Budowa domu / instalacje domowe-wentylacja mechaniczna / rekuperacja.

Nasze hobby i zainteresowania, sprawy niemotoryzacyjne.

Postprzez loockas » 25 sty 2024, 18:50

Szyna napisał(a):Pytanie czy koszt wybudowania takiego domu ma sen w porównaniu ze zwykłym i jego energo oszczędności, zastanawiałem się też nad domem modułowy.


Musiałbyś zebrać oferty i porównać, bo dużo zależy od tego co tam sobie wymyślisz, od lokalizacji, warunków budowy itd. Tutaj Ci każdy napisze co zrobił u siebie i dlaczego to był najlepszy wybór. Ja się z tego forum dowiedziałem że mam zły dach, złe stropy i w ogóle wszystko złe, a budowa to piekło co się ciągnie bez końca :) A mieszkam już prawie rok i zapomniałem co to znaczy budowa :P Tak czy inaczej powodzenia :) Fajny etap w życiu. Ja się super bawiłem (choć nerwy wiadomo też były) i nauczyłem bardzo dużo fajnych rzeczy. A Ty jeszcze siedzisz w branży wod-kan to tym bardziej będziesz miał co robić, a przy okazji sporo oszczędzisz :)
Andżeju, jak Ci na imię?
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 6 maja 2007, 00:55
Posty: 10350 (314/593)
Skąd: Ymielin
Auto: PaRHaTy
Ajonik
Rex8HaPe
Kupra

Postprzez Myjk » 25 sty 2024, 20:09

Szyna napisał(a):Witam, no i przyszedł czas na mnie :–) w tym roku planujemy coś zacząć z budową, na pewno będzie to dom parterowy prostokąt ok 120-140m2 bez garazu i raczej płaski dach, zastanawiam się nad płytą fundamentowa i domie pasywnym.

Jeśli prostokąt to nie ma sensu płyty. Tak samo jak nie ma też sensu robić domu pasywnego, bo trzeba bardzo dużo włożyć aby osiągnąć parametr. Lepiej zrobić ciepły, mocno energooszczędny, z pompą ciepła. Wyjdzie taniej w budowie i w użytkowaniu na przestrzeni 20 lat.

Szyna napisał(a):Na pewno w tym roku obowiązkowa jest już rekuperacja,

Rekuperacja to jest obowiązkowa z powodu komfortu.

Szyna napisał(a):ogrzewanie jak się uda to gaz, jak nie to pompa ciepła

Aktualnie najtaniej Propan z własnej butli, pod warunkiem tankowania w lecie. W zeszłym roku był po 1,6 zł czyli wychodziło po przeliczeniu mniej niż ziemny.

Szyna napisał(a):i na pewno fotowoltaika

W obecnych warunkach tylko z PC i tylko jeśli będzie dotacja na PC i PV, tak jak było w MP5 gdzie dawali 12-18 tys. na pompę i 7k na PV. W przeciwnym razie bez sensu.

Szyna napisał(a):albo turbina pionowa na dachu.

Nie idź w tę stronę...
Pozdor Myjk
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 26 paź 2007, 08:01
Posty: 5843 (2/8)
Skąd: Warszawa
Auto: Mitsubishi Outlander
PHEV '20

Postprzez loockas » 25 sty 2024, 20:45

No jakbym tego nie liczył to PV mi się z żądnej strony nie spina. Dlatego mimo początkowego entuzjazmu, porzuciłem póki co temat montażu. PC nawet bez PV podczas eksploatacji wychodzi porównywalnie z gazem. W każdym razie do przeżycia :) Poczekam na sensowniejsze warunki rozliczenia.
Andżeju, jak Ci na imię?
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 6 maja 2007, 00:55
Posty: 10350 (314/593)
Skąd: Ymielin
Auto: PaRHaTy
Ajonik
Rex8HaPe
Kupra

Postprzez Szyna » 26 sty 2024, 00:20

Poczekamy na połowę roku i zniesienie wszystkich ulg co będzie wtedy z cenami jedzenia i energii ;)
Płyta raczej odpada podobno x2 w porównaniu do zwykłego fundamentu, chyba zrobię odwierty geodezyjne żeby sprawdzić grunt w miejscu posadowienia domu dla pewności.
Na posadzkę dam z 15 cm styropianu i po pierwszej warstwie położę folie i poprowadzę instalacje żeby nie tracić ciepła, całość 100% podłogówka.
No i obowiązkowo stolarka z "ciepłym montażem" bo jak teraz widzę na kamerze termo ile ucieka przez okna i drzwi to masakra.
Nie wiem czy decydować się na Ytonga i zrobić np ściany 36cm bez ocieplenia ?
Zastanawiam się też nad dachem płaskim bo podobno jest problem ze szczelnością takiej konstrukcji i wychodzi porównywalnie ze skośnym.
Ogólnie już zakładam zeszyt na notatki :D a w miedzy czasie będę odwiedzał swoich klientów i wypytywał co by zmienili albo z czego są zadowoleni na swoich budowach :P
Na chwilę obecną trzeba być elastycznym co do źródeł ogrzewania, a pv tylko na własne potrzeby z magazynem energii najlepiej a falownik z zapasem na 10kw jak by miała w przyszłości wjechać pc i trzeba będzie dołożyć paneli.
Takie przemyślenia po pierwszym dniu <rotfl>
To, co łatwe, nie prowadzi do niczego.
GD – Generacja Doskonała
Avatar użytkownika
Moderator
 
Od: 20 lut 2008, 21:59
Posty: 3348 (89/158)
Skąd: Krotoszyn
Auto: Mazda 626 GD 2.0i 90 km '92r + LPG

Postprzez loockas » 26 sty 2024, 00:51

Szyna napisał(a):chyba zrobię odwierty geodezyjne żeby sprawdzić grunt w miejscu posadowienia domu dla pewności.


Nawet bym nie próbował bez :)

Szyna napisał(a):Na posadzkę dam z 15 cm styropianu i po pierwszej warstwie położę folie


To ci powinno wyjść już z projektu. Ja miałem wg projektu 25cm między chudziakiem, a pkt 0. Tak wiec po odjęciu anhydrytu i płytki, wyszło ok 18cm styropianu.

Szyna napisał(a):Zastanawiam się też nad dachem płaskim bo podobno jest problem ze szczelnością takiej konstrukcji i wychodzi porównywalnie ze skośnym.


Zabobon jeszcze z czasów papy i lepików mieszanych w wiaderku nad ogniskiem :) Są różne techniki. U mnie jest lany stropodach ze ścianami atykowymi. Izolacja z klinów styropianowych i na to membrana TPO (super w obróbce i ewentualnym łataniu w przyszłości). Jedno tylko polecam. Jak się zdecydujesz na taki dach, to do jego zrobienia szukaj firmy która się specjalizuje w płaskich dachach. Mi budowlańcy tylko wylali stropy i zrobili atyki. Potem przyszła firma od dachów płaskich i zrobiła swoje. Porównując ceny weź pod uwagę, że dach płaski zrobiony w ten sposób zapewnia również izolację termiczną (przy dachu skośnym nie zapomnij sobie doliczyć kosztów piany lub wełny na poddasze). Ja tego akurat nie wybrałem z powodów ceny, tylko z praktyczności. Nie chciałem skosów w domu. Generalnie da się zrobić tani i drogi dach skośny jak i dach płaski. Jak szukasz jak najtaniej to chyba prosty dwuspadowy dach z blachodachówki wyjdzie najtaniej. Ale to tak jak pisałem, każdy Ci poleci to co wybrał :)

Szyna napisał(a):Ogólnie już zakładam zeszyt na notatki a w miedzy czasie będę odwiedzał swoich klientów i wypytywał co by zmienili albo z czego są zadowoleni na swoich budowach


1. Zrobiłbym nieco inaczej instalacje elektryczną – na etapie budowy nie miałem za wiele pojęcia o smarthome, ale poradziłem sobie z tym co mam :)
2. Zrobiłbym jeszcze większy garaż (obecnie ok 60m2) ;) Ale i tak jestem dumny, bo od początku udało się trzymać w nim samochody, a nie graty :)

Robiłem też oczywiście te wszystkie ciepłe montaże, zrobiłem rekuperację. Ociepliłem solidnie dom itd. Czy to się opłacało, to wyjdzie w praniu po latach. Tak czy owak jestem zadowolony zarówno z komfortu cieplnego w domu jak i z samej rekuperacji (faktycznie to się powinno zakładać nawet nie z obowiązku, a dla komfortu). Ogólnie nie mam wiele powodów do narzekań. My dużo czasu poświęciliśmy na projekt. Każde pomieszczenie było przemyślane bo mieliśmy bardzo określoną a wręcz ograniczoną możliwość zabudowy działki. Nie było z czym szaleć, a wymagania co do pomieszczeń były nieprzeciętne. Dlatego polecam dobrego projektanta który zrobi coś więcej niż kopiuj z Archonu :)

A jak potrzebujesz projektanta wnętrz, zwłaszcza łazienek to polecam Malutką :)
Andżeju, jak Ci na imię?
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 6 maja 2007, 00:55
Posty: 10350 (314/593)
Skąd: Ymielin
Auto: PaRHaTy
Ajonik
Rex8HaPe
Kupra

Postprzez Myjk » 26 sty 2024, 10:42

loockas napisał(a):No jakbym tego nie liczył to PV mi się z żądnej strony nie spina. Dlatego mimo początkowego entuzjazmu, porzuciłem póki co temat montażu.

Tak jak napisałem, z dotacją MP5 się opłacało bardzo, bo PC z PV kosztowała mniej niż sama pompa (nawet z dotacją MC). Zamontowałem tak 3 PC w energochłonnych budynkach (a więc pompy propanowe 12kW) plus PV 4-5kWp i wyszło docelowo 26 tys. Sama PC by wyszła około 35. Jak się samemu zrobiło wymiennik poziomy do gruntówki to już w ogóle było eldorado, bo dopłata do gruntówki była 28 tys. zł -- a za 32 można spokojnie gruntówkę z poziomym wymiennikiem zamontować.

loockas napisał(a):PC nawet bez PV podczas eksploatacji wychodzi porównywalnie z gazem.

Pod warunkiem pracy w G12(w). Mnie wyszło, bez dopłaty, 0.97zł/kWh. Z dopłatą 0.75zł/kWh. Oczywiście średnio, bo samo ogrzewanie, gdy pompa pracowała w większości w 2T, jeszcze mniej. Przy średniorocznym SCOP 3.5 to oczywiście nadal znacznie taniej niż jakim innym źródłem. Inna sprawa że ja mam PV na starych zasadach, więc CO i CWU mnie kosztuje całe 190 zł rocznie. Drugie 190zł to pędzenie samochodu na prądzie. ;P

Szyna napisał(a):Poczekamy na połowę roku i zniesienie wszystkich ulg co będzie wtedy z cenami jedzenia i energii ;)

Też jestem ciekaw jak nas zaorają. pis nieźle nas wydmuchał, po pierwsze blokując wiatraki, po drugie 2 lata przed czasem ubijając nocną ustawą także PV, po trzecie wziął grube miliardy za emisje i je przeżarł na swoje "potrzeby" zamiast inwestować w OZE i elektrownie niskoemisyjne, a potem jeszcze głupkowato w ulgi i dopłaty żeby suweren się nie wylał na ulice przed wyborami.

Szyna napisał(a):Płyta raczej odpada podobno x2 w porównaniu do zwykłego fundamentu,

To nie jest tak, jak napisałem wszystko zależy od tego jak bardzo skomplikowany jest fundament, literalnie ile stóp będzie, czy będziesz mógł lać do rowów, czy będziesz musiał robić szalowanie, dlatego...

Szyna napisał(a):chyba zrobię odwierty geodezyjne żeby sprawdzić grunt w miejscu posadowienia domu dla pewności.

...to jest absolutna konieczność. Wykop później rów i sprawdź czy się obsypuje grunt.

Szyna napisał(a):Na posadzkę dam z 15 cm styropianu i po pierwszej warstwie położę folie i poprowadzę instalacje żeby nie tracić ciepła, całość 100% podłogówka.

To jest akurat elementarz, przy czym pamiętaj że podłoga to najcieplejsza przegroda. Bez sensu jest dokładać na podłogę więcej niż 15cm, skoro na najzimniejsze przegrody, ściany/strop włożysz niewiele większą wartość. Znam takich magików co w podłogę położyli 20cm, a na ściany 15cm (sic!), tłumacząc to właśnie podłogówką na całej powierzchni, bo wyobraźnia im podpowiadała że jak tam grzeje, to trzeba izolować mocno. Ale co mocno grzeje, skoro zasilanie na podłogę w energooszczędnym domu to w porywach 30sC (przy 0sC może 26), a w gruncie pod podłogą, przy standardowym ociepleniu fundamentów jest stałe +10, czyli 20sC różnicy przy -20sC na zewnątrz. Tymczasem delta na ścianach może dochodzić do 45sC.

Szyna napisał(a):No i obowiązkowo stolarka z "ciepłym montażem" bo jak teraz widzę na kamerze termo ile ucieka przez okna i drzwi to masakra.

Nie myl ciepłego montażu ze szczelnym montażem. Ciepły to w warstwie ocieplenia, szczelny to w murze, ew. z lekkim wysunięciem i taśmami. Ja dodatkowo polecam montaż w szpaletach 2-3cm z EPS. Niweluje to przenikanie na murze.

Szyna napisał(a):Nie wiem czy decydować się na Ytonga i zrobić np ściany 36cm bez ocieplenia ?

Że co proszę? Przecież taka przegroda nie spełni żadnych aktualnych norm (nawet w 2017 by nie spełniła). Musiałbyś tego ytonga położyć z 60cm grubości albo i więcej. Zapomnij o jednowarstwowej ścianie tak samo jak i o innych wynalazkach typu ściana trójwarstwowa. Tylko dwie warttwy, najlepiej silka plus oczywiście styro.

Szyna napisał(a):Zastanawiam się też nad dachem płaskim bo podobno jest problem ze szczelnością takiej konstrukcji i wychodzi porównywalnie ze skośnym.

Tu jak z fundamentem, wszystko zależy od złożoności. Dwuspadowy dach będzie najtańszy, dodatkowo, w przeciwieństwie do dachu płaskiego (z którym zresztą może być także kłopot w kwestii PnB) dostaniesz schowek na graty -- a miejsca nigdy za wiele, szczególnie że nie planujesz garażu (swoją drogą dziwne).

Szyna napisał(a):Ogólnie już zakładam zeszyt na notatki :D

Polecam wykonać instalację do OC i bardzo dużo podejść pod WallyFlexy, gdzie się tylko da, ja żałuję że nie zrobiłem ich także w sypialniach. Rzutem na taśmę udało się dodać punkt w pralni i powiesić wallyflexa, bo przy czyszczeniu filtrów w suszarce jest to bajeczne rozwiązanie:

Obrazek

Łapiesz za "suszarkę" odkurzasz filtr, odwieszasz i po temacie, nic się nie pyli przy czyszczeniu. Oczywiście w innych pomieszczeniach WF wisi w szafkach (kuchnia, jadalnia, łazienki), szafach (w wiatrołapie, salonie pod schodami) itp.

Szyna napisał(a):a w miedzy czasie będę odwiedzał swoich klientów i wypytywał co by zmienili albo z czego są zadowoleni na swoich budowach :P

Przeczytałem setki dzienników na forum muratora przed budową, generalnie z samego domu jestem zadowolony, aczkolwiek nie udało mi się wszystkiego zrealizować i sporo błędów popełniłem mimo posiadanej wiedzy. Winnym był głównie brak czasu (wtedy jeszcze "etat"), pośpiech itp. Jak się chce ogarnąć wszystko dobrze, to trzeba mieć wolny zawód i elastyczny czas pracy.

Szyna napisał(a):Na chwilę obecną trzeba być elastycznym co do źródeł ogrzewania, a pv tylko na własne potrzeby z magazynem energii najlepiej a falownik z zapasem na 10kw jak by miała w przyszłości wjechać pc i trzeba będzie dołożyć paneli.

Zapomnij o PV z magazynem energii, w polskich warunkach to nie ma racji bytu. Tak samo przewymiarowanie falownika i instalacji.

Szyna napisał(a):Takie przemyślenia po pierwszym dniu <rotfl>

Łopanie, długa droga przed Tobą. ;)

loockas napisał(a): Ale to tak jak pisałem, każdy Ci poleci to co wybrał :)

Nie wiem skąd taki wniosek...

loockas napisał(a): 1. Zrobiłbym nieco inaczej instalacje elektryczną – na etapie budowy nie miałem za wiele pojęcia o smarthome, ale poradziłem sobie z tym co mam :)

Ja też, zrobiłbym mniej punktów ;P bo na same kontakty/przełączniki wydałem 10 tys. zł (nie jakieś specjalnie fikuśne, bo Berker Q1 antracyt). Podobna wartość poleciała na punkty świetlne (moja żoan przyszalała zamawiając lampki do salonu za 1500 zł). Aczkolwiek fajnie jak jest dużo światła i można włączyć/wyłączyć punkt z 3-4 miejsc.

loockas napisał(a): 2. Zrobiłbym jeszcze większy garaż (obecnie ok 60m2) ;) Ale i tak jestem dumny, bo od początku udało się trzymać w nim samochody, a nie graty :)

60m2 to ogromny garaż. Mam 40m2 i jest przepastnie duży. Mieszczą się dwa SUVy (typu Outlander) i jeszcze z boków jest swobodnie miejsce. Oczywiście pod warunkiem że ma się jeszcze dodatkowy schowek ogrodowy.

loockas napisał(a):Robiłem też oczywiście te wszystkie ciepłe montaże

Masz okna w warstwie ocieplenia?

loockas napisał(a):A jak potrzebujesz projektanta wnętrz, zwłaszcza łazienek to polecam Malutką :)

malutka cierpli na notoryczny brak czasu z tego co wiem, na żadnego poleconego przeze mnie klienta nie miała czasu. W końcu przestałem nawet próbować. ;P
Pozdor Myjk
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 26 paź 2007, 08:01
Posty: 5843 (2/8)
Skąd: Warszawa
Auto: Mitsubishi Outlander
PHEV '20

Postprzez loockas » 26 sty 2024, 12:10

Myjk napisał(a):Pod warunkiem pracy w G12(w)


Mam G13 (Tauron). Najbardziej mi pasowała do potrzeb.

Myjk napisał(a):można włączyć/wyłączyć punkt z 3-4 miejsc.


Generalnie to są podstawy projektu instalacji. Mimo wszystko to sie zawsze da dorobić, nawet jak sie zapomniało o wyłącznikach (i kablach) krzyżowych/schodowych. Wystarczy trochę miejsca w puszce na odpowiedni moduł.

Myjk napisał(a):Oczywiście pod warunkiem że ma się jeszcze dodatkowy schowek ogrodowy.


Nie mam :) Nie mam też poddasza wiec garaż i dwa pomieszczenia techniczne to wszystko co mam na graty. Auta się oczywiscie dwa mieszczą i wszystkie graty. Ale nie zaszkodziłoby miejsce na jeszcze jedno auto :) Z tym że 3 stanowiskowy garaż już ciężko sensownie wkomponować w bryłę budynku. Natomiast szopka w ogrodzie pewnie powstanie prędzej czy później. Ale na razie się mieścimy bez problemu.

Myjk napisał(a):Masz okna w warstwie ocieplenia?


Nie. Mam tzw szczelny montaż o którym pisałeś, nazywany nawet przez samych wykonawców ciepłym. Chodzi o te taśmy. Ogólnie to firma od okien (od jej montażu, bo sam producent ok) to była jedyna firma w całej budowie, która przyprawiła mnie o dodatkowe siwe włosy :) Szkoda słów... no ale nie mogło być przecież za pięknie :) I tak uważam że na tle tego co wszyscy opowiadają o swoich budowach, to ja miałem kupę szczęścia. Mógłbym z tymi ekipami (poza oknami ofc) budować się jeszcze raz :)
Andżeju, jak Ci na imię?
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 6 maja 2007, 00:55
Posty: 10350 (314/593)
Skąd: Ymielin
Auto: PaRHaTy
Ajonik
Rex8HaPe
Kupra

Postprzez Szyna » 26 sty 2024, 14:22

Prawdopodobnie będzie jednak dach skośny ;–) z racji dodatkowego schowaka i możliwe że warunki zabudowy nie pozwolą bo wszyscy w okolicy mają skośne.
Co do garażu to będzie 2 stanowiskowe z pomieszczeniem gospodarczym na potrzeby prowadzonej działalności.
Dzisiaj rozmawiałem z kumplem ktury3jest właśnie na etapie wykańczania, ogólnie tak jak mówicie trzeba mieć dużo czasu żeby wszystkich pilnować bo jak się słyszy różne historie to człowiek by musiał cały czas na budowie siedzieć. Ten znajomy niby sobie ciepły montaż zrobił sam za 200 zł jakąś specjalną masa i twierdzi że zaoszczędził 5 tys by tyle chciała firma za ciepły montaż ;–)
Co do pomieszczeń też mamy sprecyzowane co dokładnie chcemy duży salon mała poręczna kuchnia na pewno oddzielona ścianką do tego z jakąś skrytka sypialnia z garderoba pokój młodej i jeden pokój rezerwowy dla gości z którego zrobię sobie też buiro ;–) no i oczywiście Kotłownia z pralnia.
Projektantke akurat mam super korzystaliśmy już z jej usług a jej mąż robi wypas meble w super cenie, tak że tego się nie boję :–)
To, co łatwe, nie prowadzi do niczego.
GD – Generacja Doskonała
Avatar użytkownika
Moderator
 
Od: 20 lut 2008, 21:59
Posty: 3348 (89/158)
Skąd: Krotoszyn
Auto: Mazda 626 GD 2.0i 90 km '92r + LPG

Postprzez loockas » 26 sty 2024, 15:36

Wykończeniówką mnie wszyscy straszyli, a to był najfajniejszy etap. Tylko trzeba liczyć się z tym, że kasa ucieka strumieniami :)

Oczywiście jak masz jakiś budżet to sobie go powiększ o te conajmniej 30%, żebyś się nie zdziwił na koniec :) Ja byłem niby przygotowany a i tak się zdziwiłem :P Ale sporo rzeczy które miałem zrobić później, zrobiłem od razu.
Andżeju, jak Ci na imię?
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 6 maja 2007, 00:55
Posty: 10350 (314/593)
Skąd: Ymielin
Auto: PaRHaTy
Ajonik
Rex8HaPe
Kupra

Postprzez Myjk » 26 sty 2024, 15:58

loockas napisał(a):Generalnie to są podstawy projektu instalacji. Mimo wszystko to sie zawsze da dorobić, nawet jak sie zapomniało o wyłącznikach (i kablach) krzyżowych/schodowych. Wystarczy trochę miejsca w puszce na odpowiedni moduł.

Biorąc pod uwagę ile przewodów jest w instalacji bezpuszkowej to czasem ciężko przewody upchnąć, a co dopiero moduły dopuszkowe. Mam tylko do rolet takie moduły zastosowane (supla) i walka była gruba aby to poupychać. Nigdy więcej.

Szyna napisał(a):Ten znajomy niby sobie ciepły montaż zrobił sam za 200 zł jakąś specjalną masa i twierdzi że zaoszczędził 5 tys by tyle chciała firma za ciepły montaż ;–)

To ponownie, nawet za 5 tys. zł (a tym bardziej za 200 zł jakąś pastą) to nie był ciepły montaż, tylko przewalony cenowo szczelny montaż (no, jeszcze zależy ile okien, w związku z tym ile taśm i jakich). Ciepły montaż to okna w CAŁOŚCI wysunięte w ocieplenie poza mur, literalnie całe okno o absurdalnie dużej masie z powodu 3 szyb, wisi za murem bez innego podparcia niż kotwy (te muszą być specjalne, bardzo wytrzymałe żeby okno nie siadło). Muszą być zastosowane ciepłe podwaliny, same okna też muszą być przeraźliwie dobre. To jest koszmarnie drogi element, w tym montaż, i aby to miało spodziewany efekt musi być bardzo dobrze wykonane.

Szyna napisał(a):Co do pomieszczeń też mamy sprecyzowane co dokładnie chcemy duży salon mała poręczna kuchnia

U mnie kuchnia prawie tak wielka jak salon, ma 20m2, samego blatu jest 7,5m2 z głębokością nawet 110cm (pod oknami gdzie blat robi za parapet) -- mało sobie z ojcem na tym blacie kręgosłupów nie połamaliśmy, ale warto było. ;P No i blat podbity na wysokość 93cm dla mnie też bajka, bo na standardowym sobie szyję łamałem, choć jakoś wybitnie wysoki nie jestem.

Szyna napisał(a):do tego z jakąś skrytka sypialnia z garderoba pokój młodej i jeden pokój rezerwowy dla gości z którego zrobię sobie też buiro ;–) no i oczywiście Kotłownia z pralnia.

Z przydatnych rzeczy polecam pisuar i deski bidetowe w toaletach. ;P Wszyscy w pierwszym odruchu: "co to jest, toaleta publiczna?!", ale chwilę poużywają podczas wizyty i wychodzą z odmiennym zdaniem. :P

loockas napisał(a):Wykończeniówką mnie wszyscy straszyli, a to był najfajniejszy etap. Tylko trzeba liczyć się z tym, że kasa ucieka strumieniami :)

Koszty ekip są są absurdalne, jak sobie przeliczyłem to wychodzi 150-300zł za rh. :/ Np. miałem do zafugowania 150m2 płytek (podłogi i łazienki), policzyli 7-10 tys. zł (w zależności ile czyszczenia itp.), a to w porywach 7 dni roboczych dla jednej (i to niedoświadczonej jak ja) osoby. Absurd jakiś. Dlatego sam sobie fugi zrobiłem, oprócz tych w łazienkach, bo tam już ogarniali całe pomieszczenie. I nieśmiało powiem, że mnie lepiej to wyszło. ;P
Pozdor Myjk
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 26 paź 2007, 08:01
Posty: 5843 (2/8)
Skąd: Warszawa
Auto: Mitsubishi Outlander
PHEV '20

Postprzez loockas » 26 sty 2024, 17:18

Myjk napisał(a):ciężko przewody upchnąć


Dlatego każdemu zalecam dać głębokie puszki jeżeli na etapie budowy jeszcze nie wie w jakim kierunku pójść z późniejszym smarthome. I dotyczy to tak samo rolet jak gniazdek czy włączników. To są grosze na etapie robienia instalacji, a potem oszczędzają nerwów. Bez względu na to czy chcemy wkładać tam jeszcze coś czy nie, to pod każdym włącznikiem czy gniazdkiem powinno być luźno. Jak trzeba już same kable upychać, to coś jest nie tak :)

Oczywiście najlepiej wszystko przewidzieć wcześniej i pociągnąć tak kable, żeby nie kombinować z modułami, ale to chyba jeszcze się nikomu nie udało ;) Rolety zrobiłem tylko w gwiazdę. Dzięki temu zamiast 15 modułów dopuszkowych, użyłem 4 na szynie din które są w szafie rack z innymi cudami sieciowo/alarmowymi. Z oświetleniem (częściowym, bo całość to przesada imho) zrobiłbym dzisiaj tak samo.
Andżeju, jak Ci na imię?
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 6 maja 2007, 00:55
Posty: 10350 (314/593)
Skąd: Ymielin
Auto: PaRHaTy
Ajonik
Rex8HaPe
Kupra

Postprzez Szyna » 28 sty 2024, 19:06

Panowie miał ktoś doświadczenie z pustakami keramzytowymi ? Podobno cieplejsze od ceramicznego Porothermu i szybciej się buduje bo większe bloczki i niby zdrowsze ;)
Tynki na pewno cementowo-wapienne i na to gładź, sufit podwieszany z przestrzenią na kable i rekuperacje.
Co do dachu skośnego, inny znajomy proponuje wylać strop zrobić dach i nie ocieplać dachu tylko dać na strop z 20cm styropianu i na to wylewka ?
Zastanawiam się jeszcze czy dachówka czy blacha z jednej strony na górze nikt mieszkać nie będzie wiec ciepło/zimno i hałas od deszczu niby przeszkadzać nie będzie a różnica w cenie może być dość duża.
To, co łatwe, nie prowadzi do niczego.
GD – Generacja Doskonała
Avatar użytkownika
Moderator
 
Od: 20 lut 2008, 21:59
Posty: 3348 (89/158)
Skąd: Krotoszyn
Auto: Mazda 626 GD 2.0i 90 km '92r + LPG

Postprzez Myjk » 30 sty 2024, 11:02

loockas napisał(a):
Myjk napisał(a):ciężko przewody upchnąć


Dlatego każdemu zalecam dać głębokie puszki jeżeli na etapie budowy jeszcze nie wie w jakim kierunku pójść z późniejszym smarthome. I dotyczy to tak samo rolet jak gniazdek czy włączników. To są grosze na etapie robienia instalacji, a potem oszczędzają nerwów. Bez względu na to czy chcemy wkładać tam jeszcze coś czy nie, to pod każdym włącznikiem czy gniazdkiem powinno być luźno. Jak trzeba już same kable upychać, to coś jest nie tak :)

Przy instalacji bezpuszkowej (w sensie bez puszek rozdzielczych), gdzie przewody zasilające i resztę łączy się w puszkach docelowych głębokie puszki niewiele pomogą, często ciężko jest się upchnąć z prądowymi (i towarzyszącymi złączkami), a co dopiero jeszcze jakieś moduły.

loockas napisał(a):Oczywiście najlepiej wszystko przewidzieć wcześniej i pociągnąć tak kable, żeby nie kombinować z modułami, ale to chyba jeszcze się nikomu nie udało ;) Rolety zrobiłem tylko w gwiazdę.

Mnie się prawie wszystko udało, oprócz tych rolet. Tzn. zleciłem elektrykowi wykonanie ich tak, aby można je było sterować z rozdzielni, ale chyba mu się zapomniało, ja zaufałem, nie sprawdziłem, zapłaciłem, a potem przestał telefony odbierać. ;P Zrobił jeszcze jeden fakap w rozdzielnicy, mianowicie obwody jednofazowe zapiął na RCD trójfazowe, albo światło w całym domu pod jedno RCD 1F, przez co jak zrobię zwarcie w jednym kontakcie to wywala wszystko. Muszę to przepiąć na jednofazowe RCD, szczególnie światło rozdzielić bo gaśnie i piętro i parter, a najgorsze że także garaż -- i trzeba na ślepo iść. Poza tym 3F RCD na obwody 1F może być mocno niezdrowe jak puści N.

Szyna napisał(a):Panowie miał ktoś doświadczenie z pustakami keramzytowymi ? Podobno cieplejsze od ceramicznego Porothermu i szybciej się buduje bo większe bloczki i niby zdrowsze ;)

Wszystko jest zdrosze od ceramiki -- ta jest najbardziej toksycznym materiałem ze wszystkich. Najzdrowsza jest silka, gazobeton, potem keramzyt, długo nic i dopiero ceramika. Także keramzyt to całkiem niezły wybór.

Szyna napisał(a):Tynki na pewno cementowo-wapienne i na to gładź,

Jaki jest sens tego zabiegu? Po co robić CW skoro i tak je wygładzisz gipsem i pomalujesz zapewne jakąś ceramiczną farbą? Ja mam CW tylko w garażu, "kotłowni" i pomieszczeniu ogrodowym (vel basenowym). W domu gipsowe. Jak dobra ekipa od tynków gipsowych to potrafią je zrobić na lustro. Wg mnie warto znaleźć taką ekipę, można wtedy sporo oszczędzić na gładzeniu.

Szyna napisał(a):sufit podwieszany z przestrzenią na kable

Zbytek, chyba że chcesz jakieś konkretne zabudowy robić, typu ledy itp.

Szyna napisał(a):i rekuperacje.

To się robi w (na) stropie w warstwie ocieplenia. Chyba nie zdajesz sobie sprawy ile kosztuje zabudowa -- jeśli możesz, unikaj jak ognia.

Szyna napisał(a):Co do dachu skośnego, inny znajomy proponuje wylać strop zrobić dach i nie ocieplać dachu tylko dać na strop z 20cm styropianu i na to wylewka ?

Tak zdobić, i j.w. w ociepleniu rury reku.

Szyna napisał(a):Zastanawiam się jeszcze czy dachówka czy blacha z jednej strony na górze nikt mieszkać nie będzie wiec ciepło/zimno i hałas od deszczu niby przeszkadzać nie będzie a różnica w cenie może być dość duża.

Będzie duża różnica, dachówka wymaga mocniejszej konstrukcji dachu. Ja mam kopertowy dach nad piętrem, blachodachówka i kompletnie nic nie słychać w domu. Nawet na poddaszu użytkowym nie słychać blachodachówki, chyba że ma się okna dachowe -- to one najbardziej "hałasują".
Pozdor Myjk
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 26 paź 2007, 08:01
Posty: 5843 (2/8)
Skąd: Warszawa
Auto: Mitsubishi Outlander
PHEV '20

PostTen post został usunięty przez loockas 30 sty 2024, 15:22.

Postprzez loockas » 30 sty 2024, 19:19

Myjk napisał(a):Przy instalacji bezpuszkowej (w sensie bez puszek rozdzielczych)


Przecież puszek rozdzielczych się nie robi od lat. No chyba że masz elektryka, który powinien być dawno na emeryturze. Oczywiście że pisałem o puszkach pod włącznikami/gniazdkami i do nich się jak najbardziej stosuje moduły, bo w tym celu zostały stworzone :)

Myjk napisał(a):głębokie puszki niewiele pomogą


Naprawdę tak trudno sobie wyobrazić że w puszcze głębokiej na 100mm jest więcej miejsca od puszki 50mm? :) A jeszcze są puszki z dodatkowymi zasobnikami gdzie poza modułami wpakujesz nawet zasilacz do ledów. I w żadnej opcji nic nie trzeba upychać. Nie wiem skąd te herezje.

Szyna napisał(a):Panowie miał ktoś doświadczenie z pustakami keramzytowymi ? Podobno cieplejsze od ceramicznego Porothermu i szybciej się buduje bo większe bloczki i niby zdrowsze


Dobierz materiał do warunków (cena, dostępność, własne preferencje) i nie czytaj bzdur w internecie :)
Andżeju, jak Ci na imię?
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 6 maja 2007, 00:55
Posty: 10350 (314/593)
Skąd: Ymielin
Auto: PaRHaTy
Ajonik
Rex8HaPe
Kupra

Postprzez Myjk » 30 sty 2024, 20:39

loockas napisał(a):
Myjk napisał(a):Przy instalacji bezpuszkowej (w sensie bez puszek rozdzielczych)


Przecież puszek rozdzielczych się nie robi od lat. No chyba że masz elektryka, który powinien być dawno na emeryturze. Oczywiście że pisałem o puszkach pod włącznikami/gniazdkami i do nich się jak najbardziej stosuje moduły, bo w tym celu zostały stworzone :)

Nic nie zabrania robienia nadal instalacji na puszkach zbiorczych. Sam aktualnie robię deweloperowi instalację elektryczną z puszkami. Powód jest prozaiczny, boi się, że ekipy mu stratują przewody leżące na podłogach i nie da sobie przetłumaczyć że taka instalacja to trochę prehistoria.

loockas napisał(a):
Myjk napisał(a):głębokie puszki niewiele pomogą


Naprawdę tak trudno sobie wyobrazić że w puszcze głębokiej na 100mm jest więcej miejsca od puszki 50mm? :) A jeszcze są puszki z dodatkowymi zasobnikami gdzie poza modułami wpakujesz nawet zasilacz do ledów. I w żadnej opcji nic nie trzeba upychać. Nie wiem skąd te herezje.

Na prawdę, zajmuję się aktualnie elektryką i nie muszę sobie nic wyobrażać. Nie dalej jak przedwczoraj montowałem klientowi lampki schodowe i mimo puszek 90mm ledwo upchnąłem lampki z czujkami do puszek. Nie mniejsza jazda była z podwojnymi schodowymi włącznikami -- wyobraź sobie, albo po prostu policz, ile to przewodów w jednej puszce i mimo 9cm głębokości spróbuj upchnąć sam włącznik, bo o dodatkowym module możesz tylko pomarzyć.
loockas napisał(a):
Szyna napisał(a):Panowie miał ktoś doświadczenie z pustakami keramzytowymi ? Podobno cieplejsze od ceramicznego Porothermu i szybciej się buduje bo większe bloczki i niby zdrowsze


Dobierz materiał do warunków (cena, dostępność, własne preferencje) i nie czytaj bzdur w internecie :)

I serio uważasz że, kompletnie się nie znając na temacie, wybierze lepiej niż czytając "internet" aby wyrobić sobie zdanie? Ja rozumiem że trzeba umieć filtrować informacje, ale jak ktoś umie, to zdecydowanie to lepsze to niż podejmowanie decyzji na podstawie twoich rad.
Pozdor Myjk
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 26 paź 2007, 08:01
Posty: 5843 (2/8)
Skąd: Warszawa
Auto: Mitsubishi Outlander
PHEV '20

Postprzez loockas » 30 sty 2024, 21:03

Sam sobie robiłem instalacje (z pomocą wujka elektryka), sam montowałem gniazdka, włączniki, itp. i nie mam za ciasno w puszkach. Da się, uwierz :) Jak masz za ciasno to po prostu źle zaprojektowałeś instalacje pod daną puszkę – tyle i nie ma co mówić że jest inaczej :) W puszcze ma być luźno aby ograniczyć ryzyko zwarcia, przegrzania etc. Jak trzeba cokolwiek upychać, to jest to zrobione źle i powie Ci to każdy elektryk.

Myjk napisał(a):na podstawie twoich rad


Za to na podstawie Twoich rad zmarnuje setki godzin na czytanie takich głupot jak muratory i inne herezje i finalnie będzie miał tylko mętlik w głowie. Naczytałeś się głupot, wydaje Ci się ze masz doktorat z budownictwa, zrobiłeś dom wg Ciebie najlepiej jak się dało (i fajnie) i uważasz że każdy powinien zrobić tak samo bo to jedyna słuszna droga. No nie... :) Weź też pod uwage, że nie każdy chce poświęcić pół życia na budowę. A z tego co widze w tym watku, to trochę Ci zeszło i to chyba właśnie głównie przez wymyślanie sobie problemów tam gdzie ich nie ma :)

A do wyboru materiałów z których stawia się dom bierze się pod uwagę zdanie projektanta, konstruktora, kierownika budowy, zaufanych fachowców, a nie randoma z internetu :)

Dla mnie EOT, bo szkoda klepać w klawiaturę. Szyna, powodzenia :)
Andżeju, jak Ci na imię?
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 6 maja 2007, 00:55
Posty: 10350 (314/593)
Skąd: Ymielin
Auto: PaRHaTy
Ajonik
Rex8HaPe
Kupra

Postprzez Myjk » 30 sty 2024, 21:49

loockas napisał(a):Sam sobie robiłem instalacje (z pomocą wujka elektryka), sam montowałem gniazdka, włączniki, itp. i nie mam za ciasno w puszkach.

No to rzeczywiście jesteś wyrocznią. Ja zaś bywam u klientów, u których instalacji nie robiłem, a tylko robię biały montaż i mam cokolwiek inną wiedzę niż jednorazowy ty.

loockas napisał(a): Da się, uwierz :) Jak masz za ciasno to po prostu źle zaprojektowałeś instalacje pod daną puszkę – tyle i nie ma co mówić że jest inaczej :) W puszcze ma być luźno aby ograniczyć ryzko zwarcia, przegrzania etc. Jak trzeba cokolwiek upychać, to jest to zrobione źle i powie Ci to każdy elektryk.

Bzdura w takim razie, bo większość instalacji jest zrobiona źle wg ciebie, czyli nie każdy elektryk (?) tak powie. Tak realnie to są zrobione wystarczająco, ale nie po to by w nich upychać dodatkowo "smarthome" loockasa. BTW jakiego przegrzania, gdzie obecnie moce punktów są wielokrotnie mniejsze niż kiedyś?

loockas napisał(a):
Myjk napisał(a):na podstawie twoich rad

Za to na podstawie Twoich rad zmarnuje setki godzin na czytanie takich głupot jak muratory i inne herezje i finalnie będzie miał tylko mętlik w głowie. Naczytałeś się głupot, wydaje Ci się ze masz doktorat z budownictwa, zrobiłeś dom wg Ciebie najlepiej jak się dało (i fajnie) i uważasz że każdy powinien zrobić tak samo bo to jedyna słuszna droga.

Nie wiem kiedy ci tak mocno przygrzało w głowę, ale chłodno jest na zewnątrz, idź się przewietrz. Jak wrócisz to pokaż mi gdzie komuś piszę że to co ja zrobiłem to jedyna słuszna droga.

loockas napisał(a):No nie... :) Weź też pod uwage, że nie każdy chce poświęcić pół życia na budowę. A z tego co widze w tym watku, to trochę Ci zeszło i to chyba właśnie głównie przez wymyślanie sobie problemów tak gdzie ich nie ma :)

Źle widzisz, bo ci coś ostatnio grubo chyba odbiło. Mój plan na budowę od początku zakładał 4 lata budowy, a że po drodze się postanowiłem przebranżowić o 180 stopni, co wymagało nakładów finansowych (a także urosła pasja córki która zaczęła pochłaniać 40 tys. zł rocznie) a co za tym idzie postanowiłem część rzeczy robić samodzielnie, oraz że mam dwa domy i nie mam ciśnienia na przeprowadzkę (swoją drogą pierwszą rodziną która nocowała w moim nowym domu były 4 Grzyby ;) to tylko dlatego mam dwa lata w plecy, a nie jak ci się coś ubzdurało, przez jakieś moje "doktoranckie problemy".

loockas napisał(a):
A do wyboru materiałów z których stawia się dom bierze się pod uwagę zdanie projektanta, konstruktora, kierownika budowy, zaufanych fachowców, a nie randoma z internetu :)

Doceniam samokrytykę, ale nie bądź dla siebie taki surowy. Jak ja bym słuchał swojego KB i nie sprawdzał, to bym miał źle uzbrojony strop. A idąc za projektantem bym postawił dom z ceramiki, tak jak robi większość w naszym cudnym kraju, bo skoro większość tak robi znaczy musi być dobrze. Konstruktor ma decydować o materiale? Konstruktor ma stwierdzić ile dać wybranego materiału aby nie pierdolło. Ergo, weź zluzuj gumkę w galotach, bo ci w końcu pęknie i wstyd będzie.
Pozdor Myjk
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 26 paź 2007, 08:01
Posty: 5843 (2/8)
Skąd: Warszawa
Auto: Mitsubishi Outlander
PHEV '20

Postprzez loockas » 30 sty 2024, 21:52

Myjk napisał(a):Ergo, weź zluzuj gumkę w galotach, bo ci w końcu pęknie i wstyd będzie.


Patrząc jak się zagrzałeś to chyba Ci już pękła :)

Widziałem już kiedyś Twoje posty na Muratorze... No nic, kolejny internetowy doktorant budownictwa :)

Powodzenia jeszcze raz :)
Andżeju, jak Ci na imię?
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 6 maja 2007, 00:55
Posty: 10350 (314/593)
Skąd: Ymielin
Auto: PaRHaTy
Ajonik
Rex8HaPe
Kupra

Postprzez Szyna » 30 sty 2024, 22:07

Dziękuje za porady i burzę mózgów Panowie :)
Na murarce się do końca nie znam ale w branży budowlanej działam ponad 16 lat i jakieś doświadczenie mam bo widzę jak się buduje i z czego, u nas głownie ceramika na drugim miejscu gazobeton, keramzyt 2x tyle co ceramika, gazobeton kruchy często pękają ściany i jest ryzyko odparzenia tynku. Więc raczej Porotherm chyba że cena keramzytu się zmieni.
Co do tynków gipsowych jeżeli faktycznie masz zrobione na lustro to wystarczy pomalować i finał, niestety tynki gipsowe to sama chemia i nic nie oddychają, w przeciwieństwie do CW.
Rozmawiałem już praktycznie z większością wykonawców z każdej branży, znajomych, klientów i zmieniło to moje podejście na pewne tematy. Co wybiorę na pewno opisze i podzielę się swoją "wiedzą"
Jedyna nie pewna rzecz to dach, ja bym chciał płaski, żona skośny... i tu może być największy problem, jeżeli zostanie skośny to na pewno 2 spadowy bez stropu i blacha na wiązarach, dachówka jakiś kosmos cenowy.
Co do udzielania rad to można je wysłuchać, ale nie koniecznie z nich korzystać :P
Zwłaszcza jak ktoś kiedyś montował PV, potem sąsiadowi pompę ciepła bez bufora (dla mnie nie dopuszczalne), a teraz bawi się w elektryka :D
Ja wole robić jedno ale porządnie ;)
To, co łatwe, nie prowadzi do niczego.
GD – Generacja Doskonała
Avatar użytkownika
Moderator
 
Od: 20 lut 2008, 21:59
Posty: 3348 (89/158)
Skąd: Krotoszyn
Auto: Mazda 626 GD 2.0i 90 km '92r + LPG

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 16 gości

Moderator

Moderatorzy Hyde Park