Co to jest szpera?

Pogaduchy motoryzacyjne.

Postprzez SANEONE » 20 maja 2004, 15:48

Czy ktoś mógłby mi wyjaśnić o co chodzi w tym stwierdzeniu?

most jest fabrycznie zblokowany (szpera)


Wiele razy słyszałem o czymś takim, ale nie wiem czemu to ma służyć, jak to się robi i po co.

Co to jest szpera?
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 12 sty 2004, 13:35
Posty: 154
Skąd: Warszawa
Auto: MX-6

Postprzez Paweł » 20 maja 2004, 17:50

Jest to sprzeglo (roznego rodzaju) laczace ze soba przeciwlegle, napedzane kola lub przednia i tylna os. Normalnie pomiedzy kolami masz mechanizm roznicowy, ktory pozwala kolom krecic sie z rozna predkoscia. Efekt jest taki, ze mozesz zablokowac jedno kolo, a drugie bedzie sie swobodnie krecilo, poniewaz moment bedzie przekazywany zawsze na strone mniej obciazona. Latwo sobie wyobrazic, ze jesli podczas jazdy jedno kolo (lub os) straci przyczepnosc, to cala sila zostanie przylozona na strone przeciwlegla (m.in. dlatego normalnym samochodem pali sie tylko jedna gume i ciezko przyspiesza w zakrecie na sliskim – odciazone wewnetrzne kolo traci przyczepnosc, naped jest przekazywany w jego strone, skutkiem czego kolo ktore mogloby pociagnac samochod stoi w miejscu).

Szpera ma zadanie sprzegac ze soba przeciwlegle kola, lub inaczej mowiac blokowac mechanizm roznicowy. Poniewaz 100% zblokowanie uniemozliwiloby skrecanie (zewnetrzne kola pokonuja w luku wieksza droge), to normalne szpery maja wspolczynniki zblokowania 20-60%. Pelne zblokowanie zdarza sie chyba tylko w samochodach terenowych.

Szpera w przypadku tej mazdy ma zadanie zwiekszac stabilnosc przy przyspieszaniu oraz osiagi, poprzez stosunkowo rownomierne przekazywanie sily napedowej na dwa kola.

Pozdrawiam.
the right man in the wrong place...
gasoline
Avatar użytkownika
Zarząd – Prezes
 
Od: 20 paź 2003, 15:13
Posty: 11059 (565/889)
Skąd: Warszawa
Auto: 4FH0VL CAJA '09
256 B4204T35 '17

Postprzez Adam626GD » 25 maja 2004, 22:08

SANEONE napisał(a):Co to jest szpera?


Mechanizm róznicowy o zwiekszonym tarciu.

Na zakretach wewnetrzne kolo jest ociazone i cala sila leci w mielenie tym kolem i palenie gumy. Szpera/szparka zabezpiecza przed takimi sytuacjami. Auto zeszperowane nawet przy wewnetrznym kole w powietrzu moze byc napedzane. Szparka dobra rzecz
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 20 lut 2004, 01:28
Posty: 398
Skąd: Warszawa
Auto: 626 GD 2.0 FE4 GF 2.0 TDsI 16V

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 59 gości

Moderator

Moderatorzy Moto