to jest moja pierwsza fotorelacja, więc proszę o wyrozumiałość i jeśli coś jest niezrozumiałe, to proszę o PW, poprawię niezrozumiałe sformułowania. Postaram się opisać tę fotorelację/poradnik w miarę przystępnie.
Z tej fotorelacji dowiecie się:
1. Jak podłączyć radio z systemu Bose w Mazda3 bez systemu Bose (samo radio, bez głośników i dodatkowego wzmacniacza i subwoofera).
Informacja dla tych, którzy chcą mieć radio Clarion, napis "Bose Sound" po włączeniu radia w Mazda3, w której nie ma głośników i wzmacniacza Bose oraz dla tych, którym po podłączeniu radia głośniki grają bardzo cicho.
2. Jak podłączyć radio z Mazda3 po FL w Mazda3 przed FL. Inaczej rzecz ujmując: jak podłączyć radio z oddzielnie podłączanym wyświetlaczem w Mazda3 gdzie w instalacji elektrycznej brakuje wtyczki do wspomnianego wyświetlacza i uruchomić opcje komputera pokładowego w Mazda3 bez komputera pokładowego.
Informacja przydatna dla tych, którzy chcą mieć w aucie radio z przyciskiem MEDIA (aktywacja wejścia AUX) oraz INFO (uaktywnienie komputera pokładowego na wyświetlaczu radia).
i najciekawsze chyba:
3. Jak podłączyć radio z Mazda3 po FL (z wyświetlaczem podłączanym oddzielnie) "na sucho", czyli bez auta.
Informacja dla tych, którzy chcą coś przy radiu "podłubać", ale nie mogą radia włączyć u siebie na biurku/warsztacie.
A więc od początku:
Ad. 1. Jak podłączyć radio z systemu Bose w Mazda3 bez systemu Bose.
Radio od systemu Bose jest (chyba, tego nie jestem pewien w 100%) tylko i wyłącznie produkcji Clarion.
Radio takie ma takie same gniazda z tyłu jak zwykłe radio , ale po podłączeniu go do instalacji car-audio w naszych Mazdach 3, głośniki grają bardzo cicho. Praktycznie ich nie słychać podczas jazdy.
Problem leży w tym, że końcówka mocy, która jest zastosowana w tym radiu, na wyjściach ma zastosowane tłumiki napięcia (które jednocześnie są transformatorami impedancji). Te tłumiki obniżają napięcie do takiej wartości, żeby wzmacniacz Bose nie był przesterowany. Stąd bardzo mały sygnał na wyjściach głośnikowych.
Żeby móc cieszyć się możliwościami radia Clarion, które de facto ma swój własny czterokanałowy wzmacniacz mocy (20 W RMS na kanał przy THD < 1 %) należy pozbyć się tych tłumików, które składają się z 3 rezystorów każdy (jeden tłumik to 3 rezystory: 1 x 82 Ohm i 2 x 39 Ohm). Rezystor 82 Ohm jest podłączony równolegle do wyjścia końcówki mocy, a pozostałe dwa rezystory 39 Ohm są podłączone szeregowo (jeden na wyjście "+", drugi na wyjście "–"). Rezystory 82 Ohm należy wylutować, a w miejsce tych 39 Ohm należy wstawić zwory.
Po takiej operacji radio Clarion będzie już grać mocą, która pozwoli nam na normalnie słuchanie muzyki w aucie. Po włączeniu auta pojawi się nam napis "Bose Sound" (pomimo, że nie mamy a aucie systemu Bose
Niestety nie zrobiłem zdjęć podczas moich zabaw z tym radiem, ale postaram się je jutro wyciągnąć z auta i zrobić zdjęcia środka. Póki co testuje takie podłączenie radia Bose w aucie non-Bose
Jest tylko jeden mały psikus. Końcówka mocy w radiu z systemu Bose, tj. TDA8593J jest sterowana po szynie I2C i wylutowanie tych tłumików nie zmienia faktu, że jest ona programowana przez mikrokontroler do pracy w trybie "Line drive", a nie w trybie "Power drive". Skutkuje to tym, że ta końcówka mocy pracuje ze wzmocnieniem 20 dB, a nie 26 dB. W rezultacie na wyjściach głośnikowych nie można osiągnąć tych 20 W/kanał, tylko 10 W/kanał (6 dB mniej ze wzmocnienia napięciowego przekłada się na obniżenie mocy wyjściowej o połowę, czyli: 20 W/2 = 10 W). Póki co nie udało mi się przeprogramować tej końcówki mocy, żeby pracowała w trybie "Power drive" (prace nad tym trwają nadal
Po moich odsłuchach stwierdzam, że nie odczuwa się większej różnicy podczas normalnego słuchania muzyki w aucie (potwierdzone przez kilka osób podróżujących ze mną). Wiadomo, jeśli chciałoby się głośniejszej muzyki w aucie, to pozostaje montaż dodatkowego wzmacniacza (i ew. głośników), np systemu Bose
Ad. 2. Jak podłączyć radio z oddzielnie podłączanym wyświetlaczem w Mazda3 gdzie w instalacji elektrycznej brakuje wtyczki do wyświetlacza
Jeśli mamy autko Mazda3 sprzed roku 2005, to najprawdopodobniej mamy w aucie instalację elektryczną, w której do podłączenia radia potrzebujemy wyłącznie anteny i takiego wtyku:
Natomiast radia w Mazda3 po 2005 (daty określam na podstawie znanych mi przypadków), potrzebują do poprawnej pracy dwóch złącz:
Aby podłączyć takie radio potrzebujemy drugiej wtyczki, której niestety nie mamy
D14 –> M9 (duże złącze nr 14 –> małe złącze nr 9)
D16 –> M12,
D17 –> M7,
D18 –> M8,
D22 –> M11,
D23 –> M5,
D24 –>M6.
Rysunki do pomocy:
Wygląda to tak:
Ja to zrobiłem na początku w ten sposób, że nożykiem ściągnąłem trochę izolacji z kabli i podłączyłem się drugim kablem "na okrętkę". Po stwierdzeniu, że wszystko działa, zalutowałem wszystkie kable elegancko i do tego nałożyłem koszulki termokurczliwe. Trzeba pamiętać, że podczas takich zabaw należy odłączyć akumulator. Po zakończeniu sprawy wygląda to mniej więcej tak:
Ten mały wtyk to "okrojona" wersja złącza Panasonic CQ-FX 4565 85
Ta przeróbka działa zarówno w radiach Bose jak i non-Bose. Przy próbie podłączenia tego wyświetlacza posiłkowałem się angielskim forum jak i własnymi pomysłami (śledzenie ścieżek, rozkręcanie wyświetlacza, sprawdzanie różnych ścieżek na ekranie oscyloskopu, podłączanie się w układ radia i samego wyświetlacza). Rezultat jest taki, że wszystko działa elegancko
Dla osób, które się zdecydują na taki zabieg: nie ponoszę odpowiedzialności za ewentualne szkody wynikłe z takich przeróbek. Takie rozwiązanie działa u mnie i z moim radiem. Przed wykonaniem takiej przeróbki proszę się zwrócić do kogoś zaufanego, najlepiej jakiegoś elektronika-fachowca-"magika". Nie wiem czy są gdzieś na rynku wtórnym egzemplarze radia, w których taka przeróbka nie zadziała, bądź coś popsuje. Ja przed dokonaniem takiej przeróbki posprawdzałem wszystko kilka razy, więc mam pewność, że takie zabawy są bezpieczne.
Jeśli ktoś chciałby abym mu pomógł z taką przeróbką, proszę pisać na PW.
Ad.3. Jak podłączyć radio z Mazda3 po FL (z wyświetlaczem podłączanym oddzielnie) "na sucho", czyli bez auta.
Podłączenie radia z Mazda3 z oddzielnie podłączanym wyświetlaczem "na sucho" sprowadza się do tego, że należy pomiędzy piny nr 7 i nr 8 małego złącza wlutować rezystor 120 Ohm. Wynika to ze specyfikacji transmisji danych po szynie CAN (którą mamy w autach). Dla poprawnej transmisji i pracy CAN potrzebne jest obciążenie pomiędzy urządzeniami wysyłającymi/odbierającymi komunikaty CAN. Bez tego rezystora, podłączając radio "na sucho" wyświetlacz będzie jedynie podświetlony i nic nie będzie pokazywać (chyba oprócz tylko godziny). Oczywiście ten rezystor należy usunąć gdy podłącza się takie radio do auta (!).
Mam nadzieje, że komuś swoją pracą pomogłem
Pozdrawiam
W planach:
– nowy sposób podłączenia wejścia AUX w radiu od Mazda3 (wejście AUX będzie grać głośniej o 6 dB, czyli dwa razy głośniej!),
– instalacja subwoofera i wzmacniacza Bose w Mazda3 bez systemu Bose,
– pomiary charakterystyki częstotliwościowej profesjonalną aparaturą w Mazda3 z różnymi wersjami nagłośnienia,
– zmiany głośników, przeróbki wzmacniaczy, etc.