głośniczki przy niewielkim nakładzie pienięznym, opłaca sie? help

Wszystko o modyfikacjach i budowie nagłośnień naszych aut.

Postprzez zulek » 15 kwi 2006, 10:32

no_name napisał(a):PS. nie elipsy tylko 16.5cm graja lepiej

A co to znowu za heretycka teoria? <lol> Od kiedy Kształ membrany (elipsa, koło) decyduje o charakterze brzmienia? W ogromnym skrócie dodam, że producenci aut celowo wstawiają w drzwi lub tylne półki głośniki eliptyczne żeby przy oszczędności miejsca zastosować największą powierzchnię membramy (w elipsę o danym rozmierze można wpisać koło i jeszcze zostanie część pola z czego wynika że elipsa o najmniejszej średnicy równej średnicy koła ma większe pole) dla głośnika większa membrama oznacza min. więcej basu. Popularność głośników o membranie kolistej wynika z prostoty konstrukcji i względów ekonomicznych, promieniowanie akustyczne w porównaniu do membran eliptycznych prawie się nie różni a niewielkie różnice polegają na kierunkowości i kształcie fali w pewnych zakresach częstotliwośi, co w takiej "klatce" jak kabina auta jest wartością pomijalną. W membranie ważna jest sztywność co przy dzisiejszych materiałach nie jest już problemem dla konstruktorów membran eliptycznych o czym świadczy doświadczenie firmy KEF od lat stosującej w swoich konstrukcjach hi-fi "stadiony" ;)
Więc proszę nie piszcie takich opinii wyssanych z palca bo nie ma to nic wspólnego z praktyczną poradą... :D
no_name napisał(a):adam198608jestes jeszcze sporo w tyle malo wiesz na temat audio
hahaha – no name – odsyłam do podstaw akustyki w takim razie...

Jeszcze chlapnę moją opinię na temat porad w stylu: "kup BOSE a nie JBL, a radio CLARION zamiast SONY" :| Składał ktoś kiedyś swój zestaw głośnikowy? Kto kupuje głośniki sugerując się marką? Głośnik podobnie jak wzmacniacz ma wiele parametrów które mają ogromny wpływ na charakter brzmienia i ściśle zależą od siebie z czego wynika że wzm. "x" będzie grał inaczej z głośnikiem "y" a inaczej z głośnikiem "z" nie mówiąc już o warunkach w jakich głośnik pracuje (wielkość obodowy, komory i jej rodzaj!) pomijam tu fakt, że większość nie stosuje zwrotnic a kable ciągnące się metrami po aucie mają przekrój 1mm a niektóre głośniki podłączone są w przeciwfazie :D

Co do głośników w tylnej półce to warto mieć ale z filtrem dolnoprzepustowym dla uzupełnienia basu głośników przednich.

Czekam na gromy które się być może posypią ;)
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 14 wrz 2005, 11:16
Posty: 169
Skąd: Białystok (Wasilków)
Auto: Mazda 626 GE(GLX) 1,8l 16V '95

Postprzez Xionc » 15 kwi 2006, 11:29

zulek :P Muszę sie odezwać :D Zauważ, że w 99% przypadkow w sprzęcie hifi głośniki są okrągłe. Dokladnie dlatego, co napisałeś – konstrukcja, zawieszenie, wygięcie się membran. Okrągły gra lepiej. Niestety, muszę też się z godzić, że w samochodzie gdzies na tylnej półce to i tak jeden pies :P Dziwią mnie tylko firmy (wlasnie sony) ktore robią np kwadratowe głośniki. Pff bezsens

zulek napisał(a):Jeszcze chlapnę moją opinię na temat porad w stylu: "kup BOSE a nie JBL, a radio CLARION zamiast SONY" Składał ktoś kiedyś swój zestaw głośnikowy?


Ja składałem i to parę.... Dlatego jak wiesz o co chodzi to Ci szybko powiem, że teoretycznie głośnik samochodowy przeznaczony do montarzu w drzwii jest liczony do zamkniętej obudowy rownej mniej wiecej objętości wygłuszonych drzwii. Pewnie tez wiesz, ze przy zamkniętej obudowie jej objętość nie ma az tak wielkiego znaczenia (jak np w otwartej), dlatego szęściem (naszym:)) to wszystko może jakoś grać :) Niestety, car audio rządzi się swoimi, czasem dziwnymi, prawami.

A to ze np firma sony ma denne brzmiące radia, kwadratowe subwoofery, to ze glosniki boschmann'a tylko wyglądają dobrze czy tez to, ze radio clarion za 450zł bije, jeśli chodzi o brzmienie, na łeb nawet pioneera za tą sama cenę to już niestety pokazuje rzeczywistość a nie spekulacje.

Jakość montarzu to czasem jest tragiczna, pomylone kanały, pomylone fazy, 10 głośników nie wiadomo po co i na co, przez co efekty są opłakane. Ale wszytko da się naprawić, parę lat temu wszyscy zasuwali z SAFARI 5 na pokładzie :D :D :D – zmienia się na lepsze :)

zulek napisał(a):Co do głośników w tylnej półce to warto mieć ale z filtrem dolnoprzepustowym dla uzupełnienia basu głośników przednich.


widzę, że kolega popiera tez moje stanowisko w tej sprawie :D



Reasumując, ogólnie to się zgadzam zulek. Dwa lata temu, jak kupowałem samochod i miałem już pojęcie o home audio, to jednak car audio pare razy mnie zaskoczyło (różne rozwiązania i wynalazki, głównie akustyka w samochodzie) przez ten czas.
Pozdrawiam,
Xionc Krzysztof :)

Moje byłe: 2 x 323BG | 2 x 323BA | 1 x Xedos6 CA | 1 x Mazda6 GG | 1 x Mazda6 GH
statusTest
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 2 cze 2004, 23:25
Posty: 2479 (5/23)
Skąd: Warszawa
Auto: Mazda CX-7 2.3T AT AWD '08

Postprzez zulek » 17 kwi 2006, 13:36

Xionc napisał(a): w 99% przypadkow w sprzęcie hifi głośniki są okrągłe.

W 99% przypadków w konstrukcjach hi-fi podyktowane jest to względami tylko i wyłącznie estetycznymi, ot taka moda "stadion" był modny w latach 80. Oraz przede wszystkim prostotą konstrukcji membrany kolistej. W wielu konstrukcjach średniego przedziału w celu zwiększenia powierzchni membrany na wąskiej obudowie zamiast zastosować jeden stadion konstruktorzy stosują dwa głośniki okrągłe bo ładniejsze – nawet dla mnie ;) Jest szkoła wg. której w membramie sferycznej jest lepsze tłumienie koncentrycznych drgań własnych membrany, które rozchodzą się od środka membrany. W ślepym teście (sądzę), że byś nie odróżnił dwóch rodzajów membran, co dopiero w aucie (tu moim zdaniem nie można mówić o hi-fi – jest tylko efekciarstwo – i być może zostanę za to powieszony przez niektórych :] )
Xionc napisał(a): teoretycznie głośnik samochodowy przeznaczony do montarzu w drzwii jest liczony do zamkniętej obudowy rownej mniej wiecej objętości wygłuszonych drzwii.

Teoretycznie – bo w większości przypadków "komora" ta jest szczelna jak latryna u leśniczego ;) co jak wiesz kładzie cały plan na łopatki... i mamy tu do czynienia z wolną amerykanką ;) możemy tylko eksperymentować – nie da się stwierdzić czy lepsze miękkie zawieszenie i duży skok mambrany, czy sztywne (pomijam ciągle parametry głośnika jak dobroć, cz. rezonansowa, efektywność.. bla bla bla ;) )
Xionc napisał(a): Pewnie tez wiesz, ze przy zamkniętej obudowie jej objętość nie ma az tak wielkiego znaczenia (jak np w otwartej), dlatego szęściem (naszym:)) to wszystko może jakoś grać :) Niestety, car audio rządzi się swoimi, czasem dziwnymi, prawami..

Dokładnie ;) (jak wyżej)
Xionc napisał(a):A to ze np firma sony ma denne brzmiące radia, kwadratowe subwoofery, to ze glosniki boschmann'a tylko wyglądają dobrze czy tez to, ze radio clarion za 450zł bije, jeśli chodzi o brzmienie, na łeb nawet pioneera za tą sama cenę to już niestety pokazuje rzeczywistość a nie spekulacje.

Możesz mi wierzyć lub nie, ale słyszałem radio i głośniki sony w kompletnym zestawie (!) w toyocie corolli który grał jak dla mnie rewelacyjnie, porównywałem go nawet z brzmieniem dwóch innych zestawów w których zastosowano inne renomowane elementy. (wszystkie te instalacje były wykonane przez profesjonalną firmę) – czyżby przypadek?
Xionc napisał(a):Jakość montarzu to czasem jest tragiczna, pomylone kanały, pomylone fazy, 10 głośników nie wiadomo po co i na co, przez co efekty są opłakane.

No tak ale mówmy o sprzęcie który jest ładnie zrobiony i poskładany np. sony <lol>
Xionc napisał(a):Reasumując, ogólnie to się zgadzam zulek. Dwa lata temu, jak kupowałem samochod i miałem już pojęcie o home audio, to jednak car audio pare razy mnie zaskoczyło (różne rozwiązania i wynalazki, głównie akustyka w samochodzie) przez ten czas.

Masz rację, zaskoczyć może wszystko i wszędzie nawet drogi sprzęt w domu ;) nie ma wg. mnie sensu rozprawianie naukowe o konstrukcji kolumny wykonanej z drzwi samochodowych która podskakuje wiadomo jak na polskiej drodze nie zachowując przy tym jakichkolwiek norm hi-fi – tu trzeba pancernego głośnika (zestawu) który się nie rozleci i ma charakterystykę w "jaskółkę" hahaha Przyczyną do mego pseudonaukowego wywodu była tylko uwaga zwrócona przez kolegę no_name koledze adamowi. Aha i nie mam nic wspólnego z firmą SONY (oprócz amplitunera i telewizora hahaha )
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 14 wrz 2005, 11:16
Posty: 169
Skąd: Białystok (Wasilków)
Auto: Mazda 626 GE(GLX) 1,8l 16V '95

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 11 gości

Moderator

Moderatorzy Tuning i modyfikacje