Strona 1 z 2

NIUTONOMETRY-Kto wytlumaczy co to ??

PostNapisane: 2 paź 2007, 22:37
przez noucamp
Czy ktos wytlumaczy jak o co w tym chodzi ??

jesli jest podany Maksymalny moment obrotowy: 217 Nm przy 4800 obr./min.
to znaczy ze przy 5000 obr na min tez bedzie mial 217 Nm ? i 6000 tak samo ?
I czy to duzo czy malo 217 Nm ?

PostNapisane: 2 paź 2007, 23:13
przez andreass
jak znajdę to wrzucę skana z AutoŚwiata, gdzie tłumaczyli to w miarę ludzkim językiem.
Nie można jednoznacznie ocenić czy to sporo czy nie. Mój Xedos 2.0 140koni V6 ma 175 Nm, Mondeo 2.0 TDCi ma 330Nm przy 130koniach, a osiągi mają podobne. Wartość momentu obrotowego zależy od tego jaki kształt ma krzywa ilości Nm przy odpowiednich obrotach silnika.
Przykład (moment obr. na żółto, po lewej moc w kW, po prawej Nm, na dole obroty).
Obrazek

PostNapisane: 2 paź 2007, 23:33
przez Sokool
andreass napisał(a):Mój Xedos 2.0 140koni V6 ma 175 Nm, Mondeo 2.0 TDCi ma 330Nm przy 130koniach, a osiągi mają podobne

A porównaj elastyczność :P

PostNapisane: 3 paź 2007, 00:31
przez andreass
Autostrada A4 – wyjeżdżaliśmy jeden za drugim przy prędkości około 40-50km/h – ford jechał za mną i nie dał rady mnie dogonić, przy 150 odpuściłem dalsze przyspieszanie, cały czas był mniej więcej w tej samej odległości za mną. Ford ma niesamowitego kopa, ale na minimalnym zakresie obrotów.

PostNapisane: 3 paź 2007, 06:50
przez pawelMX6
Nie porownuj diesla do benzyny bo tutaj moment obrotowy jest nie do porownania ze wzledu na inny silnik i na inne obroty uzyteczne :P

W skrocie moment to odnosnik jak dobrze auto sie zbiera, jak dobre ma przyspieszenie i elastycznosc na kazdym biegu np. czy do wyprzedzania na trasie wystarczy wcisnac gaz na wyzszym biegu czy trzeba zbic nizej i wkrecic na wyzsze obroty. Moment, tak samo jak moc, zmienia sie w skali obrotow i jak spojzysz na dowolny wykres z hamowni to widac, ze od niskich obrotow moc i moment jest slaby ale im wyzej tym lepiej. Dla serii aut najczesciej jest tak, ze osiagaja moment srednio lub wysoko a pozniej gwaltownie w dol.

A co fizycznie sam moment to masz tutaj np. opisane:
http://moto.wp.pl/kat,45754,wid,8370795 ... caid=14927

No i 217Nm to dla benzyny calkiem sporo, dla przykladu silnik 2.0 FS ma 170.

PostNapisane: 3 paź 2007, 13:47
przez MadziaForever
W sumie można powiedziać tak.. czym większy moment obrotowy w dłuższym zakresie obrotów tym samochód jest elastyczniejszy... Tzn, szybciej przyśpiesza na drodze bez redukcji.. :)
Japońce w benzynie momentem niegrzeszą... jak samochód ma jechać muci mieć 4000/ 5000rpm. :]
Coś pominełem?

PostNapisane: 20 paź 2007, 12:38
przez Grafit
z "Motoru":

Jak wiadomo moc jest iloczynem obrotów i momentu obrotowego. Jak chcesz uzyskać wysoką moc trzeba podnieś moment, moment jest proporcjonalny do napełnienia cylindrów mieszanką. W przypadku silników niedoładowanych podniesienie momentu powyżej pewnej granicy jest bardzo trudne. Duzo natomiast da się zrobić obrotami, Jeżeli silnik osiągający maksymalnie 100 nm przy 4000 obr/min. Przerobimy tak aby ten sam moment był pojawiał się przy 8000obr/min to moc maks. Wzrośnie dwukrotnie, minus to oczywiście pogoszenie elastyczności.

Jednym słowem Konie mechaniczne dają prędkość maksymalną, a moment służy do przyśpieszania auta, no i elastyczności w miarę ustosunkowanych odbr.



z frum maxi tuning (bodajże):

Nm czyli nitonometr czyli N*m miara momentu obrotowego

to jest cos w rodzaju siły w ruchu obrotowym. Tak jak masz klucz o długości 1 m i napierasz na niego siłą 10 N to masz 1m*10N=10 Nm

W silniku siła pochodzi od ciśnienia spalin ponad tłokiem a ramie (ten przykładowy klucz ) to wykorbienie wału (tego szukaj w googlach)



A tak swoja droga to naprawde niewiele osób potrafi ładnie wytłumaczyc co to sa Nm i jak to działa <diabełek>
I jeszcze jedno, z tego wychodzi ze same silniki wcale nie sa takie mocne :] Większość naszych silników człowiek by był w stnie zatrzymać rękami :| mając metrowy klucz (lub jakieś metrowe ramię). Więc dziękujmy za skrzynie biegów <lol>

PostNapisane: 20 paź 2007, 12:55
przez Puhcio
noucamp napisał(a):to znaczy ze przy 5000 obr na min tez bedzie mial 217 Nm ? i 6000 tak samo ?


Takie rzeczy to tylko w trubo ... ;)

Maksymalny moment obrotowy osiągasz przy pewnych obrotach (w silniku wolnossącym) i kropka. Powyżej i poniżej tego miejsca moment obrotowy jest mniejszy, jak widać na wykresie.

PostNapisane: 20 paź 2007, 13:08
przez Grafit
Albo w Hondzie (vtec):)

http://hondapl.org/technika/momobrvsmoc ... vsmoc.html

Mniej wiecej w połowie stronki jest ciekawa tabelka :)

PostNapisane: 20 paź 2007, 13:45
przez marek
Grafit napisał(a):Albo w Hondzie (vtec)



mialem VTEC i kupa.

teraz mam 2.0 Turbo i jest bajka. Coprawda tez jest zmienna faza walka ssacego i to daje bardzo duzo w zakresie 2-3tys kiedy turbo nie pompuje. Ale jak turbo pompuje to bajka jest :D

A co do Mondeo TDCI.
Pisalem ze sie scigalem od ok 70kmh kiedys MX-3 KF kontra mondeo 130konne. Mondziak z 4 biegu, ja z 3go. i szlismy leb w leb do 150 pozniej brakowalo drogi.
Wyscig ustawiony, bo ten gosc na utostradzie mogl nie dusic.

PostNapisane: 20 paź 2007, 14:26
przez Grafit
Nie wiem, nie miałem vteca <bezradny>
Mowie tylko co przeczytałem na tamtej stronce i wyglada to bardzo interesujaco ze w normalnym silniku Nm rosna wraz z obrotami do pewnej wartosci a potem silnik zaczyna tracic moc, a w hondzie praktycznie jej nie traci.

A porownywac vteca i turbo chyba nie ma sensu bo to oczywiste co wygra :)

PostNapisane: 23 paź 2007, 14:50
przez Marco7
Jak wyzej, Nm odpowiada za przyspieszanie.

P.S.

Tak naprawde to nikt nie wie co to moment obrotowy <lol> – slowa Clarksona :P

PostNapisane: 23 paź 2007, 15:42
przez brii
Marco7 napisał(a):Jak wyzej, Nm odpowiada za przyspieszanie.

To nie jest dokładnie tak – motocykle mają baaaardzo mały moment obrotowy (nieproporcjonalnie mniejszy niż waga w stosunku do samochodów) a przyśpieszają jak głupie :)
RXy też nie mają za dużo Nm a przyśpieszają lepiej niż samochody z większym momentem :)
Jeśli idzie o elastyczność – przyśpieszenie z niskich obrotów – tam czas przyśpieszania zależy przedewszystkim od momentu.

PostNapisane: 23 paź 2007, 16:55
przez Sokool
Wsiądźcie sobie na rower, zarzućcie dużą zębatkę z przodu i małą z tyłu, rozkulajcie z górki do jakiejś prędkości a następnie z tej prędkości przyspieszcie na płaskim naciskając lekko na pedały.
Później zróbcie to samo ale naciskajcie na pedały 2 razy mocniej. Kiedy szybciej przyspieszycie?

PostNapisane: 23 paź 2007, 17:05
przez Pit
Moment to złoooo :) moc jest fajniejsza :D

PostNapisane: 23 paź 2007, 18:27
przez Grzyby
andreass napisał(a):moment obr. na żółto

czy ja jestem daltonistą czy jak, ale żółtego to ja na tym wykresie nie widzę :)

PostNapisane: 23 paź 2007, 19:05
przez brii
Sokool napisał(a):Później zróbcie to samo ale naciskajcie na pedały 2 razy mocniej. Kiedy szybciej przyspieszycie?

To mowa o momencie :)
Jak będziecie jechać z tą samą prędkością i zredukujecie przerzutkę i zaczniecie pedałować znacznie szybciej z tą samą siłą (nie zdwojoną) to wynik będzie podobny jak przy dwa razy większym momencie ;)

PostNapisane: 23 paź 2007, 19:21
przez Sokool
brii napisał(a):Jak będziecie jechać z tą samą prędkością i zredukujecie przerzutkę i zaczniecie pedałować znacznie szybciej z tą samą siłą (nie zdwojoną) to wynik będzie podobny jak przy dwa razy większym momencie

To mowa o przełożeniu. I dlatego przy wysokim momencie (np. w dieslu) sobie można pociskać od niskich obrotów a w benzynie trzeba redukować.

PostNapisane: 23 paź 2007, 19:56
przez brii
Sokool napisał(a):To mowa o przełożeniu.

"przyśpieszaniu mocą" ;) – Moża przyśpieszać w taki samym tempie mając mniej momentu :)

PostNapisane: 23 paź 2007, 23:39
przez andreass
Grzyby napisał(a):czy ja jestem daltonistą czy jak, ale żółtego to ja na tym wykresie nie widzę

ja jestem, mam na to papier :]
Nie byłbyś sobą jakbyś się nie doczepił :)
Oficjalne sprostowanie dla Grzyby: kolor jest zielony jak trawka wiosną

Macie tu jeszcze ciekawy wykres ciekawego silnika – dwie kreski, a ile radości dają :)

Obrazek
z prawej wartości podane w kilowatach, pomnożyć przez 1,37 i macie koniki mechaniczne. Wartość szczytowa 260.