Dobra Mazdowicze, mam chwilę, to podam jakieś szczegóły techniczne przeróbek audio, aby uzyskać wejście typu AUX. Uwaga, dotyczy modelu radioodbiornika CR-YM427x. U mnie CR-YM4273K z BOSE.
Przeróbka wewnątrz radia polega na przylutowaniu dwóch drucików jak na zdjęciu:
Daje nam to lewy i prawy kanał dostępny do odtwarzania źródeł zewnętrznych, np. Ipod, MP3. Jednak te wejścia używać, gdy radio rozpoznaje FM1, FM2, AM, CD. TAPE w ogóle nie używa, jeśli nie podłączymy odpowiedniego magnetofonu lub jego emulatora za przynajmniej $60.
Po analizie schematu zauważyłem, że gniazdo CN702 z tyłu radioodbiornika (zewnętrzna zmieniarka CD lub inny system) ma wejścia AUX oraz linię sterującą AUX. Niestety dalsza analiza i próby wykazały, że dedykowanych różnicowych wejść AUX nie da się wykorzystać bez znajomości protokołu transmisji MBUS używanego w tym radiu, którego na razie nie rozpracowywałem. Trudno. Jednakże wysterowanie wejścia AUX2 (podanie napięcia przez rezystorek do pinu "i" aktywuje rozpoznanie przez odbiornik systemu RSES (Rear Set Entertainment System). Zdaje się, że jest używany w CX-7... Daje nam to dodatkowe urządzenie na panelu – kliknięcie przycisku CD przełącza nam CD na RSES i odwrotnie. Klawisz MODE na kierownicy też działa
Co nam to daje? Ano jest nowe urządzenie i jest... cicho a wzmacniacz czeka na sygnał! Wejścia AUX nie działają niestety, ale modyfikacja z powyższego zdjęcia pozwala nam odsłuchiwać wówczas nasze źródło dźwięku
Mi to na tę chwilę wystarcza z nawiązką. Na amerykańskich forach czytałem o różnych sposobach np. podlutowuje się na płytce w miejscu gdzie idzie dźwięk i puszcza sobie czystą płytę CD (znaczy nagraną ciszę
). Mój sposób jest również wpięciem się na płytkę niejako, ale bezpiecznym, przed sumator dźwięku. Mamy jednak osobne urządzenie. Duużo wygodniej
Teraz opis złącza CN702 do zmieniarki, które wykorzystamy do naszych Ipod'ów, nawigacji, telefonów, laptopów itd. Zgodnie z dokumentacją mamy (widok od tyłu radia):
Nas interesują piny:
"a" – masa zasilania GND
"c" – wejście kanał prawy
"e" – wejście kanał lewy
"g" – ekran sygnału wejściowego, taka masa sygnałowa
"i" – sterowanie AUX2
"o" – napięcie ACC (występuje tam +12V przy załączonym kluczyku)
Jak już wspomniałem wcześniej, pojawiły się problemy z pętlą masy. Zakłócenia od nawigacji i silnika samochodu były szokująco duże. Nie dało się słuchać niczego. Porażka. Ale na to jest dobra metoda – transformator audio. Po podłączeniu jak na rysunku poniżej mamy czysty sygnał, piękny dźwięk i rozkosz swobodnego zarządzania tysiącami nagrań a nie przekładaniem płyt CD
Nawigacja i AUX w M6.