Strona 1 z 2

automatyczna skrzynia biegów – jak korzystać

PostNapisane: 15 kwi 2008, 12:26
przez mija
witam wszystkim, niedawno stałam się szczęśliwą posiadaczką mojego pierwszego samochodu- mazdy z automatyczną skrzynią biegów. Znajduje się tutaj 6 opcji: P, R, N, D3, S2 i L1. Nie potrafię znaleźć informacji na temat do czego służą poszczególne biegi, tzn w jakich sytuacjach ich używać, szczególnie chodzi mi o biegi L1 i S2, ale też N do czego służy. bo P to parkowanie, R – bieg wsteczny, D do jazdy. Bardzo proszę o pomoc – instrukcje, linki itp. :) Z góry dziękuję za wszelkie info. :)

PostNapisane: 15 kwi 2008, 12:30
przez yari
a cos wiecej o swoim autku?
poza tym, ze to mazda, to jac nie zakumalem...
(moze L to Letko, a S to Stanowczo ;) )

PostNapisane: 16 kwi 2008, 12:43
przez mija
dzięki Yari, też tak kombinowałam, ale to złe myślenie :P

PostNapisane: 16 kwi 2008, 17:28
przez Mateusz L
N- neutral -luz, bieg jałowy-zwijcie jak chcecie :P -Działa jak P,ale nie włączają się hamulce w skrzyni,czyli auto jak na zwykłym luzie. Jeśli masz kolejność P,N,R(tak jest np. w Mercedesie) to N służy głównie do tego,żeby nie było gwałtownej zmiany ciśnienia w skrzyni przy N=>R i R=>N. Skrzynia jest pewnie 4 biegowa??? i sam nie wiem czemu w MB jest D4 jak jest 5 biegów-czyżby nadbieg jakiś?. A położenia 1 i 2 to zapewne to,że powyżej danego biegu nie zmieni niezależnie od obrotów.Przydatne raczej w górach,albo do orania pola autem:). Pamiętaj,że automatów nie holuje się ,jeśli nie można uruchomić silnika lub wyciekł olej ze skrzyni!!!.PS. Piszę na przykładzie auta z ASB które aktualnie posiadam,ale w Maździe może być podobnie,co nie znaczy,że na pewno jest tak samo.Pozdrawiam:)

PostNapisane: 17 kwi 2008, 11:08
przez mija
Mateusz, dziękuję za odpowiedź, jakaś jaśniejsza wydaję mi się już ta skrzynia biegów, ale nie mam pojęcia czy ma 4 biegi i kolejność nie jest taka jak w mercu tylko: P R N D3 S2 i L1. Tak słyszałam, że korzysta się tylko z P R i D, ale dobrze wiedzieć po co wymyślili te pozostałe.
pozdrawiam

PostNapisane: 17 kwi 2008, 12:14
przez ap2
Wnioskuje tak:
P, R, N – znane i opisane

D3 -- jazda normalna – prawdopodobnie 3 oznacza tutaj ze sa trzy biegi + 4 nadbieg (wnioskuje ze skrzynia ma 4 biegi)
Dodatkowo przy tym biegu jest automatyczne zabezpieczenie przed przekroczeniem bezpiecznych obrotow silnika. Po prostu – stoisz, dajesz gaz do dechy i trzymasz a elektronika sama zmienia biegi tak aby nie dopuscic do zniszczenia silnika (funkcja fachowo nazywa sie kick-down)

S2 -- jazda dynamiczna – przelozenia sa krotsze, biegi zmieniane przy wyzszych obrotach, skrzynia uzywa tylko trzech biegow i nie ma funkcji kick-down – samemu trzeba pilnowac zeby silnik nie pracowal na zbyt wysokich obrotach!

L1 -- jazda w gorach i/lub z wiekszym obciazeniem np. ciagnac przyczepe. Z tego co sie orientuje ma sie wtedy zwiekszone hamowanie ukladem silnik-skrzynia biegow (nie wiem czy jest tutaj kick-down, przypuszczam ze nie, bo prawdopodobnie skrzynia pracuje tylko na dwoch biegach)

Mysle ze to bedzie latwe do sprawdzenia :) Ogolnie chodzi o to, ze wybierajac "program" jazdy do przodu masz inne momenty zmiany biegow i inne "sily" hamujace w skrzyni biegow.

PostNapisane: 17 kwi 2008, 17:01
przez Mateusz L
ap2 napisał(a):(funkcja fachowo nazywa sie kick-down)


Funkcja kick-down(niejako "przykopanie") polega na redukcji przełożenia przy wciśnięciu gazu do oporu np. podczas nagłego wyprzedzania.W mojej ASB redukuje także jak przycisnę mocniej (ale nie max)j,choć wtedy jest delikatne opóźnienie, natomiast wciskając do oporu naciskasz jak gdyby przycisk(delikatne kliknięcie w krańcowym położeniu pedału przyspieszenia) i bieg natychmiast jest redukowany-to właśnie jest kick-down.T co mówi Szanowny Kolega to po prostu odcięcie zapłony-na silniku nie na skrzyni.


mija napisał(a):kolejność nie jest taka jak w mercu tylko: P R N D3 S2 i L1


Jest dokładnie taka jak w Mercedesie-mój błąd tam wyżej:) Nie napisałaś skąd jesteś,ale jeśli nie z gór to używasz: P-przed zgaszeniem i do następnego odpalenia,a na innym biegu nie uruchomisz auta.Jeśli zgasisz nie na P-po prostu przestaw-nic się nie stanie. R-jazda w tył .N-luz bez hamowania jak w P.W korkach nie przestawiaj na N czy P-trzymaj hamulec,chyba że stoisz bardzo długo.Skrzynia nie przepada za częstymi zmianami ciśnienia,jeśli nie są konieczne.D-jazda do przodu.Tu kryje się cała przyjemność jazdy z ASB po mieście-"zapinasz" D wciskasz gaz i biegi Cię nie obchodzą. Aha-masz przełącznik W/S może??? W MB wielu ludzi myśli,że S to "spor"t, choć w rzeczywistości to "Standard" i męczą się na W (Winter-zimowy) ruszając z 2 i czując "gumowe" połączenie silnika ze skrzynią.Depczą wtedy do oporu-auto się męczy,kierowca narzeka,a paliwo ubywa nad wyraz szybko. Na S dużo ostrożniej używa się gazu,a auto jeździ aż miło.Może masz przycisk-funkcję HOLD-u mnie nie ma,ale pozwala chyba wejść na wyższe obroty.Pozdrawiam:) ...

PostNapisane: 17 kwi 2008, 19:39
przez ap2
Mateusz L napisał(a):T co mówi Szanowny Kolega to po prostu odcięcie zapłony-na silniku nie na skrzyni.

Jesli wprowadzilem w blad to przepraszam. Widac kazdy producent ma troszeczke inaczej to opracowane.

PostNapisane: 18 kwi 2008, 21:30
przez Mateusz L
Przy dzisiejszej mnogości systemów trudno się połapać.Sam zainteresowałem się dopiero jak wsiadłem w automat,choć przyjemnie wsiąść czasem do Mazdy brata i posłuchać RF a w obrotach.Mazda ma duszę.... Ale jak to się mawia u mnie w szkole- Aby zdrowie było ;) ;) ;)

PostNapisane: 25 kwi 2008, 00:19
przez mija
zaniedbałam temat, dzięki za podpowiedzi. Mateusz, korzystam z dobrych dróg pod Dublinem, płasko i równiutko, czasem kręto i wąsko, hmm... nie wiem o co Ci chodzi z przełącznikiem W/S – chyba go nie mam, za to holda mam, ale nadal nie wiem z "czym się go je" ;)
pozdrawiam

PostNapisane: 26 kwi 2008, 15:54
przez yano57
Witam
Dołączę do tematu. Może nie tak rzeczowo jak przedmówcy. Maja Mazda ma HOLD, dowiedziałem się kiedyś, że opcja ta służy do jazdy po mieście. Jest wtedy mniejsze zużycie paliwa. Faktycznie był okres kiedy włączałem ten przycisk i zużycie paliwa było mniejsze. Nie było jednak wtedy nadbiegu, nie mam już zacięcia aby się ścigać, ale ten nadbieg czasami bardzo się przydaję, dlatego HOLD-a przestałem używać.

PostNapisane: 27 kwi 2008, 12:44
przez Mateusz L
Wydaje mi się,że HOLD pozwala "przeciągać"(HOLD=trzymać???)biegi i przytrzymując go, skrzynia nie wrzuci kolejnego biegu,ale nie jestem pewny. Czy jest to w ogóle przycisk, czy przełącznik? W/S jest w Mercu i to może być właśnie taki odpowiednik HOLDa- po prostu zmienia biegi przy innych obrotach. Na S trochę wyżej.

PostNapisane: 27 kwi 2008, 23:54
przez mija
jest przycisk, nie przełącznik, kilka centymetrów pod przyciskiem służącym do zmiany biegów. Zastanawiam się czy warto z niego korzystać, jeżeli często muszę jeździć 30-40/h i co chwilę hamować......(chyba, że nie ma korków i pieszych), hm... kusi to co napisał Yano, bo mój wozik pali 10l. Pewnie dlatego, że wolna jazda i wprawy żadnej :) , to moje pierwsze autko i prawko świeżutkie.

PostNapisane: 28 kwi 2008, 20:32
przez Mateusz L
mija napisał(a):est przycisk, nie przełącznik


A więc działa pewnie tak jak myślę-gdy jest wciśnięty nie pozwala zmienić biegu na wyższy przez co silnik kręci się wyżej-do wyższych obrotów...


mija napisał(a):kusi to co napisał Yano, bo mój wozik pali 10l


Gdyby to było coś co pozwala zejść niżej ze spalaniem to byłby przełącznik-trudno,żebyś jeździła i trzymała non stop HOLD.


mija napisał(a):wprawy żadnej usmiech


No ja jeżdżę w sumie 1,5 roku ale po przesiadce w automat pierwszym razem skotłował mi 11 :D a teraz z 8-ale to Diesel i to dość duży...

PostNapisane: 28 kwi 2008, 23:48
przez mija
całkiem klarownie tłumaczysz, aż zaczyna mnie interesować co ta maszyna ma w środku :) , ale jak czytam inne tematy.... z jaką lekkością faceci rozmawiają o technice, budowie wozów, to tak sobie myślę że mi życia nie wystarczy, żeby poznać swój samochód :( .
pozdrawiam

PostNapisane: 29 kwi 2008, 18:46
przez Mateusz L
Mazda w środku ma...duszę ;) i zachowuje się jak kobieta, ale jest mniej kapryśna :D


mija napisał(a):z jaką lekkością faceci rozmawiają o technice, budowie wozów


...a więc masz tam przekładnię planetarną i kilka sprzęgieł sterowanych elektrohydraulicznie :P ...o ile zwykłą skrzynię można porównać do rowerowej przerzutki,ale bez łańcucha-tryby się zazębiają nawzajem-bezpośrednio, to automat ma więcej wspólnego z...napędem koparki niż zwykłą skrzynią. Proponuję zacząć poznawać auto od silnika-tam jest łatwiej ;) Na automatach zna się naprawdę mało kto-tak całkiem dokładnie,bo występują tam elementy,których działanie nie jest tak zupełnie intuicyjne :| i łatwe...

mija napisał(a):tak sobie myślę że mi życia nie wystarczy, żeby poznać swój samochód smutny


Na emeryturę się chyba jeszcze nie wybierasz,więc zdążysz :) Może zostaniesz mechaniczką <lol> <lol> <lol>

PostNapisane: 30 kwi 2008, 00:24
przez mija
Mateusz L napisał(a):.a więc masz tam przekładnię planetarną i kilka sprzęgieł sterowanych elektrohydraulicznie język ...o ile zwykłą skrzynię można porównać do rowerowej przerzutki,ale bez łańcucha-tryby się zazębiają nawzajem


....pochwal tu faceta, to ci potem pokaże.... :P
to ja zacznę od silnika, ale sobie może poszukam babskiego forum, gdzie normalnie będą rozmawiać a nie takie tam jak wyżej, że powtórzyć się nie da ;P

PostNapisane: 30 kwi 2008, 11:00
przez Mateusz L
mija napisał(a):....pochwal tu faceta, to ci potem pokaże.... język


mija napisał(a):z jaką lekkością faceci rozmawiają o technice, budowie wozów


:D

mija napisał(a):sobie może poszukam babskiego forum


Fora babskie są zazwyczaj o dzieciach, gotowaniu etc. Zostań, tu też są kobiety :) i w ogole fajna atmosfera...

mija napisał(a):gdzie normalnie będą rozmawiać


"Witajcie dziefcynki, fłaśnie zamówiłam sobie pink Mazdę z misiowymi pOkRoFcAmI"???

PostNapisane: 1 maja 2008, 11:23
przez mija
hahaha baaardzo śmieszne !!!

Mateusz L napisał(a):Fora babskie są zazwyczaj o dzieciach, gotowaniu


.... o facetach też. A czy o samochodach, to jeszcze nie wiem, poszukam jak będę miała więcej czasu :P

Mateusz L napisał(a):"Witajcie dziefcynki, fłaśnie zamówiłam sobie pink Mazdę z misiowymi pOkRoFcAmI


jak chcesz, to się śmiej, ale moja mazda jest czerwona i to JEJ NAJWAŻNIEJSZA CECHA, różowy też jest cool :P :P

PostNapisane: 1 maja 2008, 15:02
przez Mateusz L
mija napisał(a):baaardzo śmieszne !!


Nie gniewaj się, no... <głaszcze>

mija napisał(a):.... o facetach też


tak już lepiej...

mija napisał(a):mazda jest czerwona


Czerwony to podobno najszybszy kolor... Różowy-no cóż-jakiś szejk kazał sobie pomalować nowego Merca na różowo,więc widać jest modny... :D :D :D