Modelowanie plastikowej tapicerki

Wszystko o modyfikacjach i budowie nagłośnień naszych aut.

Postprzez Paweł » 16 sty 2005, 12:28

Witam,

Mam pytanie, czy ktos probowal lub wie jak w domowych warunkach zabrac sie za przemodelowanie plastikowej tapicerki drzwiowej?

Dosc mocno wymodelowana, fabryczna tapicerka przykrywa glosniki o srednicy okolo 14-15cm, chcialbym ja przerobic i wkomponowac w nia maskownice dolaczona do 16.5cm glosnika. Oczywiscie spodziewam sie ciac plastik, co nie wydaje sie trudne, bardziej zastanawia mnie skuteczne uzupelnienie miejsc, w ktorych bedzie go brakowac oraz pozniejsze malowanie calosci (lub tylko dolnej czesci) tapicerki.

Jakich materialow i technik uzyc? Ma ktos moze zdjecia z podobnych operacji?

Pozdrawiam.
the right man in the wrong place...
gasoline
Avatar użytkownika
Zarząd – Prezes
 
Od: 20 paź 2003, 15:13
Posty: 11059 (565/889)
Skąd: Warszawa
Auto: 4FH0VL CAJA '09
256 B4204T35 '17

Postprzez xXx » 16 sty 2005, 12:56

Niech zgadnę, czy ten 16,5 centymetrowy głośnik to ESK 165 ??
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 23 paź 2003, 01:01
Posty: 2775 (0/5)
Skąd: Lublin
Auto: Audi A6 Avant 2.8 V6 APR

Postprzez Paweł » 16 sty 2005, 13:06

Nie, GDN16. <lol>

A to ma jakis wplyw na tapicerke? :D
the right man in the wrong place...
gasoline
Avatar użytkownika
Zarząd – Prezes
 
Od: 20 paź 2003, 15:13
Posty: 11059 (565/889)
Skąd: Warszawa
Auto: 4FH0VL CAJA '09
256 B4204T35 '17

Postprzez xXx » 16 sty 2005, 13:09

He He, nie ma ale tak sobie myślałem. Te GDN to jakaś Pierystojka ??!! :D
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 23 paź 2003, 01:01
Posty: 2775 (0/5)
Skąd: Lublin
Auto: Audi A6 Avant 2.8 V6 APR

Postprzez Paweł » 16 sty 2005, 13:14

Hm. Tonsil. W sumie to kiepski zart, bo te glosniki (ale tylko niektore, np. 16/30 i 16/40) graja calkiem dobrze, a po uwzgledniu ceny to nawet rewalacyjnie.

Co do moich 16.5cm, to oczywiscie ESK. Nie moglem znalezc za te kwote nic lepiej wygladajacego. Jesli chodzi o brzmienie, to jestem troche zawiedziony, ale jakos to sobie wytlumacze. Hehe.

To co z tym modelowaniem?
the right man in the wrong place...
gasoline
Avatar użytkownika
Zarząd – Prezes
 
Od: 20 paź 2003, 15:13
Posty: 11059 (565/889)
Skąd: Warszawa
Auto: 4FH0VL CAJA '09
256 B4204T35 '17

Postprzez xXx » 16 sty 2005, 13:19

Paweł, ja żartowałem oczywiście ;)


Co do ESK to bardzo ważne jest dokładne podłączenie głośników. Można się machnąć w wielu miejscach a jak wiesz gdy zamienisz choćby jeden plus z minusem to wszystko zaczyna grać fatalnie.


Spike w 323F BA ma zamontowane te głośniki i jak dla mnie gra to rewelacyjnie jak na tą cenę. Krystaliczna czystość oraz głęboki bass oczywiście do pewnego momentu, bo średnio-niskotonowy ma swoje parametry i tego się nie przeskoczy. Ważny w tym przypadku jest różnież czynnik roegrania się głośników, na początku w F-ce grało to fatalnie a po jakimś czasie dźwięk zmienił się znacznie.

Co do modlowania plastiku, to jeżeli masz boczki z plastiku i chcesz nieznacznie zmienić ich kształ proponuję opalarkę – masę cierpliwości oraz kilka piw ;)
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 23 paź 2003, 01:01
Posty: 2775 (0/5)
Skąd: Lublin
Auto: Audi A6 Avant 2.8 V6 APR

Postprzez Paweł » 16 sty 2005, 13:24

Dziekuje za rady, co do brzmienia. :D

Jesli chodzi o modelowanie tapicerki, to zdecydowanie jedyna opcja jest ciecie, rusztowanie, szpachlowanie, etc i na koniec malowanie. Inaczej nie da sie tego zrobic.

Tutaj jest jej wyglad, z ta roznica, ze ja mam korbex.

Obrazek

Głosnik jako taki wejdzie pod ta tapicerke, ale chcialem troche mu poprawic mozliwosc promieniowania, stosujac dolaczana (lub inna, z plecionego drutu) maskownice o troche wiekszej srednicy niz to, co jest fabrycznie. W ostatecznosci wytne tylko plastikowa "siatke" i wkomponuje tam metalowa lub w ogole zostawie to w cholere.
the right man in the wrong place...
gasoline
Avatar użytkownika
Zarząd – Prezes
 
Od: 20 paź 2003, 15:13
Posty: 11059 (565/889)
Skąd: Warszawa
Auto: 4FH0VL CAJA '09
256 B4204T35 '17

Postprzez Huano » 16 sty 2005, 22:07

Nie wiem na ile Ci się to przyda – tutaj gościu dorabia do coupe całą obudowę głośnika montowanego w drzwi – może podrzuci Ci to jakiś pomysł...

http://626forum.de/viewtopic.php?t=1764
Pozdrowienia
Huano
---------------------
MX-3 1.8 V6 wersja USA '92. Była: 626 GD coupe 2.0i DOHC 16V FE3 '90 – niestety blacharka nie wytrzymała próby czasu...
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 27 maja 2004, 10:00
Posty: 724
Skąd: REDA / k. Trojmiasta
Auto: MX-3 1.8 V6 wersja USA '92

Postprzez JimmyK » 17 sty 2005, 01:09

Ja troszkę bawiłem się jakiś czas temu w "modelowanie" plastików tapicerki, tylko mnie chodziło o coś odwrotnego niż Tobie. Chciałem aby nie można było zauważyć żadnej rożnicy w tapicerce po zamontowaniu głośników i schowałem je w całości pod fabrycznymi maskownicami.
Wsadziłem głośniki 165mm, ale że zamontowane są na małym dystansie i mają dość duży wychył, musiałem troszkę podciąć ori maskownice. Wyciąłem od środka takie "ramki", czy jak to nazwać tylko na tyle, aby głośniki mogły bez problemu pracować (btw rozgrzany do czerwoności śrubokręt rulez <lol>).
I narazie wszystko gra ok, a wygląda na ori :)
Wg Twoich potrzeb najlepiej by było zrobić i wstawić cały panel z mdf zamiast części tapicerki, wszystko obciągnąć materiałem odpowiedniego koloru i finito. Tylko, że samemu to dłuuuga i żmudna robota ;) – właśnie na zasadzie tego jak w linku wrzuconym przez Huano.
Pozdrawiam, JimmyK™ Obrazek
________________

!!! Sprzedam alufelgi !!!
________________
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 10 cze 2004, 16:10
Posty: 235
Skąd: Lublin
Auto: 626 GE FS sedan

Postprzez Paweł » 17 sty 2005, 09:37

A gdybym chcial dolna czesc malowac? To sa jakies specjalne metody/farby?

P.S. Fajnie gosc te panele robi. Szkoda, ze przerwal opis w polowie. :(
the right man in the wrong place...
gasoline
Avatar użytkownika
Zarząd – Prezes
 
Od: 20 paź 2003, 15:13
Posty: 11059 (565/889)
Skąd: Warszawa
Auto: 4FH0VL CAJA '09
256 B4204T35 '17

Postprzez Xionc » 18 sty 2005, 08:49

A nie mozesz wyjac tej kratki i w tą dziure wsadzic tych glosnikow a na nie zamontowac maskownice? Mysle ze jak ta dziura ma 14-15 cm to akurat tam wejdzie glosnik 165 (najwyzej sie podpiłuje).
Pozdrawiam,
Xionc Krzysztof :)

Moje byłe: 2 x 323BG | 2 x 323BA | 1 x Xedos6 CA | 1 x Mazda6 GG | 1 x Mazda6 GH
statusTest
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 2 cze 2004, 23:25
Posty: 2479 (5/23)
Skąd: Warszawa
Auto: Mazda CX-7 2.3T AT AWD '08

Postprzez Paweł » 18 sty 2005, 09:45

Obawiam sie, ze glosnik w ogole nie wejdzie w to wytloczenie. Tzn. nie da sie go przysunac do samej kratki. Jednak jeszcze popatrze i jesi wpadne na jakis konkretny pomysl zdeformowania tego, to opisze co trzeba zrobic.
the right man in the wrong place...
gasoline
Avatar użytkownika
Zarząd – Prezes
 
Od: 20 paź 2003, 15:13
Posty: 11059 (565/889)
Skąd: Warszawa
Auto: 4FH0VL CAJA '09
256 B4204T35 '17

Postprzez FabioW » 24 sty 2005, 11:48

Jesli chcesz zeby esk 165 zagraly lepiej to musisz im stwozyc do tego odpowidznie warunki. Porzadnie wytlumic drzwi i wykonac dystanse z MDFu zeby glosnik mial solidne mocowanie. Bronborze przykrecac go do golej blachy, a tymbardziej do plastikoweu tapicerki!!!!!!! A druga sprawa, to zwrotnica w tym zestawie nie jest najlepsza i przydaloby sie ja wymienic...
Pozdroofka, FabioW
Avatar użytkownika
Początkujący
 
Od: 24 sty 2005, 09:55
Posty: 15
Skąd: Wrocław
Auto: 323F 1.8 '91

Postprzez Paweł » 24 sty 2005, 13:46

FabioW napisał(a):A druga sprawa, to zwrotnica w tym zestawie nie jest najlepsza i przydaloby sie ja wymienic...

Co jest zlego z filtrami, ktore sa dolaczone do kompletu? Sa zlego rzedu? Mozesz mi podac schemat odpowiedniej zwrotnicy?
the right man in the wrong place...
gasoline
Avatar użytkownika
Zarząd – Prezes
 
Od: 20 paź 2003, 15:13
Posty: 11059 (565/889)
Skąd: Warszawa
Auto: 4FH0VL CAJA '09
256 B4204T35 '17

Postprzez FabioW » 24 sty 2005, 15:28

Sa poprostu zle zestrojone. A schemat zwrotnicy jest zwasze taki sam,
filtr LP: w szeregu cewka i kondensator rownolegle do glosnika
filtr HP: w szeregu kondensator i cewka rownolegle do glosnika
no i zeby zrownowazyc wysokotonowke z kickbasem uklad wezystorow obnizajacy efektywnosc wysokotonowki, ktora zazwczaj gra glosniej.

sztuka polega na tym zeby je dobrac odpowiednio do siebie :)

Podobna sytuacja jest w przypadku focala. Focal robi rewelacyjne przetworniki, ale na oryginalnych zwrotnicach wysokotonowka zyc nie daje :)
Pozdroofka, FabioW
Avatar użytkownika
Początkujący
 
Od: 24 sty 2005, 09:55
Posty: 15
Skąd: Wrocław
Auto: 323F 1.8 '91

Postprzez Paweł » 24 sty 2005, 19:15

FabioW napisał(a):Sa poprostu zle zestrojone.

6db na oktawe, ciecie przy 3500Hz. Zgadzam sie, ze moznaby rozdzielic je troche nizej, gdzies okolo 2kHz. Ale nie jestem pewien, czy faktycznie warto zawracac tym sobie glowe. Slyszalem tez, ze lepiej powstrzymac sie przed niepotrzebnym komplikowaniem zwrotnic...? Jak twoim zdaniem powinna byc zestrojona zwrotnica do tych glosnikow?

FabioW napisał(a):no i zeby zrownowazyc wysokotonowke z kickbasem uklad wezystorow obnizajacy efektywnosc wysokotonowki, ktora zazwczaj gra glosniej

To chyba wystarczy po prostu dolaczyc taki wysokopradowy opornik, zamiast od razu robic nowe filtry? :D ...Albo posluzyc sie korektorem w radioodbiorniku.
the right man in the wrong place...
gasoline
Avatar użytkownika
Zarząd – Prezes
 
Od: 20 paź 2003, 15:13
Posty: 11059 (565/889)
Skąd: Warszawa
Auto: 4FH0VL CAJA '09
256 B4204T35 '17

Postprzez FabioW » 24 sty 2005, 21:15

Heh... Przerobienie, albo zrobienie nowej zwrotnicy to trzeba zlecic profesjonalnej firmie CA, juz oni wiedza co z tym zrobic zeby lepiej gralo, ale nie chca powiedziec bo maja z tego pieniazki... Sam tez nie wiem jak powinny byc dobrane te elementy :(

A jak wlozysz w szereg z glosnikiem rezystor, jakikolwiek, to zmieni sie odrazu rezystancja tego "ukladu", a jak zmieni sie rezystancja to i zmieni sie czestotliwosc ciecia, a jak zmieni sie czestotliwosc to i zmienia sie wartosi kondesatora i cewki jakie powinny byc zastosowane i wpiiiiiiizduuuuu... wszystko bedzie nie tak. W rezultacie przez glosnik moze polplynac wiekszy prad i go uszkodzic.

Dlatego robi sie specjalne uklady z rezystorow zeby osiagnac zadany efekt. I te rezystory tez nie sa takie pierwsze lepsze tylko specjalnie dobierane i selekcjonowane. Takie zwykle maja chyba tolerancje bledu do 10%. Wiec jakby sie tak trafilo ze w prawej zwrotnicy bedzie taki rezystorek co ma +10% a w lewej taki co ma -10% to jedna strona bedzie grala inaczej niz druga.

W sumie nie wiem czy sie oplaca przy przetwornikach tej klasy inwestowac w nowe zwrotnice, bo pewnie to troche kosztuje...
Pozdroofka, FabioW
Avatar użytkownika
Początkujący
 
Od: 24 sty 2005, 09:55
Posty: 15
Skąd: Wrocław
Auto: 323F 1.8 '91

Postprzez Paweł » 24 sty 2005, 21:58

FabioW napisał(a):Heh... Przerobienie, albo zrobienie nowej zwrotnicy to trzeba zlecic profesjonalnej firmie CA

A znasz taka? Bo to chyba podobnie jak z warsztatmi samochodowymi, hihi.

FabioW napisał(a):W sumie nie wiem czy sie oplaca przy przetwornikach tej klasy inwestowac w nowe zwrotnice, bo pewnie to troche kosztuje...

OK. Zgadzam sie, ze mozna pobawic sie i probowac zsynchronizowac filtry z impedancjami glosnikow, ze mozna zwiekszyc nachylenie charakterystyk, zmusic tweeter do grania szerszym pasmem i ew. troche go przyciszyc (czytalem, ze podobno jest dosc agresywny).

Z drugiej strony filtry dolaczone do tych glosnikow spelniaja podstawowe zadanie, tj. zabezpieczaja tweeter przed spaleniem i lekko odcinaja gore z glosnika niskotonowego, ktory zreszta sam z siebie bardzo cienko promieniuje w gornym zakresie. Moje tweetery beda skierowane w stosunku do miejsca odsluchu pod katem okolo 20-30st., wiec niejako wykorzystam ich naturalna kierunkowosc do oslabienia faktycznie bardzo wzmocnionej gory. Mysle, ze w praktyce nie trzeba przy nich robic nic wielkiego. Tak mi sie zdaje.

Pozdrawiam.
the right man in the wrong place...
gasoline
Avatar użytkownika
Zarząd – Prezes
 
Od: 20 paź 2003, 15:13
Posty: 11059 (565/889)
Skąd: Warszawa
Auto: 4FH0VL CAJA '09
256 B4204T35 '17

Postprzez FabioW » 24 sty 2005, 22:59

Bardzo duze pole do manweru daje aktywny podzial pasma, tzw. biamping. Wzmacniacz 4-kanalowy zasila osobno kickbasy i osobno sekcje wysokotonowa. Wuwczas mozna sie bawic nastawieniami zwrotnic oraz czuloscia do woli. Jesli sie nie uda dostroic systemu tak zeby uzupelnic srodek ktorego ci brakuje, to mysle z nie ma co ruszac zwrotnic, ale jesli uda sie uzyskac poprawe brzmienia to mozna wtedy wykonac pasywne zwrotnice na wzor tych nastawionych na wzmacniaczu (chodzi mi o dobranie czestotliwosci). Chociaz specjalisci robia to inaczej, ustawiaja w aucie sprzet pomiarowy RTA i na podstawie wykresow konstruuja nowe zwrotnice. Jednak nam do nich daleko ;)
Wyzej opisany biamping ma jeszcze jedna zalete, umozliwia stosowanie korekcji czasowej, ktora pomaga w ulozeniu sceny dzwiekowej.

Skoro mowisz ze to woofer nie gra dosc wysoko to moze to jest wlasnie wina zwrotnicy, ktora odcina go zbyt nisko??

No i pozostaje jeszcze jednen sposob... uzupelnic system o glosnik srednio tonowy. I to byboby najlepsze rozwiazanie, na pewno nie bedzie niczego brakowac, scena podniesie sie do gory, ale trzeba bedzie wykonac nowe zwrotnice :)

w ogole jakie masz klocki w tej swojej madzi??

3mSie
Pozdroofka, FabioW
Avatar użytkownika
Początkujący
 
Od: 24 sty 2005, 09:55
Posty: 15
Skąd: Wrocław
Auto: 323F 1.8 '91

Postprzez Paweł » 24 sty 2005, 23:11

FabioW napisał(a):w ogole jakie masz klocki w tej swojej madzi??

Hehe. Widze, ze nie czytasz uwaznie, ale odpowiem na pytanie ;)
Jednostka to Fujitsu-Ten Eclipse, glosniki fabryczne.

Co do korekcji fazy, to bardzo dlugo sie nad tym zastanawialem i zarazem nad najtanszym modelem Alpine, ktory udostepnia te opcje. Jednak doszedlem do wniosku, ze roznica odleglosci pomiedzy glosnikami wysoko- i srednio-niskotonowymi jest nieistotna w stosunku do dlugosci fali emitowanej przez glosnik wysokotonowy, wiec conajwyzej bylbym w stanie kompensowac niecentralnosc miejsca odsluchowego, co biorac pod uwage niektore aspekty, ktore w przypadku tanszych Alpine sa dla mnie nie do przyjecia, uznalem za niewarte zachodu.

Podobnie potraktowalem bi-amping, biorac pod uwage koszty ktore trzeba przy nim poniesc i watpliwe z tego powodu korzysci. Po prostu moim zdaniem nie ma sensu oddzielnie zasilac glosnikow wysokotonowych.

Jesli chodzi o srodek pasma, to faktycznie w tym miejscu (i wiem juz to po odsluchach ESK165 na otwartej przegrodzie) moznaby zdzialac najwiecej, ale chyba z takimi rewelecjami poczekam na lepszy samochod... :)

Pozdrawiam.
Ostatnio edytowano 24 sty 2005, 23:22 przez Paweł, łącznie edytowano 1 raz
the right man in the wrong place...
gasoline
Avatar użytkownika
Zarząd – Prezes
 
Od: 20 paź 2003, 15:13
Posty: 11059 (565/889)
Skąd: Warszawa
Auto: 4FH0VL CAJA '09
256 B4204T35 '17

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 6 gości

Moderator

Moderatorzy Tuning i modyfikacje