Łódź / Kowary
Auto: Xedos 6 KL `92
323C `96 ZM-VE
Mazda 6 GH

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 5 gości

Moderator

Moderatorzy Nasze Mazdy