przez Paweł » 20 maja 2004, 17:50
Jest to sprzeglo (roznego rodzaju) laczace ze soba przeciwlegle, napedzane kola lub przednia i tylna os. Normalnie pomiedzy kolami masz mechanizm roznicowy, ktory pozwala kolom krecic sie z rozna predkoscia. Efekt jest taki, ze mozesz zablokowac jedno kolo, a drugie bedzie sie swobodnie krecilo, poniewaz moment bedzie przekazywany zawsze na strone mniej obciazona. Latwo sobie wyobrazic, ze jesli podczas jazdy jedno kolo (lub os) straci przyczepnosc, to cala sila zostanie przylozona na strone przeciwlegla (m.in. dlatego normalnym samochodem pali sie tylko jedna gume i ciezko przyspiesza w zakrecie na sliskim – odciazone wewnetrzne kolo traci przyczepnosc, naped jest przekazywany w jego strone, skutkiem czego kolo ktore mogloby pociagnac samochod stoi w miejscu).
Szpera ma zadanie sprzegac ze soba przeciwlegle kola, lub inaczej mowiac blokowac mechanizm roznicowy. Poniewaz 100% zblokowanie uniemozliwiloby skrecanie (zewnetrzne kola pokonuja w luku wieksza droge), to normalne szpery maja wspolczynniki zblokowania 20-60%. Pelne zblokowanie zdarza sie chyba tylko w samochodach terenowych.
Szpera w przypadku tej mazdy ma zadanie zwiekszac stabilnosc przy przyspieszaniu oraz osiagi, poprzez stosunkowo rownomierne przekazywanie sily napedowej na dwa kola.
Pozdrawiam.
the right man in the wrong place...