Druga generacja silników SkyActive

Pogaduchy motoryzacyjne.

Postprzez Megas » 17 sty 2017, 18:37

Dzisiaj na wp.pl spotkałem się z artykułem o drugiej generacji silników SkyActive:

Kolejna generacja benzynowych silników SkyActive ma spalać mieszankę bez udziału świec zapłonowych. Mazda obiecuje, że jednostki HCCI będą oszczędne jak diesle, a przy tym ekologiczne jak silniki benzynowe.

Od kilku lat Mazda idzie pod prąd obowiązującym w świecie motoryzacji tendencjom. Podczas gdy większość producentów zastąpiła benzynowe jednostki wolnossące mniejszymi, ale doładowanymi, w autach tej japońskiej marki królują motory bez turbo, ale za to z nieprzeciętnie wysokim stopniem sprężania. Wraz z premierą następnej generacji jednostek SkyActive ma pojawić się pierwszy wykorzystany w samochodzie seryjny silnik typu HCCI. Silniki spalania jednorodnej mieszanki łączą w sobie zalety benzyniaków i diesli. Taka jednostka wykorzystuje świece zapłonowe przy rozruchu i dalej aż do osiągnięcia właściwej temperatury pracy silnika. Potem proces spalania inicjowany jest poprzez samo wytworzenie wysokiego ciśnienia w fazie sprężania przy właściwej temperaturze komory spalania. Co to daje?

Silniki spalania jednorodnej mieszanki charakteryzują się o wiele niższą temperaturą spalania, co przekłada się na o 30 proc. wyższą sprawnością niż w przypadku zwykłego silnika iskrowego. Dodatkowo podczas spalania prawie nie wytwarza się sadza, a poziom emisji NOx bardzo mocno spada. Taki silnik jest więc ekonomiczny i ekologiczny.

Są jednak też i wady. To, że stosunkowo stara idea silnika HCCI nie została dotąd wcielona w życie na przemysłową skalę, nie jest przypadkiem. W jednostkach tego typu ogromnym wyzwaniem dla inżynierów jest kontrola procesu spalania. W przypadku tradycyjnych silników benzynowych reakcję spalania wyzwala pojawienie się iskry. W dieslach inicjuje ją wtryśnięcie paliwa do cylindra, w którym powietrze zdążyło już zostać niemal zupełnie sprężone. W przypadku silników HCCI sprężeniu ulec musi mieszanka paliwowo-powietrzna, a spalanie rozpoczyna się, gdy zostanie osiągnięta odpowiednia temperatura i stopień jej sprężenia. Trudno więc „wyreżyserować” ten proces z dokładnością do setnych sekundy.

Jak informuje serwis autoblog.com, pierwszy silnik HCCI z kompresją na poziomie 18:1 ma pojawić się w modelu Mazda 3 nowej generacji w pierwszej połowie 2018 roku. Od roku 2019 japoński producent zamierza też oddawać w ręce klientów samochody elektryczne.
Tomasz Budzik, Wirtualna Polska

żródło: http://moto.wp.pl/kat,55194,title,Mazda-zrewolucjonizuje-silniki-benzynowe,wid,18677143,wiadomosc.html
oraz tekst oryginalny: http://www.autoblog.com/2017/01/16/mazda-skyactiv-engines-hcci-2018/

Ma ktoś więcej informacji na ten temat? Nie znalazłem podobnego wątku, więc otwieram dyskusję ;)
Ostatnio edytowano 17 sty 2017, 23:15 przez Megas, łącznie edytowano 1 raz
Forumowicz
 
Od: 8 mar 2016, 15:58
Posty: 113 (49/3)
Auto: Mazda 3 BM HB 2015, 2.0 120KM SkyPassion

Postprzez brii » 17 sty 2017, 22:38

Różne firmy walczą z tym tematem od połowy ubiegłego dziesięciolecia. Jeżeli Mazda rzeczywiście wdroży to jako pierwsza to szacunek. Do tej pory nic nie słyszałem o tym by Mazda prowadziła poważniejsze prace w tym kierunku.
Trusted computing – Yes or No?

Na świecie jest 10 rodzajów ludzi: ci, którzy rozumieją liczby binarne i ci, którzy nie.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 9 sty 2005, 23:46
Posty: 8962 (108/253)
Skąd: Częstochowa
Auto: Endek / Kupisiontes / Smark EV / iczy

Postprzez Wojtek » 18 sty 2017, 07:16

brii napisał(a): Jeżeli Mazda rzeczywiście wdroży to jako pierwsza to szacunek.

niestety, nie...

http://www.autoblog.com/2007/07/25/merc ... -for-hcci/
Skoda Rapid Obrazek , Mii FR-line 1.0 Obrazek
byly: Mazda 323 BG, Tribute, M6 GG, M5 CR i M2 DE, SEAT Mii SE 1.0, Seat Toledo NH S 1.2
Avatar użytkownika
Zarząd – Członek Zarządu
 
Od: 21 gru 2013, 13:44
Posty: 17490 (110/470)
Skąd: UK
Auto: Rapid 1.2 SE-L 110KM
Mii FR-line 1.0 75KM

Postprzez brii » 18 sty 2017, 09:27

Ale z tego co słyszałem to Daimler nie wdrożył tego do masowej produkcji, podobnie jak GM czy Nissan.
Trusted computing – Yes or No?

Na świecie jest 10 rodzajów ludzi: ci, którzy rozumieją liczby binarne i ci, którzy nie.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 9 sty 2005, 23:46
Posty: 8962 (108/253)
Skąd: Częstochowa
Auto: Endek / Kupisiontes / Smark EV / iczy

Postprzez Wojtek » 18 sty 2017, 11:28

Czekaja... na zakonczenie akcji Dieselgate...
Skoda Rapid Obrazek , Mii FR-line 1.0 Obrazek
byly: Mazda 323 BG, Tribute, M6 GG, M5 CR i M2 DE, SEAT Mii SE 1.0, Seat Toledo NH S 1.2
Avatar użytkownika
Zarząd – Członek Zarządu
 
Od: 21 gru 2013, 13:44
Posty: 17490 (110/470)
Skąd: UK
Auto: Rapid 1.2 SE-L 110KM
Mii FR-line 1.0 75KM

Postprzez stachan » 18 sty 2017, 20:30

Megas napisał(a):Od roku 2019 japoński producent zamierza też oddawać w ręce klientów samochody elektryczne.


Po epizodzie Demio EV jestem bardzo ciekawy ich propozycji w tym segmencie... :)
Obrazek
Avatar użytkownika
Zarząd – Członek Zarządu
Koordynator Finansów
Koordynator Konkursów
 
Od: 21 wrz 2006, 17:09
Posty: 5603 (328/453)
Skąd: Katowice
Auto: Mazda6 GH 2.0 LF-DE

Postprzez Bartg » 19 sty 2017, 09:58

Póki w Polsce nie będzie w każdym mieście ponad 50.000 mieszkańców stacji szybkiego ładowania to auta poniżej Tesli to będzie ciekawostka lub typowe auta miejskie na dojazdy do pracy po 50km. Darmowe ładowanie też pewnie będzie do czasu, Tesla zapowiedziała w tym roku kończy się darmowe ładowanie na ich stacjach.
Avatar użytkownika
Moderator
CUP 2011 miejsce 3
 
Od: 23 sty 2008, 22:25
Posty: 7809 (21/118)
Skąd: Łódź
Auto: Volvo V50 2.4 '04
EX Premacy FS Sportive '02
EX 323 CBA Z5 '98

Postprzez brii » 19 sty 2017, 10:01

stachan napisał(a):Po epizodzie Demio EV jestem bardzo ciekawy ich propozycji w tym segmencie...

Znaczy w EV? Zaspali strasznie i z tego co czytałem to jeszcze przez 3 lata niczego robić nie będą.

Bartg napisał(a):to auta poniżej Tesli to będzie ciekawostka lub typowe auta miejskie na dojazdy do pracy po 50km

?? Przecież 95% aut osobowych na świecie to typowe auta na dojazdy do pracy i to na krótsze dystanse ;)
Trusted computing – Yes or No?

Na świecie jest 10 rodzajów ludzi: ci, którzy rozumieją liczby binarne i ci, którzy nie.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 9 sty 2005, 23:46
Posty: 8962 (108/253)
Skąd: Częstochowa
Auto: Endek / Kupisiontes / Smark EV / iczy

Postprzez ereste83 » 19 sty 2017, 10:57

Bartg napisał(a):Póki w Polsce nie będzie w każdym mieście ponad 50.000 mieszkańców stacji szybkiego ładowania to auta poniżej Tesli to będzie ciekawostka lub typowe auta miejskie na dojazdy do pracy po 50km. Darmowe ładowanie też pewnie będzie do czasu, Tesla zapowiedziała w tym roku kończy się darmowe ładowanie na ich stacjach.

Czyli chcesz powiedzieć, że przeciętny Kowalski co kilka dni jeździ w trasy po kilkaset kilometrów? Mi się coś wydaje, że zdecydowana większość robi do 50km dziennie. A trasy po 300+ km są rzadkością. Jeszcze jak ktoś ma garaż z prądem to praktycznie z rana po normalnym dniu auto jest zawsze w pełni naładowane.

Oczywiście w ciągu następnych 5-10 lat nie będą to auta dla mas na zasadzie Mazdy czy Forda, ale alternatywa dla klasy premium Audi, BMW itd. Kosztują drożej, ale ciekawostką na drogach bym ich nie nazwał.
Forumowicz
 
Od: 12 sty 2016, 13:10
Posty: 116 (9/18)
Auto: Mazda 3 2015 HB SkyPassion 2.0 120KM 6AT

Postprzez Megas » 19 sty 2017, 22:12

Większość ludzi robi krótkie trasy, ale zdarza się, że na wakacje trzeba jechać z rodziną gdzieś dalej, np 600-800km od domu, a wtedy taki pojazd bez możliwości SZYBKIEGO ładowania w trasie staje się bezużyteczny.

Ale nie o EV tu mowa, a o drugiej generacji SkyActive!
Forumowicz
 
Od: 8 mar 2016, 15:58
Posty: 113 (49/3)
Auto: Mazda 3 BM HB 2015, 2.0 120KM SkyPassion

Postprzez brii » 20 sty 2017, 12:43

Megas napisał(a):Ale nie o EV tu mowa, a o drugiej generacji SkyActive!

Wydaje mi się, że szybciej zobaczymy EV niż HCCI w wydaniu Mazdy.
Trusted computing – Yes or No?

Na świecie jest 10 rodzajów ludzi: ci, którzy rozumieją liczby binarne i ci, którzy nie.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 9 sty 2005, 23:46
Posty: 8962 (108/253)
Skąd: Częstochowa
Auto: Endek / Kupisiontes / Smark EV / iczy

Postprzez mishaaq » 20 sty 2017, 13:13

brii napisał(a):Wydaje mi się, że szybciej zobaczymy EV niż HCCI w wydaniu Mazdy.

Wg http://asia.nikkei.com/Business/Compani ... ency-by-30 silniki HCCI zadebiutują już w następnej 3-ce w 2018 roku.
Forumowicz
 
Od: 8 cze 2015, 15:26
Posty: 133 (88/6)
Skąd: Kraków
Auto: Mazda3 BM '15 120KM MT SkyMotion SoulRed

Postprzez brii » 20 sty 2017, 14:19

Trzymam kciuki, choć nie wierzę.
Trusted computing – Yes or No?

Na świecie jest 10 rodzajów ludzi: ci, którzy rozumieją liczby binarne i ci, którzy nie.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 9 sty 2005, 23:46
Posty: 8962 (108/253)
Skąd: Częstochowa
Auto: Endek / Kupisiontes / Smark EV / iczy

Postprzez Radzik79 » 26 mar 2017, 14:31

http://autokult.pl/29500,silniki-spalin ... iego-slowa Ciekawe jak to cudo z takim silnikiem będzie się w normalnej jeździe zachowywać
Początkujący
 
Od: 2 lis 2016, 00:53
Posty: 18
Auto: Mazda 3 BM 2,0 165 KM Soul Red 2013r

Postprzez Neonixos666 » 27 mar 2017, 17:46

patrząc na zwiększanie stopnia sprężania w benzynach a zmniejszanie w dieslach, gdzieś musiało się to spotkać po środku i oby się to udało.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 10 wrz 2009, 00:21
Posty: 9472 (52/237)
Skąd: Szczytno
Auto: Grand Scenic III PHII R9M

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 65 gości

Moderator

Moderatorzy Moto