Mazda Eunos Cosmo

Pogaduchy motoryzacyjne.

Postprzez pawelMX6 » 25 maja 2010, 20:23

Tutaj masz rację w całej rozciągłości :)
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 12 sie 2007, 22:10
Posty: 2050 (0/1)
Skąd: Gdynia

Postprzez MazDarek » 25 maja 2010, 20:41

Pawle, zapomniałeś o marce "amati" którą mazda chciała wprowadzić na rynek północnoamerykański jako odpowiedź na lexusa i infiniti. Pozostałością po niej jest xedos 9/millenia/eunos 800. Kto wie, może gdyby ten projekt wypalił mazda wprowadziłaby na rynek US LHD cosmo. Ale to tylko moja daleko idąca spekulacja ;)
DeadlY napisał(a):Z tą rejestracją wychodzi, że miałem błędne informacje. Po 1984 nie można, czyli nie młodszy niż 25 lat, czyli jako zabytek można, czyli jeszcze kilka lat i będzie można zarejestrować ;), a kupić zawsze można ;)

Deadly, źle zrozumiałeś. Można rejestrować RHD, które po raz pierwszy zostały zarejestrowane do stałej, konkretnej daty – 31.12.1984r. A nie starsze niż 25 lat. Może kiedyś to się zmieni <oczy>
Pozdrawiam,
Darek

Kiedyś z Mazdowsza teraz na bezmaździu...
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 25 gru 2004, 15:35
Posty: 1331
Skąd: Ząbki
Auto: Mazda Scenic II ph II :)

Postprzez pawelMX6 » 25 maja 2010, 21:08

Racja, racja :) Zapomniałem o tym, za dużo przeglądam tylko japońskie strony ;)
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 12 sie 2007, 22:10
Posty: 2050 (0/1)
Skąd: Gdynia

Postprzez DeadlY » 25 maja 2010, 23:01

MazDarek Wychodzi na to, że źle ;) ale auta zabytkowe chyba można zarejestrować bez względu na kierownice po lewej czy prawej, a zabytkowe to chyba powyżej 25 lat....
Ciekawe co z autami z kierownica po środku ;)
WINNING BLUE MICA
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 8 kwi 2008, 11:35
Posty: 552
Skąd: 3miasto
Auto: Mazda 3 BK LF było....

Postprzez HKSze » 26 maja 2010, 22:00

wiem o co chodzi w JDM. (Nawe zaklepalem dokladki do presso od Ciebie :P) I wwlasnie taki byl Cosmo. bo jak ostatnio wyczytalem LHR tez byl tylko slabo podobny bardziej europejski... 929 coupe co prawda nie ma wankla ani dotykowego ekranu ale to mial byc Cosmo na EU
Jaka była ostatnia rzecz jaka przeleciała księżnie Dianie przez głowę?


– ..... chłodnica
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 6 wrz 2009, 21:02
Posty: 738
Skąd: Kraków
Auto: EC MX-3 2.5 V6 24V 95 KLZE Yaris 1.0 1SZ-FE
Alrmera N16

Postprzez Paweł » 23 cze 2010, 05:38


the right man in the wrong place...
gasoline
Avatar użytkownika
Zarząd – Prezes
 
Od: 20 paź 2003, 15:13
Posty: 11059 (565/889)
Skąd: Warszawa
Auto: 4FH0VL CAJA '09
256 B4204T35 '17

Postprzez Gib » 25 cze 2010, 11:43

Stała pod ścianą prężąc kakao
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 28 sie 2007, 18:09
Posty: 8939 (141/180)
Skąd: Warszawa
Auto: rower składak 1.8t

Postprzez Papajo » 30 sie 2010, 22:48

...nigdy nie zrezygnuję z marzeń...
Obrazek
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 14 wrz 2004, 15:45
Posty: 393
Skąd: Wa-wa
Auto: był SR13 D-Spec, jest Sky R33 Type M Spec II

Postprzez amiklr » 5 lis 2010, 03:41

Więc...
Kilka słów o Efini Eunos Cosmo...

Samochód zbudowano na pełnowymiarowej płycie podłogowej HD (Mazda 929, Sentia oraz Efini MS-9 – wszystkie duże MAZDY RWD od 1991 do 1995 roku)... Co nam to mówi... jak się okazuje dość dużo, gdyż mimo prawie całkowitego braku gratów do wersji LHD na rynku można wykorzystać graty z sedanów z płyty HD...
Coupe wychodziło w pięciu wersjach wyposażenia Type-E, Type-E CCS i Type-S, Type-S CCS oraz Type-SX

Modele z dopiskiem CCS = Car Control System – ciekawostaka, gdyż COSMO 4 – było pierwszym samochodem na świecie z fabrycznie montowanym dotykowym ekranem (tutaj jeszcze-oczywiście kolorowy) CRT: TV NTSC + GPS (pełna nawigacja), Telefonem komórkowym, CD i radiem. System ABS w opcji w silniku 13 i standard w 20 ...

Type-E => wersja elegant, skóra (beż lub szara) itp,
Type-S => była wersją usportowioną – welur bez skór..
Type-SX => wersja SPORTOWA w czarnej skórze – taka limited edition ;)

Dodatkowo nabywca mógł wybierać pomiędzy 2rotorowym biturbo 13B-RE o mocy 235KM lub droższy 3rotorowy biturbo 20B-REW o mocy 283KM. Oba silniki były dostępne z jedną jedyną 4 biegową superszybką automatyczną skrzynią biegów. Oficjalnie nie występowała możliwość zmiany skrzyni, ale MazdaSpeed za drobną opłatą +5ooo$ mogła ją zamienić na 5-cio biegowy manual (dużo gorszy).
Niewiele osób wie, że mimo platformy JC oraz dedykowanych rynków RHD za drobną opłatą w MazdaSpeed można było zamówić ORYGINALNĄ mazdę LHD – przyjemność kosztowała +25ooo$ do ceny auta, które kosztowało ok 1oo ooo $.

W sumie serii 4 powstało niespełna 9ooo sztuk, gdzie 60% to 2rotory... Osobiście wiem o 2 sztukach które zamówił jeden z dentystów w USA – oczywiście w MazdaSpeed. Obie zostały zamówione w konfiguracji LHD (oba z silnikiem 20B-REW + automat – jedna TYPE-E i jedna TYPE-S). Przyjemność kosztowała Pana +25ooo$ / sztukę do ceny auta.. Tanie nie było, ale fabryka jest fabryka, a jak oni zrobili to znaczy, że się DA zrobić PRZEKŁADKĘ...
KeLleR
Lancia Beta Trevi 2000 i.e.
Tuscani Tiburon
Mazda Rotor
Początkujący
 
Od: 12 kwi 2009, 21:32
Posty: 8
Skąd: Warszawa
Auto: Mazda ... ROTOR

Postprzez amiklr » 5 lis 2010, 04:07

PS>
W sumie niewiele osób wie, że MAZDA 9x9 – w Europie i USA to Efini Eunos COSMO w Japonii...

i np. W Europie była sprzedawana MAZDA 929 coupe 13B – która różniła się od Efini Eunos Cosmo 13B-RE w sumie tylko emblematami i LHD zamiast RHD ;)
KeLleR
Lancia Beta Trevi 2000 i.e.
Tuscani Tiburon
Mazda Rotor
Początkujący
 
Od: 12 kwi 2009, 21:32
Posty: 8
Skąd: Warszawa
Auto: Mazda ... ROTOR

Postprzez amiklr » 5 lis 2010, 04:24

!!! UWAGA !!!

QUIZ >

Czy płyta czołowa i graty od Mazdy 929 Serenia (Canada), Sentia (USA), Efini MS9 (Japonia) – ogólnie 4 seria 929 będą pasowały do Efini Eunos Cosmo 4 .... Od tej serii sedany nie dostawały już rotorów pod maskę... a 929 coupe...
KeLleR
Lancia Beta Trevi 2000 i.e.
Tuscani Tiburon
Mazda Rotor
Początkujący
 
Od: 12 kwi 2009, 21:32
Posty: 8
Skąd: Warszawa
Auto: Mazda ... ROTOR

Postprzez Gib » 5 lis 2010, 09:31

Wszystko bardzo ładnie, taka rada na przyszłość zamiast co 10 minut dopisywać nowe posty edytuj poprzednio napisanego. BTW te ceny w dolarach amerykańskich czy australijskich bo jeśli US$ to nieźle auto straciło na wartości mimo że jest mega rodzynkiem.
Stała pod ścianą prężąc kakao
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 28 sie 2007, 18:09
Posty: 8939 (141/180)
Skąd: Warszawa
Auto: rower składak 1.8t

Postprzez Paweł » 5 lis 2010, 10:43

amiklr napisał(a):2rotorowym biturbo 13B-RE

Ten silnik zawsze nazywał się 13B-REW – w wikipedii jest błąd.

amiklr napisał(a):Niewiele osób wie, że mimo platformy JC oraz dedykowanych rynków RHD za drobną opłatą w MazdaSpeed można było zamówić ORYGINALNĄ mazdę LHD – przyjemność kosztowała +25ooo$ do ceny auta, które kosztowało ok 1oo ooo $.

Ktoś Cię oszukał.

amiklr napisał(a):Samochód zbudowano na pełnowymiarowej płycie podłogowej HD (Mazda 929, Sentia oraz Efini MS-9 – wszystkie duże MAZDY RWD od 1991 do 1995 roku)... Co nam to mówi...

Porównaj chociaż rozstawy osi...
the right man in the wrong place...
gasoline
Avatar użytkownika
Zarząd – Prezes
 
Od: 20 paź 2003, 15:13
Posty: 11059 (565/889)
Skąd: Warszawa
Auto: 4FH0VL CAJA '09
256 B4204T35 '17

Postprzez amiklr » 6 lis 2010, 14:57

Silniki 13B w wersji RE bez "W" wyróżniały się długim i cieńszym kolektorem dolotowym, wyższym sprężaniem i niższym doładowaniem, dzięki czemu miały być "bardziej elastyczne" w połączeniu z automatem – były montowane tylko w pierwszej serii tylko w roku 1991 i tylko na Japonię.

Silniki 13B Race Engine (stąd brak W) w rzeczywistości były silnikami wyciągniętymi ze sportu i miały tak naprawdę tylko zmienione kolektory i obniżone ciśnieniem doładowania :)

Faktycznie od 1991 kolektor został zmieniony, a silnik zdławiony mniejszymi przelotami i zwiększonym ciśnieniem doładowania i wylądował pod maską jako znany większości osób – silnik produkcyjny 13B-REW, ale nadal nie był w takiej konfiguracji jak w RX7!

Pierwsza seria 13B-RE miała ok. 200KM, podczas gdy produkcyjny 13B-REW w COSMO miał 230KM, a np. w RX7 FD3S ok. 285KM.

Co do silnika 20B (REW) – to nic innego jak produkcyjna wersja 13G (czyli 20B-Race Engine) ze zmienionymi kolektorami i obniżonym ciśnieniem doładowania. Oficjalnie ten silnik miał 283KM, ale w rzeczywistości te silniki legitymowały się mocami od 300 do 330 KM w zależności od Type-(E,S), a w Type-SX miały nawet 350KM.
Silniki te przy stosunkowo małych modyfikacjach bezproblemowo można podciągnąć do ok. 450KM i nadal będzie stosunkowo elastyczny :)

Niestety wersje LHD fabryczne " na zamówienie realizowane przez MazdaSpeed tylko i wyłącznie przez salony sieci Amati w USA" wychodziły tylko i wyłącznie w serii 1 wyprodukowanej w 1990... czyli z silnikami: 13B-RE i 13G (20B-REW)

INFORMACJE NIE SĄ Z WIKI !!
tam jest wszytko wybełtane jak w blenderze i w sumie wiadomo, że nic nie wiadomo

Co do płyty JC COSMO – Płyta JC jest lekko zmodyfikowaną wersją platformy HD ale nie zmienia to faktu, że jest to HD, tak jak wcześniej HB (Cosmo + 929) :)

CENY w dolarach US na rynku Japońskim w Tokio w 1990 roku:
13B-RE Type-S od ok. 275oo $US
13B-RE Type-E od ok. 31oo $US
20B-REW Type-S od ok. 35ooo $US
20B-REW Type-E od ok. 387oo $US
20B-REW Type-E CCS od ok. 441oo $ US

CENY obecne w dolarach US na rynku Japońskim 2010 roku:
13B-RE w zależności od stanu, typu i wyposażenia: 3ooo- 11ooo $US
20B-REW w zależności od stanu i wyposażenia – najbardziej poszukiwana Type-SX: 15ooo – 25ooo $ US
KeLleR
Lancia Beta Trevi 2000 i.e.
Tuscani Tiburon
Mazda Rotor
Początkujący
 
Od: 12 kwi 2009, 21:32
Posty: 8
Skąd: Warszawa
Auto: Mazda ... ROTOR

Postprzez amiklr » 6 lis 2010, 15:46

PS>
Manufactured between the Feb 1990 & Sep 1995, Mazda kept production at a selected rate to ensure the maximum build quality possible. A consequence of this being the price premium buyers were forced to pay in order to enjoy it’s prestigious status. The top line 20B Type-E.CCS was priced at Y5,300,000 & is still expensive by Japanese standards today. In fact to date, Mazda are yet to sell another car that can match that price. Back in 1990 this ensured only the wealthy could afford a top line Cosmo. Mazda Australia investigated its sale back in 1990 but were deterred by the expected $110,000 price tag to have it on Australian roads, Inside information about it at the time pointed out the Cosmo would be named an RX-8 if it where exported & sold outside the Eunos sales channel. The well known & stillborn "Amati" sales channel in the U.S was one market it was reportedly destined for....
KeLleR
Lancia Beta Trevi 2000 i.e.
Tuscani Tiburon
Mazda Rotor
Początkujący
 
Od: 12 kwi 2009, 21:32
Posty: 8
Skąd: Warszawa
Auto: Mazda ... ROTOR

Postprzez Gib » 6 lis 2010, 16:18

Dać się da. Problemem może być deska i magiel. Jakbym był wariatem i chciał mieć to auto, rejestrowałbym jako LHD albo wogóle. Bez przekładki.
Stała pod ścianą prężąc kakao
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 28 sie 2007, 18:09
Posty: 8939 (141/180)
Skąd: Warszawa
Auto: rower składak 1.8t

Postprzez amiklr » 6 lis 2010, 22:58

A tutaj specjalnie dla ... tco_tm, który wie lepiej co widziałem... oto jedna z dwóch COSMO o których wspominałem powyżej... Z sieci Amatai z USA:
http://picasaweb.google.com/r.kardasiewicz/EfiniEunosCOSMOLHD#5536545903123556370
KeLleR
Lancia Beta Trevi 2000 i.e.
Tuscani Tiburon
Mazda Rotor
Początkujący
 
Od: 12 kwi 2009, 21:32
Posty: 8
Skąd: Warszawa
Auto: Mazda ... ROTOR

Postprzez Siw-y » 7 lis 2010, 01:01

amiklr napisał(a):oto jedna z dwóch COSMO

Radziu, a skąd pewność, że fota nie była zrobiona w ten sposób ;)
cosmousa.jpg
Obrazek
¼ – 16,851s
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 31 paź 2006, 13:36
Posty: 9625 (2/41)
Skąd: Warszawa
Auto: présidentiel

Postprzez Paweł » 7 lis 2010, 12:37

amiklr napisał(a):Silniki 13B w wersji RE bez "W" wyróżniały się długim i cieńszym kolektorem dolotowym, wyższym sprężaniem i niższym doładowaniem, dzięki czemu miały być "bardziej elastyczne" w połączeniu z automatem – były montowane tylko w pierwszej serii tylko w roku 1991 i tylko na Japonię.

Poniżej wstawiam dwa skany folderu reklamowego z 1991 roku, przeznaczonego na rynek japoński. Na małym zdjęciu znajdziesz powód występowania potocznej nazwy "13B RE". W treści folderu i w tabelce danych technicznych zawsze pojawia się jednak pełne oznaczenie jednostki – "13B-REW".

Obrazek

Obrazek

amiklr napisał(a):Silniki 13B Race Engine (stąd brak W) w rzeczywistości były silnikami wyciągniętymi ze
sportu i miały tak naprawdę tylko zmienione kolektory i obniżone ciśnieniem doładowania

Najbardziej wiarygodne rozwinięcie oznaczenia 13B-REW jakie spotkałem, to że "RE" pochodzi od Rotary Engine, a "W" wskazuje na podwójne, sekwencyjne turbo.

Oznaczenie RE pojawiało się na mazdach z silnikami Wankla od początku lat '70, jako akronim lub w pełnym rozwinięciu, tj. "Rotary ENGINE". Najprawdopodobniej stąd na kolektorze Cosmo znalazł się napis "13B RE" – przy okazji zwracam uwagę, że pisany bez myślnika.

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Na ostatnich zdjęciach widać "RE" połączone z liczbami wskazującymi na silniki 10A i 12A. Z powodu tych emblematów silniki te czasami nazywane są jako 10A/12A RE, ale podobnie jak w przypadku 13B RE nie są to ich właściwe oznaczenia.

***

amiklr napisał(a):A tutaj specjalnie dla ... tco_tm, który wie lepiej co widziałem... oto jedna z dwóch COSMO o których wspominałem powyżej... Z sieci Amatai z USA:

amiklr napisał(a):The well known & stillborn "Amati" sales channel in the U.S

Jak sam zacytowałeś, marka "Amati" nigdy nie ujrzała światła dziennego. Jakim więc sposobem zdołałaby sprzedać chociaż jedną sztukę Cosmo LHD i dlaczego ona, skoro:

amiklr napisał(a):Niewiele osób wie, że mimo platformy JC oraz dedykowanych rynków RHD za drobną opłatą w MazdaSpeed można było zamówić ORYGINALNĄ mazdę LHD – przyjemność kosztowała +25ooo$ do ceny auta


***

amiklr napisał(a):Samochód zbudowano na pełnowymiarowej płycie podłogowej HD (Mazda 929, Sentia oraz Efini MS-9 – wszystkie duże MAZDY RWD od 1991 do 1995 roku)... Co nam to mówi... jak się okazuje dość dużo, gdyż mimo prawie całkowitego braku gratów do wersji LHD na rynku można wykorzystać graty z sedanów z płyty HD

amiklr napisał(a):Co do płyty JC COSMO – Płyta JC jest lekko zmodyfikowaną wersją platformy HD ale nie zmienia to faktu, że jest to HD, tak jak wcześniej HB (Cosmo + 929)

Płyta JC może w jakimś stopniu bazuje na HD, ale wystarczy spojrzeć na wymiary, a przede wszystkim konstrukcję zawieszenia, żeby zrozumieć, że nie będą tutaj do siebie pasowały absolutnie żadne części. Na pewno więc nie można powiedzieć, że JC to HD. Inaczej z Cosmo opartym o 929 HB, które rzeczywiście różniło się tylko silnikiem i detalami.

***

amiklr napisał(a):http://picasaweb.google.com/r.kardasiewicz/EfiniEunosCOSMOLHD#5536545903123556370

Na tym zdjęciu nic nie widać. Chociaż napisy odbijające się w masce wyglądają na odwrócone. ;)
the right man in the wrong place...
gasoline
Avatar użytkownika
Zarząd – Prezes
 
Od: 20 paź 2003, 15:13
Posty: 11059 (565/889)
Skąd: Warszawa
Auto: 4FH0VL CAJA '09
256 B4204T35 '17

Postprzez amiklr » 8 lis 2010, 11:24

Więc w skrócie:

1. SILNIK i Historia nazewnictwa:
To co napisałem jest zaczerpnięte z historii modelu COSMO, która została spisana przez MAZDĘ...

tutaj kawałek z historii dotyczący silnika 20B-REW, który jest w rzeczywistości 13G i który był montowany w COSMO4:
Generally speaking, the following 3 rotor engines were "available" from the early 1980s:
13G Racing engine (1984-1989), 13G "Production Prototype" (1984/1985), 20B Production engine (1990-1996), 20B Race engine (1990-now) ...
This engine was produced around 1983/1984 for the 1984 LeMans 727c race car, and was used until about 1989.
The engine was based on the 13B engine of the time, with some special parts:
*Special centre housing with phasing gear
*Eccentric shaft to suit the 3 rotor design
*Different front housing (which has holes for the tension bolts to go through, as the tension bolts screw into the special centre housing).
*The rotor housings were the type with the water seal groove. (But, the external shape of the housings is narrower than the 13B)
*Most other parts, while virtually identical to the 13B, were custom-made for this engine

co do 13B RE => na podstawie tego silnika mazda zbudowała 3 generację silnika 13B, która wylądowała w RX7FD. Informacje te mazda podała mi w odpowiedzi na pytanie co do gratów do silnika => mogą się nieznacznie różnić, proszę podać VIN pojazdu z którego pochodzi ten konkretny silnik !

Podsumowując 13B-RE od 13B-REW różni się Mocowaniem silnika (RE – montuje się z boku na środku płyty (jak w FC), a w REW – uchwyty są przykręcone do spodu płyty montażowej), ma większe porty (dolot) – takie jak w 20B (RE więcej pali od REW), a ze względu na zastosowanie innej przekładni w skrzyni automatycznej ma mniejsze turbo (Hitachi 10s , a nie 12s) oraz cieńsze kolektory (słabszy i bardziej elastyczny).. Dodatkowo w zestawach naprawczych są inne kody do łożysk rotorów, więc pewnie się różnią...

W sumie to można by się zapytać naszego speca "MASTER of KOBYŁKA" czy spotkał się może z taką "dziwną" wersją silnika 13B-REW lub słyszał coś o 13B-RE...
PS>
http://www.ephua.com/a349.htm
http://picasaweb.google.com/102609322963026327408/EfiniEunosCOSMOLHD#5545028658226028882

I TAK, MASZ RACJĘ W FOLDERACH I SPECYFIKACJI "dla klienta końcowego" BYŁO PISANE 13B-REW i 20B-REW, (choć nie zawsze... W AUSTRALII były to silniki 13BL i 20BL) ale w rzeczywistości były to 13B RE i 13G RE (w specyfikacji 20B RE) – a raczej to się liczy bardziej niż folderki reklamowe...

PS> http://www.youtube.com/watch?v=gcrVxI0Rk-w NIGDY NIE TRAFISZ... Mazda zawsze kombinowała...

2. Co do zdjęcia LHD..
Oczywiście mógłbym to tak zrobić jak twierdzi Siwy tylko po co? Od mazdy otrzymałem zdjęcia obu sprzedanych COSMO. Ogólnie mało mnie obchodzi, czy uznajecie to za fake'a czy nie... Wg. danych które otrzymałem tak to wygląda, tak samo jak informacje o sieci: "Amati" – powstało kilka salonów, ale marki nie wprowadzono ze względu na ceny...
Tutaj jest druga: http://picasaweb.google.com/102609322963026327408/EfiniEunosCOSMOLHD#5537106403278083746 – zwróćcie uwagę na inny zderzak przedni – sam początek produkcji, a chromo listwa mówi: TYPE-E

3. Co do płyty HD – JC, informacje które posiadam zostawię dla siebie...
Ostatnio edytowano 29 lis 2010, 19:58 przez amiklr, łącznie edytowano 10 razy
KeLleR
Lancia Beta Trevi 2000 i.e.
Tuscani Tiburon
Mazda Rotor
Początkujący
 
Od: 12 kwi 2009, 21:32
Posty: 8
Skąd: Warszawa
Auto: Mazda ... ROTOR

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 34 gości

Moderator

Moderatorzy Moto