Czy zakup hybrydy ma sens?

Pogaduchy motoryzacyjne.

Postprzez loockas » 17 cze 2018, 19:22

Zapraszam do dyskusji na ciekawy chyba temat. Ciekawy szczególnie dla mnie, bo w mojej chorej głowie zrodził się kolejny pomysł na epizod motoryzacyjny. Nie ukrywam, że zainspirował mnie trochę do tego Szymon i jego Lexus, z którego się perfidnie śmiałem. Do czasu aż zdałem sobie sprawę, że potrzebuję codziennego samochodu, bo plany i chęć wykorzystywania Focusa na torze coraz bardziej odsuwa ten samochód od możliwości korzystania z niego na codzień. Z planowanych 7-8kkm rocznie zrobiło się prawie 15kkm i nie ukrywam, że ilość spalonego paliwa zaczęła mnie przerażać :) No i właśnie. Czy szukając auta, które ma być przeznaczone do codziennego użytku, ma wozić mnie po mieście ale też w liczne trasy, jest sens pakowania się w hybrydę? Czy potencjalnie wysoki koszt zakupu zwróci się w paliwie? Hybryda to przyszłość, czy tylko chwilowa moda i efekt przejściowy przed samochodami EV? Wiem, że jest tutaj kilku użytkowników hybryd. Chętnie poczytam ich opinie o tych samochodach.

Temat dla miłośników excela i kalkulatora więc bardzo liczę na nemiego we wsparciu merytorycznym :)

A na koniec podam mój typ na chyba idealnego dla mnie daily cara – Hyundai Ioniq. Choć nie ukrywam, że to pomysł kończącego się już weekendu i pewnie jutro wpadnie mi znowu coś głupszego do głowy :) Mimo wszystko liczę na ciekawe wnioski z dyskusji, które może pomogą komuś w podjęciu podobnej decyzji.
Andżeju, jak Ci na imię?
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 5 maja 2007, 23:55
Posty: 10350 (314/593)
Skąd: Ymielin
Auto: PaRHaTy
Ajonik
Rex8HaPe
Kupra

Postprzez nemi » 17 cze 2018, 19:52

loockas napisał(a):Temat dla miłośników excela i kalkulatora więc bardzo liczę na nemiego we wsparciu merytorycznym

Nie wiem czy pomogę :P.
Kupowałem 2 lata temu nowy samochód – jak wiadomo wybrałem silnik niemal tradycyjny (małe turbo). Wahałem się też przy Aurisie. Jego wersja hybrydowa spala około pół litra mniej w trasie* i to przy dobrych wiatrach (tak korzystam z auta przede wszystkim – gdybym jeździł po mieście kalkulacja skrajnie inna) przy gorszych osiągach. 15.000 zł różnicy sprawiało, że hybryda zwróciłaby się po 300.000 km, gdy liczyłem to dwa lata temu. Jeśli dodamy do tego, że 4 przeglądy w VW kosztowały mnie 1.000 zł, natomiast w Toyocie min. 1.000 płacisz za jeden przegląd, które są dwa razy częściej, to różnica jeszcze bardziej się pogłębia.

* Moje spalanie to poniżej 6 litrów, z czego zdecydowana większość w trasie. Przy równym tempie 140 km/h zazwyczaj mieszczę się w 6 litrach, co udowadniałem wielokrotnie ;). Nie wiem, czy silnik 1.8 ze skrzynią CVT i obciążeniem bateriami spali 0,5 litra mniej, które założyłem do obliczeń.
Forumowicz
 
Od: 21 sie 2004, 13:20
Posty: 7474 (100/270)

Postprzez Neonixos666 » 17 cze 2018, 20:20

W erze pierwszego priusa gdy benzyny paliły dużo itp to różnica w kosztach była ogromna, ale teraz silniki benzynowe przy odpowiednim traktowaniu potrafią być oszczędne niemal jak diesel fajny przykład dał Nemi. Tyle ile jemu pali w trasie swoim dieslem bym nie zszedł chyba niżej, a podejrzewam że hybryda spali więcej. W mieście oczywiście że hybryda spali mniej bo lepiej wykorzystuje elektryka ale czy na tyle by zrekompensować sporo droższy zakup? Dlaczego nie ma hybryd z seryjnym zasilaniem LPG? Wtedy koszty przejechania 100km były by w okolicach 10zł a to już bardzo mało.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 9 wrz 2009, 23:21
Posty: 9463 (52/235)
Skąd: Szczytno
Auto: Grand Scenic III PHII R9M

Postprzez loockas » 17 cze 2018, 20:30

Neonixos666 napisał(a):sporo droższy zakup?


Kurde oglądam te ceny od kilku dni i... chyba skończyła się era kompaktów za 70k. Cokolwiek posiadającego silnik o jakiś przyzwoitych osiągach (czyli nie 1.0 90km) i kawałek wyposażenia kosztuje lekko pod 90k, albo więcej (ceny z allegro czyli wersji już skonfigurowanych, tańszych niż katalog). Przez chwilę napaliłem się na Civica 1.5T, ale nawet po rabatach trzeba blisko 100k położyć za coś fajnie wyposażonego. Ioniq ok 95k za wersję prawie wszystko mającą (już po rabatach), Niro w tym samym wyposażeniu nawet poniżej 90k. Auris chyba najtaniej, bo na pewno 8 z przodu, ale nie analizowałem wyposażenia bo mam jakiś odruch wymiotny na widok tego auta :P

Potem sobie myślę, że 100k za kompakt to przecież zdzierstwo. Przejrzę segment D. To samo... chcąc mieć wyposażenie na poziomie tego kompakta za 100k, trzeba wyłożyć 140-150k za segment D :P Oczywiście są ludzie, którym wystarczy podstawowa wersja wyposażenia. Ja niestety mam te wadę, że jestem gadżeciarzem i mnie te wszystkie dodatkowe bajery niesamowicie interesują. Pakiety są znowu tak zrobione, że trzeba słono dopłacać za każdą zachciankę :P

Problemy pierwszego świata...

Wracając do wątku. Biorąc pod uwagę wyposażenie w tym skrzynię A/T, która zwykle wymaga sporej dopłaty w kompakcie, to ceny hybryd wcale nie są dużo droższe o ile w ogóle są droższe. Tak mi się przynajmniej po szybkiej analizie wydaje.
Andżeju, jak Ci na imię?
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 5 maja 2007, 23:55
Posty: 10350 (314/593)
Skąd: Ymielin
Auto: PaRHaTy
Ajonik
Rex8HaPe
Kupra

Postprzez Neonixos666 » 17 cze 2018, 20:52

A i30 1.4T 140 w A/T? w cenniku 85700 a po rabatach było by pewnie jeszcze lepiej w nie najgorszym wyposażeniu.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 9 wrz 2009, 23:21
Posty: 9463 (52/235)
Skąd: Szczytno
Auto: Grand Scenic III PHII R9M

Postprzez loockas » 17 cze 2018, 20:54

Chyba na allegro nie było, bo mi w filtry nie wpadł :P Do przejrzenia więc strony producentów, ale na razie są to na tyle luźne pomysły że szkoda mi było na to czasu :)
Andżeju, jak Ci na imię?
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 5 maja 2007, 23:55
Posty: 10350 (314/593)
Skąd: Ymielin
Auto: PaRHaTy
Ajonik
Rex8HaPe
Kupra

Postprzez Neonixos666 » 17 cze 2018, 20:58

Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 9 wrz 2009, 23:21
Posty: 9463 (52/235)
Skąd: Szczytno
Auto: Grand Scenic III PHII R9M

Postprzez loockas » 17 cze 2018, 21:00

Widzisz, w opisie jest manual i mi go nie złapało.

btw. To jest fajne, naprawdę ciekawa buda. Jestem pod wrażeniem jak ta marka się rozwija.

https://www.otomoto.pl/oferta/hyundai-i ... Apj7I.html
Andżeju, jak Ci na imię?
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 5 maja 2007, 23:55
Posty: 10350 (314/593)
Skąd: Ymielin
Auto: PaRHaTy
Ajonik
Rex8HaPe
Kupra

Postprzez Neonixos666 » 17 cze 2018, 21:04

Mi z tych koreańców podoba się Optima ale cena dość wysoko i wciskają tego 1.7 D
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 9 wrz 2009, 23:21
Posty: 9463 (52/235)
Skąd: Szczytno
Auto: Grand Scenic III PHII R9M

Postprzez loockas » 17 cze 2018, 21:58

z tym i30 to trochę sobie Hyundai poszalał... Przy opcji A/T i jakimś tam pakiecie dodatkowym wychodzi porównywalnie lub nawet drożej z Golfem z DSG.

Czy tylko ja mam wrażenie, że te samochody strasznie podrożały? Chociaż może to kwestia wyposażenia. Kiedyś o A/T, adaptacyjnym tempomacie, nawigacji i innych bajerach to można było pomarzyć w autach poniżej segmentu D...
Andżeju, jak Ci na imię?
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 5 maja 2007, 23:55
Posty: 10350 (314/593)
Skąd: Ymielin
Auto: PaRHaTy
Ajonik
Rex8HaPe
Kupra

Postprzez Maniekvip » 17 cze 2018, 21:58

Czy hybryda się opłaca dużo zależy od tego jak jeździsz i gdzie jeździsz.
Ja śmigając do pracy po 7km w jedną stronę zainteresował bym się hybrydą typu plug-in. W ten sposób jeździł bym cały czas na prądzie. Nie jestem zorientowany cenami na rynku, ale obawiam się, że hybryda typu plug-in kosztuje sporo i ten zakup nigdy mi się nie zwróci... pomimo prądu z paneli fotowoltaicznych.
"Pierwszego samochodu i pierwszej kobiety nigdy nie zapomnisz."

Stirling Moss
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 31 paź 2013, 19:01
Posty: 752 (17/11)
Auto: Mazda6
Mazda3

Postprzez Neonixos666 » 17 cze 2018, 22:16

loockas napisał(a):Czy tylko ja mam wrażenie, że te samochody strasznie podrożały? Chociaż może to kwestia wyposażenia. Kiedyś o A/T, adaptacyjnym tempomacie, nawigacji i innych bajerach to można było pomarzyć w autach poniżej segmentu D...


Fajnie to widać na przykładzie Fiata Tipo ,,cana już od 50 tyś zł" za golasa ze słabym motorem na stalówkach. Jak byś chciał w kombi z motorem w turbo, z bajerami felunkiem i fabrycznym lpg to robi się już ponad 80 czyli nie tak tanio jak za fiata.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 9 wrz 2009, 23:21
Posty: 9463 (52/235)
Skąd: Szczytno
Auto: Grand Scenic III PHII R9M

Postprzez loockas » 17 cze 2018, 22:43

Maniekvip napisał(a):Ja śmigając do pracy po 7km w jedną stronę zainteresował bym się hybrydą typu plug-in.


Ja mam 14-15, po drogach miejskich wiec u mnie też by się to sprawdziło. Ale tak jak piszesz, cena... ioniq hybrid to 95-100k, plugin 145, a elektryczny 160 :)

elektryk byłby ciekawą opcją, ale to wciąż droga egzotyka. No może Leafa da się wyrwać w okolicach 100-110k. Ale jak na ten segment auta, to kupa kasy.
Andżeju, jak Ci na imię?
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 5 maja 2007, 23:55
Posty: 10350 (314/593)
Skąd: Ymielin
Auto: PaRHaTy
Ajonik
Rex8HaPe
Kupra

Postprzez Norreca » 17 cze 2018, 23:10

Na chwile obecna kompletnie nie do zaakceptowania są cenny i zyski z zakupu takiego auta...
bo z ekologia to nie ma nic wspólnego.
Obrazek
Klubowicz
 
Od: 10 sty 2013, 12:17
Posty: 1915 (84/101)
Skąd: Wiesbaden / Bydgoszcz
Auto: Była:
Mazda 3 BK Y6 ‘07 1.6
Mazda 3 BL R2 '10 2.2
Mazda MX-5 NC '08 2.0
Jest:
MPS BL3 '13 2.3

Postprzez Paweł » 18 cze 2018, 01:30

loockas napisał(a):Kurde oglądam te ceny od kilku dni i...

Sorry za (kontynuację) OT, ale rzeczywiście kurde. Wczoraj z ciekawości skonfigurowałem sobie Forda Galaxy w rodzaju współczesnego Espace Initiale i wyszło 300 tys. zł...
the right man in the wrong place...
gasoline
Avatar użytkownika
Zarząd – Prezes
 
Od: 20 paź 2003, 14:13
Posty: 11057 (564/887)
Skąd: Warszawa
Auto: 4FH0VL CAJA '09
256 B4204T35 '17

Postprzez loockas » 18 cze 2018, 08:37

Paweł napisał(a):i wyszło 300 tys. zł...


Kiedyś w cenie mieszkania były naprawdę drogie auta premium. Teraz rodzinne vany :) OK, będę sprawiedliwy, tak jak pisałem wyposażenie mocno się zmieniło. Coś dostępne kiedyś tylko w premium jest już nawet w miejskich wozidłach. Wartość złotówki też się zmieniła. No ale kurde... żyłem w przekonaniu, że za 70k kupię fajny samochód :P Z drugiej strony za 10 letniego Fokusa ST zapłaciłem rok temu niemal połowę tej kwoty...

Dobra, wracając do tematu. Czy jest tu jakiś hybrydziarz? :P
Andżeju, jak Ci na imię?
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 5 maja 2007, 23:55
Posty: 10350 (314/593)
Skąd: Ymielin
Auto: PaRHaTy
Ajonik
Rex8HaPe
Kupra

Postprzez Bartg » 18 cze 2018, 09:00

Ojciec na green cabie zrobił Aurisem Hybrydą jakieś 50k km i bardzo chwalił – spalanie w zakorkowanym mieście w granicach 7 litrów (większość czasu full electric), na trasie około 6, jedynie skrzynia wymaga przyzwyczajenia, w mieście super, ale na trasie zwyczajnie męczy, przynajmniej mnie jak miałem okazję przejechać się po A1. Jak planujesz auto na parę lat i jakieś 100k km przebiegu to pewnie się zwróci, wszystko poniżej to raczej fanaberia posiadania hybrydy i picia tylko sojowego latte ;)
Avatar użytkownika
Moderator
CUP 2011 miejsce 3
 
Od: 23 sty 2008, 21:25
Posty: 7805 (21/118)
Skąd: Łódź
Auto: Volvo V50 2.4 '04
EX Premacy FS Sportive '02
EX 323 CBA Z5 '98

Postprzez brii » 18 cze 2018, 09:46

Maniekvip napisał(a):Czy hybryda się opłaca dużo zależy od tego jak jeździsz i gdzie jeździsz.

<spoko>
Masz możliwość to wypożycz na kilka dni Ioniqa i zobacz ile Ci spali i jak Ci się nim będzie jeździć na najczęściej uskutecznianych przez Ciebie trasach. Wziąć też trzeba pod uwagę to, że samochód wpływa na styl jazdy ale nie od razu – stąd konieczny jest pomiar z tych kilku dni.
Jeżeli jeździsz po mieście, nawet niewielkim, gdzie zdarza się stać na światłach i toczyć z niewielkimi prędkościami to hybryda tam się wykaże, trzeba tylko skalkulować czy wystarczająco ;)
Ja robiłem u siebie w mieście porównanie, z Kasią jechaliśmy jedno za drugim do roboty i powrót tego samego dnia dwoma furami, jedna 1.6T, druga 3,5H. Spalanie 1.6T wyszło 11.7l a 3,5H 8,7l. Bez wyłączenia start/stop następnego dnia 1.6T zeszło na 10.2l (jednak daje to oszczędności).
Kolejna sprawa przy rozważeniu hybrydy to na jakiej zasadzie działa – w Toyotach/Lexusach hybryda powyżej 70km/h bardzo mało daje, można ją traktować jako balast przez większość czasu.
Ja kupiłem hybrydę przede wszystkim ze względu na ciszę, spontaniczność reakcji na pedał gazu i przepaść w spalaniu rzędu 5-8l/100km w tym modelu z silnikiem o porównywalnych osiągach ale bez hybrydy. Ogólnie im większy silnik tym korzyść z hybrydy większa. Różnica w cenie była tak mała, że zwróciła się po ~30 000km. Po dwóch latach użytkowania powiedzieć mogę, że nawet jeśli hybryda by się nie zwracała a trzeba było za nią nieco dopłacić to tak bym ją wziął ze względu na komfort i spontaniczność reakcji. Do tego w pakiecie dostaje się zazwyczaj niewysilony silnik N/A, który przy założeniu wieloletniej eksploatacji wydaje się być mniej problematyczny (a wspomagany w ciężkich warunkach elektrykiem wręcz niezarąbywalny).
Pewnie niebawem pojawią się w tej dyskusji głosy o pseudo-ekologiczności, ale można je śmiało zignorować, bo akumulatory lit-ion są nieporównywalnie mniej obciążające dla środowiska niż Pb/NiCD czy NiMH (które kiedyś były używane w hybrydach. Tak samo proces produkcji jak i recyklingu mocno się zmienił do czasów Priusa I (z czasów którego to pochodzą raporty), do tego Prius i tak obalił te wyliczenia wybiegając trwałością i niezawodnością dużo dalej niż zakładano. Teraz zacznie się pojawiać w mediach i na protalozach wiele negatywnych opinii na temat hybryd/EV. Koncerny motoryzacyjne, związki zawodowe i ludzie zatrudnieni w tym sektorze zaczynają się bać, bo szacunki niemieckich firm mówią o tym, że uproszczenie procesów produkcyjnych i zwiększenie niezawodności spowoduje redukcje zatrudnienia w sektorze optymistycznie o 25% a pesymistycznie nawet o 50%.

Neonixos666 napisał(a):Tyle ile jemu pali w trasie swoim dieslem bym nie zszedł chyba niżej, a podejrzewam że hybryda spali więcej.

Zależy jaka i z jaką prędkością. Mi mimo masy własnej blisko 2000kg + AWD momentami udaje się wykręcać podobne wyniki, ewentualnie nieco większe jak się nie pilnuję ;) :P

Wniosek bym postawił taki – nie nastawiałbym się tylko na samą (ewentualną) różnicę w spalaniu, a w równaniu uwzględnił inne rzeczy (których wprost na kwoty przeliczyć się nie da) i nie skreślałbym hybrydy nawet jeśli będzie droższa według arkusza. Przede wszystkim trzeba pojeździć i dopiero wtedy wyciągać wnioski bo cyfry w samochodzie dla człowieka lubiącego jeździć to nie wszystko.

loockas napisał(a):No może Leafa da się wyrwać w okolicach 100-110k. Ale jak na ten segment auta, to kupa kasy.

Ponoć nowy Leaf zbiera tak dobre opinie, że wielu ludzi uważa go za dobrą alternatywę dla Golfa mimo w zasięgu i wszystkich minusów związanych z EV. Hyundai/KIA odjechały nieco z cenami i na pewno nie można ich już traktować jako tanich pojazdów.

Patrząc na to ile kosztują teraz samochody dochodzę do wniosku, że nasz zakup wcale nie był jakoś absurdalnie nieracjonalny i ogromnie przepłacony mimo tego, że przez pół roku miałem bardzo duży opór przed wydaniem takich pieniędzy.
Trusted computing – Yes or No?

Na świecie jest 10 rodzajów ludzi: ci, którzy rozumieją liczby binarne i ci, którzy nie.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 9 sty 2005, 22:46
Posty: 8961 (108/253)
Skąd: Częstochowa
Auto: Endek / Kupisiontes / Smark EV / iczy

Postprzez loockas » 18 cze 2018, 10:06

brii napisał(a):Masz możliwość to wypożycz na kilka dni Ioniqa i zobacz ile Ci spali i jak Ci się nim będzie jeździć na najczęściej uskutecznianych przez Ciebie trasach. Wziąć też trzeba pod uwagę to, że samochód wpływa na styl jazdy ale nie od razu – stąd konieczny jest pomiar z tych kilku dni.


To już jest sprawdzone. Jak wiesz, mamy Ioniq w firmie. Bez nadużywania trybu sport w jeździe mieszanej 4,5 jest do zrobienia bez problemu. Kolega, który nim najwięcej jeździ robi 3,9 na trasie Jaworzno-Katowice i z powrotem (tam jest ponad połowa autostradą). Zaletą napędu w Ioniq jest to, że do 120km/h używa EV. Mnie to auto bardzo przekonuje, mimo ceny...

brii napisał(a):Hyundai/KIA odjechały nieco z cenami i na pewno nie można ich już traktować jako tanich pojazdów.


Chyba już nie mają powodów do tego by być tanimi pojazdami. Chociaż w Polsce nadal się uważa, że to bieda marka porównywalna z Dacią :)
Andżeju, jak Ci na imię?
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 5 maja 2007, 23:55
Posty: 10350 (314/593)
Skąd: Ymielin
Auto: PaRHaTy
Ajonik
Rex8HaPe
Kupra

Postprzez brii » 18 cze 2018, 10:13

loockas napisał(a):Zaletą napędu w Ioniq jest to, że do 120km/h używa EV.

I tym dosłownie miażdży Toyotę.

loockas napisał(a):Mnie to auto bardzo przekonuje, mimo ceny...

I się nie dziwię, jeżeli możesz sobie na nie pozwolić, podoba Ci się i nie wyjdzie drożej niż alternatywa typowo spalinowa to bym brał i nie szukał dalszego uzasadnienia ;)
Trusted computing – Yes or No?

Na świecie jest 10 rodzajów ludzi: ci, którzy rozumieją liczby binarne i ci, którzy nie.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 9 sty 2005, 22:46
Posty: 8961 (108/253)
Skąd: Częstochowa
Auto: Endek / Kupisiontes / Smark EV / iczy

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 13 gości

Moderator

Moderatorzy Moto