Radex napisał(a):wiadomo, wystarczy żeby był efekt stereo
Błąd. Nie chodzi o stereo, tylko o efekt binauralny.
Nagranie tego typu jest robione przy pomocy mikrofonów umieszczonych w uszach modelu głowy. Inaczej więc, niż w przypadku nagrania stereo, lewa i prawa ścieżka zawierają tylko te dźwięki, które normalnie docierają do danego ucha. Przy nagraniu stereo obydwie ścieżki niosą w sobie informacje o falach, które po nałożeniu na siebie w przestrzeni odtwarzają sytuację podobną do tej, która towarzyszyła nagraniu. Mówiąc inaczej nagranie binauralne oszukuje mózg w brutalny sposób, dostarczając bezpośrednio do ucha to, co dotarłoby do niego, gdyby słuchacz znajdował się w miejscu nagrania zamiast sztucznej głowy, a nagranie stereo próbuje przy pomocy głośników wytworzyć w pomieszczeniu (przestrzeni) takie fale, które były obecne w miejscu nagrania.
Ponieważ w przypadku słuchawek występuje jeden przetwornik na kanał, który nie wnosi przesunięć fazowych w paśmie odtwarzania, a nagranie dostarczane bezpośrednio do wybranego ucha nie podlega zniekształceniom wnoszonym przez np. akustykę pomieszczenia, to uzyskanie efektu dźwięku przestrzennego jest znacznie wyraźniejsze, a ewentualne rozbieżności dotyczą niemal wyłącznie różnic w kształcie głowy sztucznej i tej, do której jest przyzwyczajony słuchacz
.
Na co dzień słyszymy przestrzennie dzięki temu, że mamy parę uszu i nieregularną głowę. Kierunek dochodzenia dźwięku w poziomie jesteśmy w stanie wskazać dość dokładnie na podstawie opóźnień z jakimi dociera on do jednego i drugiego ucha – fala dźwięku rozchodząca się z prawej strony pojawi się w prawym uchu wcześniej. Natomiast położenie źródła przód/tył i góra/dół określamy dzięki zniekształceniom, które wprowadza głowa – np. dźwięki zza głowy są tłumione (nierównomiernie w paśmie) przez włosy i małżowiny uszu. Ponieważ niskie tony mają fale znacznie dłuższe od średnicy głowy, przez co nie załamują się na niej, to nie jesteśmy w stanie określić ich źródła – dlatego wystarczy jeden subwoofer, umieszczony w dowolnym miejscu pomieszczenia/samochodu (jedyny warunek, aby dźwięk docierający do miejsca odsłuchu był zgodny w fazie).